Dat is niet waar. Moderne systemen meter ook de deceleratiewaarden en die moeten zinnig zijn.Zo lijkt het een heel geavanceerd systeem. Terwijl het enige dat ABS doet, is de snelheid van voor en achterwirl vergelijken. Staat het ene ineens stil, dan zorgt de computer ervoor dat de rem van het langzamer of stilstaande wiel gelosr wordt, ook al heb je de rem ingeknepen.
En natuurlijk zitten er jaren van ontwikkeling in om het zo verfijnd mogelijk te maken, maar grip meten doet ie echt niet.
Dat is nou juist precies waar het altijd om gaat met ALLE veiligheidssystemen. Je hebt het allemaal totaal niet nodig, tót het je uit die ene zeldzame penibele situatie redt of de gevolgen reduceert. Dit is een terugkerend mantra in dit topic.
Maar als je zo bekijkt heb je alle veiligheidssystemen nodig.
Zo werkt het volgens mij niet.
Lijkt mij dat de afweging gemaakt wordt tussen hoe groot de kans is dat iets gebruikt gaat worden en in hoeverre het dat een probleem wordt als dit systeem niet aanwezig is op deze momenten.
Wie zegt dat jij zonder ABS die ene keer wel onderuit was gegaan of met ABS juist niet?
Dat is allemaal giswerk. Het zal ongetwijfeld ten allen tijde positief bijdragen, maar ga je direct dood als je niet hebt om maar ff extreem te doen?
Ik heb een "pittig" auto'tje. Geen race auto, maar gewoon met een beetje pit.
Ik heb het ESP lampje al meermaals gezien. Met versleten banden wat vaker als zonder, maar was ik nu zonder die ESP al een keer de vangrail ingereden? Of was die de berm ingeschoven??
Ik kan mijn 99% zekerheid zeggen van niet. Zet ik dat ESP uit? Nee, natuurlijk niet. Het zit er nu eenmaal op.
Lijkt mij dat het niet zwart \ wit is.
Mijn bedrijfswagentje , VW Caddy 1.9D met wel 69pk op 1300kg, had ook ESP en ABS, toen ik hem kreeg heb ik daar wel even over gegrinnikt, maar dat werkt fantastisch in de sneeuw moet ik zeggen! Da had ik niet verwacht!
Mijn V50 met 400nm heeft ook TC. Kan ik op zich wel inkomen, ware het niet dat het echt volslagen zinloos werkt. Enige wat het doet is de voorwielen op maximaal factor 2 van de wegsnelheid houden of zo, dus je jengelt bij sneeuw niet de begrenzer in. Dat is het welIk heb een "pittig" auto'tje. Geen race auto, maar gewoon met een beetje pit.
Ik heb het ESP lampje al meermaals gezien. Met versleten banden wat vaker als zonder, maar was ik nu zonder die ESP al een keer de vangrail ingereden? Of was die de berm ingeschoven??
Ik kan met 99% zekerheid zeggen van niet. Zet ik de ESP uit? Nee, natuurlijk niet. Het zit er nu eenmaal op.
Lijkt mij dat het niet zwart \ wit is.
Heeft TSdie beginnernog geen duidelijk antwoord gekregen dan?
Topic maar sluiten? Veel zinnigs valt er toch niet meer toe te voegen.
Of nog maar 6x in herhaling vallen?
Sterker nog, ik vind dat het strafbaar moet zijn om op een motor-forum over auto's op te scheppen.Pfff,gaat het nu al over koekblikken,blijft eens ON TOPIC ,het ging hier over een beginner die wou weten of het zin had ABS aan te schaffen,niet of je koekblik ABS of TC heeft ,totaal irrelevant.
Sterker nog, ik vind dat het strafbaar moet zijn om op een motor-forum over auto's op te scheppen.
Dat is een hele ouwe...Ik stel voor dat als veiligheidssystemen een misplaatst gevoel geven van veiligheid dat we verplicht stellen om op alle voertuigen een stalen pen van minimaal 25 cm op het stuur te monteren met de punt gericht op de borstkas.
Goed remmen en sturen leer je ook niet met een cursusje...............JA.
Je kunt 100 cursussen gevolgd hebben maar in een split seconde denk je daar echt niet aan. Dan is het gewoon die handel in knijpen.
Dan grijpt of de ABS in of je ligt op je bek. Aan jouw de keuze.
Gelukkig heb ik wel ABS anders had ik ook al een keer asfalt liggen happen.
Mijzelf nog nooit onderuit geremd (los van een situatie in de berm of de grindbak op het circuit).
In de auto heeft ABS bij mij nog nooit ingegrepen op sommige dagen na wanneer er sneeuw lag.
Ik ben dan ook van mening dat het niet nodig is.