Goede avond!
Ik ben voor mijn eerste motor wezen kijken naar een ducati monster 696.
Alles goed en wel. Motor ziet er goed uit, echter staat deze op het kenteken als 25 kw.
De 1e eigenaresse heeft deze waarschijnlijk ooit terug laten keuren naar 25 kw, echter rijdt de motor nu weer vol vermogen. Volgens de huidige verkoper is dit niet per se nodig om te doen maar mij zit het niet zo lekker. Want wat als ik straks een ongeluk krijg en de politie/verzekering constateerd dat het aantal kw op het kenteken niet overeenkomt met de huidige aantal kw van de motor. Ik lees dat herkeuren rdw ongeveer €650,- kost?
Voor mijn rijbewijs maakt het niet uit ik mag gewoon rijden op een zware motor.
Goede avond!
Ik ben voor mijn eerste motor wezen kijken naar een ducati monster 696.
Alles goed en wel. Motor ziet er goed uit, echter staat deze op het kenteken als 25 kw.
De 1e eigenaresse heeft deze waarschijnlijk ooit terug laten keuren naar 25 kw, echter rijdt de motor nu weer vol vermogen. Volgens de huidige verkoper is dit niet per se nodig om te doen maar mij zit het niet zo lekker. Want wat als ik straks een ongeluk krijg en de politie/verzekering constateerd dat het aantal kw op het kenteken niet overeenkomt met de huidige aantal kw van de motor. Ik lees dat herkeuren rdw ongeveer €650,- kost?
Voor mijn rijbewijs maakt het niet uit ik mag gewoon rijden op een zware motor.
ik weet niet hoe het wettelijk e.d zit maar als je rijbewijs voor alle motorvermogens is, waarom zou het dan interresant zijn wat er op je kentekengegeven staat ?
moet je dat ook aan laten passen als je motor getuned/afgesteld is en meer kw heeft als op je papiertje/plastic kaartje ?
bij een beetje sportmotor kan het gemeten vermogensverschil al 10 pk zijn tussen een goed ingelopen motor en eentje die wat minder 'goed' uit de fabriek is komen rollen.
er word vaak dingen geroepen maar ik zie/hoor graag een voorbeeld dat er iets dergelijks voor de rechter gekomen is / niet uitgekeerd is bij een ongeval.
Daar gaat het mij dus puur om inderdaad. Maar ik heb een oom agent en die verteld mij dat als mijn kenteken niet overeenkomt met het aantal kw van de motor. Ik een strafbaar feit pleeg. Zodra ik meer weet zal ik het plaatsen
Het is belangrijk omdat je kentekenbewijs overeen moet komen met het voertuig. Ook het vermogen (met een marge van een paar procent).
wat mij in veel andere gevallen belangrijk lijkt..
sommige landen kennen een vermogensgrens, tijd terug die 100 kw in frankrijk etc .
maar op het moment dat je een ongeluk krijgt gaan en kunnen ze je motor op een vermogensbank zetten , indien niet total loss en aan de hand van een uitdraai gaat de verzekering het op jou verhalen ?
ik ben er absoluut voor dat alles volgens de wet en regels verloopt, maar een herkeuring van 650 euro heb ik ook verhalen van gehoord en zou ik in dit soort gevallen ronduit schandalig vinden.
wat mij in veel andere gevallen belangrijk lijkt..
sommige landen kennen een vermogensgrens, tijd terug die 100 kw in frankrijk etc .
maar op het moment dat je een ongeluk krijgt gaan en kunnen ze je motor op een vermogensbank zetten , indien niet total loss en aan de hand van een uitdraai gaat de verzekering het op jou verhalen ?
ik ben er absoluut voor dat alles volgens de wet en regels verloopt, maar een herkeuring van 650 euro heb ik ook verhalen van gehoord en zou ik in dit soort gevallen ronduit schandalig vinden.
Hoi!
Ik heb zelf ook het een en ander uitgezocht voor een gelijke situatie.
(mijn verzekering: ANWB)
D'r zijn twee dingen aan de hand:
- Het vermogen vereist een type rijbewijs (A1,A2,A)
- Het kentekenbewijs dient te kloppen.
Beiden strafbaar als er niet aan voldaan wordt.
Rijden op een motor met meer vermogen dan het RBW toelaat wordt gezien als rijden zonder (geldig)rijbewijs. Heeft men geen rijbewijs danis men niet verzekerd~verhaalt de verzekeraar de schade op jou. Ook verdien je hiermee een boete en nog meer narigheid.
Rijden met foutieve kentekenpapieren resulteert in een boete, echter staat dit los van het feit of je het voertuig mag besturen ja of nee. Met een fout in het kentekenbewijs is men nog steeds verzekerd. (bij de ANWB tenminste zeker)
Dus in jou geval, je hebt een A en dus mag je alle motoren rijden, en bent verzekerd. Echter kan je voor de foutieve kentekenpapieren een boete krijgen. Bij een controle of ongeval komen ze er wellicht achter.
Stel dat de kleur van je motor veranderd dient dit ook in het kentekenbewijs te worden aangegeven, niet doen resulteert in een boete, maar bij een ongeval ben je met het foute kentekenbewijs nog altijd verzekerd.
Dus vrees niet voor de verzekering, alleen voor de keuring of oom agent...
Nu even over je Duc, hele mooie fiets en waarschijnlijk is deze ooit officieel begrensd door een Duc dealer. Als je door een officiële dealer laat begrenzen of terugzetten, regelt de dealer voor jou de kentekenpapieren met de RDW, dit is een stuk goedkoper (+/- 200.-) dan laten keuren bij de RDW zelf. Nu lees ik dat je begrenzing er al af is, dus je zou even kunnen informeren bij een Duc dealer of zei alsnog iets voor je kunnen regelen.
Met die vermogensgrens heb je als nederlander niets te maken, ook niet als je met je nederlandse fiets in zo'n land rijdt.
Je bent nooit ineens onverzekerd. De verzekeraar gaat alleen bij jou de schade verhalen omdat je niet aan de polisvoorwaarden voldoet. Cruciaal verschil.
En de kleur staat bij een motorfiets niet vermeld in het kentekenbewijs.
Doe jij dan even een proefproces? Ik zou het risico niet willen lopen.Nee dat snap ik , daarom vraag ik mij af wat een verzekeringsmaatschappij zou kunnen inbrengen met een motor die 25 kw is op papier, de eigenaar (esse) alles mag rijden qua Kw , een ongeluk of iets dergelijks krijgt en de motor is nog in staat om gemeten te worden qua vermogen.
Dan zou een rechtbank haast een meting moeten verorderen die voldoende geijkt zou moeten zijn etc etc.
nogmaals snap wel wat de agent zegt , maar het is wat lastiger aan te tonen allemaal...
Vraag mij ook af wat de verzekeringsmaatschappij kan aanvoeren voor het niet uitkeren van schade aan de tegenpartij, of beter gezegd , de schade verhalen op de verzekerde..
Doe jij dan even een proefproces? Ik zou het risico niet willen lopen.
Premie voor een bmw 320i is ook anders dan voor een 330i. Zelfde auto ander vermogen.
Brommers heb je ook met blauw en geel kenteken, maar ik denk toch echt dat je een probleem hebt als je met een blauwplaatje 45 gaat rijden ook al doe je een helm op.
Ik kan mij voorstellen dat mocht je dus een ongeval hebben de verzekeraar zich er onderuit probeert te draaien onder het mom van premie voor 25kw is anders dan vol vermogen o.i.d. Dat soort juridische stijd moet je naar mijn idee helemaal niet willen voeren. Verzekeraar heeft een langere adem dan een particulier als het om juridische stappen bekostigen gaat.