accu binnen 6 maanden stuk

bierelier

Booze Brother, Pensionado.
Donateur
2 jan 2002
41.187
29.075
Snits
motor
Honda CB Sevenfifty 1992, km st 102000,

vorig jaar nieuwe accu geplaatst, zeer weinig gereden, 500km hooguit, vorige accu was ook al na 2 jaar stuk.
heb vorig jaar voor plaatsen eea nagemeten met de oude en nieuwe accu
accu spanning voor tijdens en na laden-
accuspanning bij starten - oude accu zakte naar 5 -6 volt , nieuwe accu 12 v ruim
met nieuwe accu laadspanning gemeten volgens instructie van Zot, spanning blijft netjes tussen/onder/boven de opgegeven waardes.

vandaag aan de hand van boek wat dingen gemeten, weerstand van de spoelen op de dynamo allen netjes rond de opgegeven waardes.
de spanningsregelaar gepoogd te meten, ook volgens instructie uit boek, daar meet ik ik gewoon compleet niks, op geen enkele opgegeven combinatie.

met een opgeladen accu - geeft 13v aan, een startpoging gedaan, klein klikje maar verder niks accuspanning zakt naar 4-5 volt.
accu is overleden iig daar ga ik vanuit, maar om nu na iedere 500 km een nieuwe accu te halen wordt me wat te gek.
vorig jaar na plaatsen nieuwe accu ook nooit startproblemen gehad en er zat meestal wel enkele weken tussen de ritjes, sleutel omdraaien en starten zonder problemen.
accu ziet er ook goed uit, niks te zien van oververhitting oid

voor ik een nieuwe cq 2dehands spanningsregelaar koop wil ik wel weten dat dit het euvel is.
iemand nog een idee?
 
na de eerste startpoging, nog voor pagina 1 :P, was ik al een tikkie overtuigd dat de accu idd overleden was :+
test 2 en 3 hebben dit bevestigd.

oorzaak moet nu definitief bepaald worden, nieuwe accu hangt aan de oplader vanmiddag misschien al ff testen
Je kan als de nieuwe accu er in zit nog even controleren hoeveel lekstroom de motor heeft, en als het vrij hoog is kijken waardoor dat komt.
 
hmm, zit ff te denken hoe ik dat doe ?
min pool los en dan meter tussen min en frame ?
Dat werkt. Meter vooraf op het goede bereik zetten (bv. tot 300 mA DC).

Zelf heb ik het wel gemeten door de meetpennen op de min-pool en het frame vast te klemmen en pas dan de min-kabel los te maken van de accu.
Bij mijn motor tradt destijds een piekstroompje op bij aansluiten nadat de accu losgekoppeld was geweest. Waarschijnlijk een dikke condensator ergens in de elektronica. De zekering in je multimeter is vaak van het snelle type en vliegt er dan net uit...
 
maarruuh,
uiteraard doet de CB het weer met de nieuwe accu, bijna volledig opgeladen.
ruim 6 maanden stilgestaan en bij de eerste klik liep de motor weer.

meteen de meter er aan gehangen , laadspanning ca 14,1 volt, bij 3500rpm zo rond de 14,5 volt.
dus SR zou zijn werk moeten doen.

lekstroompjes meten gaat niet, mijn meter, zit geen A standje op :+,
met losgekoppelde -pool en spanning gemeten tussen - en frame, 0.4V

optimate hangt nu aan de accu om het laatste beetje er in te proppen *D.

de bedoeling is om nu wat meer te gaan rijden :]:]... bij iets hogere temperaturen als 't ff kan .
 
tot zover dit relaas, tige tank voor het meedenken

oant sjen


de groeten uit Sneek

mochten er nog briljante ingevingen - tips zijn dit topic blijft nog ff open
 
Bijna in alle showrooms hangen tegenwoordig de auto’s aan een druppellader of ze hebben een powerbank voor nood, of je wordt wijsgemaakt dat je pas de volgende ochtend een proefrit kunt maken ivm te lage bandenspanning…en ondertussen ff de een hele nacht de accu opladen.

Vorige week door de bmw motorzaak gelopen in ik zag op de vloer ook al de diverse druppelladers liggen.

Voeger ook nooit last van lege accu’s, voor de winter de accu eruit en op zolder…het voorjaar aan mijn labvoeding opgeladen en teruggeplaatst; starten en rijden maar.

Nu een stekker koppelen en klaar…..
In het instructieboekje van mijn 2006 Guzzi staat zelfs dat je de accu moet opladen als je de motor langer dan 28 dagen niet gebruikt. Er is toch wat electronica die een paar milli amp trekt denk ik dan.
 
heeft niets met electronica te maken, is gewoon basis-electriciteit.
lijntjes volgen, en het symbool van een zekering kennen, meer is er niet aan ;)
Heb jaartje electro gedaan op lbo.
toch maar mee gestopt.
Toen maar timmerman.
Was ook niks.
Werken is zowiezo niks.
Als het leuk was kreeg je er niet voor betaald.
Probeer het nu met 24uur te verdienen en dat gaat goed.
 
In het instructieboekje van mijn 2006 Guzzi staat zelfs dat je de accu moet opladen als je de motor langer dan 28 dagen niet gebruikt. Er is toch wat electronica die een paar milli amp trekt denk ik dan.
Ik heb een alarm erop en die trekt in de wintermanden de accu wel leeg zoals ik dat ooit 15 jaar gelden gemerkt heb....:X, vandaar eerst met een lab-voeding gebruikt en daarna een tweedehandse optimate aangeschaft. En die doet het nog steeds prima.....
 
Ik heb een alarm erop en die trekt in de wintermanden de accu wel leeg zoals ik dat ooit 15 jaar gelden gemerkt heb....:X, vandaar eerst met een lab-voeding gebruikt en daarna een tweedehandse optimate aangeschaft. En die doet het nog steeds prima.....
Bij mijn zit er zo,n knipperend start onderbrekers ledje in de klokken. Ik probeer de motor niet zo lang te laten stilstaan. Ik heb een druppellader
 
lekstroompjes meten gaat niet, mijn meter, zit geen A standje op :+,
met losgekoppelde -pool en spanning gemeten tussen - en frame, 0.4V

optimate hangt nu aan de accu om het laatste beetje er in te proppen *D.

de bedoeling is om nu wat meer te gaan rijden :]:]... bij iets hogere temperaturen als 't ff kan .
Hiermee zou je toch de lekstroom kunnen berekenen?
Dat antwoord kan een échte vonkentrekker wel geven.
 
Ledjes die oplichten op een optimate ook, maar zegt ook niks over de belastbaarheid…. :X
Om de Optimate LEDs te begrijpen moet je minstens rocket science cum laude aan MIT hebben afgerond.
Het aandachtig lezen van de gebruiksaanwijzing, in een poging om de werking te doorgronden, resulteert niet zelden in gedwongen psychiatrische opname.
 
Terug
Bovenaan Onderaan