uitvallen motor na ca. 30/40 km

Grolsch

MF veteraan
5 mrt 2002
4.032
0
Aadorp
Beste mensen,

Het volgende technische vraagstuk.
Het gaat hier om de volgende motor:

Suzuki GSX-R SRAD 1997 (dus nog met carbarateurs).

Als ik ca. 30 a 40 km gereden heb lijkt het net offie geen benzine meer krijgt, en valt dus op een gegeven moment uit.

Hij heeft nog wel stroom op dat moment.
Voor de wakkeren onder ons zit er volop benzine in de tank.

direct starten werkt niet, dan paktie gewoon NIET aan.

Wacht ik 5 minuutjes dan start/looptie weer als een tiet.

Wat kan dit zijn?
 
Het lijkt erop dat je je vlotters leeg rijd dus het lijkt mij een benzine toevoer probleem (weet niet of je een benzinepomp hebt dat zou ook kunnen dat deze niet goed werkt, benzine filter van je tank en inderdaad je tankontluchting verstopt? Misschien zit het in je carburateurs dat er iets door gom afzetting van de benzine blijft hangen of een kanaal dichtgeslibt zit je zou een flesje forte plus 1 door je benzine kunnen mengen dit helpt om de gomafzetting te verwijderen helpt het nauwelijks dan misschien toch de carbs demonteren en schoon laten maken.
 
Het lijkt erop dat je je vlotters leeg rijd dus het lijkt mij een benzine toevoer probleem (weet niet of je een benzinepomp hebt dat zou ook kunnen dat deze niet goed werkt, benzine filter van je tank en inderdaad je tankontluchting verstopt? Misschien zit het in je carburateurs dat er iets door gom afzetting van de benzine blijft hangen of een kanaal dichtgeslibt zit je zou een flesje forte plus 1 door je benzine kunnen mengen dit helpt om de gomafzetting te verwijderen helpt het nauwelijks dan misschien toch de carbs demonteren en schoon laten maken.
Ik weet niet hoe zuinig een gsxr loopt maar 30/40 km puur op de vlotterbakken lijkt mij belachelijk.... dan zou er 2 liter benzine in de vlotterbakken moeten zitten, dit is compleet onzin. Ik zou even naar de tank ontluchting kijken.
 
kerels, bedankt voor de tips.

Ik heb zelf 2 dingen gehoord

1. "bevroren carbarateurs"
DIt lijkt mij persoonlijk niet kunnen omdat hij het heeft als de motor loeiheet is, en omdat mijn carbarateurs compleet binnen in de kuipen zitten.
Ook was het gistermiddag niet zo koud

2. "1 of ander poreus slangetje".
De man welke mijn motor altijd maakt (jos engbers/tubbergen) vertelde mij dat hij dit probleem eerder had mee gemaakt met dezelfde motor en dezelfde "eigenschappen" namelijk relatief oud (1997) en weinig kilometers op de totaal teller (6000km).
Dat slangetje zou op een gegeven moment "dicht geknepen" worden.
Als je hem dan 5 minuten laat staan dan zou het slangetje weer "open gaan".

We zien wel wat het word, ik breng hem vanavond wel ff weg.
 
kerels, bedankt voor de tips.

Ik heb zelf 2 dingen gehoord

1. "bevroren carbarateurs"
DIt lijkt mij persoonlijk niet kunnen omdat hij het heeft als de motor loeiheet is, en omdat mijn carbarateurs compleet binnen in de kuipen zitten.
Ook was het gistermiddag niet zo koud
Bevriezen van de carburateurs heeft niets met de motortemperatuur te maken (tenzij de carburateurs verwarmd worden door het koelwater, natuurlijk). Het wordt veroorzaakt doordat de lucht die erdoor stroomt afkoelt, waardoor het water dat in de lucht zit condenseert en bevriest in de carb. Dit gebeurt normaliter bij temperaturen tussen 0 en 10 graden (bij temperaturen onder 0 bevat de lucht geen vocht meer) en het gebeurt pas nadat je een tijdje gereden hebt omdat het ff duurt voordat je carbs zover afgekoeld zijn door de langsstromende lucht dat ze bevriezen.

Overigens weet ik niet of een GSX-R er gevoelig voor is of niet.
 
Ik weet niet hoe zuinig een gsxr loopt maar 30/40 km puur op de vlotterbakken lijkt mij belachelijk.... dan zou er 2 liter benzine in de vlotterbakken moeten zitten, dit is compleet onzin. Ik zou even naar de tank ontluchting kijken.


Ik zeg ook niet dat tie 30/40 km op 1 vlotterbak rijd (want dat kan uiteraard niet)het lijkt erop dat de vlotterbakken niet snel genoeg vol lopen dus uit eindelijk te weinig benzine bevat om nog te kunnen draaien dus uiteindelijk leeg rijd.
 
kerels, bedankt voor de tips.

Ik heb zelf 2 dingen gehoord

1. "bevroren carbarateurs"
DIt lijkt mij persoonlijk niet kunnen omdat hij het heeft als de motor loeiheet is, en omdat mijn carbarateurs compleet binnen in de kuipen zitten.
Ook was het gistermiddag niet zo koud

2. "1 of ander poreus slangetje".
De man welke mijn motor altijd maakt (jos engbers/tubbergen) vertelde mij dat hij dit probleem eerder had mee gemaakt met dezelfde motor en dezelfde "eigenschappen" namelijk relatief oud (1997) en weinig kilometers op de totaal teller (6000km).
Dat slangetje zou op een gegeven moment "dicht geknepen" worden.
Als je hem dan 5 minuten laat staan dan zou het slangetje weer "open gaan".

We zien wel wat het word, ik breng hem vanavond wel ff weg.


Ik had het hier willen posten ,sorry niet goed gelezem, keb hem in het oost topic staan , maar die motor was van mij.
 
Als ie gewoon echt plotseling uitvalt (dus niet pruttelen of zo) heb ik ooit eens gehad aan mijn Yamaha RD. Heel lang zitten klooien en ook mijn motorzaak wist er geen raad mee..... behalve dat het misschien de CDI-unit zou kunnen zijn. Uiteindelijk de gok genomen en dat pokkedure ding vervangen en gelukkig was het probleem opgelost. Kenmerkend was dat het ding soms te pas en te onpas plots uitviel. Effe wachten (5 minuten tot een kwartier) en dan deed ie het weer. ook met warm weer dus (om bevriezing uit te sluiten). Zoek eventueel eerst zolang een andere unit om te testen of vraag bij motorsloperijen na. Dat scheelt behoorlijk wat in je portemonee

Maar zou maar eens eens nagaan of de eerder genoemde opties een oorzaak kunnen zijn. Een CDI-unit is meestal nogal prijzig (toen iets van fl. 800,00 (die goede oude gulden....)).
 
Als ie gewoon echt plotseling uitvalt (dus niet pruttelen of zo) heb ik ooit eens gehad aan mijn Yamaha RD. Heel lang zitten klooien en ook mijn motorzaak wist er geen raad mee..... behalve dat het misschien de CDI-unit zou kunnen zijn. Uiteindelijk de gok genomen en dat pokkedure ding vervangen en gelukkig was het probleem opgelost. Kenmerkend was dat het ding soms te pas en te onpas plots uitviel. Effe wachten (5 minuten tot een kwartier) en dan deed ie het weer. ook met warm weer dus (om bevriezing uit te sluiten). Zoek eventueel eerst zolang een andere unit om te testen of vraag bij motorsloperijen na. Dat scheelt behoorlijk wat in je portemonee

Maar zou maar eens eens nagaan of de eerder genoemde opties een oorzaak kunnen zijn. Een CDI-unit is meestal nogal prijzig (toen iets van fl. 800,00 (die goede oude gulden....)).

Hij pruttelt nog wel, net alsof de benzine door een heel klein trechtertje gaat zeg maar, op een gegeven moment slaatie dan af!
 
de bobines kan je ook nog ff nakijken, rond '97 zijn die dingen veranderd naar een beter type. Het oude type slaat nogal vaak door. te testen door de bobines bij het frame te houden en proberen te starten. Misschien worden ze te heet waardoor ze ook kunnen gaan weigeren.

succes
 
Zwarte slangetjes worden poreus/ zacht/ kleverig; doorzichtige harden uit.

Al het nìet aan de tankventilatie ligt (en ik denk dus van WEL) dan kan het zijn dat een electronische ontsteking werkt met een aardpunt via boutje-in-frame; op dat "punt" met minstens 2 metalen tegen elkaar en forse gelijkstroom kan zich "rare" en onder andere temperatuur-gevoelige overgangs-weerstand vormen. Boutje etc loswerken en de hele plek + boutje ringetje etc., sprayen met contactreiniger (bijvoorbeeld Kontakt60 uit de electronica-onderdelen-handel) en NAT terugmonteren.
 
M'n brommer dut ut wier.

Jos Engbers heeft de benzine slang + filter vervangen, en gisteravond ff 80 KM gemaakt in 50 minuutjes testrijden over 60/80 km/ph wegen :X

Wat blijkt nu het moraal van het verhaal te zijn.

Omdat die motor van mij relatief weinig km's heeft gelopen (6000 voor een '97'er), heeft de motor kwablijkelijk een langere periode stil gestaan met een lege tank.

Wat krijg je dan? idd, roest in de tank, en dat heeft dus het slangetje en het filter aangetast.
 
Ik heb precies het zelfde probleem gehad..

Help mij ! GSX-R 600


[me]GSX-Reinier was toch best wel zeker dat hij op dit topic had gereageerd met het uiteindelijke probleem. Maar ja.
[/me]



Het probleem was dat mijn benzine filter verstopt was. Die kneuzen in de werkplaats hadden niet door dat een GSX er 2 heeft. Een grof filter en een fijn filter. Bij mij was dus het fijne filter verstopt.

Kijk deze eens na. Dan bespaar je een heleboel tijd/geld.
 
Laatst bewerkt:
Overweeg ook je tank te spoelen en eventuele zeefjes binnenin op de kraan schoon te plukken; vandaag nog (weer) gepost in een andere thread hoe je dat tamelijk eenvoudig zelf kunt doen.
 
Ik heb precies het zelfde probleem gehad..

Help mij ! GSX-R 600


[me]GSX-Reinier was toch best wel zeker dat hij op dit topic had gereageerd met het uiteindelijke probleem. Maar ja.
[/me]



Het probleem was dat mijn benzine filter verstopt was. Die kneuzen in de werkplaats hadden niet door dat een GSX er 2 heeft. Een grof filter en een fijn filter. Bij mij was dus het fijne filter verstopt.

Kijk deze eens na. Dan bespaar je een heleboel tijd/geld.

ik heb hem ff gebeld, en dit heeft hij dus al gedaan.

:(
 
Terug
Bovenaan Onderaan