Ik rijd al 40 jaar in voertuigen zonder ABS. (mijn auto heeft 't nu wel)
In de loop van de jaren, met tig km's veel rij-ervaring opgedaan. Dus missen doe ik 't niet.
In vroeger tijd bestond het niet eens, dus je was gedwongen om te leren doseren bij remmen.
Daarom de vraag van TS of het ECHT nodig is..........., duidelijk van NIET.
Voor een beginnende rijder zal het zeker zijn nut hebben.
Bij extreem hard remmen, moet je toch weten te doseren, anders lig je gewoon plat.
In Italië wilde ik een weg op rijden, maar achter een heg was er toch ineens een auto. Motor VOL in de ankers. Voorwiel kreeg neiging onderuit te gaan, mede door wat gruis. Ietsje doseren, toch gewoon stilstand. De auto kon daarom precies voor mij langs. In het verleden zou ik dan hartslag 200 hebben gehad. Dat is nu over, omdat je nog steeds het gevoel hebt de situatie meester te zijn.
Denk je dat ABS je remweg verkort?Ja. Zo heb ik een paar jaar geleden op 30 cm afstand gestaan van een dikke Audi SUV. Mijn fout, dat dan weer wel. Deze Duitse meneer reed heel hard bij het stoplicht vandaan en ik kon hem met mijn splinternieuwe Z800 en gigantische rijervaring van wel 5+ weken natuurlijk makkelijk bijhouden. Lachen man!!!
Totdat meneer moest remmen. Toen bleek dat ik de afstand niet goed had ingeschat. Ik heb 4 ankers uitgegooid, remaparachute uit en de ABS greep in... Toen moest ik wat minder hard lachen.
JA.Denk je dat ABS je remweg verkort?
Ja, het is een vereiste dat het er op zit voor mij. De motor die ik nu heb is de eerste met ABS en ik wil niet meer zonder.
Reden: in een situatie die je net verkeerd hebt ingeschat kan het je redden. Dat heeft het bij mij al gedaan. De snelheid van een auto die op een landweg van rechts kwam verkeerd ingeschat, die reed echt veel te hard op een smal weggetje met een beide kanten mais.
Goed, ik dacht er nog wel voor langs te kunnen, maar toen kwam die auto toch wel erg snel op me af en ging ik uit automatisme vol op de rem. Achterwiel kwam de lucht in, de ABS greep in en daarom stond ik op tijd stil én nog recht op.
Die automobilist reed vol gas door (met ongeveer 90 een kruising over waar 60 toegestaan..) en toeterde nog een keer.
Denk je dat ABS je remweg verkort?
Dan wordt het tijd dat je leert rijden! Schijnbaar ben je dit dus al nodig geweest...
ABS heeft als groot voordeel dat je bij wijze van spreken gedachteloos vol kunt remmen. In noodsituaties rem je soms in een reflex. Of dat altijd handig is of niet is een andere discussie, maar ABS zorgt er op zulke momenten in ieder geval voor dat de kans groter is dat je controle houdt.
Hoe stroever de weg en dus hoe meer grip, hoe minder ABS nodig is. Maar wegen zijn niet altijd en overal lekker stroef.
Zonder ABS is het echt niet stukken onveiliger motorrijden trouwens. Bewust of onbewust hou je rekening met de capaciteiten van je motor. Maar alles afwegend verschuift ABS de veiligheidsgraad wel naar boven.
Nee, het wordt tijd dat jij fatsoenlijk Nederlands gaan leren.
Heb een redelijke algehele allergie aan dit soort elektronische hulpjes
T maakt de techniek ingewikkelder , het kan kapot gaan, en als het kapot gaat
is het duur om te repareren.
ABS
Anti Blunder Systeem
Nee, het wordt tijd dat jij fatsoenlijk Nederlands gaan leren.
Denk je dat ABS je remweg verkort?
Dat is natuurlijk een argument van niks.
Jij hebt toch thuis ook geen ouderwetse niet-elektrische ijskast die werkt op het principe van handmatig aanvullen met blokken ijs? Als zo'n elektrische koelkast kapot gaat is het veel duurder te repareren.
Waarom niet gewoon lopen op blote voeten in plaats van schoenen? Tegenwoordig zijn die schoenmakers ook niet meer te betalen. Laat staan autorijden, kost alleen maar geld, bah vies.
Als je een beetje normaal rijdt kom je niet gauw in een noodsituatie terecht, en wanneer werkt ABS? Oh ja, in een noodsituatie.
Je leest hier ook regelmatig wat dat men een aantal keren gebruik heeft moeten maken van hun verzekering, exact hetzelfde.
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken.
Kritisch zijn kan geen kwaad. Zoals de Amerikanen zeggen: the weakest link in motorcycles is the nut that connects the handle bars to the seatMaar, ben inderdaad zeer kritisch naar systemen die rechtstreeks / prioriteit krijgen
boven de bedienaar van de bediening van een voertuig .
Gsxr 600 met ABS bestaat niet. Heb nog een mooie te koopHi motormuizen,
ABS op een motor voor een beginner. Nodig of niet? Ik denk aan een SV650, GSXR-600.. ben benieuwd naar jullie meningen.