Achterwiellager R1150GS kapotgelopen

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Hoi,

een vriend van mij is tijdens een motorrit zaterdag blijven staan met een olie lekkende cardan op zijn BMW R1150GS. Tussen het wiel en de kardanklok liep de olie er in grote vette druppels uit.

Toen we de fiets uiteindelijk bij mij in de werkplaats hadden en we het achterwiel eraf gehaald hadden, bleek dat de oliekeerring tussen kardan en wiel helemaal aan gort gesneden was. Het wiellager (kogellager, met een metalen strip aan enkele kogeltjes vastgeklonken) was helemaal in de soep gelopen en heeft de keerring kapot gesneden. ;(

Mijn vragen:
  • moet de wielnaaf losgemaakt en opnieuw geperst worden om het wiellager te vervangen?
  • Wat zijn ongeveer de kosten van het lager en de keerringen?
  • Is het verstandig om meteen het conische naaldlager, dat in de kardanklok zit, te vervangen?
  • Kan ik dit vreemde lager vervangen door een van betere kwaliteit (skf of iets dergelijks)?
  • Komt dit vaker voor bij deze hokken (km. stand : 57000)?

Alle hulp is welkom, aangezien ik niet echt thuis ben in Duitse "kwaliteitsfietsen" })
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je er helaas niet meer helpen maar het lijkt mij nogal vroeg voor een lager om nu al kapot te gaan:?. Misschien is iets anders de oorzaak geweest, een cardanas die niet goed teruggezet is (onbalans).

De meeste lagers die je bij de motorzaak haalt zijn gewoon goede kwaliteit vervangingslagers van een grote fabrikant (SKF in mijn geval).

Succes!
 
Hoi,

een vriend van mij is tijdens een motorrit zaterdag blijven staan met een olie lekkende cardan op zijn BMW R1150GS. Tussen het wiel en de kardanklok liep de olie er in grote vette druppels uit.

Toen we de fiets uiteindelijk bij mij in de werkplaats hadden en we het achterwiel eraf gehaald hadden, bleek dat de oliekeerring tussen kardan en wiel helemaal aan gort gesneden was. Het wiellager (kogellager, met een metalen strip aan enkele kogeltjes vastgeklonken) was helemaal in de soep gelopen en heeft de keerring kapot gesneden. ;(

Mijn vragen:
  • moet de wielnaaf losgemaakt en opnieuw geperst worden om het wiellager te vervangen?
  • Wat zijn ongeveer de kosten van het lager en de keerringen?
  • Is het verstandig om meteen het conische naaldlager, dat in de kardanklok zit, te vervangen?
  • Kan ik dit vreemde lager vervangen door een van betere kwaliteit (skf of iets dergelijks)?
  • Komt dit vaker voor bij deze hokken (km. stand : 57000)?

Alle hulp is welkom, aangezien ik niet echt thuis ben in Duitse "kwaliteitsfietsen" })

Kan je niet helpen want ben ook een Jap, maar wel alle lagers vervangen en alles goed spoelen zit vrijwel zeker ijzerdeeltjes in. :W
 
Let er ook op dat kroonwiel en pignon goed zijn afgesteld (wss. vulringen).
Haakse overbrengingen willen nog wel eens kapot lopen door een foutieve afstelling (vaak worden vulringen 'vergeten' bij verherdemontage)
Ik heb er zelf vaak mee te maken gehad in sail- e heckdrives op boten, de afstelprocedure wordt vaak erg specifiek omschreven. Rommel niet zomaar wat aan (dure tandwielen!), maar gebruik gewoon meetklokjes e.d. als voorgeschreven.

succes! M.
 
@Vmax-idioot:

Ik heb je een mailtje gestuurd, maar helaas nog niets van je gehoord...

Mail me anders even als je wilt.

:)
Naar welk mailadres?
live of @sloom?

We hebben de hele zooi uit elkaar getrokken en naar BMW Mokam in Maastricht gebracht voor het perswerk.

Kosten: €126 en centen

Vervangen:
wiellager
conisch lager
keerring
0,25 liter cardanolie erin en gaan met die banaan eehh... blik met wielen


Ik zelf heb absoluut niets met BieEmDubbeljoes, geef mij maar een Yamaha.. *O*
 
Naar welk mailadres?
live of @sloom?

We hebben de hele zooi uit elkaar getrokken en naar BMW Mokam in Maastricht gebracht voor het perswerk.

Kosten: €126 en centen

Vervangen:
wiellager
conisch lager
keerring
0,25 liter cardanolie erin en gaan met die banaan eehh... blik met wielen


Ik zelf heb absoluut niets met BieEmDubbeljoes, geef mij maar een Yamaha.. *O*


Naar gmx.de
 
sjesus...die is oud....heb ik toen alleen voor het garmin verhaaltje gebruikt...

ik ga eens kijken of ik daar überhaupt nog de inlogcodes van weet O-)
kom er niet meer in.....die gmx accounts worden automatisch geblocked als ze een tijdje niet gebruikt worden....

Mijn mailadres staat tegenwoordig ook in mijn profiel
 
Laatst bewerkt:
Let er ook op dat kroonwiel en pignon goed zijn afgesteld (wss. vulringen).
Haakse overbrengingen willen nog wel eens kapot lopen door een foutieve afstelling (vaak worden vulringen 'vergeten' bij verherdemontage)
Ik heb er zelf vaak mee te maken gehad in sail- e heckdrives op boten, de afstelprocedure wordt vaak erg specifiek omschreven. Rommel niet zomaar wat aan (dure tandwielen!), maar gebruik gewoon meetklokjes e.d. als voorgeschreven.

succes! M.

daar heb je allemaal niets mee van doen. het is alleen het uitgaande lager dat kapot gaat.
dat kan je ook in je schuurtje vervangen.
hoewel 126 euro ook niet duur is.
er zal max 75 euro materiaal in zitten, dan heeft de motorboer het dus in een uurtje gedaan.
 
Dat bedoelde ik ook: verloopt de afstelling niet door het plaatsen van een nieuw uitgaand lager?
Ik had nl. ingeschat dat een van de haakse assen direct door het uitgaande lager naar het achterwiel liep.
Of snap ik iets nu helemaal niet?
 
daar heb je allemaal niets mee van doen. het is alleen het uitgaande lager dat kapot gaat.
dat kan je ook in je schuurtje vervangen.
hoewel 126 euro ook niet duur is.
er zal max 75 euro materiaal in zitten, dan heeft de motorboer het dus in een uurtje gedaan.
Prijzen onderdelen (bij benadering):

Keerring €26
Wiellager €55
konisch lager €34
olie € 4,50

Persen: half uurtje werk
 
Ik heb een GS 1200 en bij 5000Km heb ik de boel uitelkaar gehaald om te verversen })
Je moet het wel demonteren anders krijg je de olie er nooit uit.
Het is een zogenaamde levenslange olie maar het slijtsel van de pionwielen blijft er ook in |(
Er zit ook geen magneet in waar die zooi aan kan blijven hangen |(
Overmoedige gemakzucht van BMW O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan