aansluiten 230v op 400v motor van een machine

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Ik heb een stuk gereedschap met een electro motor. Zat een 16A krachtstroomaansluiting op. Motor is ook geschikt voor 230v.

De vraag is, voordat ik iets verkeerd doe, waar gaan de draadjes?

De machine is al wat ouder. En de foto van hoe de krachtstroom was aangesloten, is op de 1 of andere manier verloren gegaan :X

20190122_193513.jpg
20190122_193423.jpg
 
De aansluiting rechts, wat lijkt op de binnenkant van een gewone wcd, is een extra 12v aansluiting, kennelijk. Zal wel voor accessoires zijn.

Het gaat mij om de stroom toevoer voor de motor zelf.
 
hij staat nu in ster- en moet in driehoek schakeling. Verder moet er een condensator geplaatst. Ik ben met net zoiets bezig, maar loop tegen de condensator waarde aan geloof ik.

leesvoer:
Je hebt de zgn. Steinmetz schakeling nodig. Jouw motor 220 / 380 Volt mag 220 Volt per winding hebben. Je moet dan de driehoekschakeling toepassen.

Op het klemmenplaatje of te wel aansluitplaatje moet je de 6 klemmen (3 boven en 3 onder)vertikaal doorverbinden. Je hebt dus 3 vertikale verbindingen nodig om de klemmen die onder elkaar staan te verbinden.

2_sterdriehoek_1.gif




Als er letters bij staan verbind je zo U1 met W2, V1 met U2 en W1 met V2 (van boven heb je U1, V1 en W1. Van onderen W2, U2 en V2). Op U1/W2 sluit je de nul aan. Tussen W1/V2 en V1/U2 sluit je de condensator aan. Die heeft een waarde van 63 microfarad per 1 kW. In jouw geval dus de helft dat is ca. 33 microfarad. De L1 (fase) sluit je aan op W1/V2 of V1/U2 ivm. links of rechts draaiend.

1265a31056913352fa09446d1b7934f9.jpg
 
De condensator is idd vaak de bottleneck bij 400V naar 230V ombouw. Compressoren hebben vaak een 200uF startcondensator aan een 2 > 2.2Kw motor zitten in tweefase toepassing.
 
ik denk dat Martel van 3fase 400 naar 3fase 230 wil gaan, dan heeft hij geen condensator nodig, enkel van ster naar driehoek.
Martell wil de machine gewoon op een normale stekker draaien, in het stopcontact.
Ipv krachtstroom, wat er niet is :)

Vermogen vd motor is niet schrikbarend. Ding mag ook gewoon rustig opstarten en zo, zonder belasting.
 
als je hem ombouwt naar 1 fase 220 houd er dan wel rekening mee dat je een hoop kracht gaat verliezen. en als de belasting dus niet wordt aangepast dat de motor dan waarschijnlijk veel te heet wordt en daardoor kapot gaat.
Kortom... VERTEL! Wat is dit Martell? Klein draaibankje, compressortje, jaren 60' gehaktmolen?
 
Minder goedkope, maar wel "betere" oplossing: VFD (Variable Frequency Drive) er op zetten. Wordt veel toegepast op draaibanken / freesbanken omdat je dan het toerental kan regelen terwijl je ook nog eens een 400V motor op 230V/1 fase kunt aansluiten :t
 
ja, maar 1.1 Kw in ster op 380vac = ???? Kw in driehoek op 220vac. Ik vermoed ongeveer 1,5 Kw

ah, ik heb antwoord van @Martell

20190122_193437.jpg


Dat zou dus gelijk blijven, maar de 1.1 Kw motor van mij met 60Uf condensator krijgt maar op 1 spoel 220 op de andere 2 spoelen 100v en heeft totaal geen vermogen meer.
 
voor demonstratiedoeleinden (laten zien dat hij het doet) zou het moeten kunnen maar ik zou er niet al te stevige stoffen meer onder leggen op 1 fase 220 dan ga je er nog maar kort plezier van hebben. en check de rest van de machine ook even dingen zoals lampen zal je ook moeten ombouwen
 
als ik even mag hijacken (en ga echt niet ongevraagd doorvragen)
heb een soortgelijke vraag. Ik heb een kapotte veel te grote ventilator die aangesloten was op 3 fasen vervangen door een kleine 230V ventilator met condensator motorje. Eén phase gebruikt en ventilator liep na aansluiten. Nu staat die weer stil, de condensator lijkt goed te zijn op de multimeter (loopt langzaam vol). Motorspoel lijkt mij doorgebrand, oneindige weerstand. Wil niet draaien, ook niet als ik deze een zet geef

Ik denk dat het probleem in de voedings regeling zit, en die begrijp ik niet. Voor de (tijdgestuurde) relais zitten ABB- M25-TM-1 modules, en ik kan niet uitvinden wat die doen? En dan zitten er ook nog 2 Schleicher 3 fasen timers? voor die ABB dingen. Eén lijkt op 5 minuten te staan, de andere op 10 uur. Kan iemand uitlleggen wat deze voeding doet? Is dit een ster-driehoek aanloop regeling? en waarom brandt een eenvoudig 230V motortje dan door? Pakt die teveel Ampere met lage start stroom? Graag een basis uitleg, en ik haal er dan een vakman bij. Ik kan gewoon de hele regeling omzeilen en één fase direct op het (3 fasen) relais zetten (de andere twee fase draden verwijderen), maar dat wordt een beetje een onduidelijke zooi

alvast bedankt,

BMW-XR
 
voor demonstratiedoeleinden (laten zien dat hij het doet) zou het moeten kunnen maar ik zou er niet al te stevige stoffen meer onder leggen op 1 fase 220 dan ga je er nog maar kort plezier van hebben. en check de rest van de machine ook even dingen zoals lampen zal je ook moeten ombouwen
Ik denk dat wanneer er geen riemen of tuigleer mee genaaid word dat je nog best een heel eind kan komen. Daar zal de machine normaal wel mee overweg kunnen gezien de kracht die hij normaal heeft. Maar kan ook zijn dat het toch tegenvalt. Als je het niet probeert weet je het nooit.
 
als ik even mag hijacken (en ga echt niet ongevraagd doorvragen)
heb een soortgelijke vraag. Ik heb een kapotte veel te grote ventilator die aangesloten was op 3 fasen vervangen door een kleine 230V ventilator met condensator motorje. Eén phase gebruikt en ventilator liep na aansluiten. Nu staat die weer stil, de condensator lijkt goed te zijn op de multimeter (loopt langzaam vol). Motorspoel lijkt mij doorgebrand, oneindige weerstand. Wil niet draaien, ook niet als ik deze een zet geef

Ik denk dat het probleem in de voedings regeling zit, en die begrijp ik niet. Voor de (tijdgestuurde) relais zitten ABB- M25-TM-1 modules, en ik kan niet uitvinden wat die doen? En dan zitten er ook nog 2 Schleicher 3 fasen timers? voor die ABB dingen. Eén lijkt op 5 minuten te staan, de andere op 10 uur. Kan iemand uitlleggen wat deze voeding doet? Is dit een ster-driehoek aanloop regeling? en waarom brandt een eenvoudig 230V motortje dan door? Pakt die teveel Ampere met lage start stroom? Graag een basis uitleg, en ik haal er dan een vakman bij. Ik kan gewoon de hele regeling omzeilen en één fase direct op het (3 fasen) relais zetten (de andere twee fase draden verwijderen), maar dat wordt een beetje een onduidelijke zooi

alvast bedankt,

BMW-XR
Die M25 tm 1 is een thermische motorbeveiliging voor in jouw geval de oude motor die op krachtstroom liep. Verder kan ik er niks zinnigs over zeggen omdat ik geen idee heb wat en hoe je de boel hebt aangesloten,
 
Terug
Bovenaan Onderaan