Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

MF nightmare
Crew
24 mrt 2003
29.615
14.700
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
10W40, zelfde als Castrol RS die ik nu gebruik. Een andere viscositeit geeft misschien andere resultaten, en ik wil het wel zuiver houden.

En als de olie niet goed werkt, heb ik voldoende reserve nokkenassen en slepers liggen, het zijn alleen deze onderdelen die een risico lopen bij een test van 1000 km.

full
 
10W40, zelfde als Castrol RS die ik nu gebruik. Een andere viscositeit geeft misschien andere resultaten, en ik wil het wel zuiver houden.

En als de olie niet goed werkt, heb ik voldoende reserve nokkenassen en slepers liggen, het zijn alleen deze onderdelen die een risico lopen bij een test van 1000 km.

[afbeelding]

Die Castrol was toch 10w50 ?
 
Nee natuurlijk niet :(

Hoeveel motoren uit die jaren rijden er nog rond, alleen de HD's :Y
Niet slecht bedoeld, maar veel Rolls-Royce auto's rijden ook nog rond of zijn in perfecte staat. Dat heeft meer met de zin tot restauratie te maken en het verantwoorde gebruik.
Niet afgemat op het circuit. :)
Maar misschien is het bij HD wel de kwaliteit die ze eind 70 begin 80 verloren. :?
 
Mijn vader reed in de jaren 60 rond op Honda' s en dat viel, na de nodige aanpassingen, helemaal niet tegen vergeleken met Engelse en Italiaanse machines. De Duitsers hadden na de jaren 50 even niet zoveel te bieden afgezien van BMW (Pa is NSU fan). Trouwens de Lodola was niet echt het topmodel van Guzzi er reden toen ook 500 cc 1 cilinders rond, redelijk betrouwbaar maarja wel techniek uit de jaren '20.

Volgens mij werd er toen nog wel volop op Jawa' s rondgeknord en volgens mij is dat wel het meest degelijke product voor dagelijks vervoer uit die tijd. Snelheid en vermogen was toen nog niet zo' n issue als nu.

Allen trouwens motoren die reden op olie ver beneden de specs van de huidige Action olie om maar even on topic te blijven.
 
Dus jij vind werkelijk dat het topmodel van Moto Guzzi in 1961, De Lodola 235, 1 cylinder, 232,4 cc, en maar liefst 11 pk (bij 6500 rpm) leverende door stoter stangen gedreven kopklepper zonder startmotor technisch superieur was aan de CB72, twin, 250 cc, 24 pk (bij 8000 rpm) leverende door OHC aangedreven kleppen met startmotor (en voorzien van de voor en achter dubbel oplopende remmen) ?

Dat vind jij werkelijk ? en dan noem je mij naïef ? Ik dacht dat je mij liep te trollen, maar blijkbaar meen je het echt ?

btw, gebruik jij Action olie in je Laverda en je XT ?

Wij zitten duidelijk niet op dezelfde frequentie.
kijk anders even hoe je een galetto start, in 1961.


maar goed, jij wil graag vergelijken met de lodola.
Deze zie je tenminste nog in het straatbeeld. Waar de honda's zijn afgetaaid (modulair ontwerpen hadden ze nog niet van gehoord), was de enige oldtimer die ik afgelopen zomer in 3600 laverda kilometers door duitsland, zwitserland en italie heb gezien, jawel, een lodola (en nog een engelse mafkees op een norton, maar die deed een half rondje como meer).

en vergeet de falcone niet. met dynastart. en de door carlo guzzi ''himself'' ontworpen USD voorvork. En natuurlijk de electrische startmotor vanaf 1957.

stoterstangen van tafel vegen is natuurlijk een beetje onzin. tenzij je door het jappen stront in je ogen :+ nog nooit van aermacchi hebt gehoord, en de toeren die ze draaien.

wat ik in mijn motoren gooi, lees het topic maar eens terug.

verdiep je anders ook eens in de GP history van MG van voor 1960.
Wellicht dat je dan wat meer respect kan opbrengen.
 
Respect heeft niets te maken met hetgeen we bediscussiëren. Ik vind het dan ook niet netjes dat je schijnt te weten waar ik wel en geen respect voor heb. Daarnaast wordt het een appels en peren discussie. Om de scherpe kantjes van de discussie te halen is het belangrijk om eens naar de overeenkomsten te kijken. Volgens mij heb je aangegeven de CB450 K0 een mooie machine te vinden, ik ook. Ook vind je een Laverda 750 een mooie machine, ik ook. Daarnaast vind ik een Moto Guzzi 850 een van de mooiere motoren van die tijd en heb ik ook nooit aangegeven alle Japanse motoren mooi te vinden. Beide zijn we hier om te discussiëren over kwaliteit van olie, en beide zouden we wel eens willen weten hoe goed of slecht Action olie is.

Een verdere discussie kost veel tijd en leidt allen maar af, daar stop ik dus mee.

Verder gaan met opbouwen van het blok ga ik wel doen, en daarna rijd ik de Bomber 500 km in (met Castrol RS) tap de olie af, stel de kleppen, en ga er 1000 km mee rijden. Na 1000 km stel ik de kleppen weer en vergelijk ik dat met de stelwaarden van mijn andere Bomber, waarin gewoon Castrol RS zit.

Als iemand deze test op voorhand niet zinvol vind moet dat nu beargumenteren, en niet achteraf gaan zeuren dat deze test niet representatief is of eigenlijk niets zegt. Als er daarna weer een hele discussie ontstaat over de testresultaten vanwege de methodiek heeft de test op voorhand geen enkele zin.
 
Respect heeft niets te maken met hetgeen we bediscussiëren. Ik vind het dan ook niet netjes dat je schijnt te weten waar ik wel en geen respect voor heb.

Een verdere discussie kost veel tijd en leidt allen maar af, daar stop ik dus mee.
.
Dat heb ik niet gezegd. Dat je geen respect zou hebben.
dat insinueer jij nu, dank je wel he. Over netjes gesproken!

en dat tweede heb je al eerder gezegd. voeg de daad eens bij het woord?

geef anders nu maar toe, je hebt immers zelf al te kennen gegeven dat de BB nokkenassen gelijk staan aan een slecht gebit. vandaar ook je test. :}
Dan moet je maar niet over technische superieuriteit beginnen.

Jappanners zijn doorontwikkelaars, europeanen ontwikkelaars. Zou jij toch moeten weten :?

en ja ik vind de BB enorm mooi, maar iedereen die er aan sleuteld, en ook aan andere motoren sleuteld wéét gewoon dat het niet super goed spul is. Finito.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan