Ik ben in het bezit van een gsx-r 1100 waar ik alleen de zomermaanden mee rondrij en een gs500e voor in de winter. Die gs500e gaat eruit en er moet een toermotor, lees: Mtorfiets met grote kuip en wat meer vermogen voor in de plaats komen. Ik twijfel zelf tussen een kawa gtr1000 of een BMW K100rt.
Waar ik benieuwd naar ben zijn ervaringen met deze 2 motoren vwb onderhoud, olieverbruik enz. Ik heb het hier dus over de aanschaf van een oudere toermotor om de komende winters mee te kunnen rijden.
Ik hoor het wel.
Gixxerdre.
Wanneer je bij 100km/h 3800rpm draait, dan zal je bij 120km/h: 3800/100*120= 4560rpm draaien en geen 4200rpm.
pk/koppel-verdeling over de toeren loopt nou eenmaal niet linear maar in een kromme...
Dus helaas gaat jouw som niet op
toerental/snelheid wel, (of de wielen moeten uitzetten bij hogere snelheid.)
wel een beetje auw als je zelf slim denkt te doen
Waar ik benieuwd naar ben zijn ervaringen met deze 2 motoren vwb onderhoud, olieverbruik enz. Ik heb het hier dus over de aanschaf van een oudere toermotor om de komende winters mee te kunnen rijden.
Ik hoor het wel.
Gixxerdre.
Weet goed wat je nu zegt... dat zou inhouden dat als van 0 naar 100 km p/h trekt in 4 seconden dat dit in zou houden dat je op 1 seconden op 25 km p/h zit, op 2 seconden op 50 km p/h zit en op 3 seconden op 75 km p/h zit...
Ik denk eerder dat wat jij bedoelt te zeggen is dat je in bepaalde versnelling met een bepaald toerental een bepaalde snelheid rijdt. Dat klopt idd, maar dat loopt dus niet linear...
Binnenkort ga ik mijn GTR ook voor woon-werk verkeer gebruiken, maar dan haal ik wel de zijkoffers eraf om door de filles te rijden.
Heeeeel herkenbaarIk begin er ook niet aan om met die koffers erop tussen een file door te kruipen... is zo'n beetje 1.10 meter geloofik...
Je haalt twee dingen door elkaar. De verhouding snelheid (m/s of km/u zo je wilt) vs toerental is - in principe - wel lineair, in elke snelheid. Gemakshalve laten we de factor wielspin bij hogere snelheden even buiten beschouwing, aangezien deze slechts gering is. Je acceleratie / versnelling (m/s²) is niet lineair, maar loopt in een kromme. Reactiekrachten als lucht- en rolweerstand spelen hier een rol. In het begin van de acceleratie heb je een hoge versnelling (in m/s², dus niet verwarren met de vertanding van de versnellingsbakWeet goed wat je nu zegt... dat zou inhouden dat als van 0 naar 100 km p/h trekt in 4 seconden dat dit in zou houden dat je op 1 seconden op 25 km p/h zit, op 2 seconden op 50 km p/h zit en op 3 seconden op 75 km p/h zit...
Ik denk eerder dat wat jij bedoelt te zeggen is dat je in bepaalde versnelling met een bepaald toerental een bepaalde snelheid rijdt. Dat klopt idd, maar dat loopt dus niet linear...
Je haalt twee dingen door elkaar. De verhouding snelheid (m/s of km/u zo je wilt) vs toerental is - in principe - wel lineair, in elke snelheid. Gemakshalve laten we de factor wielspin bij hogere snelheden even buiten beschouwing, aangezien deze slechts gering is.
Volgens mij zit jij tegen een versnellingsbakrevisie aanTheorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit
Niet lineair? Volgens mij zijn het allemaal vaste tandwielverhoudingen. Als je veel variatie hebt, zit er teveel speling in.(het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme).
En nu heb je het weer over versnelling. En die loopt dus wel in een kromme, inderdaad door luchtweerstand, rolweerstand, etc. Daar is niets grijs aan. Maar nu val ik in herhaling.Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet
Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit(het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme). Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet
Theorie spreekt over een linear verband. Maar als je strikt gaat kijken is dit niet zo. Als je bij elke 10 km het toerental noteert, zal je merken dat hier een variatie inzit(het loopt ook niet in een kromme zoals ik eerder beweerde).
Ik heb het is een beetje bijgehouden en ben eens aan het rekenen geweest, maar over het algemeen zit de rekenfactor voor de snelheid en toeren van m'n motor tussen de 33 en de 47 (in de 5e versnelling, bij andere versnellingen heb ik het niet nagekeken). Het loopt dus allerminst linear (maar dus ook weer niet in een kromme). Volgens m'n vader (auto/vrachtauto monteur) heeft dat te maken met alle invloeden (luchtweerstand, wrijving met de weg, overbrengingsverliezen in de motor zelf etc. etc) waardoor de acceleratie niet linear verloopt
Oftewel een grijs gebied, waarbij de een zegt dat het linear loopt en de ander niet
Tja... altijd leuk... je hebt aan de ene kant zoals de geleerden e.d. het in boekjes schrijven, en je hebt de praktijkje vader mag dan kunnen sleutelen, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd....
ik denk dat je hebt zitten meten in een auto met automaat.
Oke, ik geef jullie gelijk