Aanschaffen Powercommander tbv FZ1

Baltezar

Die hard MF'er
15 aug 2009
289
15
Leidschendam
Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie me er mee helpen :Y

Ik heb vorige maand een Yamaha FZ1 Fazer bwj 2010 met een km.stand van 15.000 gekocht bij een officiele dealer.

De motor werd standaard afgeleverd met een Mivv Suono slipon uitlaat (met een aangepaste linkbuis voor het uitlaatspruitstuk) samen met een K&N filter *O* maar zonder Powercommander :?

Is het raadzaam om een Powercommander aan te schaffen ?
Als het moet dan moet het maar blijf een Nederlander :Y .

Harder te lopen hoeft ie van mij niet, ik kan rustig met het verkeer meekomen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie me er mee helpen :Y

Ik heb vorige maand een Yamaha FZ1 Fazer bwj 2010 met een km.stand van 15.000 gekocht bij een officiele dealer.

De motor werd standaard afgeleverd met een Mivv Suono slipon uitlaat (met een aangepaste linkbuis voor het uitlaatspruitstuk) samen met een K&N filter *O* maar zonder Powercommander :?

Is het raadzaam om een Powercommander aan te schaffen ?
Als het moet dan moet het maar blijf een Nederlander :Y .

Harder te lopen hoeft ie van mij niet, ik kan rustig met het verkeer meekomen ;)

Die van mij is ook 2010 en een akra of ixil uitlaat ( Kan kiezen ). Ook K&N filter .
Die van mij heeft ook geen powercommander. Motor is op de vermogensbank geweest en dat zag er netjes uit. De tuner zei als ik goedkoop een powercommander kon scoren er nog wel iets te winnen is . Dit zou alleen zo weinig zijn dat ik er ( bijna ) niets van zou merken. Dus voor mij geen must. De oudere Fz1 was wel blij met een PC i.v.m. de aan/uit reactie. Ga je nog meer veranderen dan zou dat , denk ik, wel beter zijn met een PC.
 
Dat vermoeden had ik ook al.

Ik had meerder klachten gehoord over de injectie en het inhouden tussen de 3000 en 4000 toeren maar blijkbaar is
dit dus alleen bij de oudere types.

De motor rijdt ook naar mijn mening goed in deze combinatie maar dit kan eerlijk gezegd ook komen omdat ik de
motor net heb en altijd carburateur fietsen heb gehad. Als de Powercommander een goede en merkbare verbetering is zal ik het alsnog doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je aanpassingen wilt maken lees je dan ook even in over de ecu flashen (evan's flash), in het naked fz1 en fz8 verzameltopic laatst wel een adresje in nederland genoemd wat dit doet. Airbox mod en de vlinderkleppen/intake aanpassen.

Oftewel de standaard aanpassingen voor een fz1, veel mensen doen ook al snel een tandje minder voor en 2 extra achter, maar het is allemaal voorkeur.

Ik heb zelf alleen een tandje minder voor (vorige eigenaar).

Van wat ik veel lees zit je nu op het punt, dat als je meer gaat aanpassen de pc handig kan zijn.

Heeel veel rijplezier!
 
Heb je een Powercommander nodig? Nee! De stock FZ1 is wel behoorlijk tam voor een duizend.

Ik heb de FZ1 nu alweer 5.5 jaar en de modificaties die ik gedaan heb had ik direct moeten doen. Zeker de combinatie van mods geeft een motor die écht aanzienlijk fijner rijdt dan stock, en dat is dat eigenlijk op alle punten:

Beter oppakken (vooral onderin en in het middengebied)
Meer top-end
Betere gas reactie.
Soepeler motor karakter
Geen aan/uit (Ik rij een 2007 en had helemaal geen klachten. Na de ECU flash dacht ik dat ik op een carburateur fiets reed zo zacht en smeuig)
Zuiniger


Mods (in de volgorde van toepassing)
Leovinci GPPRO slip-on
Tail-risers (zorgt voor meer grondspeling en makkelijker insturen, de motor wordt hier lichtvoetiger van) :}
16-47 tandwielverhouding (-1 +1)
:} Ivan ECU Flash :} ; Powercommander (vereist bij een flash van Ivan) ; BMC luchtfilter ; larsen airbox mod; cat verwijderd.
Grave velocity stacks voor nog meer mid-range staat nog op de rol.

Met deze ingrediënten unleash je de FZ1 en wordt het een waardige duizend 8-)
Check vooral ; FZ1 Forum Community hier is heel veel geschreven over het unleashen van je FZ1 :P
Ivan's website Ivan's Performance Products

Aankomende winter gewoon de PowerCommander aanschaffen en de ECU opsturen naar Ivan :). Financieel doet het één keer pijn maar zit je daarna iedere keer weer met een smile op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn aardig wat aanpassingen :$ .

Misschien als ik tzt me verveel en tijd over heb wil ik wel een en ander aanpassen maar het moet niet te gortig worden.

Heb wel inderdaad lovende woorden gehoord over de vlinderkleppen van Grave's welke in je airintake zitten.
Maar weet alleen niet wat hier de meerwaarde of functie hiervan is :$ .

De Powercommander moet voor mij wel een meerwaarde hebben en als meerdere collega rijders hier tevreden over
zijn dan ga ik ook overstag O-) .

Wil wel een en ander aanschaffen dat is zeker het probleem niet maar het is niet de bedoeling dat ik € 1500,-
qua wijzigingen aanschaf :N
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn aardig wat aanpassingen :$ .

Misschien als ik tzt me verveel en tijd over heb wil ik wel een en ander aanpassen maar het moet niet te gortig worden.

Heb wel inderdaad lovende woorden gehoord over de vlinderkleppen van Grave's welke in je airintake zitten.
Maar weet alleen niet wat hier de meerwaarde of functie hiervan is :$ .

De Powercommander moet voor mij wel een meerwaarde hebben en als meerdere collega rijders hier tevreden over
zijn dan ga ik ook overstag O-) .

Wil wel een en ander aanschaffen dat is zeker het probleem niet maar het is niet de bedoeling dat ik € 1500,-
qua wijzigingen aanschaf :N

Ik zou zeggen lekker rijden zo .Hij gaat nu ook als de brandweer . Als je nooit op die van Redline rijdt weet je ook niet wat je mist . ;) En als je alles nieuw aanschaft en ook nog een x testbank etc. denk ik dat minimaal 1000 euro wel kwijt ben . Of vergis ik me . Kan ook natuurlijk.
 
Daar heb je gelijk in .

Je wordt alleen dood gegooid met waarschuwingen dat je een Powercommander per se nodig hebt als je een
sportuitlaat en K&N filter gemonteerd heb -O- .

Nu weet ik ook dat het een aparte vorm van reclame is dmv waarschuwingen maar ben gewoon nieuwsgierig
 
Laatst bewerkt:
Als je nooit op die van Redline rijdt weet je ook niet wat je mist . ;) En als je alles nieuw aanschaft en ook nog een x testbank etc. denk ik dat minimaal 1000 euro wel kwijt ben . Of vergis ik me . Kan ook natuurlijk.

En daar sla je de plank mis, een goed afgestelde motor en bijv. de ecu flash van Ivan maakt ook het verschil in het dagelijkse normale verkeer.

Met K&N, vervangingsuitlaat zonder aangepast fueling zou ik wel het zekere voor het onzeker nemen en een dynorun doen om te kijken of hij niet te arm staat.

Ik was overigens dezelfde mening toegedaan toen ik de FZ1 net had, nu heb ik spijt dat ik de aanpassingen niet meteen heb gedaan. Wil je geen geld uitgeven en ben je blij met hoe hij nu is, doe dan alleen even een dyno met air/fuel meting voor je gemoedsrust.

Dat 16t voortandwiel van 17 euro zou ik wel doen. Dat waren de beste meest effectieve euro's die ik aan de FZ1 heb gespendeerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan