500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.268
10.860
Op reis
Facebook
Hier volgt een verslag c.q fotoalbum dan wel verhaal over een motorreis over een groot aantal passen in Zwitserland, Frankrijk en Italië.

Aangezien er al zoveel leuke reisverhalen topics voorbij gekomen zijn, die mij deden meegenieten, nu maar eens de tijd dit zelf te doen.
De rit zit er inmiddels op dus geen cliffhangers of ik zonder benzine kom te staan of een en ander wel overleef.
De motor wou overigens niet meer dan 2 km rijden vanochtend en toen moest ik dus echt duwen en tanken... beter als aan het eind van een lange terugreis,maar ik loop op de zaken vooruit.

Aangezien het nog niet van een motorreis gekomen was dit jaar moest het er maar eens van komen.
Zoals gebruikelijk waren de voorbereiden zeer uitgebreid en was er veel tijd in gestoken, helaas grotendeels voor andere regio's en andere reizen.
Uiteindelijk werd er maandagmiddag vertrokken met 5 schone T shirts ditto onderbroeken en 3 paar sokken.

Waar ik heen ging wist ik eigenlijk nog niet, maar om op voorhand niet dingen uit te sluiten had ik wel campingspullen klaar gelegd en van de motor in kwestie de remklauwen gecontroleerd en gereinigd.
olie zit en zat er nog in remblokken waren nog niet voorbij de helft en de kettingspanning leek me ook wel ok.
Ook zat er nog voldoende profiel op de banden voor zeker 4000 km.

full



Aangezien ik de tent al op deze manier had gemonteerd bij de Challenge van vorig jaar en de wheelies toen uitbleven was het voor herhaling vatbaar.


Toen ik de snelweg op draaide bedacht ik me dat de reis wel eens buiten de grenzen van Nederland kon plaatsvinden, zeker gezien ik als beginpunt de Eiffel had bedacht, dus een paspoort is dan toch wel handig, dus na 30 km kon ik opdezelfde plek als bovenstaande foto , controleren op de bagage niet verschoof en goed vast zat :$ dit keer met paspoort op zak.

Na een 2e vertrek poging om half 1 i.d middag leek de Eiffel mij een prima eindpunt en nog haalbaar om terug te gaan mocht het toch niet bevallen.

Bij een bezoek aan de Eiffel/Nurburgring vind ik een bezoek aan Beim Hannes , tegenwoordig ook wel Cockpit genoemd , niet zozeer een must maar een traditie.
redelijk goedkoop 'fastfood' maar dan een schnitzel in verschillende variaties en nog veel andere dingen, ik neem meestal schnitzel.

full



Overigens kan ik vele andere eetgelegenheden van harte aanraden zolang je van no nonsense schnitzel met friet cultuur houd.
Ook wel eens zeer smakelijke pasta's soms met seizoensgebonden pfefferlingen (paddestoelen) mogen proeven.
Een uitsmijter op (vaak)knoerhard duits brood is een strammer max, ook erg lekker.

ik wijk af.

Aangezien de Eiffel toch wel in de 'planning' lag en daar al vaak genoeg 'Zimmer Frei' = Bed & Breakfast had geprobeerd moest ik nu maar eens op zoek naar een camping.
Het camperen was mij na een korte gewennings-periode in de Challenge best bevallen, gelijk mensen een praatje maken en lucifers gekregen en 4 tentharingen, beiden was ik vergeten.
ik rook al 2 jaar niet meer dus een aansteker denk je dan niet meer aan en haringen eeeh, ik wist nog wel waar ze lagen, het enige wat door mezelf was opgeruimd en dus niet bij de campeer spullen lag :P ... :$

Ook moest ik nog ontdekken dat een sfeer foto van camperen beter werkt als de tent staat en alles op zet plek staan.... :"
full


Camping Moselhohe Moselhohe | Campingplatz Moselhöhe vind ik een aanrader, zeer rustig (werd mij ook verteld bij ontvangst) en een uniek uitzicht zo ver weg, gezien mijn latere ervaringen bedoelde de eigenaar waarschijnlijk in die regio ;)
Net sanitair en uhhmm, nou das wel het belangrijkste, je kon ook brood bestellen voor de volgende dag.

Als avond afsluiting een glaasje port ingeschonken waarbij er gelijk een glaasje over de slaapzak hoes ging dus die werd gelijk aangesteld als daar 'veeg je alles aan af doek'

De route van vandaag was overigens een erg leuke verassing, een samenstelsel van routes in de Eiffel : Map created by GPS Visualizer

Waarbij duidelijk te zien is dat Berglicht en Heidenburg dicht bij elkaar liggen, het 'onderste' punt van de routes voor een eventuele doorreis , verder naar het Zuiden....

Lessen van vandaag, in willekeurige volgorde...
1 houd alles wat potentieel vies vloeibaar en vuil is buiten de tent... jammer dat ik er in moet, dat is dan de enige uitzondering.
2 leg het paspoort klaar bij al je andere reisspullen , ook als je niet met het vliegtuig gaat en dus geen tickets zijn waar je het paspoort bij kan leggen.
3 bedenk gewoon wat je gaat doen elke dag, als je een tent opzet , zet je die vast...
als je een brander meeneemt, dan steek je die aan..

als je een route op je telefoon zet.... dat is voor een volgende dag :)
 
Laatst bewerkt:
ik ken het zelf meer als een pop up tent, maar denk dat je dat bedoelt :

DECATHLON ►►► Matériel, vêtements, chaussures de sport

er is inmiddels ook een uitvoering die koeler zou moeten blijven omdat die geen licht en/of warmte doorlaat.

de 1e minuut van het filmpje laat ook zien hoe eerstgenoemde tent word uitgepakt, dt is hetzelfde.
het pakformaat lijkt in het filmpje een stuk kleiner, je ziet wat een grote plaat het is op de motor.
hangt misschien af van het aantal personen.
 
Dag 2

Na een redelijke nacht slapen en een enkel klein buitje word het weer licht.
Dat is wel vaker.
Soms helpt het om 's nachts te douchen als het niet zo warm is en je de slaap niet meer kan vatten, dan is het wel fijn als je op een echte camping staat en niet aan het wildcamperen bent, wat ik nog steeds wel een (paar) keer wil doen.

Na alles weer ingepakt te hebben vat ik het plan om door te rijden naar het Zwarte woud, of in ieder geval het zuiden.
na een tijdje rijden kijk ik hoe ver het is om Zwitserland door te komen en aangezien dat niet ver lijkt besluit ik om het maar gewoon te doen, tolwegen vermijden en maar zien hoe het gaat.

Van tijd tot tijd is er echter wel regen en soms vraag ik me ook wel een beetje af waar ik aan begonnen ben.
Misschien was het vertrek wel een beetje impulsief maar aangezien Juni kompleet verregend was in NL en Juli voor de helft en de andere helft ondraaglijke zompige hitte was ik NL even zat.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer zo heel gek veel, maar om 8 uur vertrokken en om 15:00 zat ik al in Zwitserland.
Een saai stuk snelweg waar Colmars en Mulhouse werden aangegeven.
Helaas pakt de gps (Osmand op android) maar slecht routes langer dan 200 km.
Als je hem lang genoeg liet rekenen kwam er soms ook een route van 900 km uit, maar onderweg even naar een pomp navigeren en dan de vorige lange route weer oppakken ging vaak al fout.

Hierdoor heb ik een compleet onbekende en ontraceerbare route door Zwitserland gereden waardoor ik uiteindelijk uitkom in hotel L'acacia in Marley.
Nu is 80 euro voor een overnachting een hoog bedrag , maar voor Zwiterse begrippen goedkoop als een bord spaghetti in een wegrestaurant al 20 euro kan zijn.
Het bier Cardinal smaakt er goed dus daar komt een 2e van.
Het is absoluut hondeweer buiten , de volgende (vroege) ochtend nog mist en realiseer me dat door wat geld uit te geven me een hoop misere en kou bespaard blijft.... * hips* ;)

cardinal-brauerei-plakat-historisch-original.jpg


full



Overigens heb ik in andere topics mijn mening over Zwitserland niet onder stoelen en banken gestoken.
Het is 'niet het goedkoopste' land :P , maar het is erg mooi en leuk om door heen te rijden.
Kan me voorstellen dat als je uit Italië komt gereden, waar elke inhaalactie het begin van een race is, het weer erg wennen is dat elke automobilist zonder uitzondering gelijk remt als die de bebouwde kom nadert.

Heb overigens in Heel Zwitserland nog niet zo veel flitskasten gezien als op 40 km route national...
full


Afgezien van het leuke uitzicht en bijzondere omgeving qua gebouwen, natuur e.a de minst spectaculaire rijdag, op navigeren na dan.
Ook schiet het voor geen meter op als je overal maar 50 of 60 mag en de weg een paar keer opgebroken is.
Als je de tol snelwegen vermijd moet je ook niet gek opkijken als je op een totaal vergane weg, die daar net precies naast ligt, komt te rijden.
Erg vriendelijke mensen overigens in het hotel en de bediening.
Maar misschien ook omdat ze niet wisten dat ik maar mijn eigen koffie in de hotel kamer had gezet.

full


Overigens moet er de komende dagen een schakering gemaakt worden welke foto's ik ga gebruiken.
1000 foto's in 7 dagen heeft bepaalde redenen, maar om ze nu allemaal te plaatsen....

reden : zoals het bij elke reis het voornemen hebben om met software een panorama foto te maken van 3 overlappende foto's.
Wat me welgeteld 3 keer gelukt is voordat het geheugen op was...
goede voornemens....
 
Haha inderdaad mooi om te lezen, vooral omdat ik zondag ook 8 dagen naar het zuiden ga.

Wil binnendoor naar de Vogezen en dan maar kijken of ik elke dag een andere camping pak of meerdere dagen op 1 camping blijf. Weet ook nog niet of ik nog verder naar het zuiden ga en misschien paar alpen passen meepak of niet...

Heb geen flauw idee hoe ver je binnendoor kunt komen in 1 dag aangezien het m'n eerste keer is. Maar zoals ik het hier lees is zwitserland dus al wel goed te doen in 2 dagen. Ben benieuwd waar je overal geweest bent in 1 week tijd.
 
een 300 km per dag kan al verschrikkelijk veel zijn als er veel langzame passen inzitten.
om 9 uur vertrokken en om 12 uur net de 100 km op de teller gepasseerd... deels door overstekende marmotten...
Ik probeer ook altijd iets te eten bij me te hebben voor het geval je trek krijgt en er het komende uur of 2 uur nergens wat te halen valt.
met trek word je concentratie minder en geniet je minder.
Met lekker eten geniet je dan weer meer, maar dat is een ander verhaal :P
 
Ik vind het inschatten van afstanden ook lastig. Een route inplannen op GPS en hem dan daadwerkelijk ook uitrijden, tja... Goede kans dat je het qua tijd niet haalt door omstandigheden?

Heerlijk om dingen te lezen (en zien) zoals koffie zetten in je douche :+

En toen je jezelf afvroeg waar je aan begonnen was: wacht maar tot de zon gaat schijnen, je overdags over geweldige cols rijd en 's avonds met een biertje op de camping met een buurman je ouwe koeien uit de sloot aan het halen bent :)
 
Leuk geschreven verhaal. Hoop dat je snel beter weer krijgt.
Veel plezier.
 
Dag 3

Zoals vermeld is het (Zwitser)land nog gedekt in nevelen en andersoortige mist.
De verwachting om Zwitserland even in 1 dag door te rijden zonder de tolweg te gebruiken valt in de categorie 'camperen zonder haringen'

Dit moment is misschien het juiste moment om te vermelden dat ik er vandaag achterkom dat het omdraaien van de route die ik wil gaan rijden wel gelukt is, alleen het vinkje 'vastzetten op de weg' is daarbij vergeten.
Dit houd in dat er rechte strepen getrokken worden tussen de waypoints in de route.

Voor iemand die interesse heeft om te rijden in deze regio, de 2 routes van motoplus "De mooiste Franse alpen passen"
8 als je een tom tom hebt.
Een link zal ik niet plaatsen aangezien hun website in ontwikkeling is.

Dit doet mij in de loop van de dag beslissen om bij de eerste 'kruising' ( waar de routes 'heen'en 'terug'elkaar kruisen ) de originele routes te gebruiken en dus weer gewoon te beginnen met de linkerkant als heenweg.

Aangezien niemand inc. mijzelf het nog snapt een ploatie :
full

full

full


Maar liefst 5 plaatsnamen, such wow...
De linkerkant is dus heen, de rechterkant (blijft dus) terug.

Na aankomts in Martigny, het oorspronkelijke eindpunt van de complete route, gaat het stijl bergopwaarts tot er een mooi uitzicht over Martigny ontstaat :

full


Even later zit ik op een fietspad midden en een naaldbos met de optie om offroad te gaan...
Dat vind ik zelf 1 vd leukste en mooiste dingen van het reizen, dat de omgeving zo snel kan veranderen.
Na een sanitaire stop kom ik erachter dat het stokbrood met ham die ik zojuist in Martigny gekocht had, inc drinkwater , kaart van Frankrijk en een rol toiletpapier die ik zoals gebruikelijk ergens gejat heb, verdwenen zijn.
De plastic zak had ik toch niet zo goed bevestigd op de rest vd bagage zoals de voorgaande 5 keren dat ik dat deed...

Na een paar keer verkeerd gereden te zijn besluit ik dus om de route op te pakken waar op afbeelding 1 de paarse lijnen elkaar raken , tussen Albertville en Aosta in.
Dat is Bourg Saint Maurice.
Hoe ik daarvandaan weer terug naar huis zal rijden lijkt me een beslissing voor de 'verre' toekomst.

Ik zit maar na te denken wat er van deze dag nu te vertellen is, maar dat komt omdat ik de grote en kleine Sint Bernard pas door elkaar blijf halen....
Allebei zijn ze magistraal en telkens blijf ik mij verbazen hoe lang een Col/pas normaliter niet is.
Is het niet in Kilometers dan toch wel in hoeveelheid indrukken.

De grand St bernard komt als 1e, de petit/kleine erna, als je naar het zuiden rijd.
de 1e ligt op de grens met Zwitserland, de kleine op de grens met Frankrijk.

Affijn.
Die dag rijd ik via de Sint Bernard pas vanuit Zwitserland , Italië binnen.
Bij het punt waar je kan kiezen tussen de Tunnel en de Col komt ik een motorrijder tegen die druk foto's aan het maken is.
Het blijkt een Canadees te zijn die een Sloveense motor heeft gehuurd en door heel Europa aan het rijden is.
Hij vind het helemaal geweldig en zegt dat ze dat soort dingen niet in Canada hebben.
Aangezien ik wel eens van mounties gehoord hebt, zegt hij dat dat in het Oosten is en hij uit het westen van Canada komt.
denk ik , of andersom, maar het was een leuk praatje, ik zeg hem op te letten geen boetes te rijden in Zwitserland, maar hij zegt dat dat bij de huurprijs in zit :P , lijkt me een goede deal ;)


'Vergissing' Nr xxx was dat ik oorspronkelijk de RDGA wel wou rijden, daar staan bordjes langs de weg en uitzichten te over.
De route van Motoplus is echter 2 keer zo lang, maar met 'plannen' is dat niet echt blijven hangen.
Zo kom je nog eens ergens....

De Col de Saint bernard :

full


full


full


Na door dit natuurwonder gereden te hebben kom ik uit in het Aosta Dal,de temperatuur is prima, ik vind het leuk om in Italië te zijn.
De eerste camping die door de de gps word geadviseerd is verlaten en gesloten.
Dan maar eerst een supermarkt opzoeken, deze lijkt ook niet te bestaan.
vermoeid en verhit besluit ik koffie te gaan drinken, iets wat als eerste gedaan moet worden zodra je de grens van Italië oversteekt lijkt me.
Gezien Italiaans leren onderaan mijn planning lijstje stond kan ik nog net 'conan the barbarian' opmaken uit het verhaal van de dame van de kiosk naast de koffie toko.
Dus ik moet op zoek naar Conrad die behalve electronica ook brood drinken en groenten zouden moeten kunnen hebben eventueel...

Inderdaad blijkt de Conad een Italiaanse supermarkt keten te zijn.
Zonder de naam te weten was ik er zo voorbij gereden.
toptip voor reizigers op de bonnefooi en met budget, weet uw supermarkt namen...
Na de boodschappen besluit ik een camping op te zoeken.

In de loop van de reis leer ik dat Osmand nogal eigenwijs wil zijn en Point of Interests wil aangeven tov het 'midden van de kaart', wat dat moge zijn.
Op dit moment staat hij echter niet zo en zie ik een camping 500 METER... verderop.
Dit blijkt dus inderdaad de 1 afslag verderop te zijn.

Eerst maar het opzetten van de tent inc slaapmogelijkheid , slaapzak uitpakken en uitrollen, mat opblazen, vest en motorbroek zo positioneren dat het een kussen moet voorstellen en mijn hoofd hoger ligt dan mijn voeten.
Aangezien het later in de avond donker kan zijn en de helderheid om bed op te maken misschien er niet meer is, moet dit eerst gedaan worden.
Maar dit is redelijk vlot gedaan, kennis gemaakt met de (vele) nederlandse buren, dus lopend terug naar de Conad voor verse artikelen voor het avondeten :

full


Het leuke van het eten op de camping blijft voor mij o.a toch wel dat je een 'enorm' vermogen aan boodschappen kan doen , maar je daar nog vaak niet voor uit eten kan.
Dus verse zalm op vers brood met een complete salade of prosciutto op brood etc etc.
heb in ieder geval lekker gegeten en een fles limoncello bijna opgemaakt als ik word uitgenodigd bij de buren die mij een stoel lenen.

Dik voor elkaar show, morgen maar eens kijken waar de route mij heenleid. :)
 
Laatst bewerkt:
Het leuke van eten op de camping voor je tent is ook dat je meer op je gemak zit dan alleen in een restaurant vind ik.
 
Voor wat betreft die Italiaanse koffie..
Wij hebben ons mobiele vakantie verblijf (de camper) verplaatst naar Frankrijkv maar op het eerste terrasje aldaar wisten ze onze koffie ervaring behoorlijk te verpesten.

Dus vandaag de tank van de Vespa gevuld, terug over de Cormet du Roselend en door over de Petit St. Bernard terug Italië in. :]
Eigenlijk alleen voor een bakkie.. ;)
Ooh en even internetten, we hebben nog een paar Gig data bundel Italië over. :+
 
Leuk om te lezen :+ Heb zelf anderhalve week geleden met een vriend beide Bernard passen gereden,direct na elkaar.
Prachtige uitzichten,ben blij dat jij iig foto's hebt gemaakt *D
 
Dag 4 Van Italië naar Frankrijk

Vandaag vertrek ik van de camping in het Aosta dal.
Google Maps

Erg leuke en goedkope camping in een dal met mooie mogelijkheden voor ritten.
Het is nu al weer moeilijk om terug te gaan hoe ik ben gereden.
De route leid me deels over de SS26 waarbij de Mont blanc in de verte al te zien is.

full


Op de Col de petit Sint Bernard word er overgestoken naar Frankrijk.
full

full

full



Via het skioord La rosiere.

full


Dan volgt de geweldige D88 , de col de tra

full


Die doorloopt naar de Col de Madeleine.
In 2014 heb ik de 2 routes zo aangepast dat er zo vlot mogelijk naar het zuiden gereden kon worden, heel verwarrend om nu uit te zoeken wat er eerst kwam.

De Madeleine is een erg mooie bergpas en ben uitermate verbaasd om een dorp, supermarkt en benzinepomp te herkennen terwijl de schitterende uitzichten mij nieuw waren, maar dit was dus een 'kruispunt' met de route van 2014.

full

full

full

full



Op camping Campsite le Bois Joli in Saint-Martin-sur-la-Chambre eindigt deze mooie rijdag.

full
 
Laatst bewerkt:
ik heb het niet van dag tot dag bijgehouden, dat lukte maar net met het summier omschrijven wat ik die dag gezien had.

het totaal aantal km's rond de 3000 met een verbruik van 1op 17 maakt met een (hoog aangehouden) liter prijs van 1,40 250 euro aan benzine.
de campings waren allen minder dan 13 euro en het eten heb ik voornamelijk bij de supermarkt gekocht.
15 euro per dag zal dat max. geweest zijn.

Het is vaak geen slecht idee om 50 euro per dag aan te houden, met een tank benzine zit je al op 15 euro benzine per dag, eten rond de 15 en slapen 20, soms andersom.
ben je met z'n 2e dan heb je soms een kamer onder de 40 euro zodat je ook weer voor 20 p.p klaar ben.

Maar ik had 350 bij me gestopt en daar was nog 50 van over, dus alles is ruim geschat, maar benzine ook wel paar keer gepint.


De reden dat als titel 500 euro challenge heb gedaan is natuurlijk deels dat ik verleden jaar de echte 500 euro challenge heb gedaan.

Door die aan te passen naar 500 euro in 1 week wil ik laten zien dat men een mooie verre vakantie kan houden zonder een vermogen uit te geven.
Ik hoor nog steeds verhalen van mensen die ,mede door kinderen, gebonden zijn aan het hoogseizoen en een paar duizend euro in 2 weken uitgeven omdat alles stikduur is en dan ook nog onaangenaam druk.
dat laatste kan je ook leuk vinden, maar op de zaterdag kon ik al merken dat de bekendere passen een stuk drukker waren (als op de heenweg en (dus) doordeweeks) .

Een dagje uit met de Efteling en Mc donalds kan maar zo 200 euro kosten, een chalet in Spanje 1000 euro voor een week, auto huur per week 500 euro...

Vandaar dat ik veel commentaar kreeg dat ik soms 2 keer per jaar naar Portugal op vakantie ging.
De vlucht was echter 170 voor 2 personen ipv 300 p.p
kamer was 33 euro inc ontbijt die in het hoogseizoen voor 100 ging.
auto 6 euro per dag etc etc.
Als je dan ook nog voor 2 personen kon warm eten voor 13 euro in het binnenland terwijl mensen het gewend zijn rond de 50 euro uit te geven aan de kust...
Dan heb je wel wat uit te leggen :) en dat doe ik dan ook graag :Y
 
Dankje, ga volgend jaar mee met de challenge om te oefenen ;)

Dag 5 Echte begin van de 'RDGA'

Voordat ik het dorpje inrijd zie ik een bordje met camping staan, eerst wat boodschappen gedaan en zo gistermiddag op deze camping aangekomen.
Vandaag gaat een flinke rit worden, al weet ik dat dan nog niet.

De eerste verrassing is dat de route niet naar de Glandon gaat maar afbuigt naar de Col de Chaussy en dan via de Col de croix de Fer 'langs'het uiteinde van de Glandon gaat.

Chaussy :

full


full


Even gepuzzeld, heb er maar een screenshot van gemaakt :
full


Ben dus van boven naar beneden gereden, rechtsom, linksom zou je dus vanuit La chambre (de camping) over de Glandon naar beneden rijden.
Het grote meer waar beide Cols op uitkomen herken ik nog, daarvandaan gaat het richting de Alpe D'huez.
Vorige keer in Vaujany overnacht wat zeker een aanrader is, betaalbaar en goed eten, een beetje apart afgezonderd dorpje..

Net voorbij Vaujany gaat het de bergen in om uiteindelijk weer op de grote weg uit te komen en zo door te rijden naar de Alpe D'huez, maar halverwege word deze afgebroken om via La Garde naar Auris te rijden, dat soort kleine smalle weggetjes vind ik doorgaans leuker.

Vervolgens ben ik de weg weer helemaal kwijt om vervolgens op een compleet ander punt de route van vorig jaar weer opgegooid te worden.
Wat ik toen gek vond is dat ik een straatje ingestuurd werd en toen gelijk weer kon keren en verder kon rijden, overduidelijk een waypoint, maar reed toen nog met tomtom .
Gezien de aanwezigheid van een cafe dacht ik dat het 5 meter omrijden daarvoor gedaan was, maar je kon dus vanaf de andere kant komen....

Lekker duidelijk weer allemaal ... :
full


Dit stuk heeft voor zover geen naam, maar nu gaat het verder langs het Lac du Chambon.

full


Daar is ook een erg mooie waterval te zien, in het begin van het meer mond ook een stuwmeer met een enorme vaart het meer in,

Dat is het begin van de Col de Lautaret, die takt af in de Col de Galibier , waar ik even een uitstapje naar maak om vervolgens de Lautaret weer verder af te rijden.

Om vervolgens naar de Col D'Izoard te kunnen moet je door de redelijk grote plaats Briancon en dit is me 3 vd 3 keer niet bevallen. ( al die drukte en dat wachten na al dat natuurschoon)

Lautaret :

full


full


full



Galibier :

full

full

full


Nou dat was best een behoorlijk stuk.
Even bijkomen.

full


Een heerlijk vleesplankje bij Hotel D'Izoard aan het begin van....
Eigenlijk zou de Izoard een eigen hoofdstuk mogen hebben (zoals wel meer passen) maar op het moment is het wel mijn favoriet.
Erg varieren landschap maar ook leuk om te rijden :

full

full

full

full


Vanaf Col 'Izoard is het 3 uur rijden (gezien de tijd vd foto's) om uiteindelijk in Jausiers aan te komen.
Via de Col de Vars.
Deze heb ik al wel eens gereden en is erg mooi om te zien maar heb er ( klaarblijkelijk ) geen foto's van gemaakt.

De avond word afgesloten met :

full


De tent stond al, er was eigenlijk geen plek maar de receptionist had wel zin in een zakcentje, maar dan moest ik wel in het hoekje :

full


genoeg speelgoed iig.

Als afsluiter de foto van het toilet in het restaurant, overduidelijk disco liefhebbers :

full
 
Laatst bewerkt:
Dag 3

Zoals vermeld is het (Zwitser)land nog gedekt in nevelen en andersoortige mist.
De verwachting om Zwitserland even in 1 dag door te rijden zonder de tolweg te gebruiken valt in de categorie 'camperen zonder haringen'

Dit moment is misschien het juiste moment om te vermelden dat ik er vandaag achterkom dat het omdraaien van de route die ik wil gaan rijden wel gelukt is, alleen het vinkje 'vastzetten op de weg' is daarbij vergeten.
Dit houd in dat er rechte strepen getrokken worden tussen de waypoints in de route.

Voor iemand die interesse heeft om te rijden in deze regio, de 2 routes van motoplus "De mooiste Franse alpen passen"
8 als je een tom tom hebt.
Een link zal ik niet plaatsen aangezien hun website in ontwikkeling is.

Dit doet mij in de loop van de dag beslissen om bij de eerste 'kruising' ( waar de routes 'heen'en 'terug'elkaar kruisen ) de originele routes te gebruiken en dus weer gewoon te beginnen met de linkerkant als heenweg.

Aangezien niemand inc. mijzelf het nog snapt een ploatie :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar liefst 5 plaatsnamen, such wow...
De linkerkant is dus heen, de rechterkant (blijft dus) terug.

Na aankomts in Martigny, het oorspronkelijke eindpunt van de complete route, gaat het stijl bergopwaarts tot er een mooi uitzicht over Martigny ontstaat :

[afbeelding]

Even later zit ik op een fietspad midden en een naaldbos met de optie om offroad te gaan...
Dat vind ik zelf 1 vd leukste en mooiste dingen van het reizen, dat de omgeving zo snel kan veranderen.
Na een sanitaire stop kom ik erachter dat het stokbrood met ham die ik zojuist in Martigny gekocht had, inc drinkwater , kaart van Frankrijk en een rol toiletpapier die ik zoals gebruikelijk ergens gejat heb, verdwenen zijn.
De plastic zak had ik toch niet zo goed bevestigd op de rest vd bagage zoals de voorgaande 5 keren dat ik dat deed...

Na een paar keer verkeerd gereden te zijn besluit ik dus om de route op te pakken waar op afbeelding 1 de paarse lijnen elkaar raken , tussen Albertville en Aosta in.
Dat is Bourg Saint Maurice.
Hoe ik daarvandaan weer terug naar huis zal rijden lijkt me een beslissing voor de 'verre' toekomst.

Ik zit maar na te denken wat er van deze dag nu te vertellen is, maar dat komt omdat ik de grote en kleine Sint Bernard pas door elkaar blijf halen....
Allebei zijn ze magistraal en telkens blijf ik mij verbazen hoe lang een Col/pas normaliter niet is.
Is het niet in Kilometers dan toch wel in hoeveelheid indrukken.

De grand St bernard komt als 1e, de petit/kleine erna, als je naar het zuiden rijd.
de 1e ligt op de grens met Zwitserland, de kleine op de grens met Frankrijk.

Affijn.
Die dag rijd ik via de Sint Bernard pas vanuit Zwitserland , Italië binnen.
Bij het punt waar je kan kiezen tussen de Tunnel en de Col komt ik een motorrijder tegen die druk foto's aan het maken is.
Het blijkt een Canadees te zijn die een Sloveense motor heeft gehuurd en door heel Europa aan het rijden is.
Hij vind het helemaal geweldig en zegt dat ze dat soort dingen niet in Canada hebben.
Aangezien ik wel eens van mounties gehoord hebt, zegt hij dat dat in het Oosten is en hij uit het westen van Canada komt.
denk ik , of andersom, maar het was een leuk praatje, ik zeg hem op te letten geen boetes te rijden in Zwitserland, maar hij zegt dat dat bij de huurprijs in zit :P , lijkt me een goede deal ;)


'Vergissing' Nr xxx was dat ik oorspronkelijk de RDGA wel wou rijden, daar staan bordjes langs de weg en uitzichten te over.
De route van Motoplus is echter 2 keer zo lang, maar met 'plannen' is dat niet echt blijven hangen.
Zo kom je nog eens ergens....

De Col de Saint bernard :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Na door dit natuurwonder gereden te hebben kom ik uit in het Aosta Dal,de temperatuur is prima, ik vind het leuk om in Italië te zijn.
De eerste camping die door de de gps word geadviseerd is verlaten en gesloten.
Dan maar eerst een supermarkt opzoeken, deze lijkt ook niet te bestaan.
vermoeid en verhit besluit ik koffie te gaan drinken, iets wat als eerste gedaan moet worden zodra je de grens van Italië oversteekt lijkt me.
Gezien Italiaans leren onderaan mijn planning lijstje stond kan ik nog net 'conan the barbarian' opmaken uit het verhaal van de dame van de kiosk naast de koffie toko.
Dus ik moet op zoek naar Conrad die behalve electronica ook brood drinken en groenten zouden moeten kunnen hebben eventueel...

Inderdaad blijkt de Conad een Italiaanse supermarkt keten te zijn.
Zonder de naam te weten was ik er zo voorbij gereden.
toptip voor reizigers op de bonnefooi en met budget, weet uw supermarkt namen...
Na de boodschappen besluit ik een camping op te zoeken.

In de loop van de reis leer ik dat Osmand nogal eigenwijs wil zijn en Point of Interests wil aangeven tov het 'midden van de kaart', wat dat moge zijn.
Op dit moment staat hij echter niet zo en zie ik een camping 500 METER... verderop.
Dit blijkt dus inderdaad de 1 afslag verderop te zijn.

Eerst maar het opzetten van de tent inc slaapmogelijkheid , slaapzak uitpakken en uitrollen, mat opblazen, vest en motorbroek zo positioneren dat het een kussen moet voorstellen en mijn hoofd hoger ligt dan mijn voeten.
Aangezien het later in de avond donker kan zijn en de helderheid om bed op te maken misschien er niet meer is, moet dit eerst gedaan worden.
Maar dit is redelijk vlot gedaan, kennis gemaakt met de (vele) nederlandse buren, dus lopend terug naar de Conad voor verse artikelen voor het avondeten :

[afbeelding]

Het leuke van het eten op de camping blijft voor mij o.a toch wel dat je een 'enorm' vermogen aan boodschappen kan doen , maar je daar nog vaak niet voor uit eten kan.
Dus verse zalm op vers brood met een complete salade of prosciutto op brood etc etc.
heb in ieder geval lekker gegeten en een fles limoncello bijna opgemaakt als ik word uitgenodigd bij de buren die mij een stoel lenen.

Dik voor elkaar show, morgen maar eens kijken waar de route mij heenleid. :)

Hey penszeur! Je had daar vlak boven barcelonette rechtsaf moeten slaan richting embrun, de parpaillon! ;) ;) ;)

Leuk om nu eens jouw verhalen te lezen!
 
Ah, King of French Fries.

Ja ik moest onderweg wel een paar keer aan jou denken hoor.
Daar zal Freud wel wat over geschreven hebben :P, maar vroeg me op een aantal plekken wel af waarom ik nu niet gekeken had waar de afslagen richting onverhard lagen.

ik bedoel... kijken kan geen kwaad :P

Even gekeken , maar daar had ik een lus in de route kunnen maken, maar zoals eerder genoemd is een route omdraaien al te moeilijk voor mij.
Topografisch gezien ben ik een domme sukkel, kan gerust een minuut de kaart op zijn kop houden.
Vandaar dat ik maar gewoon vertrokken ben om zo aan de lijve te kunnen ondervinden wat werk en wat niet.

een route langer dan 200 km slikt mijn telefoon niet.
de software van een tomtom werkt volgens mij heel anders , dan heb ik het over die oude dingen, maar ook daarin was het lastig een route te maken.

De meeste die meelezen zullen onderstrepen dat het meenemen van een kaart nog steeds onmisbaar is.
voor iemand die niet vergroeid is met zijn/haar smartphone en het niet gebruikelijk vind daar langer dan 4 minuten achter elkaar naar te kijken zal dit herkenbaar zijn.

Nu vind ik het best leuk dat ik wat meer gebruik van mijn telefoon kan maken door deze reis, ook het maken van notities is wel grappig, alleen het toetsenbord van een Huawei is volkomen k%t , vriendin herkent dat , heeft hetzelfde toestel, dus schrijven met de hand of laptop zou zeker sneller gaan.

wat mij brengt op het punt dat ik een tanktas toch wel gemist heb, daar kan dan mooi de kleine laptop in en misschien wel mijn grote camera met lens.

lekker lang verhaal weer.

ik had inderdaad af kunnen slaan, maar wat ik eigenlijk had moeten dus is er nog steeds zitten.
je kan blijven rijden daar en van de natuur genieten.

Gaat ook best nog wat tijd inzitten hoor, het typen en vullen van foto's van dag 5 heeft me toch wel 3 uur gekost.
nu ben ik zo eigenwijs dat ik alle fotos naar 50% bij 50 % zet in paint, dit brengt ze doorgaans onder de 2 Mb , dat is ook extra werk.
Zou dit ook niet onderweg kunnen en willen doen.
Maar snap wat je bedoelt met leuke reacties, onderweg is dat extra leuk natuurlijk.

Ik had ook wel voorpret met het maken van de foto's dat ik in de speeltuin gezet was en die disco wc.
Dat zijn van die dingen die een reis/vakantie nog leuker maken.
 
Waanzinnig toilet, hoe zou dit eruit zien als je veel gedronken hebt...


En ga door met schrijven !
 
Inderdaad ga door met schrijven, lees je verslag met plezier. Een om de herkenning van gedeeltes van je route en twee omdat ik daar volgende week eigenlijk ook had moeten zijn ware het niet dat mijn reisgenoot door omstandigheden ff niet kan. (Alleen trekt me niet) Maar wat in het vat zit verzuurd niet.

Er zijn heel handige progjes waarmee in een keer alle foto's naar een bepaald formaat om kunt zetten in plaats van stuk voor stuk met paint. Maar als dat voor jou zo werkt dan denk ik dat ik je daar nu niet mee lastig moet vallen.

Ik kijk elke dag even of je weer een update hebt geplaatst. leest lekker weg. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan