56km op motor die nieuw uit showroom zou komen???

Status
Niet open voor verdere reacties.
De ODO stond toch op 0? Even de tripmeter op 0 zetten en hij is daadwerkelijk splinternieuw!

De ODO van mijn Triumph stond bij aflevering op 2. Misschien moet een Triumph dealer er wel verplicht 56 km mee rijden om ervoor te zorgen dat alles in orde is, maar normaliter zetten ze dus kennelijk alles weer op 0.
 
De importeur neemt dit wel hoog op.... alleen zij is geen partij in deze. Er is geen (zakelijke) overeenkomst tussen de klant en de importeur.De dealer wordt er wel op aangesproken.
Die nemen het hoogstens hoog op in de zin van een berichtje naar de dealer: dombo, reset ook de tripmeter. B|
 
O heerlijk dit geneuzel.
Misschien hebben ze wel bier en patat gehaald paar keer op dat ding.
En wees blij dat deTriumph uberhaupt al 56 km gehaald heeft.
Ik koop m.n motors altijd met -1km.
Loop hem ook achteruit de showroom uit.
Weet nu waarom er vaak setje skateboards in de hoek staan bij dealer.
Als ze weer een zeurkanarie krijgen dat de dagteller niet is gereset.
Waar je eigen al niet druk om kan maken.
Auto en motor wereldje gewoon zelf uitkijken en niet achteraf mekkeren.
Pas Harley gekocht.
Thuis beetje eraan prutsen zie ik toch dat er een glijertje mee is gemaakt.
Vindt ik het erg nee niet eens.
Hij was 2e hands en dan had ik beter moeten kijken bij motoport in de showroom en proefrit.
Beetje tegenstrijdig dit! :+
 
Inderdaad. Beetje spijkers op laagwater zoeken. Wat denk je van auto’s… die worden ook de boot op en afgereden en test gereden in de fabriek. En daar wordt niet netjes mee omgegaan in de haven kan ik je vertellen, sterker nog best wel eens wat schade. Maar zolang t hersteld is weet een klant er niks van _O-
Idd, ik kwam vroeger voor mijn werk regelmatig op zo'n terminal waar nieuwe auto's van de boot afkwamen, deed af en toe pijn aan je ogen om te zien hoe dat er aan toe ging.
 
Heb het idee dat de meesten het geen legitieme vraag vinden. Hoewel het een prima uitleg is dat zoiets gebeurt door controle kilometers van een monteur. Kan ik me goed voorstellen dat iemand denkt dat ie is uitgeleend ofzo, als je niet beter weet. En dat heeft een hele andere smaak als je per se een nieuwe motor wil.
 
Ik heb vroeger bij de TVR importeur gewerkt en daar waren klanten die de monteur de opdracht gaven hun nieuwe auto een week lang in te rijden. Als er dan iets niet in orde was kon die het gelijk oplossen. :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik was vorige week bij een dealer en die had een nieuwe motor klaar staan voor een klant.
Die wilde hij op eigen initiatief laten zien.
Moest hij even buitenom bij de werkplaats ophalen.
Starten, vijftien meter rijden en weer uitgezet.
Aan de hand lopen was teveel moeite. :?
Zo ook weer terug.
Ik zou hem ook gewoon starten. Wat is je punt? Dat motorblok loopt in de fabriek ook gewoon en die 15 meter overleeft hij ook wel.
 
Man, hoe kom je erbij dat de motor op 0 moet worden gezet? Is je eigen verzinsel.
De motor heeft kilometers gelopen en dat moet je kunnen terugzien. Doen alsof dat niet zo is, omdat er consumenten een fris nulpunt willen hebben, is gewoon niet goed.

Je moet geen appels met peren vergelijken. Sommige producten worden getest in de fabriek, sommige niet, zoals potloden.
Van die producten die getest worden, hebben sommige een uren of km registratie plek, zoals een motor. Jouw tv niet. Maar grote kans dat ook die een keer aan is geweest om te checken of die het doet.

Een spiksplinter nieuw voertuig heeft een paar kilometers op de teller. Zo zit het, zo hoort het, en niet anders.

Brei jij ook je eigen truien? Bang dat een ander hem als eens heeft gepast?
Het getal is best heilig , zo heilig dat ook bij Peugeot tot 200 km terug gezet kon worden op 0 voor de aflevering.
 
Gemengde reacties lees ik maar een ieder mag zijn mening hebben natuurlijk.

Waar het mij om gaat is dat 56km bijna 3x zo veel kilometers is als dat andere Triumph dealers zeggen wat normaal is en dat de verkoper daar geen verklaring voor kan geven en dat geeft mij een beetje het gevoel dat ik misschien belazerd wordt. Andere Triumph dealers zijn er heel duidelijk over, 56 km is vele malen hoger dan zij zelf ooit hebben meegemaakt en als ik hun de vraag stel zou u deze motor met deze stand van mijn dealer overnemen om aan uw klant te verkopen dan zeggen ze nee niet met die tellerstand.

Wanneer de verkoper van mijn motor zegt hij is misschien 2x nagekeken en er blijken een aantal simpele dingen niet in orde dan wekt dat argwaan.
Blijkbaar lever je altijd nieuwe motoren af met ongesmeerde kettingen en extra veel te strak gestelde koppelingshevels....

Ik weet niet hoe jullie er over denken mbt het normaal inrijden van een motorblok volgens de door de fabrikant opgegeven inrijdprocedure en ook over het normaal warmrijden van je motor aan het begin van iedere rit?
Ik ben van mening dat dat wel belangrijk is en dat is precies hetgeen wat vaak bij proefritjes juist niet gebeurt.
Tevens kan je wanneer de inrijd procedure aan staat in de eerste paar honder km niet boven de 3500 toeren anders gaat het dashboard jou heel duidelijk aangeven dat je ff moet dimmen. Doen fabrikanten dit om ons te pesten of zou het toch wel gewoon van belang zijn.?

Ik snap dat er altijd wat km op een nieuw voertuig staan en ik heb al vaker nieuwe motoren gekocht waarbij dit altijd onder de 10km was. Vergelijkingen maken met auto's vind ik onzin, daar wordt doorgaans veel rustiger mee gereden en zo ook bij een proefrit maar daar staat altijd wel meer dan 20km op door idd het transport, aftanken etc. Wanneer je een sportieve motor wilt kopen dan wil je (ik teminste wel) weten hoe deze presteert. Uit liefde voor de machines rijd ik persoonlijk echt niet met een koud motorblok vol gas de straat uit maar ik heb dit vaker wel als niet bij andere gezien en uiteindelijk ga ook ik die machine tijdens de proefrit goed uitproberen maar daar zijn het tenslotte demo modellen voor.

Daarnaast heeft de verkoper mij ook een demo model aangeboden en daarover ontstond deze zelfde discussie, de verkoper vertelde dat hij van mening is dat het helemaal niks uit maakt wanneer een splinternieuw blok zonder inrijdprocedure meteen maximaal op de proef gesteld wordt. Ik ben van mening dat dat wel degelijk schadelijk kan zijn voor een motorblok en het stond in de hadleiding van elke motor die ik in het verleden heb gekocht.
Als zo'n persoon mij dan een motor verkoopt met een niet verklaarbare km stand en er kloppen ook nog een paar dingen niet dan wordt ik daar niet zo heel blij van nee.

Je wilt gewoon met een goed gevoel een nieuwe motor kopen, ik ben ook zeker nog blij met de motor en er hoeft ook niks mis met de motor te zijn maar de tellerstand is gewoon erg vreemd en het enigste wat de dealer erop kan zeggen is dat ze geen idee hebben hoe dat kan dus dat wekt de indruk dat ze danwel oliedom zijn of gewoon niet eerlijk zijn.
Daarnaast lijken ze een aantal simpele punten die ze gewoon horen te doen bij rijklaar maken over het hoofd gezien te hebben, een droge ketting is erg slordig maar dat verhelp ik zelf wel even en dat zal mening persoon nog wel opvallen en snappen. Dat een koppelingshevel vrije speling moet hebben dat weet echt niet iedereen en dit kan wel wat schade veroorzaken. Leuk dat je 2jaar garantie hebt, ik rijd persoonlijk vaak wel 30 tot 40 duizend km per jaar maar de gemiddelde motorrijder rijd er echt veel minder. Als een gemiddelde rijder dan na 3 jaar zijn koppeling heeft opgesleten op een tellerstand van minder als de helft van een normale levensduur van een koppeling dan zit die met een best dure reparatie die veel te vroeg maar wel buiten de garantie moet plaatsvinden.

En het blijft mij verbazen dat er opnieuw meerdere personen zijn die net als andere dealers, adhv mijn verhaal precies weten te raden waar ik de motor heb gekocht.
Erg bijzonder.

Dat elk motorblok in de fabriek hard op de proef gesteld wordt is volgensmij ook onzin. Ik heb al menig docu van motorfabrikanten zitten kijken waarin dit niet gebeurde of steekproefsgewijs waarna die blokken weer een paar nieuwe onderdelen kregen. Ook zijn er motoren die ze geloof ik niet eens laten draaien in de fabriek.

Nog even over iemands vraag/opmering over de quickshifter. Het heet eigenlijk shifting assistant geloof ik, maar hoe dan ook deze werkt Up en Down. Normaal werkt zo iets het beste bij lekker vlot doortrekken maar de dealer legde mij uit dat hij bij elk toerental gewoon moet werken.

De handleiding zegt enkel dat het kan zijn dat het systeem niet goed werkt bij zeer lage of zeer hoge toerentallen en dat wanneer hij niet goed werkt dit motorschade tot gevolg kan hebben. Tussen de 3000 en 6000 toeren lijkt mij in iedergeval een gemiddeld gebied maar wanneer je terugschakeld merk je soms een enorme harde mechanischeklap in het blok, niet goed in iedergeval.
Stel dit ding hapert de hele tijd en in die toestand heeft er iemand even een lekker proefritje op deze motor gemaakt, en ik koop die motor als "nieuw"....
 
Mijn vriendin heeft toevallig in Oktober haar nieuwe 765 R bij een Triumph dealer gekocht, dus voor het geval je daar nieuwsgierig naar bent, kan ik je in ieder geval vertellen waar ons verhaal afwijkt van jouw verhaal:
- Toen ze de sleutel van de 765 R kreeg, stond er 7 kilometer op de teller.
- Ketting was prima gesmeerd
- Koppeling was keurig afgesteld
- Quickshifter en Autoblipper functioneren probleemloos zonder harde mechanische klappen. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n boterzachte quickshifter en/of autoblipper gevoeld.

Over de inrijdperiode (eerste 1000 km) kan ik zeggen, onze dealer gaf aan die mode in het dashboard te wijzigen omdat het onzin is in de inrijdperiode zo panisch de toerenteller aan te houden. "Gewoon" rijden was zijn advies, fatsoenlijk warm rijden en dan ook niet bang zijn om naar de 7000-7500 toeren te gaan. Niet per se naar het rode vanwege de andere olie die er in eerste instantie in zit, maar ook niet panisch onder de 4000 blijven zoals je dashboard al knipperend aangeeft.

Daarnaast zijn er wel degelijk merken (zowel bij auto's als bij motoren) die af-fabriek al heat cycles of power runs op ieder blok doen. Toevallig zit ik op dit moment zelf ook in de eerste 1000 km van mijn nieuwe Aprilia en daar is het algemene advies zelfs om een "hard break-in" te doen, oftewel, ride it like you stole it.

Dat het vreemd is dat er 56 kilometer op de teller staat die de dealer niet kan of wil verklaren ben ik verder met je eens. Maar hopelijk kun je verder iets met de rest van mijn verhaal, al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
 
Mijn vriendin heeft toevallig in Oktober haar nieuwe 765 R bij een Triumph dealer gekocht, dus voor het geval je daar nieuwsgierig naar bent, kan ik je in ieder geval vertellen waar ons verhaal afwijkt van jouw verhaal:
- Toen ze de sleutel van de 765 R kreeg, stond er 7 kilometer op de teller.
- Ketting was prima gesmeerd
- Koppeling was keurig afgesteld
- Quickshifter en Autoblipper functioneren probleemloos zonder harde mechanische klappen. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n boterzachte quickshifter en/of autoblipper gevoeld.

Over de inrijdperiode (eerste 1000 km) kan ik zeggen, onze dealer gaf aan die mode in het dashboard te wijzigen omdat het onzin is in de inrijdperiode zo panisch de toerenteller aan te houden. "Gewoon" rijden was zijn advies, fatsoenlijk warm rijden en dan ook niet bang zijn om naar de 7000-7500 toeren te gaan. Niet per se naar het rode vanwege de andere olie die er in eerste instantie in zit, maar ook niet panisch onder de 4000 blijven zoals je dashboard al knipperend aangeeft.

Daarnaast zijn er wel degelijk merken (zowel bij auto's als bij motoren) die af-fabriek al heat cycles of power runs op ieder blok doen. Toevallig zit ik op dit moment zelf ook in de eerste 1000 km van mijn nieuwe Aprilia en daar is het algemene advies zelfs om een "hard break-in" te doen, oftewel, ride it like you stole it.

Dat het vreemd is dat er 56 kilometer op de teller staat die de dealer niet kan of wil verklaren ben ik verder met je eens. Maar hopelijk kun je verder iets met de rest van mijn verhaal, al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Als je motor goed warm is gelopen kun je inderdaad best wel wat meer toeren maken dan toegestaan, zonder te overdrijven.

BTW: eigenlijk moet je je motor altijd goed warm rijden voordat je serieus aan het gas gaat (is mijn mening).
 
Mijn vriendin heeft toevallig in Oktober haar nieuwe 765 R bij een Triumph dealer gekocht, dus voor het geval je daar nieuwsgierig naar bent, kan ik je in ieder geval vertellen waar ons verhaal afwijkt van jouw verhaal:
- Toen ze de sleutel van de 765 R kreeg, stond er 7 kilometer op de teller.
- Ketting was prima gesmeerd
- Koppeling was keurig afgesteld
- Quickshifter en Autoblipper functioneren probleemloos zonder harde mechanische klappen. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n boterzachte quickshifter en/of autoblipper gevoeld.

Over de inrijdperiode (eerste 1000 km) kan ik zeggen, onze dealer gaf aan die mode in het dashboard te wijzigen omdat het onzin is in de inrijdperiode zo panisch de toerenteller aan te houden. "Gewoon" rijden was zijn advies, fatsoenlijk warm rijden en dan ook niet bang zijn om naar de 7000-7500 toeren te gaan. Niet per se naar het rode vanwege de andere olie die er in eerste instantie in zit, maar ook niet panisch onder de 4000 blijven zoals je dashboard al knipperend aangeeft.

Daarnaast zijn er wel degelijk merken (zowel bij auto's als bij motoren) die af-fabriek al heat cycles of power runs op ieder blok doen. Toevallig zit ik op dit moment zelf ook in de eerste 1000 km van mijn nieuwe Aprilia en daar is het algemene advies zelfs om een "hard break-in" te doen, oftewel, ride it like you stole it.

Dat het vreemd is dat er 56 kilometer op de teller staat die de dealer niet kan of wil verklaren ben ik verder met je eens. Maar hopelijk kun je verder iets met de rest van mijn verhaal, al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Bedankt voor je bericht dat klinkt teminste zoals gebruikelijk.
 
Als je motor goed warm is gelopen kun je inderdaad best wel wat meer toeren maken dan toegestaan, zonder te overdrijven.

BTW: eigenlijk moet je je motor altijd goed warm rijden voordat je serieus aan het gas gaat (is mijn mening).
Ik ben het helemaal met je eens maar hoe lang doe jij over warmrijden?

Persoonlijk vind ik een kwartier veel te kort om echt all the way te gaan en ook wanneer je dashboard een bepaalde temperatuur aangeeft dan is dat nog altijd de temperatuur van je koelwater ipv je motorolie. En dat is waarom ik geen (nog niet ingereden) motor wil kopen waarop iemand een proefrit heeft gemaakt want je krijgt vaak een half uurtje de tijd en binnen die tijd wil men de motor wel goed ervaren. Gaat er meteen wat stuk? Misschien niet maar het is toch beter van niet lijkt mij.
 
Ik ben het helemaal met je eens maar hoe lang doe jij over warmrijden?

Persoonlijk vind ik een kwartier veel te kort om echt all the way te gaan en ook wanneer je dashboard een bepaalde temperatuur aangeeft dan is dat nog altijd de temperatuur van je koelwater ipv je motorolie. En dat is waarom ik geen (nog niet ingereden) motor wil kopen waarop iemand een proefrit heeft gemaakt want je krijgt vaak een half uurtje de tijd en binnen die tijd wil men de motor wel goed ervaren. Gaat er meteen wat stuk? Misschien niet maar het is toch beter van niet lijkt mij.
Bij mijn motor hangt het max. te rijden toerental sowieso af van de motortemperatuur (ingebouwde beveiliging), maar als ik serieus wil gassen ga ik naar Duitsland. Dat is voor mij dik 1,5 uur rijden, dus dan is ie wel warm. Als ik in NL blijf is het een beetje een kwestie van aanvoelen, maar na een half uur kan het gas er wel op (> 10.000 toeren).

Temperatuurmeter heb je idd niets aan; een olietemperatuurmeter is waardevoller.
 
Naar mijn idee zie je beren op de weg maar snap je aan de andere kant ook wel.
Garantie is ook zo'n ding. Wat verwacht je van garantie dan? Iedere fabrikant zal er alles aan doen om niets in de garantie te fixen. Ik kan je zo 10 voorbeelden geven van auto/motor fabrikanten die een garantieclaim afwijzen. Je vecht altijd tegen goliath.
 
Ik vind dat je wel erg veel moeite doet om je eigen plezier in je nieuwe motor te vergallen. Je hebt nu alleen al uren aan de telefoon gehangen en gemaild. Nu open je er een topic over. Ik zou zeggen,...laat het los en rij er zelf nog veel meer kilometers op.
Ik snap het wel,

Je wilt zo dicht mogelijk tegen 0 aan zitten.
Anders had je wel een motor met 1500km gekocht. Kop er af scheeltje zo paar duizend euro.
 
Toen ik mijn Guzzi kocht stond er ook 29 km op. Niet echt van belang. Eerder met nieuwe aanschaf was idd beneden de 10 km. Geniet liever van je nieuwe motor, en prijs je gelukkig, dat dit het gene is waar je je druk om kan maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan