Opknappen CB 750 uit 1974, 15 tot 20 jaar stilgestaan!

bvs83

Rookie
7 aug 2011
14
0
Hallo mensen!

Nieuw op dit forum en geen ervaring met motoren..
Ik heb sinds gisteren de oude motor van mijn opa thuis staan, het is een Honda CB 750 uit 1974.
Ik wil deze opknappen en heb even wat advies nodig.

Ik weet nog niet precies hoe de motor er uit moet gaan zien maar voorlopig is het doel deze weer lopend te krijgen..
Ik ben even beperkt tot schoonmaken en poetsen van de motor omdat de sleutels onvindbaar zijn:p mijn vader komt volgende week terug van vakantie en gaat ze gelijk voor me zoeken. (het is toch zo dat je het zadel moet lichten om te tank te verwijderen?)

Ik heb al wat aardig wat op het forum gelezen maar omdat de motor flink veel langer stil heeft gestaan dan de motoren waarover ik heb gelezen wil graag een soort van plan van aanpak om de motor weer draaiend te krijgen.

Hier mijn vragen;

Hoe kan ik de carburateurs het beste schoonmaken?
Hoe kan ik de binnenkant van de tank het beste van de roest ontdoen?
Hoe moet ik het met de carterolie aanpakken?

De rest kom ik denk ik wel uit en anders heb ik de weg naar de computer zo weer gevonden;)

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Bas
 
Ik heb trouwens wel ervaring met het sleutelen aan karts en brommers dus ben geen totale technische nitwit!
 
wat betreft de carburateurs demonteren en de onderdelen apart in een bakje doen. Vervolgens een nacht laten weken in de Dusty (schoonmaakmiddel wat verkrijgbaar is bij de wibra) is naast dat het zeer goedkoop is dit middel zeer goed werkzaam en tast de zinklegering waar de carburateur van gemaakt is niet aan. Bij mijn motor zagen ze er na 10 jaar stilstand uit als nieuw. Wel als je de carburateur uit de Dusty haalt afspoelen met warm water en droogblazen!Dit i.v.m anders door werken schoonmaakmiddel) Voor wat betreft de tank paar handen met grind (kiezels) en flink wat water, en vervolgens een tijd schudden, net zolang tot alle losse bladder roest weg is. nadroging behandelen met tankcure (is een coating en kost €40,00) maar dan is die ook geseald en brandstof dicht en kan er geen roest meer in de brandstof komen. Veel succes Gerrit
 
Koop inderdaad gewoon een setje tank-ontroester.

Carburateur kan je volgens mij op meerdere manieren goed schoonmaken, ik zet het altijd in schoonmaakmiddel en daarna in de wasbenzine zoals honda vf1000r ookal zei.

Wat bedoel je met: 'hoe moet ik het met de carter olie aanpakken?' gewoon even naar een motorzaak en nieuwe halen?
 
Koop inderdaad gewoon een setje tank-ontroester.

Carburateur kan je volgens mij op meerdere manieren goed schoonmaken, ik zet het altijd in schoonmaakmiddel en daarna in de wasbenzine zoals honda vf1000r ookal zei.

Wat bedoel je met: 'hoe moet ik het met de carter olie aanpakken?' gewoon even naar een motorzaak en nieuwe halen?


Als ie 20 jaar heeft stil gestaan, carterpan demonteren (nwe pakking / filter bestellen op het www) en dan schoonmaken. Als ie vochtig heeft gestaan krijg je die smurrie er echt niet uit met aftappen :N

Oh ja, ze zijn hier gek op foto's ;)
 
Wel gaaf hoor om de motor van je opa weer nieuw leven in te blazen.
Maar naar 15jaar stilstand is het wel tricky om hem weer te starten.
Het is goed mogelijk dattie vlot start maar het zou jammer zijn als ie na een paar kilometer volledig in de soep draait.
Ik weet niet hoeveel je van sleutelen houd maar bij twijfel over de toestand van het blok: gewoon open halen.
In ieder geval de kop los, nieuwe pakkingen etc.

owja, piccies!

MvGr,

Bas
 
Wel gaaf hoor om de motor van je opa weer nieuw leven in te blazen.
Maar naar 15jaar stilstand is het wel tricky om hem weer te starten.
Het is goed mogelijk dattie vlot start maar het zou jammer zijn als ie na een paar kilometer volledig in de soep draait.
Ik weet niet hoeveel je van sleutelen houd maar bij twijfel over de toestand van het blok: gewoon open halen.
In ieder geval de kop los, nieuwe pakkingen etc.

owja, piccies!

MvGr,

Bas
Ervaring? Of was het een neef van een vriend die iemand gesproken heeft die op internet..............?
 
Ik ga morgen gelijk wat dusty halen!
Tank en carbs zijn er inmiddels vanaf, de plaat onder het zadel was was zo ver weggerot dat ik de die in stukken kon trekken, ik heb zo ruimte kunnen maken om het hele zooitje los te schroeven!

Motor heeft droog gestaan maar toch gewoon het hele blok uit elkaar dus?
Had stiekem een beetje gehoopt dat ik als hij loopt en niet zou lekken dat niet zou hoeven doen..
Wil het blok sowieso gaan spuiten, moet er uit dus zo'n ramp is het ook weer niet! (eigenlijk ook wel weer leuk om te doen) :)

Goede tip over de sleutels zeg! Handboek is misschien ook wel handig ja.. haha

Dat de beste remedie tegen de roest tank cure is had ik al gelezen maar ik lees ook veel verschillende dingen die mensen er in gooien, ene zegt grit, ander grind en weer een ander zegt parkers.
Nu snap ik dat het alleen om de losse stukken roest gaat dus dan maakt het dus niet zo veel uit denk ik zo ;)

Bedankt allemaal, ik kan weer even verder!

Foto!
http://i1081.photobucket.com/albums/j345/bvs83/CB 750/IMG_0952.jpg
 
full


kijkt wat fijner :W
 
De Action heeft wel fijne olie voor deze motor, kan je ook een keer extra verversen/doorspoelen want het kost minder dan tien euro voor vier liter. API SF = mineraal en 15W40. :)
 
Laatst bewerkt:
Hmm, das niet duur! Wel goed genoeg om mee te laten rijden?

Hoe werkt dat met foto's? :p

Edit: gevonden!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een kickstarter. Dan kan je na het olieverversen na het loshalen van de bougiekappen de motor "aantrappen" dan kan je zien of de oliepomp werkt. Want na enige trapwerk zal het oliedruklampje uit moeten gaan.
Doe ik overigens ook als ik de olie ververs van mijn brik. Want dan weet ik dat als hij echt start olie heeft op de kritische plaatsen.

Hoe dan ook succes met opknappen.

En hoe meer plaatjes je post hoe meer volgers je krijgt en daardoor kans op adequate info
 
Ervaring? Of was het een neef van een vriend die iemand gesproken heeft die op internet..............?

Ik geef alleen advies gebaseerd op eigen ervaringen, daar kan namelijk het meest over vertellen. 8-)
Maar ik heb zelf niet meegemaakt dat er iets in de soep draaide naar lange stilstand.
Wel genoeg andere 'stomme' fouten gemaakt :P
Met een btje ervaring en zicht op de techniek kom je al een heel eind.

Ik heb zelf een '75'er K2 gehad.
@TS: ik zeg niet dat ie uit elkaar moet, als je hem nog goed rond kunt trappen met de kickstart, zonder contact (desnoods zonder bougies) dan voel je of alles nog een beetje los is.
en verder is alles wel een btje genoemd denk ik.
- verse olie
- verse benzine
etc.

voorremmen zullen ook wel vast zitten verwacht ik zo maar dat kan later nog.

Groetjes,

Bas
 
Hmm, das niet duur! Wel goed genoeg om mee te laten rijden?
Ja hoor overtreft de specificaties van toendertijd, en de minerale olie kan je koppeling niet laten slippen. Kan je ook nog een keer extra verversen. Dat vind'ie wel fijn. ;)
 
De Action heeft wel fijne olie voor deze motor, kan je ook een keer extra verversen/doorspoelen want het kost minder dan tien euro voor vier liter. API SF = mineraal en 15W40. :)

Ik rijd met diezelfde olie in mijn CB900, géén problemen mee ( +- 50.000 km per jaar )

wél de 15w40 nemen, en niet de 10w40..

Ten 1ste geld voor jouw motor "hoe dikker hoe beter" ( had de Action maar 20w50 mineraal! :9~ )
Ten 2e lust jouw motor liever mineraal dan ( half ) syntheet.
 
gewoon starten dat ding of ie now 15 jr heeft stil gestaan of niet

Hahaha!

gewoon starten dat ding of ie now 15 jr heeft stil gestaan of niet
tja, 't is natuurlijk wel een kwaliteits product van Honda.
Met een yamaha zou ik het niet eens durven na één winter... :+

wat moet ik nou?!?!?!?! ;(

Relaxed van de olie zeg! Straks gelijk halen, action zit praktisch naast de wibra hier..
Remmen staan inderdaad vast maar dat is van latere zorg...
 
Je kunt altijd proberen met wat verse benzine en nieuwe olie en nieuwe accu en dan rond starten met de noodstop uit.
Kijken of het olie lampje uitgaat, alles soepel loopt en dan maar eens proberen om hem echt te starten.
Goed luisteren of je geen vreemde dingen hoort en kijken of hij niet lekt.
En dan hopen dat hij een beetje redelijk stationair loopt en rustig stationair een beetje warm laten worden.
Heb ik met die van mij ook gedaan na 10 jaar stilstand en die wou redelijk snel starten.
Moest ik alleen uiteindelijk toch uit elkaar trekken na een vastgerotte bougie welke er niet uit wou en afbrak in de kop.
Dus dat kun je ook nog eens proberen of je bougies eruit willen en eventueel er nieuwe in doen voordat je hem start.

ps alles doe je wel op eigen risico natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan