Vmax-Idioot
MF veteraan
Hoi,
een vriend van mij is tijdens een motorrit zaterdag blijven staan met een olie lekkende cardan op zijn BMW R1150GS. Tussen het wiel en de kardanklok liep de olie er in grote vette druppels uit.
Toen we de fiets uiteindelijk bij mij in de werkplaats hadden en we het achterwiel eraf gehaald hadden, bleek dat de oliekeerring tussen kardan en wiel helemaal aan gort gesneden was. Het wiellager (kogellager, met een metalen strip aan enkele kogeltjes vastgeklonken) was helemaal in de soep gelopen en heeft de keerring kapot gesneden.
Mijn vragen:
Alle hulp is welkom, aangezien ik niet echt thuis ben in Duitse "kwaliteitsfietsen"
een vriend van mij is tijdens een motorrit zaterdag blijven staan met een olie lekkende cardan op zijn BMW R1150GS. Tussen het wiel en de kardanklok liep de olie er in grote vette druppels uit.
Toen we de fiets uiteindelijk bij mij in de werkplaats hadden en we het achterwiel eraf gehaald hadden, bleek dat de oliekeerring tussen kardan en wiel helemaal aan gort gesneden was. Het wiellager (kogellager, met een metalen strip aan enkele kogeltjes vastgeklonken) was helemaal in de soep gelopen en heeft de keerring kapot gesneden.
Mijn vragen:
- moet de wielnaaf losgemaakt en opnieuw geperst worden om het wiellager te vervangen?
- Wat zijn ongeveer de kosten van het lager en de keerringen?
- Is het verstandig om meteen het conische naaldlager, dat in de kardanklok zit, te vervangen?
- Kan ik dit vreemde lager vervangen door een van betere kwaliteit (skf of iets dergelijks)?
- Komt dit vaker voor bij deze hokken (km. stand : 57000)?
Alle hulp is welkom, aangezien ik niet echt thuis ben in Duitse "kwaliteitsfietsen"
Laatst bewerkt: