Acculader voor motor in garage waar geen stroom is?

Paul van Oort

Rookie
27 jun 2019
1
0
Een probleem waar meer motorrijders mee kampen die hun motorfiets in een garage hebben staan zonder stroomvoorziening?

Sinds ik verhuisd ben, staat mijn motorfiets (Yamaha XT1200ZE Super Ténéré) in een garage zonder stroomvoorziening. En aangezien mijn motorfiets een alarminstallatie heeft, is de accu na 2 à 3 weken stilstand nét onder het niveau waarop de motor nog wil starten…. de startmotor draait nog wel rond, maar de motor slaat niet meer aan.

Waar ik al maanden naar op zoek ben, maar wat ik nog steeds niet gevonden heb, is het volgende:
  • Een acculader-met-interne-accu, die ik thuis aan een 240V stopcontact kan opladen. Is deze accu vol, dan….
  • …..zet ik de acculader naast mijn motorfiets en verbindt deze accu met mijn motorfiets (via een standaardaansluiting die voor een druppellader op de motorfiets is aangebracht, of via de sigarettenaansluiter die op de motorfiets zit). Omvang van de acculader is daarom van ondergeschikt belang, gewicht is ook niet zo belangrijk.
  • De externe accu werkt dan als een druppellader en moet daarom een ingebouwd systeem voor druppelladen hebben.
  • Het is belangrijk dat het externe accu-apparaat beschikt over aansluitingen zoals een verbinding voor een sigarettenaansluiting o.i.d., omdat de accu van de motor diep achter de beplating is weggebouwd – ik kan de ‘normale’ accuklemmen niet gebruiken om de accu van de motor op te laden.
De acculaders die ik tot nu toe heb gevonden, hebben óf alleen accuklemmen, óf geen druppellader-faciliteit, óf hebben geen interne accu, etc.

De enige acculader die ik gevonden heb die wellicht aan alle gevraagde specificaties zou kunnen voldoen is de Telwin 13000. Maar ik weet niet hoe lang dat ding als druppellader kan functioneren alvorens de interne accu daarvan leeg is.
Wie heeft ervaring met dit praktische probleem? Wie kent oplossingen en heeft tips?

Zie reacties met grote belangstelling tegemoet,

Paul van Oort
 
Waarom ga je de ene accu koppelen aan de andere?, omdat jou accu leeg is! Wat is de klemspanning van jouw lege accu? 10 V? Wat is de klemspanning van de vreemde accu? 13V? Spanningsverschil is: 13-10=3 volt De inwendige weerstand van jouw accu 0,006 omh dus de vereffeningstroom = 3000Mv÷6Mohm=500Amp. En dat adviseer jij te doen via de accessoire aansluiting.

Buiten het feit of het klopt wat je hierboven schrijft...

En buiten wat je vrienden allemaal hebben meegemaakt...

Besef je wel dat je schrijft dat er meer vermogen door de kabel zou lopen dan een motor of autoaccu kan leveren, 500 amp bij 12 v is 6Kw , heb je de meeste startkabels wel eens gezien????
 
Jan daar zitten geen zekeringen in. Verder kan iedereen gewoon aanemen wat jan zegt. En je motor kijkt ook niet naar de spanning van de accu. Op het moment dat de generator spanning gaat leveren krijgt de accu net zo hard op zijn flikker als met een hulpaccu
de generator stroom is begrenst op ongeveer 20 ampére
 
de generator stroom is begrenst op ongeveer 20 ampére
Ohja, die rare construktie met affakkelen van teveel geleverde energie...
Dat is dan eigenlijk wel in strijd met het feit dat de laadspanning ook met een lege accu 14,4 volt is. Je kan namelijk geen stroom begrenzen zonder de spanning te verlagen, tenzij je met PWM gaat werken...gaat te ver dit, maar die 20 A zou geen pobleem mogen zijn
 
Ohja, die rare construktie met affakkelen van teveel geleverde energie...
Dat is dan eigenlijk wel in strijd met het feit dat de laadspanning ook met een lege accu 14,4 volt is. Je kan namelijk geen stroom begrenzen zonder de spanning te verlagen, tenzij je met PWM gaat werken...gaat te ver dit, maar die 20 A zou geen pobleem mogen zijn
de dynamo verlaagt zelf de spanning als de stroom groter dreigt te worden dan 20 ampére.
 
JE MOET NIET AL TE VEEL WAARDE HECHTEN aan de getallen in de berekening, want de weerstand van het gehele circuit is wellicht hoger dan 0.006 ohm en daarmede de stroom uiteraard lager. Ik heb de overgangsweerstanden in de verbindingen niet opgenomen in de berekening, was mij te veel werk.
denk niet dat er veel dat gedaan hebben :')
 
de dynamo verlaagt zelf de spanning als de stroom groter dreigt te worden dan 20 ampére.
Ik ben geen nononono maar gewoon niet goed op de hoogte met die SR's van een motorfiets, kan ik daaruit concluderen dat de laadspanning lager wordt. Jij zegt dat de dynamo de spanning verlaagt, hetgeen te maken zou kunnen hebben met die rare affakkelconstructie. Normaal gesproken zou de spanning verlagen door overbelasting, bij een vliegwieldynamo, als we et niet hebben over een lichtmaschien met een bekrachtigd veld
Ik moet nog steeds eens er voor gaan zitten om een riedel metingen te verrichten
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ik ben geen nononono maar gewoon niet goed op de hoogte met die SR's van een motorfiets, kan ik daaruit concluderen dat de laadspanning lager wordt. Jij zegt dat de dynamo de spanning verlaagt, hetgeen te maken zou kunnen hebben met die rare affakkelconstructie. Normaal gesproken zou de spanning verlagen door overbelasting, bij een vliegwieldynamo, als we et niet hebben over een lichtmaschien met een bekrachtigd veld
Ik moet nog steeds eens er voor gaan zitten om een riedel metingen te verrichten
Als de regelaar een spanning hoger dan 14,4 volt meet wordt de stator door de regelaar kortgesloten.
De stator begrenst de kortsluitstroom zelf op 15 ampére per fase en de spanning is dan bijna 0 volt.
Er wordt dan geen vermogen opgewekt en er hoeft ook niets afgefakkeld te worden.
Als dan de wisselspanning van de stator negatief wordt,wordt de kortsluiting opgeheven
totdat de gelijkspanning op de regelaar weer hoger wordt dan 14,4 volt.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor deze uitleg
Het is ongetwijfeld waar, maar ik móet het visualiseren. De terminologie omzetten in realiteit. waarom? Omdat in mijn wereld de kortsluitstroom altijd het hoogste is bij de laagste spanning. Dat wordt natuurlijk anders als de stator zijn eigen spanning in omgekeerde richting aangeboden krijgt.
Ik heb al eens in het schema van een spanningsregelaar lopen te kijken, moet er echt dieper ingaan :Y
 
Dat heb ik ook nooit beweert !
Nee, Jan, dat klopt... in die context...
2/ hoeveel keer heb jij al zekeringen weten springen als iemand zijn auto met platte batterij wil starten met behulp van startkabels ? bij mij nog nooit. ook niet bij geen enkele heftruck (verschil met een auto/moto = nul) en daar heb ik dat al ontelbare keren gedaan.
Ik lees in jouw verklaring dat ze wel kunnen springen maar dat het niet gebeurt, moet het op een andere manier zien: het gebeurt niet omdat ze er niet inzitten
 
Nee, Jan, dat klopt... in die context...

Ik lees in jouw verklaring dat ze wel kunnen springen maar dat het niet gebeurt, moet het op een andere manier zien: het gebeurt niet omdat ze er niet inzitten

neen, Too beweert dat, in mijn verklaring kan je dat niet lezen. ik stel hem een vraag waar nooit op geantwoord is.
 
Als de regelaar een spanning hoger dan 14,4 volt meet wordt de stator door de regelaar kortgesloten.
De stator begrenst de kortsluitstroom zelf op 15 ampére per fase en de spanning is dan bijna 0 volt.
Er wordt dan geen vermogen opgewekt en er hoeft ook niets afgefakkeld te worden.
Als dan de wisselspanning van de stator negatief wordt,wordt de kortsluiting opgeheven
totdat de gelijkspanning op de regelaar weer hoger wordt dan 14,4 volt.

Er zijn meerdere soorten dynamo's
Die jij beschrijft, dan die met een permanent magnetische rotor, waar de te veel gemaakte energie wordt afgefakkelt, en die met een bekrachtigbare rotor , die hebben dan ook koolborstels...de laatste zijn eigenlijk de meest betrouwbare en degelijke, als je kijkt naar het aantal doorgebrandde motordynamo's t.ov. de autodynamo's die veel meer aanwezig zijn en veel meer kilometers afleggen, dan bewijzen die dat wel
 
Als een accu helemaal leeg is zal een 10Ah accu zo,n 2A trekken bij 13 volt. Het kan dus geen kwaad als je een accu met een grotere capaciteit parallel aansluit om te voorkomen dat hij snel leegloopt. De wet van ohm is in deze helemaal niet van toepassing. Wat denk je dat er gebeurt als je een lege accu in je motor hebt en je duwt hem aan? Dan heb je een laadspanning van 14.5 volt wat zorgt voor een laadstroom van ruim 5A.
 
Beste TS, heb je bij je garage ook buren? Hebben zij daar wel stroom, misschien kan je daar leentjebuur spelen met een verbruik meter ertussen om de gemaakte kosten te kunnen vergoeden
 
Als een accu helemaal leeg is zal een 10Ah accu zo,n 2A trekken bij 13 volt. Het kan dus geen kwaad als je een accu met een grotere capaciteit parallel aansluit om te voorkomen dat hij snel leegloopt. De wet van ohm is in deze helemaal niet van toepassing. Wat denk je dat er gebeurt als je een lege accu in je motor hebt en je duwt hem aan? Dan heb je een laadspanning van 14.5 volt wat zorgt voor een laadstroom van ruim 5A.
Dus dat wordt geregeld door de spanningsregelaar, heel simpel.
 
Topicstarter is hier na het posten van de vraag niet meer geweest. Leuk dat geneuzel over de theorie echter de vraag kan net zo goed op slot tot de TS weer eens langs komt waaien. Lijkt mij sterk, hij is 9 minuten na registratie weer vertrokken.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan