Hi guys
Ik zou graag jullie advies willen. Voor de beeldvorming, ik heb net mijn rijbewijs, ben eind 30, 1.89m en zon 100kg.
Ik heb een flinke hoop research gedaan naar wat voor motoren me aanspreken. Proefritjes zitten er aan te komen als we uit deze Corona crisis komen.
Ik heb wel al op een berg motoren gezeten om een idee te krijgen wat bij mij past en steeds weer komen de allroad motoren eruit als comfortabel. Heel af en toe ook een naked.
Ik zou t liefste tot 5000 euro gaan qua budget. Ik heb een sterke voorkeur voor tweecilinders tov in-lijn 4, qua geluid dan. Ik zou echter mijn budget kunnen stretchen tot 6000 als ik mezelf ertoe kan pushen, en dan zouden de volgende 2 motoren mijn keuze zijn:
Ik ben helaas geen sleutelaar of technisch dus ik moet een motor hebben die betrouwbaar is. Wat lastiger onderhoud of reparaties, daarvoor moet ie waarschijnlijk naar de motorzaak.
Yamaha Tracer 700 ( vind deze echt prachtig om te zien!) Kawasaki Versys 650 2015( Ook mooi , zat super goed en iedereen is lovend over deze motor)
Ketting smeren etc zou ik wel zelf doen. Daarom zit ik te denken om mijn budget bij te stellen tot 6000 zodat bovenstaande nieuwe motoren in aanmerking komen. Maar is dat verstandig voor een eerste motor? Ik zou wel banger zijn om op mijn plaat te gaan, maar wellicht is dat goed?
Wat heb ik onder de 5000 op de lijst:
Als laatste overweeg ik ook om voor zon 3000 euro een van de volgende te kopen:
- Yamaha TDM 900 ( een motor waar me eigenlijk alles aan bevalt)
- Honda Varadero ( hoog op mijn lijst, vraag me alleen of ie te zwaar is en ik als nieuwe rijder hier niet goed mee om kan gaan)
- Suzuki V Strom 650 of 1000 ( degelijk maar wel saai, word er niet heel warm van maar lijkt een goede keuze voor eerste motor)
- Buell XB12X Ulysses ( gewoon ruig en zat super goed, maar moet een niet sleutelaar een Buell van 14 jaar oud kopen?)
- BMW R1150R
- Aprilia Shiver 750
Vragen:
- Honda VFR 800 (98/2001, alleen te doen voor mij met superbike stuur erop)
- Kawasaki ZRX1200S ( qua looks mijn favoriete motor, echt een beauty en ik vond m comfortabel zitten, mooi instrumentarium ook)
- Yamaha TDM 850 ( de 4tx van 96-2001, ik vind m heel mooi en ze zijn goedkoop)
- Honda Deauville 650 ( best een goed geluid met die twin en een veilige start motor?)
Zitten hier motoren bij die je me zou afraden op basis van de power die ze hebben, of op basis van de betrouwbaarheid?
Ik vind bijvoorbeeld zon Varadero wel een ruige motor in sommige kleuren en zat super comfy, maar is het dwaasheid om met zon motor te beginnen?
Een TDM 850, of wat meer neerleggen voor een 900, of toch voor de nieuwere Tracer 700 gaan? Ga ik veel meer onderhoud krijgen met een oudere motor als zon VFR of TDM? Of moet ik als eerste motor echt gaan voor iets waarmee het geen ramp zou zijn als ik een keertje een foutje maak en er wat schade is, hoe belangrijk is dat?
Ok, een heel verhaal geworden, excuus. Hopelijk willen jullie toch je mening geven.
Niet per se, maar je moet ook geen halfbakken project kopen.Als je niet kunt of wilt sleutelen moet je een nieuwe motor kopen.
Veel 600s hebben al meer dan 100 pk, als je echt affiniteit hebt met sportief rijden en je wil je daarin ontwikkelen, dan kun je zelfs beter op een 400 beginnen.Wat vermogen betreft... tsjaa zoveel meningen. De een vindt dat je absoluut niet op een 900 moet beginnen en de ander is (te) snel uitgekeken op een 600. Kwestie van rustig aan doen
Ik lees en hoor ( van een collega) over de TDM 900 altijd over dat probleem van constant ruckelen , zouden jullie wel even mogen zeggen als je zo’n motor aan beveelt
zou die Kawasaki 1200 doen , veruit de mooiste
Die collega van je zou eens een internetaansluiting moeten overwegen....Er is al zoooooooveeeel over geschreven, en de oplossing is al zooooooo eenvoudig..(Bokken TDM 900).Ik lees en hoor ( van een collega) over de TDM 900 altijd over dat probleem van constant ruckelen , zouden jullie wel even mogen zeggen als je zo’n motor aan beveelt
zou die Kawasaki 1200 doen , veruit de mooiste
Dat is door een specialist voor nog een 100 euro te verhelpen. CO afstellen, airboxmod en synchroon stellen en het is -volledig- verdwenen. Zo alom bekend onder TDM rijders dat het blijkbaar de moeite van het noemen niet meer waard is. Goed dat je het hier aankaart.
Je hebt gelijk maar er zijn mensen die niet op het internet zittenDie collega van je zou eens een internetaansluiting moeten overwegen....Er is al zoooooooveeeel over geschreven, en de oplossing is al zooooooo eenvoudig..(Bokken TDM 900).
Staar je niet te veel blind op de rechtop-zithouding van een allroad bij proefzitten. Als je een beetje op tempo rijdt, heb je rijwind in je smoel en is het juist fijn om een beetje voorover te zitten zoals op de VFR. Is ook fijner voor je reet. Ik ben zelf net iets kleiner dan jij een heb een keer op 1 dag nagenoeg 12 uur gereden met nauwelijks pauzes op een sporttour-motor zonder echte comfortproblemen.
Nog een toevoeging voor op je lijstje: Triumph Tiger of Sprint 1050. Dat zijn wel "zware" motoren, ik zou zelf voor als eerste motor toch iets lichts kiezen om echt te leren rijden, al is het maar voor een paar maanden. Genoeg leuks te vinden. Als je tweedehands koopt, kun je de motor in het najaar of in de lente weer inruilen zonder al te veel financiële schade.
Qua kwaliteit en betrouwbaarheid zou ik voor een Jap gaan, dat zijn over het algemeen onderhoudsvriendelijke motoren. Het belangrijkste is verder dat jij je goed voelt bij een motor dus beperk je lijstje tot de motoren die je ook daadwerkelijk mooi vind en ga dan proefrijden. Dat is het belangrijkste advies, kan namelijk best zo zijn dat je een bepaalde motor super mooi vind maar dat die totaal niet lekker rijdt of zit.
Budget van max €6.000 is wat aan de krappe kant als je een Tracer of Versys '15 wil..
De rest van de motoren geen ervaring mee, Buell zou ik sowieso overslaan als beginner. Deauville is wel wat krap bemeten qua vermogen, een TransAlp 650 is dan een leukere keuze. En nogmaals kies gewoon een makkelijke motor als eerste motor, maak je je jezelf alleen maar makkelijker mee. Als je later meer vermogen wenst kun je altijd nog wat anders kopen, zelf vind ik een 650 twin gewoon voldoende vermogen hebben om leuk mee te spelen.
Nogal wat onderhoudsdingetjes valt wel mee, maar als ze een beurt moeten loop je aardig leeg. Verder zijn ze niet erg geschikt voor beginners.Ik heb de Buell en Aprilia van mijn liijst afgehaald. Ook nog aan een KTM 990 SMT gedacht omdat ik die gaaf vind en die zat goed, maar die hebben echt een beresterke twin motor, geen abs en nogal wat onderhoud dingetjes blijkbaar.
Een lucht gekoelde cardan fiets lijkt me wel wat voor jou..alleen olie te peilen