aanspannen ketting

freekveegee

MF'er
23 aug 2004
218
0
Bierbeek
Vraagje; heb net m'n ketting aangespannen tot ik de nodige reserve van 25 à35 mm over had. Maar als ik nu mijn wiel een stuk verder ronddraai, spant de ketting zich plots op. Even verder en ze is weer los. Hoe komt dit? Het lijkt wel alsof de ketting op het "gespannen" moment niet mooi over het achterste tandwiel past. Is dit normaal? -O-
 
Het wiel staat intussen bijna helemaal naar achter. Om te weten of je ketting versleten is, moet je die dan niet testen door hem zijwaarts te bewegen om te zien of er veel speling is?
De tandwielen zien er in iedeer geval nog ok uit.
 
Normaal is dit niet, maar komt toch regelmatig voor.
Je moet daarom altijd het wiel na het spannen/stellen, minimaal één keer ronddraaien, om zoiets als wat je nu zelf bemerkt te voorkomen.
Maar is je ketting met de -wielen nog wel inorde, mogelijk zijn ze versleten, dan zou het kunnen dat je zo'n afwijking krijgt.
De slijtage van de ketting kun je testen, door je ketting vóór het kettingwiel strak te houden en dan kijk je of je de ketting op het -wiel op kan tillen.
Is dat zo dan is die versleten.,
 
Laatst bewerkt:
Normaal is dit niet, maar komt toch regelmatig voor.
Je moet daarom altijd het wiel na het spannen/stellen, minimaal één keer ronddraaien, om zoiets als wat je nu zelf bemerkt te voorkomen.
Maar is je ketting met de -wielen nog wel inorde, mogelijk zijn ze versleten, dan zou het kunnen dat je zo'n afwijking krijgt.
De slijtage van de ketting kun je testen, door je ketting vóór het kettingwiel strak te houden en dan kijk je of je de ketting op het -wiel op kan tillen.
Is dat zo dan is die versleten.,
Dat van dat testen volg ik niet zo goed, kan je dat eens verduidelijken?
 
Normaal is dit niet, maar komt toch regelmatig voor.
Je moet daarom altijd het wiel na het spannen/stellen, minimaal één keer ronddraaien, om zoiets als wat je nu zelf bemerkt te voorkomen.
Maar is je ketting met de -wielen nog wel inorde, mogelijk zijn ze versleten, dan zou het kunnen dat je zo'n afwijking krijgt.
De slijtage van de ketting kun je testen, door je ketting vóór het kettingwiel strak te houden en dan kijk je of je de ketting op het -wiel op kan tillen.
Is dat zo dan is die versleten.,

niets meer aan toe te voegen, helemaal correct,
een ketting hoort zichzelf niet aan te spannen tijdens het draaien,
ik denk dan ook dat je al ver over de 15000 km gereden hebt, zeker als het wiel al helemaal achteraan staat,
ook al lijken de tandwielen in orde,
als je ze vergelijkt met een nieuw setje dan zie je het wel,
besteld maar vast een nieuwe ketting plus tandwielset,
het mooie weer moet nog komen.
Heb zelf gisteren een nieuwe set erop laten leggen,
kostte me 200 euro (incl. het monteren)
 
niets meer aan toe te voegen, helemaal correct,
een ketting hoort zichzelf niet aan te spannen tijdens het draaien,
ik denk dan ook dat je al ver over de 15000 km gereden hebt, zeker als het wiel al helemaal achteraan staat,
ook al lijken de tandwielen in orde,
als je ze vergelijkt met een nieuw setje dan zie je het wel,
besteld maar vast een nieuwe ketting plus tandwielset,
het mooie weer moet nog komen.
Heb zelf gisteren een nieuwe set erop laten leggen,
kostte me 200 euro (incl. het monteren)
Zit bijna aan de 30000.... zegt dit genoeg -O-
 
Heb de motor gekocht als er al heel wat km opstonden (van m'n buurman), kan morgen eens vragen of hij ze al eens vervangen had... Hij reed wel als een opa, geeft dus niet veel slijtage...
 
Laatst bewerkt:
ligt wel effe toe... ;)

bij je achter tandwiel pak de ketting beet en probeer je die van het tandwiel af te trekken
als de ketting/tandwiel versleten is kan je die er makkelijk vanaf trekken.maw er komt dan ruimte tussen de tanden en de ketting te zitten ;)
 
Dat van dat testen volg ik niet zo goed, kan je dat eens verduidelijken?
Ik bedoel het achterste (grote) kettingwiel om je ketting te testen.
Als je de ketting in het vrij hangende gedeelte omhoog drukt komt er spanning op te staan, dan mag je de ketting niet van het -wiel af kunnen lichten. Zo ja dan is hij op.
De ketting heeft dan speling op de bussen en pennen.


edit; wat reageren jullie snel, sneller dan ik kan typen.
 
Laatst bewerkt:
Heb de motor gekocht als er al heel wat km opstonden (van m'n buurman), kan morgen eens vragen of hij ze al eens vervangen had... Hij reed wel als een opa, geeft dus niet veel slijtage...

bezuinig gewoon nooit op cruciale delen, zoals banden en ketting
je moet er steeds veilig mee op straat kunnen,
en nogmaals..... vervang in één keer alles,
een nieuwe ketting op oude tandwielen of andersom zorgt voor een nog snellere slijtage,
wat voor een bike heb je eigenlijk????
 
Ennuh,

Als je je ketting spant, moet je dit wel moet je dit eigenlijk met z'n tweeen doen.
Als je namelijk op de motor gaat zitten veert je achtervering in en kan de ketting nog strakker komen te staan.
En dat er wel iets aan ongelijkmatigheid in de centrering van de tandwielen zit is vrij normaal.
Zoek altijd eerst het strakste punt van je ketting op ( het gedeelte wat je het minst ver omhoog kan drukken van je ketting) en ga dan pas spannen.

Voor de rest: Eerst de slijtage controle uitvoeren zoals hierboven al is beschreven.

Greeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzz,

Harrrumpie :]
 
Mij ketting zit er ook al meer dan 30.000 km op. Door weer en wind, pekel, shit etc. Voor het grootste deel woon-werk verkeer. Doe ook al 18.000 km met een Pilot Power voorband :o Ik rij alleen maar lange stukken. Ook m'n remblokken en schijven zijn bijna nog nieuw.

Volgens mij heb ik het record met een MPP. Collega van mij doet er overigens ook zo lang mee. Ben nu eigenlijk wel aan een nieuwe band toe, deze ligt al op zolder.

Ketting smeer ik gewoon met kettingvet en gaat nog wel ff mee.
 
Mij ketting zit er ook al meer dan 30.000 km op. Door weer en wind, pekel, shit etc. Voor het grootste deel woon-werk verkeer. Doe ook al 18.000 km met een Pilot Power voorband :o Ik rij alleen maar lange stukken. Ook m'n remblokken en schijven zijn bijna nog nieuw.

Volgens mij heb ik het record met een MPP. Collega van mij doet er overigens ook zo lang mee. Ben nu eigenlijk wel aan een nieuwe band toe, deze ligt al op zolder.

Ketting smeer ik gewoon met kettingvet en gaat nog wel ff mee.
Zo te zien rij jij met de fiets... als ik voort ga op je afbeelding _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan