AD: Motoren racen op klaverblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phatzak

MF veteraan
30 mrt 2005
4.722
0
Politie machteloos tegen straatraces motorrijders

Motoren racen op klaverblad
Door Olof van Joolen

Motorrijders gebruiken verkeersknooppunten als circuit. Op internetforums staan pagina's vol routes, worden afspraken gemaakt en doen de rijders verslag van hun ritjes.

De politie zegt weinig te kunnen doen aan de bestuurders die met snelheden van 130 kilometer per uur of meer over de klaverbladen scheuren.

Het gaat om verkeerspleinen in midden- en oost-Nederland, zoals Hoevelaken, Deil, Ressen en Beekbergen. Motorrijders maken er een sport van de klaverbladen zo snel mogelijk te ronden, liefst met een knietje aan de grond in de bochten.

De politie heeft geen goed woord over voor het straatracen. ,,Het is al voorgekomen dat het misging en wij de mensen uit de vangrail konden laten zagen. Vervolgens moeten politiemensen het slechte nieuws aan de familie overbrengen'', zegt Frans Zuiderhoek van het het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

De snelwegpolitie stelt dat de motorrijders niet alleen zelf een groot risico nemen, maar ook de rest van het verkeer in gevaar brengen. ,,Zeker weekendverkeer en dit soort motorrijders gaan niet samen. De motorrijders zien auto's als obstakels en willen er zo snel mogelijk langs. Omdat steeds meer klaverbladen niet meer tweebaans zijn, is de enige mogelijkheid via de vluchtstrook of tussen de auto en de vangrail door. Daar schrikken de andere weggebruikers weer van'', aldus Zuiderhoek.

De politie surveilleert in deze tijd van het jaar, wanneer veel motorrijders naar buiten komen, extra opvallend én onopvallend op de klaverbladen. Volgens het KLPD is het echter onmogelijk het fenomeen uit te bannen omdat de straatracers elkaar goed op de hoogte houden van controles en snel naar een ander knooppunt rijden.

Exacte cijfers ontbreken, maar volgens de politie en de internet-fora gaat er regelmatig wat mis. Eind april liep een 26-jarige motorrijder op knooppunt Deil nog een dwarslaesie op toen hij op een politiewagen botste nadat hij een stopteken had gekregen. In hetzelfde weekeinde gingen op knooppunt Gorinchem drie andere motorrijders onder verdachte omstandigheden onderuit.

KLAVERBLAD BRENGT ONGELUK
,,Utrecht/Amersfoort heeft mij een keer een motor en een deuk in mijn ego gekost'', schrijft 'Fastbike' in september 2004 als antwoord op een vraag over de racemogelijkheden van knooppunt Hoevelaken. ,,Dat is dus niet mijn favoriet, maar Zwolle heb ik geen last mee'', voegt hij er stoer aan toe op motor-forum.nl.

Politiemensen Herman Slootman en Bob Melief zuchten bij het horen van dit soort verhalen. Die circuleren met honderden tegelijk op internet, soms compleet met foto's van de crash. Beiden hebben uitgebreide motorervaring, kennen de gevaren van met hoge snelheid over de openbare weg rijden en zien regelmatig waar het racen toe leidt.

Slootman: ,,Laatst hadden we een jongen van 26 die op het forum zag dat er op Hoevelaken werd geracet. Hij er heen en achter de jongens aan die er al reden. Dan gaat het steeds een tandje harder, dus hij deed mee want hij dacht dat het zo hoorde. Uiteindelijk ging hij onderuit en eindigde onder de vangrail. We hebben hem er met krikken onderuit moeten halen; zwaar gewond. Hij bleek pas een maand zijn rijbewijs te hebben en hoopte zo goed bochtjes te leren rijden.''

De verkeersagenten zien ongevallen met dit soort 'meelopers' toenemen sinds de komst van de internetforums. Tegelijkertijd zijn er ook meer ervaren rijders die zwaar gewond raken of zich dood rijden. ,,Niet zo lang geleden hadden we een gast die ook onder de vangrail was geraakt en zijn nek had gebroken. We hebben met tien man de rail opgetild, maar we waren al te laat.''

Een ongeluk met dergelijke hoge snelheden op een klaverblad gaat volgens de politiemensen meestal gepaard met ernstige verwondingen. Door de klap tegen de vangrail lopen de meeste motorrijders botbreuken op, zegt Melief. ,,Ik ben onlangs bij een ongeluk geweest waaraan een jonge jongen een dwarslaesie tot aan zijn nek heeft overgehouden. Hij kan alleen nog zijn hoofd bewegen. 'Daar gaat je carrière', denk ik dan.''

Wat de politiemensen nog het meest verbaast, is dat de omgeving van de straatracers meestal accepteert dat hun vrienden en familieleden zulke risico's nemen. ,,Mensen weten namelijk meestal heel goed wat er aan de hand is wanneer pa of zoonlief met omgevouwen kentekenplaat wegrijdt'', aldus Slootman.

,,Als je dan komt vertellen dat iemand is overleden, zijn ze vaak niet eens verbaasd. Onwillekeurig is het iets waar mensen al tijden rekening mee houden. Ik heb het zelf gemerkt toen ik bij de moeder kwam van een knul van 26 die zich had doodgereden. Daar hoorde ik dat zijn vader vier jaar terug hetzelfde had gedaan. Dan vraag je je toch af hoe iemand zoiets kan doen?''

Bron: AD

Meelezen op het forum schijnt steeds populairder te worden :X Ik hou verder wijselijk mijn mond en zwaai slechts naar diegenen die meelezen :W
 
Kijk ze weten het wel, maar er wordt gewoon geen reet aan gedaan. Want je hoeft niet hard te rijden om onder de vangrail terecht te komen! VERDOMME ik kan hier echt boos om worden! Zorg dan voor zo'n plaat onder de vangrails. Omdat we drugs niet kunnen tegenhouden legaliseren we het ook mondjesmaat. Dit racen zal ook nooit verdwijnen. Zorg dan dat de vangrails veiliger worden en dat dus de motorrijders leren van een crash maar wel een tweede kans krijgen omdat ze het overleefd hebben door zo'n motorveilige vangrail.

'Een ongeluk met dergelijke hoge snelheden op een klaverblad gaat volgens de politiemensen meestal gepaard met ernstige verwondingen. Door de klap tegen de vangrail lopen de meeste motorrijders botbreuken op, zegt Melief. ,,Ik ben onlangs bij een ongeluk geweest waaraan een jonge jongen een dwarslaesie tot aan zijn nek heeft overgehouden. Hij kan alleen nog zijn hoofd bewegen. 'Daar gaat je carrière', denk ik dan.'
 
Kijk ze weten het wel, maar er wordt gewoon geen reet aan gedaan. Want je hoeft niet hard te rijden om onder de vangrail terecht te komen! VERDOMME ik kan hier echt boos om worden! Zorg dan voor zo'n plaat onder de vangrails.
Het leukste is dat juist Hoevelaken en Beekb. zo populair zijn omdat ze géén vangrails hebben :+
 
Het leukste is dat juist Hoevelaken en Beekb. zo populair zijn omdat ze géén vangrails hebben :+

Ja ik rijd ook altijd op klaverbladen zonder vangrails, maar daar waar ze zijn overlijden er toch nog veel. Ik denk dan zo jongens we gaan daar wat aan doen plaat eronder, zodat motorrijders meer kans hebben om het te overleven en er (hoop je dan) mee stoppen. Want ervaring is de beste leermeester. Je kan nog zo vaak zeggen dit of dat is gevaarlijk mensen moeten het zelf ondervinden voor hun ogen geopend worden. Alles wordt getolereerd, maar aan alles wat met verkeer te maken heeft daar wordt geen fuck aan gedaan.
 
Kijk ze weten het wel, maar er wordt gewoon geen reet aan gedaan. Want je hoeft niet hard te rijden om onder de vangrail terecht te komen! VERDOMME ik kan hier echt boos om worden! Zorg dan voor zo'n plaat onder de vangrails. Omdat we drugs niet kunnen tegenhouden legaliseren we het ook mondjesmaat. Dit racen zal ook nooit verdwijnen. Zorg dan dat de vangrails veiliger worden en dat dus de motorrijders leren van een crash maar wel een tweede kans krijgen omdat ze het overleefd hebben door zo'n motorveilige vangrail.

:^

Er over lullen is makkelijk,. maar de overheid die er iets aan doet is een 2de,.wel jammer dat alle motorrijders zo over een kam worden geschoren, het zal wel weer komkommertijd zijn in de kranten wereld |(

het valt me op dat de laatste 2 a 3 jaar er iedere keer rond deze tijd dit soort berichten in de verschillende media staan. B|
 
De politie heeft geen goed woord over voor het straatracen. ,,Het is al voorgekomen dat het misging en wij de mensen uit de vangrail konden laten zagen. Vervolgens moeten politiemensen het slechte nieuws aan de familie overbrengen'', zegt Frans Zuiderhoek van het het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

Dat staat er ook weer lekker. Iemand rijd zich dood, en wat is het ergste? Dat de agenten het aan de familie moeten vertellen . :N

Ik denk wel dat er de eerste maand wat meer capaciteit vrijgemaakt gaat worden voor controles, dsu kijk uit!
 
Kijk ze weten het wel, maar er wordt gewoon geen reet aan gedaan. Want je hoeft niet hard te rijden om onder de vangrail terecht te komen! VERDOMME ik kan hier echt boos om worden! Zorg dan voor zo'n plaat onder de vangrails. Omdat we drugs niet kunnen tegenhouden legaliseren we het ook mondjesmaat. Dit racen zal ook nooit verdwijnen. Zorg dan dat de vangrails veiliger worden en dat dus de motorrijders leren van een crash maar wel een tweede kans krijgen omdat ze het overleefd hebben door zo'n motorveilige vangrail.

Je draait de zaken een beetje om.

Je bent te gierig om op een circuit te gaan rijden en dus neem je maar een klaverblad.
Daarmee neem je zelf een bepaald on-incalculeerbaar risico voor lief.
Hoe meer bochtjes je pakt hoe groter het risico dat je een keer onderuitschuift en hoe hoger op dat moment je snelheid hoe ernstiger het letsel.
Ongeacht veilige of onveilige rail.

Tuurlijk moeten er motorveilige rails komen, maar niet omdat dan het klaverbladracen veiliger word. Bovendien...met die snelheden zal t niet zo heel veel verschil maken denk ik.
Niet zo janken en sparen voor cicuitrijden, mooie uitloopmogelijkheden en veel ruimte om glijdend tot stilstand te komen.

Zo...shoot me.... 8-)
 
Je draait de zaken een beetje om.

Je bent te gierig om op een circuit te gaan rijden en dus neem je maar een klaverblad.
Daarmee neem je zelf een bepaald on-incalculeerbaar risico voor lief.
Hoe meer bochtjes je pakt hoe groter het risico dat je een keer onderuitschuift en hoe hoger op dat moment je snelheid hoe ernstiger het letsel.
Ongeacht veilige of onveilige rail.

Tuurlijk moeten er motorveilige rails komen, maar niet omdat dan het klaverbladracen veiliger word. Bovendien...met die snelheden zal t niet zo heel veel verschil maken denk ik.
Niet zo janken en sparen voor cicuitrijden, mooie uitloopmogelijkheden en veel ruimte om glijdend tot stilstand te komen.

Zo...shoot me.... 8-)
heeft denk ik niets met gierigheid te maken, maar over beschikbaarheid,het circuit is voor de meeste toch wel zo'n 200KM rijden weg.
het klaverblad is voor de hand liggend,ok blijft de vraag is het verstandig :N
 
Why would we??, jij hebt toch altijd gelijk :Z
Wauw jij bent goed in discussie's :z ... Beetje jammer..

Je draait de zaken een beetje om.

Je bent te gierig om op een circuit te gaan rijden en dus neem je maar een klaverblad.
Daarmee neem je zelf een bepaald on-incalculeerbaar risico voor lief.
Hoe meer bochtjes je pakt hoe groter het risico dat je een keer onderuitschuift en hoe hoger op dat moment je snelheid hoe ernstiger het letsel.
Ongeacht veilige of onveilige rail.

Tuurlijk moeten er motorveilige rails komen, maar niet omdat dan het klaverbladracen veiliger word. Bovendien...met die snelheden zal t niet zo heel veel verschil maken denk ik.
Niet zo janken en sparen voor cicuitrijden, mooie uitloopmogelijkheden en veel ruimte om glijdend tot stilstand te komen.

Zo...shoot me.... 8-)
Niet alleen de klaverbladen worden gebruikt om hard te rijden ;) , het is alleen weer jammer dat ze dit net eruit pikken om aan te pakken/onder de media te brenegn. En ja ipv controlleren zorg eerst maar dat het veilig is, ga dan controleren. Of zorg iig dat je plannen hebt klaarliggen.
 
Je draait de zaken een beetje om.

Je bent te gierig om op een circuit te gaan rijden en dus neem je maar een klaverblad.
Daarmee neem je zelf een bepaald on-incalculeerbaar risico voor lief.
Hoe meer bochtjes je pakt hoe groter het risico dat je een keer onderuitschuift en hoe hoger op dat moment je snelheid hoe ernstiger het letsel.
Ongeacht veilige of onveilige rail.

Tuurlijk moeten er motorveilige rails komen, maar niet omdat dan het klaverbladracen veiliger word. Bovendien...met die snelheden zal t niet zo heel veel verschil maken denk ik.
Niet zo janken en sparen voor cicuitrijden, mooie uitloopmogelijkheden en veel ruimte om glijdend tot stilstand te komen.

Zo...shoot me.... 8-)
Kan moeilijk iedere dag op het circuit gaan rijden, een keer of 8 per jaar lukt nog wel. Een zomer heeft nu eenmaal meer dagen om te rijden, dus dan maar mooie bochten op zoeken. Ze lullen hier alleen over klaverbladen, maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere bochten waar je er net zo hard af kan knallen en het een en ander kunt raken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan