Acculader voor motor in garage waar geen stroom is?

Paul van Oort

Rookie
27 jun 2019
1
0
Een probleem waar meer motorrijders mee kampen die hun motorfiets in een garage hebben staan zonder stroomvoorziening?

Sinds ik verhuisd ben, staat mijn motorfiets (Yamaha XT1200ZE Super Ténéré) in een garage zonder stroomvoorziening. En aangezien mijn motorfiets een alarminstallatie heeft, is de accu na 2 à 3 weken stilstand nét onder het niveau waarop de motor nog wil starten…. de startmotor draait nog wel rond, maar de motor slaat niet meer aan.

Waar ik al maanden naar op zoek ben, maar wat ik nog steeds niet gevonden heb, is het volgende:
  • Een acculader-met-interne-accu, die ik thuis aan een 240V stopcontact kan opladen. Is deze accu vol, dan….
  • …..zet ik de acculader naast mijn motorfiets en verbindt deze accu met mijn motorfiets (via een standaardaansluiting die voor een druppellader op de motorfiets is aangebracht, of via de sigarettenaansluiter die op de motorfiets zit). Omvang van de acculader is daarom van ondergeschikt belang, gewicht is ook niet zo belangrijk.
  • De externe accu werkt dan als een druppellader en moet daarom een ingebouwd systeem voor druppelladen hebben.
  • Het is belangrijk dat het externe accu-apparaat beschikt over aansluitingen zoals een verbinding voor een sigarettenaansluiting o.i.d., omdat de accu van de motor diep achter de beplating is weggebouwd – ik kan de ‘normale’ accuklemmen niet gebruiken om de accu van de motor op te laden.
De acculaders die ik tot nu toe heb gevonden, hebben óf alleen accuklemmen, óf geen druppellader-faciliteit, óf hebben geen interne accu, etc.

De enige acculader die ik gevonden heb die wellicht aan alle gevraagde specificaties zou kunnen voldoen is de Telwin 13000. Maar ik weet niet hoe lang dat ding als druppellader kan functioneren alvorens de interne accu daarvan leeg is.
Wie heeft ervaring met dit praktische probleem? Wie kent oplossingen en heeft tips?

Zie reacties met grote belangstelling tegemoet,

Paul van Oort
 
met zot. zonnepaneeltje op het dak (achter een raam kan ook) met een draatje naar binnen met accu lader er aan. is heel wat voor te koop voor caravan en camper om op het dak te monteren.
en anders gewoon een boosterpack die je vol houdt en dan gebruikt voor een beetje extra prik bij het starten.
en er zijn ook gewoon 12V naar 12V laders te koop die je gewoon kan voeden met een dikke caravan accu. neem je de caravan accu af en toe mee naar huis en dan laad je hem daar weer op voor je hem weer op de motor aansluit.
 
Voordat ik stroom kreeg in de garage werd de motor accu gevoed door een zgn huishoud accu,met druppellader ertussen.
Een thuis om op te laden, een in de garage en wisselen maar..Stroom is wel makkelijker,zonnepaneel is dus wel de beste optie,maar of dat kan is de vraag.
 
Je kunt toch gewoon een zware auto accu parallel aan je motor accu knopen, 12V is 12V. Daar hoeft helemaal geen druppel lader tussen. Dan duurt het in ieder geval langer tot het geheel echt leeg is.

was ook direct mijn gedacht : een batterij opladen met een andere batterij kan (een lege paralel aan een volle hangen, de eindspanning van de lege zal stijgen, die van de volle dalen), maar dat is niet wat jij wil doen. jij (= TS) wil je batterij gewoon vol houden en dat dat kan simpel door de capaciteit ervan serieus groter te maken zodat je alarm je batterij niet op 2-3 weken maar pas na verschillende maanden leeg trekt.

druppelen tussen batterijen is dus zinloos. gewoon direct paralel. 2 kleine autobatterijen die je iedere maand eens wisselt en thuis oplaadt. of een draagbaar starthulp/boosterpack.

aansluiten via sigarettenaansteker lijkt misschien handig, maar nog veel handiger is om eenmalig tot aan je batterij te graven en daar vrij dikke kabels bij aan te zetten met op het einde een kleine batterijstekker (batterijstekker - Google zoeken) en daar weer een batterijstekker in met aan de andere kant 2 klemmen voor op de autobatterij. op een XT1200 zal vast wel plaats genoeg zijn om die kabel gewoon mee te nemen zodat als je ooit eens batterijproblemen hebt, je ten minste met behulp van een auto je motor gewoon weer kan starten.
 
grootste probleem daar mee 1 autoaccu's zijn daarvoor niet geschikt dat zijn startaccu's en die hebben regelmatig hoge belasting nodig om sulfatering te voorkomen. en 2 op het moment dat je een volle accu aan een veel legere koppelt krijg je nogal hoge stromen en je zal dus ook met dikke kabels en dikke aansluitingen moeten werken.
dus gebruik gebruik caravan accu's die zijn gemaakt om langdurig kleinere stromen te leveren en die kan je veel verder ontladen zonder schade aan te brengen en de 12V naar 12V lader er tussen zorgt dat je veel minder vaak accu hoeft te wisselen omdat je caravan accu veel leger kan maken omdat de lader de spanning omhoog brengt naar de juiste accuspanning voor je motor en gelijktijdig beperkt hij de stroom zodat je met dunne draden en standaard aansluitingen kan werken zonder dat er dingen smelten. Acculader LEAB PBU DC-DC Booster 12V-12V
 
Track and trace opzetten ipv alarm. Een alarm in een garage die niet aan je woning hangt of zoals bij appartement ver weg is, is een alarm geen optie. Meesten reageren zelfs niet. Track en trace apparaatje werkt op batterij en je krijgt een melding als je motor beweegt. Beter dan een alarm dat staat te bleiren, waar niemand nog van opkijkt. Niet?
 
grootste probleem daar mee 1 autoaccu's zijn daarvoor niet geschikt dat zijn startaccu's en die hebben regelmatig hoge belasting nodig om sulfatering te voorkomen. en 2 op het moment dat je een volle accu aan een veel legere koppelt krijg je nogal hoge stromen en je zal dus ook met dikke kabels en dikke aansluitingen moeten werken.
dus gebruik gebruik caravan accu's die zijn gemaakt om langdurig kleinere stromen te leveren en die kan je veel verder ontladen zonder schade aan te brengen en de 12V naar 12V lader er tussen zorgt dat je veel minder vaak accu hoeft te wisselen omdat je caravan accu veel leger kan maken omdat de lader de spanning omhoog brengt naar de juiste accuspanning voor je motor en gelijktijdig beperkt hij de stroom zodat je met dunne draden en standaard aansluitingen kan werken zonder dat er dingen smelten. Acculader LEAB PBU DC-DC Booster 12V-12V

allemaal theorie ...

een auto die 3 maand stil staat, daar moet je ook geen "caravan-accu" aan koppelen om sulfatering te voorkomen... niemand doet dit met zijn motor die hij in de winter niet gebruikt en in een motor met electrische starter zit ook een startaccu ...
zijn batterij is niet leeg, maar vol. hang daar een volle auto accu aan, en er gaat NUL stroom lopen ...
wat maakt de lader uit ? die zit in huis en ziet de motor niet ...
een kleine auto accu heeft vermogen zat om een alarm van een motorfiets te voeden EN een motor te starten , ook na maaaanden, en is veel goedkoper dan een caravan accu, omdat die in vele grotere getallen geproduceerd worden.
dikkere kabels zijn nergens voor nodig, maar als je toch kabels legt, kan je even goed dikkere leggen, zodat ALS je ooit eens met een platte batterij in panne staat, je héél makkelijk hem kan jump-starten wat anders bij een onbereikbare batterij niet mogelijk is. met dunne kabeltjes kan je dan niets ...
 
TS heeft het er over dat hij hem wil aansluit via de accessoire plug of de aansluiting voor de standaard acculader dus geen dikke draden aanwezig. en dan kan je wel leuk een extra accu er naast zetten die net is opgeladen en dan blaas je met die 2V verschil genoeg stoom door de aansluiting om de zekering er uit te blazen. dan heb je dus nog niks bereikt. en zoveel duurder zijn caravan accu's ook niet en je hebt er maar 1 nodig met een lader. die paar dagen zonder voor het thuis opladen red je prima zelfs als je hem met een druppellader thuis oplaad.
 
ja een net opgeladen accu zit makkelijk aan de 14.5 volt (dus ook als je net gereden hebt) en de meeste mensen zullen de standby accu gaan opladen net voordat er startproblemen optreden dus zo rond de 12.5 volt. dus maximaal 2 volt verschil tussen de 2 accu's. ook als de standby accu tussentijds een keer wordt bijgeladen zal de motoraccu geen 14.5 volt meer hebben en bij het aansluiten is er dus weer een leuk spanningsverschil.
en die stoom kan je natuurlijk wel beperken die dan gaat lopen door er een vermogensweerstand tussen te klussen maar mensen die een kant en klaar oplossing zoeken zijn meestal niet zo van het klussen.
 
1/ Tegen dat die batterij van de lader is en in de garage bij de motor heeft die al lang geen 14,5V meer ...
2/ hoeveel keer heb jij al zekeringen weten springen als iemand zijn auto met platte batterij wil starten met behulp van startkabels ? bij mij nog nooit. ook niet bij geen enkele heftruck (verschil met een auto/moto = nul) en daar heb ik dat al ontelbare keren gedaan.

Dus stop nu maar met dat theorethisch gezever.
 
Laatst bewerkt:
Men neme de accu uit de motorfiets, zet de accu vervolgens thuis aan de lader. 3 maanden later doe je het tegenovergestelde.
Een Telwin 13000 jumpstarter is geen acculader.
 
Een probleem waar meer motorrijders mee kampen die hun motorfiets in een garage hebben staan zonder stroomvoorziening?

Sinds ik verhuisd ben, staat mijn motorfiets (Yamaha XT1200ZE Super Ténéré) in een garage zonder stroomvoorziening. En aangezien mijn motorfiets een alarminstallatie heeft, is de accu na 2 à 3 weken stilstand nét onder het niveau waarop de motor nog wil starten…. de startmotor draait nog wel rond, maar de motor slaat niet meer aan.

Waar ik al maanden naar op zoek ben, maar wat ik nog steeds niet gevonden heb, is het volgende:
  • Een acculader-met-interne-accu, die ik thuis aan een 240V stopcontact kan opladen. Is deze accu vol, dan….
  • …..zet ik de acculader naast mijn motorfiets en verbindt deze accu met mijn motorfiets (via een standaardaansluiting die voor een druppellader op de motorfiets is aangebracht, of via de sigarettenaansluiter die op de motorfiets zit). Omvang van de acculader is daarom van ondergeschikt belang, gewicht is ook niet zo belangrijk.
  • De externe accu werkt dan als een druppellader en moet daarom een ingebouwd systeem voor druppelladen hebben.
  • Het is belangrijk dat het externe accu-apparaat beschikt over aansluitingen zoals een verbinding voor een sigarettenaansluiting o.i.d., omdat de accu van de motor diep achter de beplating is weggebouwd – ik kan de ‘normale’ accuklemmen niet gebruiken om de accu van de motor op te laden.
De acculaders die ik tot nu toe heb gevonden, hebben óf alleen accuklemmen, óf geen druppellader-faciliteit, óf hebben geen interne accu, etc.

De enige acculader die ik gevonden heb die wellicht aan alle gevraagde specificaties zou kunnen voldoen is de Telwin 13000. Maar ik weet niet hoe lang dat ding als druppellader kan functioneren alvorens de interne accu daarvan leeg is.
Wie heeft ervaring met dit praktische probleem? Wie kent oplossingen en heeft tips?

Zie reacties met grote belangstelling tegemoet,

Paul van Oort
Welkom op MF
 
1/ Tegen dat die batterij van de lader is en in de garage bij de motor heeft die al lang geen 14,5V meer ...
2/ hoeveel keer heb jij al zekeringen weten springen als iemand zijn zuto met platte batterij wil starten met behulp van startkabels ?

Dus stop nu maar met dat theorethisch gezever.
hoeveel zekeringen ken jij in startkabels. startkabels werken op het principe van dikke kabels die tegen een hoop stroom kunnen. standaard aangebrachte verbindingen hebben wel een zekering en meestal houd die wel op bij 10A en dunne draden.
dus waarom het vergelijk met startkabels de constructie is volledig anders als wat de TS wil en het is ook niet een practiche oplossing bij veel motoren omdat de accu gewoon slecht bereikbaar is.
en nu je het toch over startkabels hebt de zekering er in heb ik niet zien smelten de startkabels wel en dat voordat er gestart werd. OK ze waren niet van al te beste kwaliteit achteraf gezien er zat wat weinig koper in voor een startkabel en een hoop isolatie maar ze waren nog altijd een stuk dikker als wat normaal aan een accessoireplug aangesloten zit. dus niks geen theoretisch gezever gewoon praktijkervaring.
 
ja een net opgeladen accu zit makkelijk aan de 14.5 volt (dus ook als je net gereden hebt) en de meeste mensen zullen de standby accu gaan opladen net voordat er startproblemen optreden dus zo rond de 12.5 volt. dus maximaal 2 volt verschil tussen de 2 accu's. ook als de standby accu tussentijds een keer wordt bijgeladen zal de motoraccu geen 14.5 volt meer hebben en bij het aansluiten is er dus weer een leuk spanningsverschil.
en die stoom kan je natuurlijk wel beperken die dan gaat lopen door er een vermogensweerstand tussen te klussen maar mensen die een kant en klaar oplossing zoeken zijn meestal niet zo van het klussen.

Dit is volgens mij onzin, een net geladen accu zit in minder dan 10 minuten weer rond de 12,85 volt
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Als je wil gaan laden met een grote accu dan moet je een step up configuratie maken. Van 12,6 volt naar 13,8 a 14 volt.

Ik zou gewoon een extra accu neerzetten en een starthulpje geven na die 3 weken.
 
nog zo'n slimme oplossing waar TS niks aan heeft. met een afgekoppelde accu werkt het alarm niet meer. en laat dat bij veel verzekraars gewoon een eis zijn voor diefstal verzekering.
Die verzekeraars weten alleen dat het alarm geïnstalleerd is en moeten bij diefstal uitkeren. Als de accu en de batterij van het alarm leeg zijn werkt het ook niet.
 
nog zo'n slimme oplossing waar TS niks aan heeft. met een afgekoppelde accu werkt het alarm niet meer. en laat dat bij veel verzekraars gewoon een eis zijn voor diefstal verzekering.

Hoe gaat de verzekering er achter komen dat de accu niet aangesloten was? De motor is dan toch al pleite.

Twee van deze accu's en een geschikte lader in huis.
Een eenvoudige standaard 9 volt barrel plug man en vrouw, vrouw aan de accu met een 5 ampere zekering er tussen. Man aan beide accu's. Nog een vrouw aan de acculader.

Elke week (of twee) wissel je de accu om.

Voor starten koppel je de externe accu los en die laat je in de garage staan.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan