3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Bliksem Piebe wat een toffe constructie zo. Heel vet, nu wil ik dat oooooook op mijn Ender. Die overigens voor t eerst 12 parts tegelijk aan t printen is, duurt 17uur. De eerste keer dat ik meerdere onderdelen tegelijk print (want met PETG werd t spaghetti) en dat het zolang duurt. Ondanks dat er volgens mij niet veel kan gebeuren vind ik’t wel spannend om hem aan te hebben als ik slaap.
 
Lekker bezig, zeker al een goed aantal stappen verder dan ik met ontwerpen.

Die riem zou geen verschil mogen maken, maar test het anders eens met G1 Y100 en een lineaal.

Ik heb nu direct drive maar ook een stepper die oververhit en een toolhead die te zwaar is (veel kwaliteitsproblemen) en wil dus terug naar bowden maar heb nog geen idee wat ik moet printen.

Ik had hiervoor ook de hero me gen 5 maar ik vind montage zo klote dat ik geen zin heb om weer alle schroeven bij elkaar te zoeken.

Minimalistic mount sprak mij wel aan maar daar zit geen hotend fan mount bij.

Ik moet ook nog even de zin genereren om wat te zoeken.
 
Mja handmatig gcodes typen heb ik dan weer nooit gedaan... ben dan altijd bang dat ik iets heel doms invoer en de boel sloop _O-

Dat de belt schuin loopt moet toch invloed hebben lijkt mij :? Ik begrijp wel dat de belt zelf niet meer of minder beweegt, maar omdat hij schuin loopt wordt de riem "uitgerekt" als hij uit het midden beweegt (did the math, de riem rekt 1.6% uit aan de uiteinden van de Y-as :+). Nu moet ik zeggen dat ik weinig voel aan de riemspanning, en ik weet dus niet precies hoeveel invloed het echt heeft. Kleine onderdelen zullen precieser zijn dan grotere. Ik ga dus maar even een flink kalibratieprintje draaien denk ik?
 
Dan print je een kubus van 100x100cm met 3x3 lagen. Zie je het ook snel genoeg. Uitrekken doen de riemen niet heel snel. Als je twijfelt kan je ook altijd nog met staal ingelegde riemen kopen :)
 
Als de kant van de riem waar de extruder aan zit onder een (variabele) hoek staat zal die as altijd iets vervorming hebben die nagenoeg niet perfect te compenseren is. Vraag @pythagoras maar.

db
 
Ik heb afgelopen week de houder voor de z-motor voor de ender 3 v2 geprint en gemonteerd.
Alles loopt nu VEEL soepeler
Maar.... het printen gaat nog steeds NIET met een kleurwissel.

Het gekke is, het lijkt erop dat hij nu gewoon NIET omhoog gaat, en elke keer dezelfde hoogte gaat printen na een wissel. Gewoon 3 lagen erop zitten kijken en hij schraapt over de laatste laag van de vorige kleur....

Ik ga eerst eens even andere firmware erop zetten (draai nu nog de stock firmware). Dan kan ik ook echt zien op welke hoogte hij zit.

Zal het model ook opnieuw slicen. Erg raar dit.
 
ik gebruik simplfy 3D , zat bij de printer toen ik heb kocht , geweldig slicer , maar prijzig voor de hobby .
Mijn eigen nozzle heb ik weer netjes gekregen dus ik kan weer goed printen , ben nu bezig met luchtfilterhuis voor de honda C90 die ik aant restauren ben .
 
Ik probeer zo min mogelijk varianten te gebruiken, ik weet nu aardig hoe cura werkt ..
En dat doet tot nu toe wat ik wil.


Net de laatste hand gelegd aan een veel te ingewikkeld gemaakte houder, om een geannexeerde LED achteruitrij lamp
van een vrachtwagen op een makita lxt accu te kunnen gebruiken als schijnwerper.

Hij legt NU net de eerste lagen :)
 
Nou, bestelling is gedaan en hopelijk komt morgen de Ender 3v2 binnen. Heb 2 kleine upgrades erbij besteld, een fillament sensor en de upgrade veren voor het bed. Natuurlijk ook materiaal en ik ben gegaan voor een kilo PETG in het zwart. Mijnbroertje en ik delen de kosten hebben we besloten en hij heeft een rol kawa neo groen PLA besteld bij bol.com. Benieuwd of het allemaal gaat lukken van het weekend 8-).

Oh ja en bij ome ALI wat nozzle's en schoonmaakdingen besteld....
 
Het zijn wel echt hobby dingen maar je kan er hele leuke dingen mee.

Eerst maar "even" in elkaar zetten, als totale leek is dat best nog een uitdaging. Niet zo zeer de juiste onderdelen op de juiste plek krijgen maar wel het afstellen en proberen.
 
RTFM .. oh wacht, die is zowat niet bestaande. .

stap 1 , voor je ook maar wat probeert :

- Bed level ! 3x checken.. en ja, het is niet intuïtief
- Bed niet te warm zetten met PETG = vast gesmolten aan bed
( beun tip, rolletjes 50mm tesa tape scheelt veel huilen ) Ik zweer bij dat spul

Veel plezier :) :)
 
Ben al 3 dagen youtube verder..... Dat bedlevelen valt best mee zo te zien. Even kijken wat de specs zijn maar ik heb voelermaatjes dus ik hoef niet met papiertjes te fokken
 
Broertje was terug uit de bios en belde of we al niet aan de slag konden. Resultaat is dat het ding staat en 90% gesteld. Proefprint was een streng met wit pla dat nergens bleef plakken.... morgen maar een fles alcohol halen om te ontvetten 😜.
Ook nog eens kijken naar bedtemeratuur en het level controleren maar nu eerst slapen....
 
Broertje was terug uit de bios en belde of we al niet aan de slag konden. Resultaat is dat het ding staat en 90% gesteld. Proefprint was een streng met wit pla dat nergens bleef plakken.... morgen maar een fles alcohol halen om te ontvetten 😜.
Ook nog eens kijken naar bedtemeratuur en het level controleren maar nu eerst slapen....
96%

En aceton.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan