ABS maar 5 kilo meer

Ik ben een beetje aan het lijnen,moet/wil voor mijn 1ste circuitdag dit jaar 5/6 kilo eraf hebben enne rijd nu alleen maar met een halve tank rond enne weinig kleding aan enne lichtere helm kopen enne alle overtollige kilotje\'s van mijn r1 af halen enne,dan ga ik toch harder :? .....die mink heeft gelijk die lange lummel,wat een onzin.....ga maar lekker weer een frikendelletje in de frituurpan gooien *D
 
Ik zie nog steeds geen argumenten die (voor mij) stand houden hoor.

Probeer aan te geven dat ABS een laatste redmiddel is. Voordat het echt fout dreigt te gaan (het punt waar je ABS nodig hebt) kun je door goed anticiperen en het verrichten van de juiste handelingen (kijktechniek, uitwijken, etc) al veel problemen uit de weg gaan.
 
Op zaterdag 19 januari 2002 21:39 schreef Gizzmo13 het volgende:
Ja, dat geloof ik echt.

Je gelooft nog in God, Allah of een ander pseudoniem zeker? :P

Hehe, maar kan je me een concrete test aanduiden dan? Ik geloof er namelijk niks van maar wil altijd wel juist zijn in m\'n discussies.
 
Maar ik denk dat je nu meer rendement uit training kunt halen dan uit allerlei systemen die jou fouten moeten verhelpen.

Helaas is iedere weg anders, ander asfalt, beton, klinkers, kinderkopjes, zand etc. Daar kan je niet op trainen want je weet nooit van te voren waar je precies op rijd. ABS kan dat onderscheid wel maken
 
ABS zal best veiliger zijn, en die 5 kilo\'s merk je \"in het normale leven\" ook weinig van.
Maar inhoevere beinvloed het je rijden?
Ik bedoel als ik nu hard moet remmen zie ik het als een sport dit zo goed mogelijk te doen.
Hoe zit dat met ABS knijp je dan gewoon die remhendel helemaal in? Ik heb nog nooit met ABS gereden dus ik heb geen flauw idee hoe dat zit :?
 
Ook na al deze argumenten blijf ik vinden dat er meer gekeken moet worden naar rijstijl in plaats van systemen die je zouden kunnen redden of jou fouten kan corrigeren.

Met rijstijl bedoel ik trouwens niet of je hard of zacht rijd, roekeloos of niet. Ik bedoel dus de technieken. Die kun je door bijvoorbeeld VRO bijleren. Dat zijn dingen die belangrijker zijn dan alles systemen bij elkaar.

Als je namelijk goed gereageerd / vooruit gekeken hebt dan kun je ook die auto die plotseling geen voorrang geeft ontwijken.

Blijft staan dat ABS wel extra veiligheid toevoegd. Maar ik vind dat er eerste andere dingen belangrijker zijn voor je veiligheid dan ABS.

Voorbeeldje: Heb je alarmlichten op je R1? Nee? (Hoop niet van toevallig wel... :+ ) Zou wel veilig zijn. Kost weinig extra.
 
Blijft staan dat ABS wel extra veiligheid toevoegd. Maar ik vind dat er eerste andere dingen belangrijker zijn voor je veiligheid dan ABS.

Waarom niet gewoon beiden?! En die andere shit EN ABS. ZElfs op een supersport waar het volgens jouw niet op thuishoorde!
 
ABS zal best veiliger zijn, en die 5 kilo\'s merk je \"in het normale leven\" ook weinig van.
Maar inhoevere beinvloed het je rijden?
Ik bedoel als ik nu hard moet remmen zie ik het als een sport dit zo goed mogelijk te doen.
Hoe zit dat met ABS knijp je dan gewoon die remhendel helemaal in? Ik heb nog nooit met ABS gereden dus ik heb geen flauw idee hoe dat zit :?
:^

En werkt dat bij voor en achterband?
 
er zit geen verschil in remmen met of zonder abs. dus je rijstijl verandert ook niet. mocht het zo zijn dat je door een paniek reactie over the limit gaat..., dan gebeurt er gewoon lekker nix(in negatief opzicht)
 
Waarom niet gewoon beiden?! En die andere shit EN ABS. ZElfs op een supersport waar het volgens jouw niet op thuishoorde!

Omdat je MET al die andere shit wel een berg meer weegt! Het is geen Goldwing (hier heb ik overigens niks tegen hoor).

En goed. Ikzelf vind een supersport mooi als hij \'kaal\' is. Zonder electronische systemen gewoon mooi! Zoals een Duc of zo.

Het is net zoiets als een Mercedes sportwagen of een TVR. Mercedes is mooi, maar erg lux en electronisch. Als je per ongeluk een scheet laat wordt electronisch geregeld dat je d\'r niks van ruikt. Een TVR is puur, heeft niet eens stuurbekrachtiging. Dat is mooi, vind ik. Kwestie van smaak, that\'s all.
 
Daemon:
Dat is wel zo. Maar ik denk dat je nu meer rendement uit training kunt halen dan uit allerlei systemen die jou fouten moeten verhelpen.

Ben ik gedeeltelijk met je eens, sterker nog, het een moet het ander niet uitsluiten. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Gizzmo13:
Over de prijs, ben benieuwd hoeveel mensen hier zullen kiezen voor ABS ipv een duurdere motor.
Let wel, een CBR 600 kost dan wel ineens 29.000,- gulden.

Prijs wordt minder een issue als meer merken het als optie zouden voeren. Nu zie je het eigenlijk alleen in het top segment, met alle gevolgen voor de prijzen van dien. Me dunkt dat bij voldoende productie de prijs tot onder de € 500 moet kunnen komen.

Gizzmo13:
Als we het dan over veiligheid hebben, koop dan eerst maar eens een Arai helm van 1500,- ipv een vaag merk helm van 350,- gulden. Weet uit een topic een tijd geledn dat veel mensen dat te duur vinden.

Mja. Laat mensen ook eens een pak aantrekken \'s zomers. Idem.

Gizzmo13:
En dan nog het punt over de veiligheid van een ABS. Hoevaak moet je een noodstop maken, ik persoonlijk heb mezelf nog nooit onderuit geremd of ben tegen een auto geknald.

Je maakte net ook een betoog over een goede helm. Al eens nodig gehad?

Gizzmo13:Maar het belangrijkste punt, ook met ABS kan je op de auto die je geen voorrang gaf knallen, ABS zorgt alleen voor een kortere remweg, maar is die kort GENOEG??????????????

Hij is zo kort als \'ie maar kan zijn. Of dat genoeg is hangt van een hoop factoren af, maar je zal de meters maar net te kort komen. Feit is wel dat ALS je nog de kans hebt om te remmen, je meer snelheid kwijt raakt, al dan niet gevolgd door bv een bermvlucht.

Gizzmo13:
Je kan ook niet harder een bocht in rijden en dan maar harder remmen, ondanks dat je wiel niet blokkeert kan je echt wel onderuit glijden.

Da\'s een kwestie van de gripcirkel. Je voorwiel blokkeert sneller in een bocht, doordat er meer krachten op werken dan bij een normale rechtuit situatie. Door die extra krachten ga je ook onderuit als je voor blokkeert in een bocht. De vraag is dus, als je niet blokkeert door ABS, ga je dan ook onderuit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet, ik heb het vermoeden dat het erg afhankelijk zal zijn van de eigenschappen van het ABS systeem.

Gizzmo13:
Natuurlijk mag je zo veilg mogelijk motorrijden, maar ben alleen bang dat ABS een beetje teveel schijnveiligheid geeft.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat juist ABS ondanks dat toch zin heeft.

Gizzmo13:
Opletten, zorgen dat je je motor kent is een veel veiligere manier van rond rijden, tenslotte, als je goed motorrijdt, heb je eigenlijk je ABS nooit nodig.

...en ook geen pak, geen helm, geen verzekering...

Joris:
2) op een provinciale weg draait een auto zonder richting aan te geven plotseling een inrit op. De 2 auto\'s voor me gaan vol in de ABS. Ben hard gaan remmen, vervolgens die rem weer losgelaten en door de berm het fietspad op gevlogen. FF knikkende knieen en een hartslag van 180, maar ik en m\'n motor kwamen er zonder kleerscheuren af. Zonder uitwijken was ik er met ABS ook vol ingekleund. Maar was de weg nat geweest dan had ABS zeker z\'n voordelen gehad.

Zonder een exacte, gedetailleerde situatieschets kan ik daar niet over oordelen, maar volgens mij moet je met een motor zeker zo hard kunnen remmen als met een auto, zeker met ABS. Goede kans dat je het dan had kunnen redden zonder bermvlucht. Neemt niet weg dat je goed met reageren, en snel vol in de remmen gaan. Training/ervaring blijft belangrijk.

Poohbeer:Gaat men zich aanpassen aan veiligheidsmaatregelen? (even samengevat)

Ja, da\'s bewezen. Het probleem is dat veel veiligheids technologien eerst in de topklasse worden toegepast, en dan langzamerhand naar beneden doorstromen. Doordat dit goed bruikbaar is voor een verkooppraatje, worden die aspecten benadrukt, en gaat zich men veiliger voelen. Gevolg kan zijn dat men dus minder marge gaat houden.

TurboTeunis:
ABS zal best veiliger zijn, en die 5 kilo\'s merk je \"in het normale leven\" ook weinig van.
Maar inhoevere beinvloed het je rijden?
Ik bedoel als ik nu hard moet remmen zie ik het als een sport dit zo goed mogelijk te doen.
Hoe zit dat met ABS knijp je dan gewoon die remhendel helemaal in? Ik heb nog nooit met ABS gereden dus ik heb geen flauw idee hoe dat zit :?

ABS werkt op de motor net als in de auto, je merkt er niets van. Je zou inderdaad vol in de remmen kunnen kleunen, met vrij goed succes. Ik zou aanraden om toch met iets beleid te knijpen, houdt de balans wat beter in de fiets.

Bij automobilisten is aangetoond dat veel ongelukken voorkomen hadden kunnen worden als men sneller naar de maximale remkracht was gegaan. Men gaat geleidelijk steeds harder remmen. Je ziet nu ook emergency assist systemen komen (307, Stilo) die dat herkennen, en meteen vol ankeren.

Nu neem ik een risico door dit door te trekken naar motorrijders, maar onder ons is het een bekend gegeven dat je eerst iets in moet remmen, om daarna pas vol te gaan. Ik durf te stellen dat dit bij veel motorrijders te lang duurt. Uiteraard lost ABS op zich dat niet op, maar de wetenschap dat de zaak niet zal blokkeren zal wellicht helpen de rem met meer daadkracht in te knijpen.

Daemon:
Blijft staan dat ABS wel extra veiligheid toevoegd. Maar ik vind dat er eerste andere dingen belangrijker zijn voor je veiligheid dan ABS.

Voorbeeldje: Heb je alarmlichten op je R1? Nee? (Hoop niet van toevallig wel... :+ ) Zou wel veilig zijn. Kost weinig extra.

Ik vind alarm lichten als veiligheids toevoeging hoger zetten dan ABS een beetje vergezocht, eerlijk gezegd.

poohbeer:
En werkt dat bij voor en achterband?

Ja, en gescheiden van elkaar. Met ABS kan je dus zowel voor als achter (vrijwel) maximaal remmen. Gaat een van beiden blokkeren, zal ABS alleen op dat wiel ingrijpen.

www.desmoquattro.nl:
...dan gebeurt er gewoon lekker nix(in negatief opzicht)

Hoe bedoel je dat precies?


Wow...beetje een monster reply geworden :)
 
Laatst bewerkt:
Nog even over remmen, auto vs motor: onderstaande de 0-100-0 (in mijlen) tijden van diverse sportwagens en een motor. Bedenk dat de doorsnee sportwagen aanmerkelijk harder kan remmen dan een doorsnee Golfje. In de tabel tijd en de in die tijd afgelegde afstand. De motor wint 24 voet op de best remmende wagen...

According to R&T\'s test:
VEHICLE             0-100 sec/ft            100-0 sec/ft
Kawasaki ZX-9R            7,2/635                  4.3/320
Porsche 911 Turbo      11.7/1026            4.7/351
Shelby Cobra            11.3/1010            5.8/425
Dodge Viper            12.1/1085            5.1/380
Corvette ZR-1            12.5/1136            4.8/361
Ferrari 512 TR            12.3/1115            5.2/394
Lotus Esprit            13.2/1221            5.0/373
Toyota Supra Turbo      13.8/1238            5.0/372
Acura NSX            14.4/1334            4.6/344
Mazda RX-7            15.0/1402            4.8/374
 
:^

maar dat vehaal geldt niet meer als er een spoortje olie of wat grind op het wegdek ligt en dan is abs(mits goed werkend) natuurlijk een hele uitkomst!!

want met de auto zal je er weinig tot geen last van hebben
 
Zonder een exacte, gedetailleerde situatieschets kan ik daar niet over oordelen, maar volgens mij moet je met een motor zeker zo hard kunnen remmen als met een auto, zeker met ABS. Goede kans dat je het dan had kunnen redden zonder bermvlucht. Neemt niet weg dat je goed met reageren, en snel vol in de remmen gaan. Training/ervaring blijft belangrijk.

Zal wat meer aanvullende details geven. Niets wees erop dat dat rijtje van 3 auto\'s af ging remmen. Die auto\'s zullen ongeveer 80 kph gereden hebben. Zelf reed ik met 100-110 kph naar die auto\'s om een inhaalmanoeuvre in gaan te zetten (ijdod je kent het grafiekje uit Motor Magazine). Op het moment dat die voorste auto in de remmen ging was ik al zo dicht bij de laatste auto, dat ik met een noodstop met ongeveer 70 kph binnengekleund was. Met ABS zou ik misschien 10 tot 20 kph minder binnengekleund zijn en had ik minder risico gehad om me onderuit te remmen.

Voorkomen is dus beter dan genezen. Maar kwamen er supersports met ABS dan zou ik waarschijnlijk één van de eersten zijn om er een te kopen. Just in case dat ik het met eigen handelen niet meer op kan lossen.
 
Hoe makkelijk is zo\'n ABS systeem eigenlijk te installeren op de doorsnee supersport?
4,4kilo is weinig (\'k weeg zelf 20 keer meer) maar een mooie supersport vind\'k ook wel belangrijk dus graag geen uitstulpende dingen enzo :)
 
Of je leert circuitrijden en da\'s handig in de praktijk ;)
Met 250km/u bij 150M voor de bocht vol in de ankers,uiteraard niet om stil te komen,maar om een bocht goed te nemen of in dit geval uit te wijken.
 
Joris: Duidelijk.

Poohbeer: Bij de ABS van BMW is \'ie zichtbaar, in de zin dat je de onderdelen van de ABS aan kan wijzen als je weet waar je naar kijkt.

Wat je ziet is de sensor. Die bestaat uit een ring met gaatjes, en een sensor die die gaatjes meet, vergelijkbaar met het mechaniek van een normale computermuis. Die ring zit op je velg vast, de sensor op de voorvork of swingarm. De rest zit ingebouwd in het frame, en niet specifiek zichtbaar op mijn naked fiets, laat staan dus op een model met kuip.

porky: Het circuit is niet hetzelfde als de openbare weg. Op een circuit tref je doorgaans geen bitumenstrepen, putdeksels, zand, olie (circuit heeft olievlag...), slecht wegdek, enz enz enz aan.
 
Laatst bewerkt:
We zijn het eigenlijk wel met elkaar eens, ABS helpt altijd en is beter dan de mens zelf.

We leggen echter voor ons zelf allemaal de grens ergens anders, en dat is logisch, we zijn allemaal anders, ook in manier van rijden en de risico´s die we nemen,maar ook afhankelijk van ervaring en verkeersinzicht.

Nog even voor Ijdod, ik heb me leren pak en helm weleens nodig gehad, abs niet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je pak en helm altijd beschermt tegen elke valpartij, ongeacht de reden van die valpartij,terwijl abs alleen helpt als je het met remmen niet haalt.

Ook nog even over meerdere krachten op voorband in de bocht ed.
ALs je een bocht inremt die je niet haalt, en je zohard remt dat je voorwiel blokkeert ben je echt verkeerd bezig en is een VRO beter dan ABS.
Juist met ABS zou je eigenlijk harder gaan remmen omdat die toch niet blokkeert en juist dan nemen de krachten op je voorwiel juist extra toe.

Weer zeg ik dat ABS een zeer goede ondersteuning is, zeker als de prijs goedkoper wordt.
Denk echter wel dat ABS minder effect heeft dan op een auto, auto kan gewoon vol in de remmen, uitwijken ed en ook nog door iedere simpele ziel, terwijl er op en motor meer om de hoek komt kijken.
 
Op zondag 20 januari 2002 12:56 schreef
Denk echter wel dat ABS minder effect heeft dan op een auto, auto kan gewoon vol in de remmen, uitwijken ed en ook nog door iedere simpele ziel, terwijl er op en motor meer om de hoek komt kijken.


Ik heb nog nooit met een ABS op een motor gereden, laat staan uitgeprobeerd.

Met de auto wel. Met de auto kun je voel in de remmen, en blijven uitwijken (omdat je wielen blijven rollen), mits het geen ouderwets systeem is en werkt!

Ikzelf denk dat hetbij een motor alleen rechtuit werkt. In geval van van gladheid, want normaal gesproken moet je uitwijken en een noodstop zien te voorkomen vind ik.

Je zou deze zelfde discussie kunnen hebben over tractie control op de motor. Hoeveel mensen trekken de motor niet onderuit in een bocht... Maar ook dit zou ik niet willen.

Het is bedoeling dat je zelf leert (met fouten waarschijnlijk) hoe ver je kunt gaan met je motor. Dit moet je opbouwen (zowel in rijstijl als in het type motor). Ik rijd motor omdat het zo puur is. Je hebt zoveel meer controle over een motor dan over een auto. Je zit er omheen in plaats van er in. Dat is juist het mooie. Die controle haal je weg met deze systemen. En ja als ik een verkeerde inschatting maak, dan zou het systeem mij kunnen redden, dat had gekunt...

Wel zou ik de overweging maken bij mijn woon- / werkmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan