Remmen met ABS is hetzelfde als zonder ABS, met dit verschil dat je niet meer op je bek gaat als je op een gladde plek remt. Als je rustig opbouwt, kun je zelfs het achterwiel omhoog remmen, tenzij er een stoppie-herkenning in zit.Iemand een link, filmpje ofzo, hoe te remmen met ABS...
Of is het gewoon knijpen en ‘nergens’ meer aan denken.
Leuk een VRO....rem aanleggen en steeds harder knijpen. In noodsituaties, en tot heden nog niet echt nodig gehad, ga je waarschijnlijk gelijk vol inknijpen met agv blokkerende voorwiel.
Trouwens mijn ABS motor heeft Bridgestone T30 banden maar ik vind ze niet fijn...ik wou continental road attack binnenkort eronder gooien.
Dank....titel was C-ABS en zou niet weten of mijn VFR gewone ABS heeft of met toevoeging van een C heeft, hij is van 2005.Filmpjes,
Moeilijk te zeggen.
Ik heb ook wel eens een doorslippende achterband bij nat wegdek, en ik heb het altijd kunnen corrigeren.
Maar jij maakt weer meer kilometers.
C-ABS is zowel voor als achter ABS ,is makkelijk te zien of je een motor heb met dat systeem ,dan moet er ook achter een ABS sensor zitten bij je naaf,en uit 2009 of jonger zijn.Dank....titel was C-ABS en zou niet weten of mijn VFR gewone ABS heeft of met toevoeging van een C heeft, hij is van 2005.
Ik rijd al ruim 35 jaar waarvan de laatste 11 jaar met ABS. Dat ABS heeft mij tenminste 1 keer voor een val behoed. Het werkt echt en ik vind het geen wonder dat het nu verplicht is op nieuwe motoren.
En wat gebeurt erg als je in een bocht plots afremt en ABS grijpt in? (Ik snap dat iedereen dan zegt dat je de bocht te hard ingaat )
Er kan opeens iemand beslissen om in een bocht over te steken.
Ik weet nog dat voor de uitvinding van het bochten-ABS er een Honda CBF1000 door "Motorrad" werd getest. Bij een hellingshoek van 35 graden werkte het ABS nog goed."Normaal" abs kan daar niet mee overweg want die weet niet of je schuin gaat of niet. Als je serieus schuin hangt en dat abs grijpt in ga je waarschijnlijk onderuit. Als je niet zo heel hard door de bocht heen gaat en je remt met beleid, dan kun je overeind blijven.
De modernste motoren uit het topsegement hebben sinds kort bochten-ABS, dan is het ABS gekoppeld aan de IMU en dat betekent dat je (in theorie?) maximaal de rem in kunt knijpen onder hellingshoek en dat de elektronica het dan voor je oplost. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om daarop te durven vertrouwen.
En zonder abs had je jezelf waarschijnlijk ook onderuit geremd in dé bocht."Normaal" abs kan daar niet mee overweg want die weet niet of je schuin gaat of niet. Als je serieus schuin hangt en dat abs grijpt in ga je waarschijnlijk onderuit. Als je niet zo heel hard door de bocht heen gaat en je remt met beleid, dan kun je overeind blijven.
De modernste motoren uit het topsegement hebben sinds kort bochten-ABS, dan is het ABS gekoppeld aan de IMU en dat betekent dat je (in theorie?) maximaal de rem in kunt knijpen onder hellingshoek en dat de elektronica het dan voor je oplost. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om daarop te durven vertrouwen.
Tijdens een noodstop heb je echt geen tijd om eerst de achterrem even aan te leggen.Interessant om te leren rijden zonder ABS, maar je kan dan ook hard op je bek gaan als je een ongecontroleerde remmanoeuvre uitvoert.
Tip is altijd eerst remmen met de achterrem en dan pas de voorrem, dan kan je al eventjes voelen hoe glad het is.
Mijn volgende motor zal alleszins ook met ABS zijn.
Tijdens een noodstop heb je echt geen tijd om eerst de achterrem even aan te leggen.
ABS bepaalt ongeveer 120 keer per seconde, ook terwijl de grip die je hebt op de weg tijdens de remactie veranderd, hoe hard je op dat moment maximaal kunt remmen volgens de op dat moment geldende natuurwetten.
Het antwoord op je vraag is dus: in theorie niet, in de praktijk vrijwel altijd ja, met een nog groter voordeel voor de praktijk als het asfalt van wisselde kwaliteit of vochtigheid is tussen het begin van de remactie en het moment dat je stilstaat. Op een droog, recht stuk weg met een constant gripniveau remt een ervaren rijder net zo hard als een ABS systeem. In alle andere situaties leg je het af tegen ABS.