aantal vragen over Honda cb500/550

Buikschuiver oet Dre

MF veteraan
16 mrt 2005
13.038
0
ergens op deze aardkloot
Sinds kort ben ik in het bezit van twee opknappers (Cb 500four 1972 en Cb 550K3 1978)

Ware het leek dat ik het meeste kopzorgen om zou hebben de 500four lijkt die tot nu toe het beste te doen. Na reinigen van de carbs en benzine kraan heb ik goede hoop dat hij het doet.

De meeste zorgen maak ik nu over de 550K3 gisteravond even een accu aangesloten om te kijken of het electra werkt en helaas -O- zekeringen box open gehad en hij heeft maar op 1 pool stroom de 2 andere zekeringen doen helemaal niks ook op de zekeringhouder niet. -O-

Nu mijn vragen:

1 Waar kan ik een (Nederlandstalige) WPH vinden voor de 550K3?
2 Is de 550K3 gelijk aan de 500four?
3 Kan ik de 550 uitlaten zonder problemen over zetten op de 500four?
4 hoe kun je controleren als het blok los is? Ik heb hem al proberen aan te drukken maar alleen is het niet te doen. De koppelling heeft 10 jaar stil gestaan net als de motor :P en slipt.
5 Hoe krijg ik de benzinekraan van de tank (500four) alles zit vol smurrie en ik kan geen schroef/bout vinden.

Sorry voor de vragen in willekeurige volgorde.
Er zullen later nog veel meer vragen komen maar met deze zou ik eerst verder kunnen. :)

Met vriendelijke groet een Honda liefhebber
 
Stel je vraag eens bij brikken en klassiekers, daar zitten veel cb eigenaren. En wat is er mis met google, er zwerven genoeg handleidingen over het www.
 
Een WPH kun je meestal wel vinden na een middagje googlen.
Anders bestellen. Ik doe dat bij Amazon.co.uk, omdat ze daar een stuk goedkoper zijn als in NL + er zijn daar ook 2e hands exemplaren in omloop. Echter, creditcard nodig.
EDIT: zie nu dat je een NL wilt, sorry. Probeer bol.com, anders is google je vriend. Mogelijk is hij er niet in NL, geen idee eigenlijk.

Over hoe je kunt testen of het blok los zit: bougies eruit en je ontstekingskapje eraf halen.
Zorg ervoor dat t schoon is rondom je bougies (blaas het schoon met luchtdruk)
Je ontstekingskapje zit rechts op de motor, voor je achterrempedaal. Daarachter zit (uiteraard) je ontsteking en een centrale bout. Steeksleutel/ratel erop en met deze bout kun je het blok handmatig ronddraaien.

Succes!
 
Een WPH kun je meestal wel vinden na een middagje googlen.
Anders bestellen. Ik doe dat bij Amazon.co.uk, omdat ze daar een stuk goedkoper zijn als in NL + er zijn daar ook 2e hands exemplaren in omloop. Echter, creditcard nodig.
EDIT: zie nu dat je een NL wilt, sorry. Probeer bol.com, anders is google je vriend. Mogelijk is hij er niet in NL, geen idee eigenlijk.

Over hoe je kunt testen of het blok los zit: bougies eruit en je ontstekingskapje eraf halen.
Zorg ervoor dat t schoon is rondom je bougies (blaas het schoon met luchtdruk)
Je ontstekingskapje zit rechts op de motor, voor je achterrempedaal. Daarachter zit (uiteraard) je ontsteking en een centrale bout. Steeksleutel/ratel erop en met deze bout kun je het blok handmatig ronddraaien.

Succes!


Bedankt zal het vanmiddag proberen op een droog momentje B| :X
 
Er zijn diverse verschillen tussen de 500 en de 550K3. V.w.b. de uitlaten is een belangrijk verschil de bevestiging van de zijstandaard. Bij de 500 zit-ie aan de voorkant van het frame, en bij de 550K3 een stukje naar achteren. Hierdoor verschillen de uitlaatbochten van de 500 t.o.v. de 550K3.
 
Er zijn diverse verschillen tussen de 500 en de 550K3. V.w.b. de uitlaten is een belangrijk verschil de bevestiging van de zijstandaard. Bij de 500 zit-ie aan de voorkant van het frame, en bij de 550K3 een stukje naar achteren. Hierdoor verschillen de uitlaatbochten van de 500 t.o.v. de 550K3.

Laten we zeggen.....550 t.o.v. de 500 het is een andere generatie motor. basis is hetzelfde, maar voor de rest wezenlijk anders...verbeterd. Zie het als de VW Golf 1 en de VW Golf 2...zelfde merk en type, maar andere generatie.

Dat betekent dat de techniek hetzelfde is, maar dat je wat betreft uitwisselbaarheid op ongeveer 30% zit...
 
3 Kan ik de 550 uitlaten zonder problemen over zetten op de 500four?
-> een 4 in in 1 wel. 4 in 4 niet. 4 in 2 denk ik ook niet door eerder genoemde reden.

5 Hoe krijg ik de benzinekraan van de tank (500four) alles zit vol smurrie en ik kan geen schroef/bout vinden.
-> het onderste deel van de kraan moet je er af kunnen draaien en als dat gelukt is wijst de weg zich zelf.
Kennisgeving voor omleiding
 
Laatst bewerkt:
Polleke en Triaatje bedankt voor het duidelijke antwoord :Y
-O- voor mij heb namelijk een 4 in 4 op de 550 zitten die ik graag op de 500 had gezien


Chilli Pepper bedankt en is opgeslagen :}


Harrold ook bedankt en de site ook onder favoriten gezet. Zal nog wel eens uitkomen :Y
Dat wordt dus eerst schoonmaken -O-
 
Laatst bewerkt:
Oma ga maar even ergens anders zitten :+

Even over de voortgang van deze twee machines.


Na even in de tuin te hebben gekeken vond ik het ineens wel heel erg vol :X dus besloten om er 1 weg te doen alles op een rijtje gezet en besloten de 550 K3 te verkopen ivm te veel werk en kosten.
Na hem 25 minuten aan de straat te hebben staan met een bordje te koop met tel. nummer werd ik gebeld en hij was direct verkocht :o :o zo snel had ik niet op gerekend :X. Dus na een paar dagen later opgehaald te zijn was er nog maar 1 over.


De CB 500Four K1

Nadat de carbs in een badje hebben gelegen weer gemonteerd en gelijk even een paar nieuwe vonken erin en lawaai *O* *O* *O*

Alleen ik heb nu een probleem waar ik even niks van snap. de motor draait wanneer ik gas geef smoort hij hem en wanneer ik de choke gebruik stijgt hij tot hele hoge toeren dat ik denk zoek dekking want de zuigers komen eruit. :?

Wat heb ik nu verkeerd?

met vriendelijke groet buikschuiver
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan