aanschaf intercom

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
we zitten erover te denken om een intercomset aan te schaffen voor bestuurder->passagier, heeft hier iemand ervaringen mee. Bijvoorbeeld met de geluidskwaliteit.
omdat het niet voor communicatie tussen verschillende motoren is lijkt draadloos (portofoon oid) me niet nodig. Wat is jullie mening/ervaring hierover. reakties eventueel met merk/type.
Ik heb al wel op het net rondgekeken wat er zo te krijgen is, maar heb geen idee van de kwaliteit van de diverse sets. 8-)
 
heb er vorig jaar ook een gekocht, leuk tot ongeveer 80 km/h maar daarboven ruist hij alleen maar (koste dan ook "maar" 100 gulden :( ) leuk, maar tot 80 km/h kan je het ook met schreeuwen af.... kopen??? :P
 
Ik heb een Baehr Verso plus. Schijnt een heel goed ding te zijn, maar ik weet het zelf nog niet. Hij ligt al het hele seizoen in de kast te verstoffen (nee, ik doe hem niet weg :P ) inclusief bijbehorende portofoon.

De mensen die ik ken met een Baehr (de iets simpelere uitvoering) zijn er bijzonder tevreden over. Het kost alleen wel een paar centen.
 
Gisteren in een zaak geweest. Volgens de verkoper was het met een Kenwood set tot 120 km goed te doen.
Snelweg wat minder geloof ik, bij die snelheid.
Verder ben ik behoorlijk slecht met dit soort zaken onthouden.

En de zoekfuntie kan je ook eens gebruiken.
Zijn al wel wat topics over geweest.
 
Bij www.motozoom.nl staan wel wat intercoms (Die Kenwood van LCB is waarschijnlijk een LPD portofoon met intercom functie). Dus daar zou je wat kunnen bestellen, of het bij de duitse www.louis.de dan bestellen (aangezien er vaak wat problemen zijn bij Motozoom, bestellen dus op eigen risico daar!)

Zelf ga ik volgende week kijken voor een PMR portofoonset, maar dat is tussen 2 motoren, zit overigens ook een intercomfunctie op.
 
allen dank voor de reacties. Zoals ik al zei, ik heb al wat rondgekeken wat er te koop is, het gaat me vooral om gebruikerservaringen. Deze staan er in de andere draadjes niet veel in alleen veel verwijzingen naar verkopers en merken.
Heeft iemand toevallig ervaring met de miniset die oa bij motozoom te koop is???

nu worden er ook termen rondgeslingerd die me niets zeggen, wat is PMR, LCB en LPD????
 
Laatst bewerkt:
allen dank voor de reacties. Zoals ik al zei, ik heb al wat rondgekeken wat er te koop is, het gaat me vooral om gebruikerservaringen. Deze staan er in de andere draadjes niet veel in alleen veel verwijzingen naar verkopers en merken.
Heeft iemand toevallig ervaring met de miniset die oa bij motozoom te koop is???

nu worden er ook termen rondgeslingerd die me niets zeggen, wat is PMR, LCB en LPD????


LCB is een leuke meid :P

Neem aan dat je bedoeld in de post van JK in dit topic.
 
allen dank voor de reacties. Zoals ik al zei, ik heb al wat rondgekeken wat er te koop is, het gaat me vooral om gebruikerservaringen. Deze staan er in de andere draadjes niet veel in alleen veel verwijzingen naar verkopers en merken.
Heeft iemand toevallig ervaring met de miniset die oa bij motozoom te koop is???

nu worden er ook termen rondgeslingerd die me niets zeggen, wat is PMR, LCB en LPD????

LCB is inderdaad een leuke meid :X ;)

PMR = Personal Mobile Radio
LPD = Low power Device

Zijn allebei types van portofoons... PMR heeft wat meer vermogens-output, dus komt wat verder (4-5km), LPD heeft minder vermogen, maar de kwaliteit van het geluid/signaal is weer beter.

Heeft dus verder niets te maken met een doodsimpele intercom. Maar dit soort portofoons hebben wel een intercomfunctie.

Zelf koop ik de Alan 456R mogelijk volgende week. Alleen even zien of zo'n helmset goed in m'n helm past met m'n dikke kop.


Dus gewoon zo'n ding bij Louis of Motozoom halen als je vrouw toch niet op een andere motor zit... een gewone intercom, zonder portofoonfuncties. Kost misschien 30 euro?
 
Knorrie : Heb je de HS100 of HS300 genomen als helmset ? Ik heb een systeemhelm die je omhoog kan klappen, maar zo'n HS100 is dan wel leuk, maar niet goed voor de bedrading (of je moet het verlengen)... zo'n HS300 is wel aardig met zo'n mic op een stokkie, maar mn kop is nog al groot en ik weet niet of er nog een microfoon tussen hoofd en helm past op zo'n stokkie ;)

Naja ik ga komende week toch naar die man van mega-com toe, is erg goedkoop.
 
Moet ik thuis ff kijken, (((Heb trouwens een dichte helm....))weet ik zo niet maar is de helmset met keelmic. niks voor jou dan ??????


Ps. Ik heb nog een mini intercom te koop met twee headsets.... is goed maar tja.... ik heb nu een Portofoon met intercom funktie's.... ( zie eerder )
(((((((€ 45.00 + porto )))))))
 
Ik heb zelf een PMR set gekocht. Dit is een intercom systeem dat bestaat uit 2 portofoons in een vrijgegreven frequentie gedeelte waarvoor geen vergunning nodig is. 8 kanalen en een bereik van ongeveer 5 km onder de beste omstandigheden. Werkt perfect tot ongeveer 120 km p/u. Daarboven wordt het moeilijker te verstaan door de windruis.
Heb een HS300 en een HS400 set in onze Uvex Flip-up helmen ingebouwd.
Apparatuur heb ik bij Ziezotec in Zoetermeer aangeschaft.

Intercom1.jpg


Intercom2.jpg


Intercom3.jpg
 
Zo'n PMR lijkt mij ook wel wat. Begon ik het net zo lekker te vinden om alleen te rijden wil ze een intercom. Wat houdt dat eigenlijk in een "VOX besturing? En is zo'n motor intercom eigenlijk een beetje goed in een helm in te bouwen?
 
Zo'n PMR lijkt mij ook wel wat. Begon ik het net zo lekker te vinden om alleen te rijden wil ze een intercom. Wat houdt dat eigenlijk in een "VOX besturing? En is zo'n motor intercom eigenlijk een beetje goed in een helm in te bouwen?

VOX houdt in dat de portofoon op stemgeluid reageert. Dus niet meer een knop indrukken om te praten, gewoon iets zeggen en het ding reageert. Alleen werkt
deze functie bij de meeste toestellen NIET met een externe microfoon, alleen met
de ingebouwde! Mocht je deze functie dus persé willen gebruiken, dan moet je
goed de specificaties van de apparatuur bekijken. Ik weet trouwens niet of VOX
op de motor handig is, het lijkt me dat het ding de hele tijd aanslaat door windgeruis.
Het inbouwen in de helm hangt af van het merk helm dat je hebt. De UVEX helmen die ik gebruik zijn erop voorbereid, dat wil zeggen, aan de binnenkant op oorhoogte is al een uitsparing opgenomen waar de speakers moeten komen te zitten. Op die manier voel je de speakers niet tegen je oren zitten tijdens het dragen van de helm.

Groetjes :]
 
Thanx for the pics Dutchie!
Mijn helm heeft geen uitsparing, maar is het ook weer makkelijk uit te bouwen? Ik wil namelijk niet elke keer met dat spul in m'n helm rijden, als ik het toch niet gebruik. Zit nog te twijfelen tussen HS100 en HS300, HS100 lukt waarschijnlijk ook wel met 'flip-up' helm, maar dan moet het snoer waarschijnlijk verlengd worden.
 
Thanx for the pics Dutchie!
Mijn helm heeft geen uitsparing, maar is het ook weer makkelijk uit te bouwen? Ik wil namelijk niet elke keer met dat spul in m'n helm rijden, als ik het toch niet gebruik. Zit nog te twijfelen tussen HS100 en HS300, HS100 lukt waarschijnlijk ook wel met 'flip-up' helm, maar dan moet het snoer waarschijnlijk verlengd worden.

Wel inbouwen. Anders zijn je snoeren zo naar de kl*te. Ik heb de HS100 als headset en microfoon, maar dan al inmiddels met gereviseerde bedrading.
Op een integraalhelm is deze set goed te gebruiken tot 120-130, afhankelijk van je lengte als je achter een kuip kan duiken. Anders wordt de snelheid minder.

Vox kan je vergeten, werkt niet goed. (tenzij je een bankstel achtige motor hebt)

LPD heb je niks aan, werkt op minder dan 100 meter. PMR gaat tot 1 a 2 kilometers,
de rest een verkooppraatje en theoretisch. (ideale omstandigheden, geen stoorzenders e.d.)

Kijk ook eens op conrad.nl, staan meerdere setjes te koop.
 
LPD kan verder dan 100 meter, rijscholen hebben vaak LPD.. LPD gaat 1-2km (zonder veel bebouwing), PMR schijnt 4-5km te kunnen. In elk geval voldoende om een eindje uit elkaar te rijden... ach je rijd meestal toch wel wat dichter bij elkaar.

Vox heb je idd nix aan.

Maar wat bedoel je met gereviseerde bedrading? Was het al naar de klote of heb je het verlengd ofzo ? Hmmm misschien 2e helm erbij kopen. 1 voor als ik zelf wil rijden en een helm voor als ik porto wil gebruiken :+

Ik ga in elk geval donderdag even kijken voor een Alan 456R (PMR).
 
LPD kan verder dan 100 meter, rijscholen hebben vaak LPD.. LPD gaat 1-2km (zonder veel bebouwing), PMR schijnt 4-5km te kunnen. In elk geval voldoende om een eindje uit elkaar te rijden... ach je rijd meestal toch wel wat dichter bij elkaar.

Vox heb je idd nix aan.

Maar wat bedoel je met gereviseerde bedrading? Was het al naar de klote of heb je het verlengd ofzo ? Hmmm misschien 2e helm erbij kopen. 1 voor als ik zelf wil rijden en een helm voor als ik porto wil gebruiken :+

Ik ga in elk geval donderdag even kijken voor een Alan 456R (PMR).

Mijn ervaring is dat PMR niet verder rijkt dan 2 kilometers. Maarja, da's mijn prakrijk ervaring. Jij hebt mischien betere resultaten meegemaakt.
Het is in ieder geval voldoende. Bovendien is LPD niet echt goedkoper dan PMR.
Ik draag de portofoon in mijn binnenzak van een thermojack, mogelijk is de alu voering een probleem voor de ontvangst.

De bedrading van een headsetje is veel te dun uitgevoerd. Kan dus weinig hebben.
Op de aansluitpluggen sneuvelt het geheel. Dat heb je ook bij een walkman.
De draden buigen, knikken de kabel en deze maakt na een tijdje slecht contact.
Dit is alleen bij de overgang van helm naar kabel richting apparaat.

Mijn bedrading is nu niet veel dikker geworden, maar wel 2x sterker. tot nu toe perfect. Je mot wel kenne solderen. (pielen/friemelen met mini draadjes dus)
 
Mijn ervaring is dat PMR niet verder rijkt dan 2 kilometers. Maarja, da's mijn prakrijk ervaring. Jij hebt mischien betere resultaten meegemaakt.
Het is in ieder geval voldoende. Bovendien is LPD niet echt goedkoper dan PMR.
Ik draag de portofoon in mijn binnenzak van een thermojack, mogelijk is de alu voering een probleem voor de ontvangst.

De bedrading van een headsetje is veel te dun uitgevoerd. Kan dus weinig hebben.
Op de aansluitpluggen sneuvelt het geheel. Dat heb je ook bij een walkman.
De draden buigen, knikken de kabel en deze maakt na een tijdje slecht contact.
Dit is alleen bij de overgang van helm naar kabel richting apparaat.

Mijn bedrading is nu niet veel dikker geworden, maar wel 2x sterker. tot nu toe perfect. Je mot wel kenne solderen. (pielen/friemelen met mini draadjes dus)

Die aluminium voering kan idd wel eens het signaal verstoren. Kan ook zijn dat waar jij het probeert er wat bebouwing is. Ik heb een PMR set nooit getest, LPD hadden we dus met rijlessen... en dan was ik zelf niet aan het lullen, maar ontving ik alleen maar. Was boven de 100km/u niet meer te horen op een motor zonder kuip.

Solderen kan ik, dus zal wel wat piemelen mocht die kabel wat slechter worden, immers is zo'n helmset niet echt goedkoop.

Overigens zie ik dat jij ook een Alan hebt, met scan functie ? Nog wel eens iets van andere motorrijders o.i.d. opgepikt ? ;)
 
Die aluminium voering kan idd wel eens het signaal verstoren. Kan ook zijn dat waar jij het probeert er wat bebouwing is. Ik heb een PMR set nooit getest, LPD hadden we dus met rijlessen... en dan was ik zelf niet aan het lullen, maar ontving ik alleen maar. Was boven de 100km/u niet meer te horen op een motor zonder kuip.

Solderen kan ik, dus zal wel wat piemelen mocht die kabel wat slechter worden, immers is zo'n helmset niet echt goedkoop.

Overigens zie ik dat jij ook een Alan hebt, met scan functie ? Nog wel eens iets van andere motorrijders o.i.d. opgepikt ? ;)

Ik heb geen Alan, tenminste staat er niet op.
Maar iedere LPD of PMR maakt gebruik van de 8 kanalen die er zijn vrijgegeven.
Dus ander signaal oppakken is mogelijk.
Mijn setje heeft naast de 8 kanalen nog een filter mogelijkheid. Dit is het meesturen van een digitaal signaaltje bij het bericht. Als beide portofoons de juiste code hebben geselecteerd vangen ze geen andere signalen.
Iemand anders met een setje en hetzelfde kanaal zal mijn berichten wel ontvangen, maar kan niet in ons gesprek inbreken. Lijkt me voldoende.

Ik heb hier in Eindhoven wel ooit rijdend gepraat met iemand die in de binnenstad woonde. Was wel lachen. Ik schijn zelfs langs zijn huis gereden te zijn. Dat wist hij me te vertellen. Mijn vriendin vond het storend, dat gezever van andere mensen, ach...

Die helmsetjes zijn belachelijk duur... tenminste dat vond ik toen de kabel binnen een paar weken naar de bliksem was. Lof over de kwaliteit van de speakers en microfoon, die werken prima.
De plugjes zijn 6 draads uitgevoerd. Een beetje handige jongen maakt hier vierdraads van. Dan kan de snoer naar de speakers en microfoon wat dikker zonder dat de buitenmantel dikker wordt.
 
Je porto lijkt in elk geval op een Alan.. stond er nix op de doos ofzo ? Of nam je 'm zo mee zonder doos & boekjes ? ;) Met die filtermogelijkheid : als het goed is heb je 38 CTCSS (analoog) en 83 DCS (digitaal) coderingen.

Ik koop er in elk geval ook een kabel bij voor in de auto (via sigarettenaansteker), altijd handig, mocht je op vakantie gaan.. geef je een portootje mee voor de persoon in de auto en klaar is kees.

Overigens heeft een LPD porto 68 kanalen.
Hopelijk kan ik na donderdag zeggen of ik zo'n PMR set ook neem of niet.
 
Je porto lijkt in elk geval op een Alan.. stond er nix op de doos ofzo ? Of nam je 'm zo mee zonder doos & boekjes ? ;) Met die filtermogelijkheid : als het goed is heb je 38 CTCSS (analoog) en 83 DCS (digitaal) coderingen.

Ik koop er in elk geval ook een kabel bij voor in de auto (via sigarettenaansteker), altijd handig, mocht je op vakantie gaan.. geef je een portootje mee voor de persoon in de auto en klaar is kees.

Overigens heeft een LPD porto 68 kanalen.
Hopelijk kan ik na donderdag zeggen of ik zo'n PMR set ook neem of niet.

Hmmmm.... Waar heb ik dan een afbeelding achtergelaten?
Ik kan me niet herinneren dat ik dit gedaan heb..
Het merk is trouwens een onbekende, namelijk Bowtech... waarschijnlijk een kloon van de een of andere... Als de headset maar goed is.
Ik heb hem besteld via postorder, Conrad had een aanbieding.
Deze set heb ik inmiddels als meer dan 2 jaren, ben nog steeds tevreden.
Kocht hem destijds met 4 setjes (=16 stuks) NiMH batterijen en lader(ook 16 tegelijk. NiMH + NiCad) voor een prijs onder die van iedere motorzaak of andere aanbieder.
Ik heb dus reserve batterijen op zak als ik ga rijden.

Effe rekening opgezocht, was op 26-06-2001 277 Euro kwijt. Geen verzendkosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan