7 dagen vakantie in maart, waarheen?

ad patat

MF'er
3 mei 2014
83
0
Kapelle
In maart wil ik graag ongeveer 7 dagen erop uit. Ik zou graag tips krijgen omdat dit de eerste grote motor vakantie wordt.

Weetjes:

23 jaar

Yamaha XT660X(1cilinder)

Duitsland,Zwitserland,Oostenrijk en luxemburg uitgesloten dit door uitlaat geluid.

Het liefst een beetje snelwegen mijden.

Kamperen met de tent zie ik ook als optie
In bezit van Garmin 350 met onroute motorkaarten

Zou dan ongeveer half maart weg willen.

Dan de vraag, waarheen dan?

Had zelf het idee de cote d azur. Maar dan is het zonde om de Alpen weer te laten liggen. Is dit al mogelijk in maart?

Als optie dicht bij huis, Normandië, bretagne. Eventueel vogezen.
 
Laatst bewerkt:
Je beperkt jezelf wel erg in de keuzes op deze manier. Misschien is het een optie om een universele db killer mee te nemen? Ik heb zelf overigens geen enkel probleem ondervonden in zowel Duitsland en Zwitserland met open pijpen.
 
Voor zulke lange ritten in Maart heb je goede kleding nodig. Tevens zou ik zeker handvatverwarming monteren. (handkappen?)
Goed testrijden met je bagagesysteem voor je vertrekt, zorg dat alles stevig zit.
 
Heb racepijpen die sowieso verboden zijn op de openbare weg. Zaten al op de motor toen ik deze kocht. Motor is ook dmv een rapidbike module hierop afgesteld. Voor bevestiging db killer zou ik eerst gaatjes moeten boren.

Goede kleding heb ik. Zou alleen nog goede winterhandschoenen moeten halen. Handkappen heb ik ook. Handvat verwarming dan weer niet.
 
Doe dan Luxemburg. Minder dan de helft qua km's dan de Vogezen voor jou.

Maarre, met open pijpen hoef je binnen afzienbare tijd nergens meer aan te komen.
 
Ja moet een keer e keur pijpen halen🤔. Luxemburg was ik vergeten tussen het rijtje. Hier zijn ze schijnbaar ook streng op dit soort dingen.

Maar iemand nog tips voor Frankrijk?
 
zo snel mogelijk naar het zuiden. Alle bergpassen kan je vergeten in maart.
 
Je beperkt jezelf wel erg in de keuzes op deze manier. Misschien is het een optie om een universele db killer mee te nemen? Ik heb zelf overigens geen enkel probleem ondervonden in zowel Duitsland en Zwitserland met open pijpen.
Je krijgt alleen wel wat boze blikken van de mensen die er wonen als je met open pijp rond rijdt. Zat in de Harz in een appartement vlak bij een woonwijk, heuvel af met koude motor en choke gaat mijn motor behoorlijk van klappen. Nog nooit zoveel zure gezichten gezien. :+
 
De meeste bergpassen zijn dicht of je moet het leuk vinden naar een skidorp te gaan. Bourgogne en stukken Jura zijn erg mooi in de winter. Of de campings open zijn weet ik alleen niet.

Hier mijn reisverslagje van een trip (weliswaar wintersport van een aantal jaar geleden) in januari en waar we tegenaan liepen en hoe we het opgelost hebben. Kun je misschien wat tips uit halen voor het rijden in de kou.

Dapper of Dom: Met de motor op wintersport januari 2012
 
Mmm dan zou ik toch zo snel als mogelijk naar het zuiden moeten. In de vogezen zal het weer misschien ook niet al te best zijn.
 
Je krijgt alleen wel wat boze blikken van de mensen die er wonen als je met open pijp rond rijdt. Zat in de Harz in een appartement vlak bij een woonwijk, heuvel af met koude motor en choke gaat mijn motor behoorlijk van klappen. Nog nooit zoveel zure gezichten gezien. :+

Bedankt voor de waarschuwing. Wij gaan daar in de zomer naartoe met twee vmaxxen, een choppert en een Ducati. Allemaal open pijpen. :Y
 
Mmm dan zou ik toch zo snel als mogelijk naar het zuiden moeten. In de vogezen zal het weer misschien ook niet al te best zijn.

Wellicht de Ardeche / Dordogne?

Vergeet de alpen maar, zelfde geld voor de Pyreneen. Alle passen zijn in maart nog dicht en je hebt sneeuwkettingen nodig :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de waarschuwing. Wij gaan daar in de zomer naartoe met twee vmaxxen, een choppert en een Ducati. Allemaal open pijpen. :Y
Ik was er eind juni, geen één politie auto tegen gekomen. Had nog wel een DB-killer opzak voor het geval als ik alsnog werd aangehouden.
 
Ja moet een keer e keur pijpen halen🤔. Luxemburg was ik vergeten tussen het rijtje. Hier zijn ze schijnbaar ook streng op dit soort dingen.

Maar iemand nog tips voor Frankrijk?

In Luxemburg is niks aan de hand hoor, daar zijn ze niet zo moeilijk, zeker niet in de rustige winter.
 
Zie mijn verslag van vorig jaar februari: www.motor-forum.nl/forum/list_messages/422600/Reisverslag-Wintertrip-2017-1.html

De meeste campings zijn in maart gesloten, dus bereid je wel goed voor als je ergens heen wilt. Vogezen heb ik het vorige week in de tent 's nachts tot -12 gehad. Dat is goed te doen, maar bereid je goed voor en onderschat het niet.

Luxemburg is in de winter meestal prima te rijden, of je moet net de pech hebben dat het aan het sneeuwen is, maar dat kan je vooraf niet plannen. Vorige week nog geweest en hoewel er sneeuw lag waren de wegen prima te rijden. Wintercamping: Kautenbach.

Vogezen waren vorig jaar ook goed te rijden, maar als het net toevallig flink sneeuwt heb ik al vaker ervaren dat het binnen korte tijd behoorlijk wit kan worden, dus dat is met de motor lastig. Wintercamping: La Bresse.

Jura was vorige winter goed te doen, alle wegen prima sneeuwvrij. Wintercamping: Saint-Laurent-En-Grandvaux.

Alpen heb je in maart weinig te zoeken. Vorig jaar waren alleen wat lagere passen rondom het meer van Annecy geopend, maar dat is meestal richting de bekende skigebieden dus dat is niet echt geweldig rijden.

Ik zou het persoonlijk richting Normandië zoeken, als je beter weer wilt zal je echt verder naar het zuiden moeten.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: draag geen bagage op je rug! Ook niet als je rugzak kan 'leunen'
En een Pinlock is in dit jaargetijde ook fijn.
Als je handvatvervarming monteert zul je daar waarschijnlijk erg blij mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat je op je rug kan dragen is een waterzak (maar dat zou ik ivm het afgeven van de kou in dit seizoen ook niet doen).
 
Helemaal NIKS op je rug.............. :X

Niet omdat het koud is en ook niet omdat rugzak al na een paar km ongelooflijk IRRITEERT!
In dit geval (alleen water) niet zoals veel rugzakken ook nog gevaarlijk!

Op motorbeurs zag je ook weer diverse rugzakken te koop. Snap niet dat mensen dat willen!
 
Even kijken... geen snelweg: 3 dagen rijden naar de middellandse zee, 1 dag uitrusten of rondrijden, in 3 dagen weer naar huis. Het wordt krapjes, en dat in maart.
 
luxemburg is wel leuk, ben er in september nog geweest was echt super, overnacht op een camping in een blokhut die daar stond
 
Terug
Bovenaan Onderaan