Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het is dus een viertakt! zie link: http://degoederenhal.nl/index.php?main_page=index&cPath=46
Gaat overigens niet helemaal op voor viertakten met dubbele bovenliggende nokkenassen; hier wordt de bougie vaak tussen de nokkenassen gemonteerd (maar zit dan wel erg diep weggestopt, is vaak onderhoudstechnisch lastiger) en dat is ook weer redelijk in het midden van de kop
Beetje moeilijk bij de 2 middelste twee cilinders bij een vierpitter.viertakt bougies horen opzij te steken, alle andere oplossingen zijn onzin en marketinggrappen
Kabel aan je bougiedop maken en aan de andere kant vastpakken met de hand, motor startten, kijken op de toerenteller. Word je net zo vaak geelectorcuteerd als het aangegeven toerental dan heb je een 2takt, word je maar de helft van het aantal toeren geelectrocuteerd dan heb je een 4takt. Kan niet missen
Is een diesel een viertakt??
Heb jij weleens een diesel met bougie gezien 2 of 4 takt en ik bedoel niet de gloeibougie.Diesels in auto 's zijn 4 takt.
De grotere scheepsmotoren zijn ook vaak 2 takt, maar dan met kleppen.
Ze hebben ook geen bougie nodig, door de hoge druk stijgt de temp zo hoog tijdens de compressie dat de ingespoten diesel meteen ontbrandt.
Heeft dat ding een beetje trekkracht onder de 5000rpm?
Ja? Dan is het een viertakt.
Nee? Dan is het een tweetakt.
volgens mij heb jij nooit op een dikke 2 takt gereden, ga er maar van uit dat een honda cr500 veeeeeeeel harder van onderuit trekt dan elke willekeurige viertakt
weet ik, maar als jij tegenwoordig een willekeurige brommer, 125 cc fiets enz van de weg plukt. Heb je vrijwel altijd een 2 takt te pakken.Pitbikes/dirtbikes/50cc/110cc/125cc viertakt brommers/motors (honda dax,monkey etc??)
Toch allemaal viertakt hoor
Kabel aan je bougiedop maken en aan de andere kant vastpakken met de hand, motor startten, kijken op de toerenteller. Word je net zo vaak geelectorcuteerd als het aangegeven toerental dan heb je een 2takt, word je maar de helft van het aantal toeren geelectrocuteerd dan heb je een 4takt. Kan niet missen
Een viertakt onsteekt net als een 2 takt bij ieder omwenteling van de krukas
Een viertakt onsteekt net als een 2 takt bij ieder omwenteling van de krukas
Beetje moeilijk bij de 2 middelste twee cilinders bij een vierpitter.
v.d.v. heeft gelijk, maar toch vind ik de suggestie van Testa-Rossa wel een erg goeie
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, namelijk het vonken van de bougie, en het ontsteken van het mengsel. Het ontsteken van het mengsel gebeurt door het vonken van de bougie en vindt plaats aan het begin van de verbrandingsslag, en die heb je bij een viertakt idd maar één keer per twee krukasomwentelingen. Dus wat dat betreft klopt jou rekensommetje.T' is maar hoe je het bekijkt, bij een 1 cilinder ontsteekt een 4-takt één keer per 2 krukasomwentelingen; bij een 12-cilinder onsteken er elke krukasomwentelingen 6 cilinders.
v.d.v. (en jij) hebben dus niet per definitie gelijk
Maar Testa-Rossa (in de quote van v.d.v) heeft het niet over de verbrandingsslag, maar over het vonken van de bougie. En die bougie vonkt ook bij viertakten bij iedere krukasomwenteling (alleen gebeurt daar in de overgang van uitlaatslag naar inlaatslag niets mee). Als je nu dus de bougiekabel vasthoud, dan krijg je ook bij een viertakt bij iedere krukasomwenteling een schok. (en ik ga er even van uit dat je één bougiekabel vasthoudt, en niet de bougiekabels van alle cilinders tegelijkertijd )
Yep. Ik durf niet te beweren dat het voor iedere viertakt geldt, maar bij de meeste viertakten zit de ontsteking gewoon op de krukas. Dit betekent dat bij iedere omwenteling de contactpuntjes openen (of een magneetje langs de pick-up spoel gaat bij electronische ontsteking) en er dus een vonk wordt gegeven.Heeft een 4takt dan echt een 'dode' vonk bij de iedere slag dat hij niet ontsteekt?
Wist ik niet
Bedankt voor de info (toch nog wat nuttigs in die topique )
De bougie vonkt meestal wel, alleen brand er niets in de uitlaatslag...