aantal toeren in de hitte

wat is slim tijdens de hitte

  • rijden met veel toeren

    Stemmen: 6 85,7%
  • rijden met weinig toeren

    Stemmen: 1 14,3%

  • Totaal aantal stemmen
    7

snelwagen

MF veteraan
17 feb 2004
5.622
1
32
gewoon in zn 1 en vol in zn toeren...
dan rijd je wel hard genoeg voor de rijwind hoor O-)
Maar als je gewoon rijdt maakt het tog allemaal niks uit :?
Hoppa pok'n met dat ding
 
Laatst bewerkt:

powerpulse

MF veteraan
5 feb 2002
2.117
1
37
Plantage
Ice tea in het systeem gieten. Word ie ook koeler van. :P

nee, gewoon gassen, niet druk om maken.
mijn motor zit onder de 80km/u altijd boven de 102 graden dus naja..

BOEIEN

Gas d'rop :P
 

M3rcury

MF veteraan
10 jan 2006
30.122
0
www.wax-on.nl
Ice tea in het systeem gieten. Word ie ook koeler van. :P

nee, gewoon gassen, niet druk om maken.
mijn motor zit onder de 80km/u altijd boven de 102 graden dus naja..

BOEIEN

Gas d'rop :P
Mijne zat vandaag ook over de 90 voor het eerst, boeiend, zolang ie nix vreemd doet gewoon doorrijden.
 

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.154
1
Bezoek site
nou,ik he hier ok wel eens over zitten twijfelen. Bij mijn motor (yzf 750R) zit de waterpomp (samenmet deoliepomp) direct gekoppeld aan de krukas,hoemeer toeren,heo sneller het koelwater dus rondgepompt wordt.


Toch denk ik dat je wat lager (niet te laag) in je toerenmet een beetje snelheid (100 in zijn 6 bijvoorbeeld) de beste koeling hebt. hangt er ook vanaf hoe warm ie al is denk ik (thermostaat alopen of niet). Maar echtverstand heb ik er niet van.
 

geen idee

Die hard MF'er
21 jul 2005
854
0
In landen waar het het halve jaar zulk weer is rijden ook gewoon motoren hoor.

Gewoon gaan met dat ding. *O*
 
13 mrt 2005
3.259
0
Kop van Noord Holland
mijnes doet maximaal 15.750 toeren, dan slaat de begrenzer in.


Stationair heb ik m met de hittegolf op 15.000 toeren staan.
Dan loopt ie wel goed, normaal heb ik m 14.500 toeren staan.

Nu kan ik toch nog 750 toeren gebruiken *D
 

jfw

MF veteraan
25 apr 2006
4.302
0
Den Haag
tsjaa met hoge toeren heb je bij zelfde snelheid wel een lagere slagbelasting, dat maakt voor automaten in auto's nog wel eens uit met de caravan. Maar zolang je rijdt kan je redelijk als gebruikelijk rijden dan koelt hij wel. Verder gewoon op het wijzertje letten.
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.937
36
47
Almelo
www.verhulst.biz
Dat hangt geheel af van de constructie van de motor

Een luchtgekoelde motor , zou eigenlijk alleen voldoende snelheid moetenn hebben om genoeg lucht over de koelribben te krijgen en veel toeren werkt dus niet

Een water gekoelde motor hoeft alleen voldoende toeren te maken dat je waterpomp snel goed het water rond pompt , daar bij is een rijwind wel lekker anders moet de electisch fan steeds draaien....

Water gekoeld is minder kritch , (lees de marge ligt verder) maar is weer kwetsbaarder voor defecten , lucht gekoeld moet je de koelribben niet dicht hebben met bv modder ....

Mijn TransAlp 600 die heeft beide werelden ,, koelribben en waterkoeling ,, de meeste warmte gaat met de lucht en het water zorgt ervoor dat de achterste cilinder niet de warm en de voorste niet te koud is , en de marge te verleggen
Een Transalp kan tegen hogere omgeving temperaturen dan de bereider......
 

gixxergall5246

Die hard MF'er
27 jun 2006
630
0
HvH
Joh, volgens mij zit er op mijn fazer niet eens een temperatuur meter! :?
Ik vind het dus wel rond, de ventilatoren slaan vanzelf aan als de motor te warm wordt.
Gewoon lekker doorrijden dus. :]
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.937
36
47
Almelo
www.verhulst.biz
Iets meer terrasjes aan doen :}
Langer blijven hangen 8-)

Vergeet vooral NIET om je motor in de schaduw te zetten anders is het effect nog minimaal _O-
ik denk dat het welmee valt omdat het verschil met de omgeving nog steede behoorlijk is
dat shaduw is meer voor zaken als zedel stuur en alles wat jevast pakt het zal maar een paar graden schelen op een koelwater van minstens 80 a 95 C is dat niks... en bij een lucht gekoelde is dat alleen maar groter,,,,,
 

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
0
IJmuiden
www.easysidecarrider.nl
Ik rij lucht gekoeld met zijspan, beroerder kan dus niet! (zou je denken)
begin met de juiste olie, (Castrol formula RS 10W60) of een andere volsynteet.
Verder is een redelijk toerental beter dan te laag toeren maar overdrijf niet, een hoger toerental maakt het de motor gemakkelijker en de smering is beter.
Een Guzzi vindt een hoger toerental (pakweg 5000) zowiezo veel lekkerder ook al terkt ie bij 2000 ook al goed.

Watergekoeld heeft ruime marges maar als het misgaat is het ook goed mis...
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
35.937
36
47
Almelo
www.verhulst.biz
Ik rij lucht gekoeld met zijspan, beroerder kan dus niet! (zou je denken)
begin met de juiste olie, (Castrol formula RS 10W60) of een andere volsynteet.
Verder is een redelijk toerental beter dan te laag toeren maar overdrijf niet, een hoger toerental maakt het de motor gemakkelijker en de smering is beter.
Een Guzzi vindt een hoger toerental (pakweg 5000) zowiezo veel lekkerder ook al terkt ie bij 2000 ook al goed.

Watergekoeld heeft ruime marges maar als het misgaat is het ook goed mis...
klopt als een bus
 

TinuZ

MF veteraan
28 aug 2005
2.398
0
40
Apeldoorn
....Verder is een redelijk toerental beter dan te laag toeren maar overdrijf niet, een hoger toerental maakt het de motor gemakkelijker en de smering is beter....

:^

en bij mij slaat bij 104 graadjes de fan aan, dus ik maak me niet zoveel zorgen..
[me]TL tinuz heeft het wel warm als hij bij een stoplicht stilstaat
[/me]

8-)