Aankoopadvies over deze motoren -eerste motor ( TDM/Varadero/Tracer/VFR/Versys etc)

De turbulentie problemen zijn vrijwel hetzelfde. Ik heb een 850 en een van m'n maten een 900. Enige waardeloze punt aan de TDM 900. Vandaar dat ik @JBi's punt hier wel relevant vind
Ik begrijp niet waar (waarom bij mij niet, maar bij jou wel) turbulentie op een TDM900 een probleem is. Niet met de standaard korte ruit, maar ook niet met de wat hogere ruit met een opzetruitje (X-creen heet het geloof ik?)
 
Wisselt, sterk afhankelijk van lengte en zithouding. De turbulente wind vanaf de ruitrand landt bij mij bij zowel de 850 als de 900 recht op de helm, waardoor het heel erg buldert vanaf de 100-110kmh. Hetzelfde geldt voor die vriend van me. Ik ben 179 en hij is richting de 190. Tot op heden heeft alleen rijden zonder ruit of helemaal ineengedoken rijden geholpen. Een bolle ruit hielp ook iets. Grotere ruiten maken het alleen maar kutter.

Als je er geen last van hebt dan ben ik blij voor je, ik ben er weinig in het echt tegengekomen die het niet herkennen. Daarom raad ik iedereen aan; let goed op bij de testrit en ga ook even 20 min 130 rijden op de snelweg, dan kom je er gauw genoeg achter.
 
Wisselt, sterk afhankelijk van lengte en zithouding. De turbulente wind vanaf de ruitrand landt bij mij bij zowel de 850 als de 900 recht op de helm, waardoor het heel erg buldert vanaf de 100-110kmh. Hetzelfde geldt voor die vriend van me. Ik ben 179 en hij is richting de 190. Tot op heden heeft alleen rijden zonder ruit of helemaal ineengedoken rijden geholpen. Een bolle ruit hielp ook iets. Grotere ruiten maken het alleen maar kutter.

Als je er geen last van hebt dan ben ik blij voor je, ik ben er weinig in het echt tegengekomen die het niet herkennen. Daarom raad ik iedereen aan; let goed op bij de testrit en ga ook even 20 min 130 rijden op de snelweg, dan kom je er gauw genoeg achter.
Het voelen en horen van wind is voor mij essentieel bij motorrijden. Moet niet echt hinderlijk worden.
 
Het aankoopadvies gaat over de TDM900, niet de TDM850. De foto die jij post is er een van een TDM850.
Die twee lijken voor de leek misschien op elkaar, maar zijn toch echt ook wel flink verschillend van elkaar.
Qua kuip design zijn ze wel aardig gelijk. Heb zelf geen ervaring op de 900 dus kan moeilijk oordelen. Weet wel dat ik een hekel aan turbulentie heb en de TDM850 was nog de ergste van de motoren die ik heb gehad.

V-Strom 650 met varioruit was wel dikke prima qua wind voor een rechtop motor.
 
Heb ook geen moeite met wind, vind een naked zelfs lekkerder aan de helm dan mijn TDM. Wordt gewoon moe van dat eeuwige geklapper boven de 100.

Edit: @JBi herkenbaar, verliefd op de motor, verguis de turbulentie
 
Heb ook geen moeite met wind, vind een naked zelfs lekkerder aan de helm dan mijn TDM. Wordt gewoon moe van dat eeuwige geklapper boven de 100.

Edit: @JBi herkenbaar, verliefd op de motor, verguis de turbulentie
Een naked is heerlijk qua wind. Altijd als ik van een kuip motor op een naked ga denk ik altijd weer wat een rust, heerlijk. En ja ik heb altijd 3m schuimpjes in, zonder doppen kan ik al helemaal niet rijden.
 
Dat zijn dus meerdere stemmen voor de TDM en eentje voor de V-Strom :-)

Ik ga het rustig aan bekijken, eerst dit weekend kijken naar meerdere modellen en zien of er al iets afvalt voordat ik er op gereden heb. Dat het weer een twin wordt lijkt dus steeds een grotere kans te hebben.... maar nu nog welke?

Jammerlijk heeft de zaak waar ik ga kijken, nou juist geen TDM staan want die had ik graag ook even gelijk in het echt willen bekijken.
Praktisch gebruiksgemak zal denk ik bovenaan staan, maar als de motor me niet aanspreekt wordt het ook niks natuurlijk.

Lekker potje sturen moet nog wel kunnen, wat wil je anders, als je van een sp-1 af komt, daar voel je je een mee en kan je heerlijk sturen. De Varadero leek me ook alle eisen af te strepen (en ik vind ze mooi), maar wendbaarheid/lompheid lijkt toch wel een puntje van aandacht.
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden, al kan de uiteindelijke keuze nog wel even duren.

ps mocht je iemand weten voor mijn sp-1, dan graag natuurlijk, dat zou zorgen dat ik niet afhankelijk ben van de inruil (probeer nu namelijk vooral te zoeken naar een mogelijke inruil)
 
Dat zijn dus meerdere stemmen voor de TDM en eentje voor de V-Strom :-)

Ik ga het rustig aan bekijken, eerst dit weekend kijken naar meerdere modellen en zien of er al iets afvalt voordat ik er op gereden heb. Dat het weer een twin wordt lijkt dus steeds een grotere kans te hebben.... maar nu nog welke?

Jammerlijk heeft de zaak waar ik ga kijken, nou juist geen TDM staan want die had ik graag ook even gelijk in het echt willen bekijken.
Praktisch gebruiksgemak zal denk ik bovenaan staan, maar als de motor me niet aanspreekt wordt het ook niks natuurlijk.

Lekker potje sturen moet nog wel kunnen, wat wil je anders, als je van een sp-1 af komt, daar voel je je een mee en kan je heerlijk sturen. De Varadero leek me ook alle eisen af te strepen (en ik vind ze mooi), maar wendbaarheid/lompheid lijkt toch wel een puntje van aandacht.
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden, al kan de uiteindelijke keuze nog wel even duren.

ps mocht je iemand weten voor mijn sp-1, dan graag natuurlijk, dat zou zorgen dat ik niet afhankelijk ben van de inruil (probeer nu namelijk vooral te zoeken naar een mogelijke inruil)
Uit sportief oogpunt vond ik een TDM850 uit 96 beter dan een V-Strom 650 uit 2012. Niet zozeer qua vermogen, TDM heeft meer koppel maar als je de Strom op toeren houdt is het verschil minimaal. Maar vering en remmen (gevoel en bagger slecht ABS) vond ik tegenvallen zodra de Strom serieus aan de bak moest. Misschien is de 1000 beter maar die zit in dezelfde categorie als de Vara.
 
Ik moet zeggen dat ik wel voor een wat nieuwere wil gaan... Ik heb nu ook weer wat reviews gelezen over de varadero en ik vind het brandstof verbruik een vaag iets, de een zegt: hij zuipt, de ander zegt, hij is zuinig... Nu weet ik dat het allemaal interpretatie is... met de VTR SP-1 is 1 op 12 zuinig, 1 op 10 normaal... en 1 op ? als je echt gek doet....

Maar ik zoek toch eigenlijk wel iets, wat zuiniger is dan onze auto...want wat is buiten het rijden zelf natuurlijk anders nog het voordeel t.o.v. de auto pakken... (natuurlijk weet de inkoppers: door de file heen ipv erin blijven staan, echter ik rijd nauwelijks meer in files). In mijn ogen moet een motor die voor dagelijks gebruik is minimaal iets van 1 op 18 rijden bij normaal gebruik...

Dus mijn vraag (op basis van mensen met ervaring, want testen lezen doe ik al):

- Wat rijd een TDM 900 gemiddeld?
- Wat rijd een Varadero 1000 gemiddeld?
- Wat rijd een V-strom 1000 gemiddeld?

Ik laat bewust nu al een v-strom 650 uit de vergelijking weg, omdat ik eigenlijk denk dat ik het vermogen/koppel anders ga missen van de SP.
 
Heb ook geen moeite met wind, vind een naked zelfs lekkerder aan de helm dan mijn TDM. Wordt gewoon moe van dat eeuwige geklapper boven de 100.

Edit: @JBi herkenbaar, verliefd op de motor, verguis de turbulentie
Dit soort opmerkingen begrijp ik zelf nooit zo goed omdat ik op de VTR eigenlijk alleen het geluid van de motor echt hoor met dit soort snelheden.... dopjes gaan bij mij eigenlijk altijd alleen maar in als ik echt grote afstanden wil afleggen waarbij bv ook soms de snelweg gepakt wordt, met dopjes in... hoor ik echt alleen nog maar een roffel van het blok).
 
Ja. Op de VFR ook nergens last van, en ik rij altijd met doppen. Zithouding (rechtop vs iets voorover), hoogte ruit, hoogte persoon en vorm motor maken het hele verschil. Let er maar op als je gaat proefrijden!

De TDM ervaar ik als erg zuinig. Als we met z'n 2en heel gek doen zakt het richting de 1 op 18. Dat is echt overal vol gas en weer vol in de ankers. Bij toeren richting de 1 op 20 en woon werk met het verkeer mee sukkelen gaat richting de 1 op 23.
 
Dat klinkt goed RR Vliet, dat zijn idd waarden die ik verwacht bij een motor waar ik veel op ga rijden als dagelijks vervoer.
Ja lengte etc maakt natuurlijk wel uit, ik ben zelf 1,90mtr, mijn vrouw 1,76 mtr... dus daar zal ook wel verschil tussen zitten v.w.b. turbulentie.

Er kwam overigens nog een motor in de selectie, de honda transalp 700, dat lijkt me ook wel, met name om die niet zo lomp lijkt als de varadero... alleen ik zag een review van iemand die slechts 1.85mtr is en al aangaf dat de transalp te klein is... iemand met ervaring?
 
Dus mijn vraag (op basis van mensen met ervaring, want testen lezen doe ik al):

- Wat rijd een TDM 900 gemiddeld?
- Wat rijd een Varadero 1000 gemiddeld?
- Wat rijd een V-strom 1000 gemiddeld?

Ik laat bewust nu al een v-strom 650 uit de vergelijking weg, omdat ik eigenlijk denk dat ik het vermogen/koppel anders ga missen van de SP.
Op Spritmonitor kun je dat mooi opzoeken, als je soort brandstof invult zie je ook op welk verbruik de meesten zitten.

Dat klinkt goed RR Vliet, dat zijn idd waarden die ik verwacht bij een motor waar ik veel op ga rijden als dagelijks vervoer.
Ja lengte etc maakt natuurlijk wel uit, ik ben zelf 1,90mtr, mijn vrouw 1,76 mtr... dus daar zal ook wel verschil tussen zitten v.w.b. turbulentie.

Er kwam overigens nog een motor in de selectie, de honda transalp 700, dat lijkt me ook wel, met name om die niet zo lomp lijkt als de varadero... alleen ik zag een review van iemand die slechts 1.85mtr is en al aangaf dat de transalp te klein is... iemand met ervaring?
De 650 was wel lekker ruim voor mij, 700 is wel wat compacter maar zelf geen ervaring mee (je kan op cycleergo kijken). Blokkie is wel weinig spannend, bovenin de toeren heb je eigenlijk niks meer te zoeken en de 6de versnelling is wel een gemis. De 650 twin van Suzuki is een stuk beter en moderner (blok van de 700 TA stamt oorspronkelijk uit begin jaren 80!)
 
Thx Jbi, die site kende ik nog niet, die gaat in mijn favorieten.

De 650 was dus ruimer, misschien moet ik daar ook eens naar kijken dan. De V-strom blijft in elk geval op de lijst staan, zal ze ook beide proberen... kijken of het 650 blok voldoende voor me is of dat ik dan wat vermogen mis. Ik vind de nieuwe V-stroms echt mooi om te zien, alleen helaas niet betaalbaar....
 
Dat klinkt goed RR Vliet, dat zijn idd waarden die ik verwacht bij een motor waar ik veel op ga rijden als dagelijks vervoer.
Ja lengte etc maakt natuurlijk wel uit, ik ben zelf 1,90mtr, mijn vrouw 1,76 mtr... dus daar zal ook wel verschil tussen zitten v.w.b. turbulentie.

Er kwam overigens nog een motor in de selectie, de honda transalp 700, dat lijkt me ook wel, met name om die niet zo lomp lijkt als de varadero... alleen ik zag een review van iemand die slechts 1.85mtr is en al aangaf dat de transalp te klein is... iemand met ervaring?

Ik rij zelf met een TA 700, ook lid van de TA club en daar rijden er genoeg rond met een bestuurder van 1,90 en langer. Het is wel een redelijk 'tam' blok wat je wel moet liggen. Ik denk dat de extra 'oemph' van de TDM 900 je wel gaat bevallen.

Trouwens weer een typisch voorbeeld van een TS die een vraag stelt en daarna er nooit meer op terug komt. Is in ieder geval sinds medio 2020 niet meer op MF geweest👎
 
Laatst bewerkt:
Op +/- 50.000 km met een TDM900 zit mijn verbruik rond de 1:20,ik reken het niet exact uit,gewoon bij het tanken even kijken.
Ik rij alleen sportieve ritten in bochtige gebieden en vakantie's,geen woon-werk of stadsverkeer.
Zuiniger is zeker ook nog mogelijk.
De TDM hebben ze lang gemaakt vanaf 2002,met en zonder ABS,er zijn dus ook heel veel verschillende kleuren gemaakt.
 
Tdm900 2006 abs: vrijwel nooit onzuiniger dan 1 op 20. Enkel bij langdurig harder dan 160 km/u een hoger brandstofverbruik dan dat.

Heel erg netjes rijdend, maar niet als een rijdend obstakel: 1 op 25.
 
Tja... in het kader van niet gepland, maar wel gedaan....

Ik ben afgelopen zaterdag wezen kijken/proefzitten en proefrijden... een TDM stond er niet, maar wel een Tracer MT-07.... en qua looks was ik al verkocht... het rijden deed daar niks aan af.
Natuurlijk niet het vermogen van de VTR, bij lange na niet.. maar heerlijk dat ik juist het gas open kon trekken zonder naar de maan te vliegen :-P
Sturen op dat ding was echt fantastisch, wat een makkelijke motor, dan merk je pas hoe lastig een VTR op langzame stukken te rijden is....

Dus na ruim 16 jaar, neem ik binnenkort afscheid van de VTR en stap ik op een Yamaha Tracer MT07, het zal wennen zijn, maar alles went zegt men!
Wil iemand hier een VTR SP-1 aanschaffen, binnen 2-3 weken staat die van mij bij Ten Kate motoren in Nieuwleusen.
 
Zat zelf ook te denken aan de 700 als vervanging voor mijn 850. Twin spreekt me meer aan dan de triple in de 900. Heb er zelf nog niet op gereden. Leuk om te horen dat je geslaagd bent! Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier!
 
Zat zelf ook te denken aan de 700 als vervanging voor mijn 850. Twin spreekt me meer aan dan de triple in de 900. Heb er zelf nog niet op gereden. Leuk om te horen dat je geslaagd bent! Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier!
Het is een heerlijke fiets, vermogen is eigenlijk precies goed voor op de openbare weg, je kan lekker aan het gas hangen zonder dat je gelijk rijbewijs invorderende snelheden bereikt.... maar het is rap genoeg om het motorgevoel te behouden. Ik heb alleen de snelweg niet getest, daar was geen tijd/ruimte voor op dat moment, maar ik mijd snelwegen toch zoveel mogelijk op de motor.
 
Tja... in het kader van niet gepland, maar wel gedaan....

Ik ben afgelopen zaterdag wezen kijken/proefzitten en proefrijden... een TDM stond er niet, maar wel een Tracer MT-07.... en qua looks was ik al verkocht... het rijden deed daar niks aan af.
Natuurlijk niet het vermogen van de VTR, bij lange na niet.. maar heerlijk dat ik juist het gas open kon trekken zonder naar de maan te vliegen :-P
Sturen op dat ding was echt fantastisch, wat een makkelijke motor, dan merk je pas hoe lastig een VTR op langzame stukken te rijden is....

Dus na ruim 16 jaar, neem ik binnenkort afscheid van de VTR en stap ik op een Yamaha Tracer MT07, het zal wennen zijn, maar alles went zegt men!
Wil iemand hier een VTR SP-1 aanschaffen, binnen 2-3 weken staat die van mij bij Ten Kate motoren in Nieuwleusen.
Veel plezierige kilometers toegewenst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan