Aanrijding.Tegenpartij werkt niet mee

dus het rapport was dus echt niet door de politie opgestuurd destijds?

altijd lullig dat mensen hun verklaring intrekken of liegen.

Dat is niet vreemd in dit geval, één van de voorwaarden die de verzekering stelt is dat je als verzekerde nooit schuld mag bekennen. In dit geval kon de tegenpartij dus niet anders dan de verklaring intrekken anders zou de tegenpartij niet verzekerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik ben begin april 2008 aangereden. De laatste kogel ("smartengeld") wordt een dezer weken pas overgemaakt. Kan dus wel een tijdje duren voordat alles rond is...
 
ik ben begin april 2008 aangereden. De laatste kogel ("smartengeld") wordt een dezer weken pas overgemaakt. Kan dus wel een tijdje duren voordat alles rond is...

Als er sprake is van letsel wel ja, want dan wordt het herstel ( als dat nog van toepassing is '( ) eerst afgewacht e.d. Een "gewone" materiele schade HOEFT niet lang te duren :N
 
Nou.Het werkt dus wel degelijk om er flink achteraan te zitten.Tis na een weekje elke dag bellen dan eindelijk zover.Knikkers staan nog niet op m'n rekening,maar zijn wel onderweg.
Thanks voor de reacties :W .
 
Mijn vader is in april 2006 aangereden. De schade aan mijn motor (waar hij toen op reed) was binnen 2 maanden betaald. Ware het niet dat zijn knie klem heeft gezeten tussen auto en motor, met operatie tot gevolg.
Over 2 weken volgt nogmaals een medische keuring. Hij is gelukkig al weer aan het werk, maar voordat de zaak helemaal afgehandeld is zijn we nog wel even verder...

Gelukkig was er iemand zo slim om foto's te nemen. Hier één.
full


Succes in ieder geval ermee, ik wil je niet ontmoedigen, dit gaat puur om letselschade en niet om materiële kosten.
 
Hallo, heb zelf ook een ongeluk gehad. Door rugklachten 2 jaar een k*tleven. Eerst bij rechtsbijstand ondergebracht maar die deed echt bijna niets. Later een letselschadebureau www.juristenkantoor.nl ingeschakeld en deze mensen hebben echt goed geholpen. Tegen een verzekeringsmaatschappij doe je zelf echt niets.
 
20 februari 2008 ben ik door een koekblikker aangereden terwijl ik stilstond met mij koekblik . schade bij mij koekblik was de linker spiegel eraf , allebei het schade formulier ingevuld man gaf toe dat hij fout zat , getuigen erbij dus ik dacht , dit is kaasje met 2 weken de poen binnen , dus niet nu 1 jaar later 13 februari eindelijk de poen binnen naar ongeveer 100 x gebeld te hebben.

de tegenpartij stuurde het schade formulier niet op en ALLIANZ VERZEKERINGEN[/big]zei tja die meneer heeft een half jaar de tijd om het op te sturen en als hij het nog niet doet ja dan word het nog moeilijk , bel over een paar maanden maar terug Grrrrrrrrrr
politie gebeld , gemaild naar Allianz duitsland (hoofd vestiging) niks nada geen reaktie

je doet er gewoon niks aan , de hufters je zal iets total los rijden kun je een jaar op je poen wachten , dit is toch niet normaal B| *D *D *D *D *D
 
Zoek die vent op, laat hem alsnog desnoods onder lichte dwang het formulier invullen..
Wat een huftergedrag t zeg..
 
Laatst bewerkt:
de tegenpartij stuurde het schade formulier niet op en ALLIANZ VERZEKERINGEN[/big]zei tja die meneer heeft een half jaar de tijd om het op te sturen en als hij het nog niet doet ja dan word het nog moeilijk , bel over een paar maanden maar terug Grrrrrrrrrr
politie gebeld , gemaild naar Allianz duitsland (hoofd vestiging) niks nada geen reaktie


Om die reden is het altijd handig om als je niet allrisk verzekerd bent, toch een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Aanvullend op de dekking van je motor kost dat niet veel op jaarbasis en jij bent niet degene die achter de tegenpartij aan moet, dat doen ze voor je. Ik heb daar toch altijd goede ervaringen mee gehad.
 
Je weet wie de tegenpartij is (naam adres etc) je moet aangetekend de persoon zelf aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Als hij dan nog niet reageerd, juridische stappen ondernemen. Op deze persoon zelf!! :]
 
Dat kan helaas niet, het is wettelijk geregeld dat in het geval van aansprakelijkheid bij motorvoertuigen de WA verzekeraar de tegenpartij is.
 
Dat kan helaas niet, het is wettelijk geregeld dat in het geval van aansprakelijkheid bij motorvoertuigen de WA verzekeraar de tegenpartij is.


Tja, dan moet daar het briefje naar toe met de claim voor bijkomende kosten ivm het extreem lang duren van de afhandeling.
 
Dat kan helaas niet, het is wettelijk geregeld dat in het geval van aansprakelijkheid bij motorvoertuigen de WA verzekeraar de tegenpartij is.
Als de tegenpartij in gebreke blijft en zijn/haar verzekering niet inlicht, is dat een keuze van hem/haar zelf. dan kun je gewoon een civiele procedure starten. :]
 
Als de tegenpartij in gebreke blijft en zijn/haar verzekering niet inlicht, is dat een keuze van hem/haar zelf. dan kun je gewoon een civiele procedure starten. :]

Nee, dat kan zijn WA verzekeraar doen, maar jij als benadeelde niet. Voor jou is de verzekeraar de tegenpartij. Die verschuilt zich nu blijkbaar achter de verzekerde maar dat is niet terecht. Die verzekeraar moet dus worden aangepakt.
 
In Nederland is het zo: "Wie eist, die bewijst"

Het aanrijdingsformulier (ook wel schadeformulier genoemd) dient alleen om vast te leggen dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden. De bedoeling is om samen met de tegenpartij zo nauwkeurig en volledig mogelijk de voorzijde in te vullen. Dus ook kruisjes zetten waar van toepassing en de situatieschets goed opstellen. Aan de voorzijde worden geen uitspraken gedaan over wie nu wie aansprakelijk (schuldig) vindt. Samen eens over de invulling van de voorzijde: allebei ondertekenen. Niet eens over bijv. de situatieschets: bij "Opmerkingen" vermelden dat je het niet eens bent met "......" en er kan toch ondertekend worden.
Vervolgens beide delen van elkaar scheiden en ieder voor zich thuis of bij zijn tussenpersoon de achterzijde zo volledig mogelijk invullen en naar je verzekeringsmaatschappij insturen. Dan heb je ter plekke ook geen discussies met de tegenpartij, zeg maar gewoon dat de verzekeringen het wel samen uitzoeken.

Wanneer een schade-afwikkeling niet goed verloopt komt dit 9 van de 10 keer doordat de voorzijde niet volledig of onduidelijk is ingevuld. Daar ben je eigenlijk dus zelf ook voor verantwoordelijk.

Het is ook balen wanneer de tegenpartij zijn gedeelte van het schadeformulier niet instuurt aan zijn eigen verzekering, om welke reden dan ook. Hij verzuimt dus een schade te melden (door middel van zijn gedeelte van het aanrijdingsformulier) bij zijn verzekeraar, terwijl hij dit altijd verplicht is. Wanneer zijn verzekeringsmaatschappij dus rechtstreeks aansprakelijk wordt gesteld (WAM regel bepaalt dat je rechtstreeks de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk kan stellen) zullen ze bij hun verzekerde zijn gedeelte het aanrijdingsformulier opvragen. Ze willen namelijk ook het verhaal van hun verzekerde horen. Zou je zelf ook op prijs stellen wanneer jouw verzekering door iemand anders aansprakelijk zou worden gesteld voor iets wat jij zou hebben veroorzaakt, toch?

Mocht hun verzekerde (jouw tegenpartij) toch niet de schade bij zijn verzekeraar melden (en daar krijgt hij in de regel 3 maanden de tijd voor, inderdaad, veel te lang), dan is zijn verzekeringsmaatschappij verplicht de schade af te wikkelen op basis van de bewijsstukken die er zijn.
Dus als de schuldvraag duidelijk is omdat de toedracht duidelijk blijkt uit de voorzijde van het aanrijdingsformulier (was toch volledig ingevuld) of het politierapport en/of getuigenverklaringen, dan wikkelen ze af (= gaan uitkeren).
Maar wanneer de schuldvraag niet (voor hen) duidelijk is op te maken uit het aanrijdingsformulier en er geen getuigen zijn of geen politierapport is opgemaakt gaan ze echt niet spontaan jouw schade vergoeden. Aan de andere kant zou jij ook niet willen dat jouw verzekering zomaar iemand anders zijn schade zou vergoeden zonder eerst jouw kant van het verhaal gehoord te hebben, toch?

Veelal worden verzekeraars van tegenpartijen beschuldigd van tegenwerken en dwarsliggen, terwijl het gewoon vaak het geval is dat jullie samen het aanrijdingsformulier niet volledig hebben ingevuld. Zelfs wanneer de tegenpartij ter plekke mondeling tegen jou schuld erkent betekent dit helmaal niets: immers, de tegenpartij kan goed niet op de hoogte zijn van de verkeersregels, niet ter zake kundig zijn of zich zelfs geïntimideerd voelen.

Dus: WAT TE DOEN BIJ EEN AANRIJDING:

- AANRIJDINGSFORMULIER ZO SECUUR EN VOLLEDIG MOGELIJK INVULLEN (inclusief hokjes aankruisen die van toepassing zijn en de situatieschets (voorrangssituatie, rijrichting en positie op de weg goed tekenen) en allebei tekenen, als het niet anders kan met een opmerking over het meningsverschil over de voorzijde). LAAT JE NIET AFSCHEPEN MET IK MOET WEG HEB GEEN TIJD, ZEG DAT HET DAN DOORRIJDEN NA AANRIJDING IS. KENTEKEN METEEN NOTEREN EN POLITIE BELLEN
- OP ZOEK NAAR GETUIGEN DIE HET ONGELUK HEBBEN ZIEN GEBEUREN, wanneer de tegenpartij volgens jou fout zit. Als je kunt: zoveel mogelijk foto's (laten) maken met je mobieltje van de situatie van verschillende kanten. Kan altijd van pas komen. Niet van te dichtbij, je moet overzicht hebben. Gedetailleerde foto's van jouw schade zijn zinloos.
- BIJ ELKE VORM VAN LETSEL (sowieso als je gevallen bent, wel of niet iets gebroken, maakt allemaal niet uit) HARDOP KLAGEN OVER JE ARM. NEK BEEN WAT DAN OOK EN EEN AMBULANCE LATEN BELLEN. Als het eningszins kan: OP DE GROND BLIJVEN ZITTEN. BIJKOMEND VOORDEEL: ER KOMT DAN OOK POLITIE. Bij alleen blikschade komt de politie niet meer, ook al hebben jullie een meningsverschil over wie er fout zit. Maar bij aanrijdingen met letsel zijn ze verplicht te komen en rapport op te maken. NIET STOER DOEN EN ZEGGEN DAT HET WEL MEEVALT MET JE LETSEL: POLITIE/AMBULANCE MOET KOMEN. Liever de ziekenbroeders jou gerust laten stellen.
-Vooral wanneer tegenpartij beweert dat je te snel had gereden: ga meteen op zoek naar getuigen en thuis op de achterzijde van het aanrijdingsformulier goed opletten welke snelheid je invult en wat de maximum snelheid ter plekke is.
- NIET VERHAAL VERDRAAIEN WANNEER JE DUIDELIJK ZELF FOUT ZIT. HET IS NIET ANDERS. Ook niet overdreven schuld bekennen (heeft toch geen zin, zie boven, en het wekt verwachtingen bij de tegenpartij), gewoon zeggen dat jouw verzekering het verder afhandelt en dat je zult meewerken.

Preventief: rechtsbijstandverzekering, minimaal verkeersdekking, afsluiten. Ook als je zelf All Risk (volledig casco) dekking hebt, omdat die alleen maar jouw materiële schade gaat verhalen en geen letselschade, loonderving etc.

Lang verhaal, maar ik hoop hiermee een hoop indianenverhalen uit de wereld geholpen te hebben en dat mensen inzien dat ze zelf grote invloed hebben op het verloop van hun schadeafwikkeling. Wanneer het mis loopt ligt dat meestal ook aan henzelf. Een goede tussenpersoon is jou hierbij beter van hulp dan een direct writer (maatschappij zonder tussenpersoon)
 
Laatst bewerkt:
Thnx DeeBee, alhoewel iik redelijk op de hoogte ben zaten er toch nog wat leerzame puntjes bij. Goed verhaal en hartelijk dank :Y
 
Vorig jaar 26 September ben ik op de A1 van achteren aangereden door een koekblikker.Ik moest zelf in de ankers omwille van wat er voor mij gebeurde,dit ging allemaal goed totdat een onoplettende koekblikker achter mij het niet meer kom beremmen en zijn koekblik er bij mij achterin parkeerde.

Duidelijke zaak lijkt mij dus.Er is zelfs politie bij geweest en er is door hen dus een raport opgemaakt.
Echter omdat ikzelf nogal shakie was is er terplekke geen schadeformulier ingevuld,maar de politie heeft wel alle gegevens van mij en de tegenpartij genoteerd,en mij verteld dat het ook okee was als de schadeformulieren later thuis ingevuld en opgestuurd zouden worden.

Het vervelende van dit alles is dat de tegenpartij dit laatste nooit gedaan heeft.Maakte me echter nietr zoveel zorgen want ik heb immers rechtsbijstand maar die is er dus inmiddels ook al 13 weken mee bezig en nog geen resultaat.

Begin hem nu wel een beetje te knijpen.M'n nieuwe fiets is besteld,tis immers een duidekijke zaak(of niet?)Heb al regelmatig contact gehad met de rechtsbijstand maar vraag me nu dus af of ik nog meer kan doen om er een beetje vaart achter te zetten.Imand tips?

ik heb dit ook eens gehad mijn vberzekering zij toen dat de tegenparty verplicht is een schade formulier in te vullen anders worden ze uit de verzekering geknikkeerd!
 
Ik vind de opmerking om altijd een ambulance te laten bellen wel een beetje ver gaan. Weet je wat het kost om een ambulance te laten voorrijden? We gaan als snel richting de honderden pleuries. Als er serieus schade is dan wel, maar anders is dat weer een reden waarom die premies zo hoog zijn. Ik weet natuurlijk ook wel dat men vaak het letsel onderschat ter plekke (door de adrenaline voel je minder pijn), maar soms weet je heel goed dat je niks mankeert en dan mmmm
Even terzijde een paar jaar geleden reed ik met een groepje in de Ardenne en er waren drie artsen in het gezelschap. Een van hen ging de bocht uit en viel op het asphalt en de motor verdween in de berm. De man had wat pijn in de flank, de motor kon niet meer rijden. Collega's keken de man na en dachten, hij zit rechtop en is helder. Enfin opgehaald en afgevoerd en hij mee in de takelwagen richting Nederland. Allengs nam de pijn toe en werd hij wat misselijk. Aangekomen in Nl bleek hij 7 ribben te hebben gebroken. Niet dat het meer schade had gedaan door hem zo te vervoeren, maar waarschijnlijk was de ambulance dan comfortabeler geweest, anderszins was hij dan wel weer in B. in het ziekenhuis terecht gekomen met alle gedoe vandien.
 
Je moet natuurlijk ook niet gaan simuleren dat je ergens last van hebt. Maar zeker met een motor is de kans op letsel toch altijd meer aanwezig dan in 'n koekblik. En zoals uit je anecdote blijkt, is het misschien toch wel slimmer om een ambulance te bellen. Als 2-3 artsen al een verkeerde conclusie trekken, dan zal dat zeker gebeuren als een leek het moet doen.
 
Dit soort zaken zouden eigenlijk passen binnen een rijbewijsopleiding..... Scheelt een boel ellende.
Dat ben ik niet met je eens. Je leert dat je bij een ongeval altijd een schadeformulier in moet vullen (en dat krijg je van je verzekeraar ook te horen), maar meer heb je niet nodig als basiskennis. Er zijn zoveel dingen die handig zouden zijn bij motorrijden, maar ik denk dat de goede nadruk nu ligt op rijvaardigheid en verkeersinzicht, niet op juridische zaken :)

Hoe eenvoudig is het overigens om een verzekering te krijgen (WA) voor landen die niet onder de normale dekking vallen? (Noem Libie bijvoorbeeld)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de opmerking om altijd een ambulance te laten bellen wel een beetje ver gaan. ...............

Het vervelende is dat onze politiemensen het veel te druk hebben met onder meer radarcontroles op verlaten wegen en niet meer komen voor verkeersongevallen zonder letsel.
Met name rond de tijden van wisseling van hun diensten kun je het schudden en rijden ze zelfs maar gauw door, ook al ligt je motor nog op de grond en zit je op de rand van de stoep bij te komen (waar gebeurd).
Door een ambulance in te schakelen wanneer je door een koekblik omver bent gekegeld is de politie verplicht rapport op te maken. In het rapport staat als het goed is de toedracht en de partijen. Meestal is de partij genoemd in het rapport onder 14.1 de veroorzaker van het ongeval.
Helaas heeft ome agent weer een mogelijkheid gevonden om minder schrijfwerk te hoeven doen en volstaat een summiere "notitie" tegenwoordig. Gevolg: nog steeds geen duidelijkheid over de toedracht, de bestuurder van het koekblik kan later van alles aanvoeren wat jouw positie zwakker maakt (je was er ineens: je zult wel te snel gereden hebben of wilde inhalen waar het niet kon, dan doen al die motorrijders toch?) en jij moet maar weer bewijzen dat hij wel degelijk alleen aansprakelijk is.
Formeel moet de automobilist/tegenpartij zelf de bewijzen aandragen voor zijn idiote verweer, maar in de praktijk mag de motorrijder moeite doen de ongefundeerde uitspraken te weerleggen. Maar een goede rechtsbijstandverzekeraar/tussenpersoon prikt daar doorheen en vraagt de tegenpartij om simpelweg om bewijs. Geen bewijs voor het verweer? Dan staat het bewijs ten gunste van jou, wat er is, pal overeind.

Kort en zakelijk blijven: bewijs, dat telt. Dus: getuigenverklaringen, situatieschets, volledig ingevuld aanrijdingsformulier, politierapport (door verzekeraar op te vragen bij het Register)
 
Dat ben ik niet met je eens. Je leert dat je bij een ongeval altijd een schadeformulier in moet vullen (en dat krijg je van je verzekeraar ook te horen), maar meer heb je niet nodig als basiskennis. Er zijn zoveel dingen die handig zouden zijn bij motorrijden, maar ik denk dat de goede nadruk nu ligt op rijvaardigheid en verkeersinzicht, niet op juridische zaken :)

Hoe eenvoudig is het overigens om een verzekering te krijgen (WA) voor landen die niet onder de normale dekking vallen? (Noem Libie bijvoorbeeld)

Ze weten dat je een schadeformulier moet invullen, maar hebben er vaak nog nooit een gezien en weten helemaal niet dat het uit twee helften en twee kantjes bestaat. Vind je het gek dat het dan verkeerd gaat. Heel druk maken om het nummer van de groene kaart, terwijl er geen kruisjes worden gezet of geen situatieschets wordt getekend. Die ander had immers gezegd dat hij fout zat? (En later thuis van vaders, manlief of broer op zijn falie gekregen en gauw zijn verhaal maar even bijgesteld......) Zo werkt het in de praktijk.

Libie, wie wil daar nu in godsnaam heen....... :? Voor de duidelijkheid: die uitsluiting betekent dat jouw verzekeraar de kans op schade (die zij dan zouden moeten uitkeren) te groot acht in die landen. Vandaar ook liever niet op vakantie met de motor naar Irak, Afghanistan en dergelijke.
Bel een willekeurige verzekeraar op en vraag bij wie je moet zijn voor WA dekking in Libie. Kans is groot dat ze het niet weten en je niet verder helpen. Bel een willekeurige tussenpersoon op en de kans is even groot dat ze het niet weten, maar de kans is wel groter dat ze het voor je gaan uitzoeken en je terugbellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan