accu cbr 600f2 leeg getrokken

cbrm@n

MF'er
4 mrt 2007
63
0
vanmorgen de 11 stedentocht gereden......tot sneek :( :(
we reden door de drukte(veel motoren) niet al te hard dus ging de temp snel omhoog.
de fan slaat netjes aan en bleef lang door blazen,na zo'n 3/4 uur begon de motor onregelmatig te draaien met als gevolg dat ie even later afslaat.
heb em 5min rust gegeven maar starten was er niet bij,accu leeg,na even duwen(5meter) door een paar collega coureurs :Y :Y deed ie het weer,(zo waren er nog een paar motoren,gelijk aan de mijne).
het ging nog een paar x zo en heb de tocht afgebroken,
eenmaal weer thuis(100km geen last meer gehad) alles doorgemeten,accu was weer vol(12,66v),met start belasting(11,80v)
laadsysteem getest bij +- 3000 toeren (13,8v)
stekkerspannings regelaar(3gele draden) bij 3000 toeren +-33v
wat kan er nou aan het systeem mankeren ?
is de dynamo misschien bezig te overlijden,of maakte hij door te weinig toeren(lees soms stapvoets rijden) te weinig stroom zodat de fan en koplamp en de achterlichten de accu hebben leeg getrokken?
wie o wie weet raad

grtzz cbrm@n
 
...eenmaal weer thuis(100km geen last meer gehad) alles doorgemeten,accu was weer vol(12,66v),met start belasting(11,80v)
laadsysteem getest bij +- 3000 toeren (13,8v)
stekkerspannings regelaar(3gele draden) bij 3000 toeren +-33v
wat kan er nou aan het systeem mankeren ?
is de dynamo misschien bezig te overlijden,of maakte hij door te weinig toeren(lees soms stapvoets rijden) te weinig stroom zodat de fan en koplamp en de achterlichten de accu hebben leeg getrokken?
wie o wie weet raad

grtzz cbrm@n

Je hebt mooi uitbundig gemeten *D , maar de gemeten waarden zijn niet echt helemaal toppie te noemen. De eerste, voorzichtige indruk die ik heb is dat je motor de accu te spaarzaam bijlaadt. Dus ja, ik denk dat je accu uitgeput raakt tijdens slome ritjes.
 
Heb exact hetzelfde meegemaakt als jouw, wel niet met de 11 steden tocht ofzo. Maar ik herken jouw verhaal. Wat er aan scheelt is dat je een kapotte regelator hebt, als je je lichten uitzet en zo gaat rijden gaat je accu goed kunnen laden maar als je ze aanzet gaat er teveel stroom verloren naar de lichten met als gevolg dat de batterij praktisch niet word bijgeladen. Ik ben 99% zeker dat het dat is want dit is een gekent fenomeen bij de cbr's f2. Ik heb toen een nieuwe regelator gaan halen en dat heb me 230euro gekost. Oja, het is normaal dat je motor uitvalt bij stationair draaien als je batterij leeg is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat dit mogelijk is maar vraag me niet hoe:)
Maar ga er mee naar een honda dealer die er wat van kent en hij zal je waarschijnlijk direct weten te zeggen dat het je regulator is :) tegen mij zei ie dat ook en ook dat het een gekend probleem was. Op de oude regulators zitten geen koelvinnen op en op de nieuwe staan wel koelvinnen. kijk maar eens na bij de jouwe
 
heb net even gekeken en idd op deze zitten geen koelribben,alleen een alu plaatje aan de achterkant.
bedankt voor de reactie's,weet nu wat me te doen staat. :Y

grtzz cbrm@n
 
heb er nog even over nagedacht maar kan het ook zijn dat de dynamo niet genoeg bijlaad? 8-)

Het is gewoon een feit dat de spanningsregelaar een zwakke schakel is van veel Honda's. Daarnaast lijkt me die 3x 33VAC die afkomstig is van je dynamo ruim voldoende.
Ik weet niet de precieze specs, maar vóór je regelaar lijkt 't me okay, erachter is wat magertjes... Ik zou 't op de regelaar houden ;).
 
Ik heb hetzelfde gehad. Moet bijna de (gelijkrichter in de) spanningsregelaar wel zijn. Er zal wel 1 diode doorgefikt zijn.

Regelaar hoeft echt niet zoveel te kosten als de dealer ervoor vraagt, op Ebay Duitsland heb je er al voor minder dan 60 euro. Dit is dan de versie met koelribben. Kan ie z'n warmte beter kwijt, waardoor ie niet meer snel door zal branden. Klik hier voor de link naar Ebay
 
Laatst bewerkt:
okee nieuwe regelaar zit erop,laadstroom opgemeten,en is bij 3k +-14,4volt(was eerst 13,6volt)
probleem opgelost :] (heb er nu een met koelribben)

mag een slotje op
grtzz cbrm@n
 
Terug
Bovenaan Onderaan