4takt/2takt motor

Kabel aan je bougiedop maken en aan de andere kant vastpakken met de hand, motor startten, kijken op de toerenteller. Word je net zo vaak geelectorcuteerd als het aangegeven toerental dan heb je een 2takt, word je maar de helft van het aantal toeren geelectrocuteerd dan heb je een 4takt. Kan niet missen :+
 
Als de diameter van de uitlaat overal dezelfde is, is het een 4takt (tenminste als het een beetje een moderne brommer is).

Moet je ergens olie inkappen buiten in je blok?
Ja? dan is het een tweetakt.
Nee? dan is het een viertakt.

Is de cilinderkop hoger dan de cilinder zelf?
Ja? dan is het een viertakt.
Nee? dan is het een tweetakt.

Heeft dat ding een beetje trekkracht onder de 5000rpm?
Ja? Dan is het een viertakt.
Nee? Dan is het een tweetakt.

Rieken je uitlaatgassen naar die van een bosmaaier?
Ja? Dan is het een tweetakt.
Nee? Dan is het een viertakt.
 
Gaat overigens niet helemaal op voor viertakten met dubbele bovenliggende nokkenassen; hier wordt de bougie vaak tussen de nokkenassen gemonteerd (maar zit dan wel erg diep weggestopt, is vaak onderhoudstechnisch lastiger) en dat is ook weer redelijk in het midden van de kop

dubbele bovenliggende nokkenassen _O-
nokken horen in de olie te lopen, waarom zou je die bovenin je kop stoppen :?
viertakt bougies horen opzij te steken, alle andere oplossingen zijn onzin en marketinggrappen :P
 
Kabel aan je bougiedop maken en aan de andere kant vastpakken met de hand, motor startten, kijken op de toerenteller. Word je net zo vaak geelectorcuteerd als het aangegeven toerental dan heb je een 2takt, word je maar de helft van het aantal toeren geelectrocuteerd dan heb je een 4takt. Kan niet missen :+

Die vind ik wel ERG Mooi!!! :} :} :} :} :}
 
Diesels in auto 's zijn 4 takt.
De grotere scheepsmotoren zijn ook vaak 2 takt, maar dan met kleppen.

Ze hebben ook geen bougie nodig, door de hoge druk stijgt de temp zo hoog tijdens de compressie dat de ingespoten diesel meteen ontbrandt.
:( :( Heb jij weleens een diesel met bougie gezien 2 of 4 takt en ik bedoel niet de gloeibougie.
bij een 2 takt zit de uitlaat aan de cilinder vast , 4 takt zit die aan de kop. een 2 takt heeft ook een karter of cilinder inlaat een 4 takt zit die aan de kop.
 
Laatst bewerkt:
Met H@rtstikke gek eens.
zelfs een MZ 300 cc begint al leuk te werken ver onder de 5000 toeren.
Nog erger, het maximum koppel zit bij 5000 toeren.
En ik rij alle vriendjes met hun dikke 4-takten eruit bij de stoplichten.
Groeten,
Eduard.
 
Ja, en de MZ is gewoon een opgevoerde DKW. (Vergeet niet dat de van Veen Kreidler over de 200 km/u kwam met een 50 cc!)
(Plechtige modus) Two-stroke rules! (Plechtige modus af)
Groeten,
Eduard.
 
Kabel aan je bougiedop maken en aan de andere kant vastpakken met de hand, motor startten, kijken op de toerenteller. Word je net zo vaak geelectorcuteerd als het aangegeven toerental dan heb je een 2takt, word je maar de helft van het aantal toeren geelectrocuteerd dan heb je een 4takt. Kan niet missen :+
:N
Een viertakt onsteekt net als een 2 takt bij ieder omwenteling van de krukas
 
v.d.v. heeft gelijk, maar toch vind ik de suggestie van Testa-Rossa wel een erg goeie })

T' is maar hoe je het bekijkt, bij een 1 cilinder ontsteekt een 4-takt één keer per 2 krukasomwentelingen; bij een 12-cilinder onsteken er elke krukasomwentelingen 6 cilinders.

v.d.v. (en jij) hebben dus niet per definitie gelijk *D *D
 
Laatst bewerkt:
T' is maar hoe je het bekijkt, bij een 1 cilinder ontsteekt een 4-takt één keer per 2 krukasomwentelingen; bij een 12-cilinder onsteken er elke krukasomwentelingen 6 cilinders.

v.d.v. (en jij) hebben dus niet per definitie gelijk *D *D
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, namelijk het vonken van de bougie, en het ontsteken van het mengsel. Het ontsteken van het mengsel gebeurt door het vonken van de bougie en vindt plaats aan het begin van de verbrandingsslag, en die heb je bij een viertakt idd maar één keer per twee krukasomwentelingen. Dus wat dat betreft klopt jou rekensommetje.

Maar Testa-Rossa (in de quote van v.d.v) heeft het niet over de verbrandingsslag, maar over het vonken van de bougie. En die bougie vonkt ook bij viertakten bij iedere krukasomwenteling (alleen gebeurt daar in de overgang van uitlaatslag naar inlaatslag niets mee). Als je nu dus de bougiekabel vasthoud, dan krijg je ook bij een viertakt bij iedere krukasomwenteling een schok. (en ik ga er even van uit dat je één bougiekabel vasthoudt, en niet de bougiekabels van alle cilinders tegelijkertijd :+ )
 
Laatst bewerkt:
Maar Testa-Rossa (in de quote van v.d.v) heeft het niet over de verbrandingsslag, maar over het vonken van de bougie. En die bougie vonkt ook bij viertakten bij iedere krukasomwenteling (alleen gebeurt daar in de overgang van uitlaatslag naar inlaatslag niets mee). Als je nu dus de bougiekabel vasthoud, dan krijg je ook bij een viertakt bij iedere krukasomwenteling een schok. (en ik ga er even van uit dat je één bougiekabel vasthoudt, en niet de bougiekabels van alle cilinders tegelijkertijd :+ )

Heeft een 4takt dan echt een 'dode' vonk bij de iedere slag dat hij niet ontsteekt?
Wist ik niet :)
Bedankt voor de info (toch nog wat nuttigs in die topique :P )
 
Heeft een 4takt dan echt een 'dode' vonk bij de iedere slag dat hij niet ontsteekt?
Wist ik niet :)
Bedankt voor de info (toch nog wat nuttigs in die topique :P )
Yep. Ik durf niet te beweren dat het voor iedere viertakt geldt, maar bij de meeste viertakten zit de ontsteking gewoon op de krukas. Dit betekent dat bij iedere omwenteling de contactpuntjes openen (of een magneetje langs de pick-up spoel gaat bij electronische ontsteking) en er dus een vonk wordt gegeven.

Maar goed ik weet dus niet of er ook viertakten zijn waarbij de ontsteking is gekoppeld aan de nokkenas, of via electronische weg telkens een krukasomwenteling wordt overgeslagen oid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan