Advies schade door oliespoor (Belgie)

BtiMW

Die hard MF'er
Donateur
5 okt 2002
708
296
Hoi allemaal

Daarstraks ben ik door een olievlek gereden
Gelukkig niet gevallen maar door target fixation vol over de betonnen middenverhoging gereden
Enkele minuten later arriveerde de brandweer op de melding van het oliespoor (niet door mij)
Zij hebben de rijbaan proper gemaakt, net als mijn motor waarvan de banden vol hingen met olie
De brandweer ging mij vermelden in hun verslag, ze hebben mijn gegevens (foto van nummerplaat en ID kaart)

Ik heb een slinger in het voorwiel geconstateerd en voel een putje in het balhoofd

Wat ik ga doen:
Met het wiel langs de bandencentrale om de slingering beter te kunnen documenteren
Een telefoontje naar de verzekeringsagent
Verder?
Kan ik dat verslag van de brandweer opvragen?
Langs de dealer voor een prijsopgave voor een wiel en de herstelling van het balhoofd?
 
Het enige wat zinvol is, is de veroorzaker van het oliespoor achterhalen.

De gemeente of wegbeheerder aansprakelijk stellen kan alleen wanneer men niet heeft gehandeld naar de melding. Maar het klinkt of het vers was en de brandweer stond er snel bij ...
 
Ik weet niet hoe de wetgeving in België is, maar ik wacht al 19 jaar op de schadevergoeding van de Belgische wegbeheerder voor een schadegeval op de A26/E28 onder Luik. Daar was toen een gat in het wegdek en daar klapte ik met 170 doorheen. Ik was 's ochtends vroeg onderweg in de nog laagstaande zon turend en haalde wat vrachtwagens in. Kon weinig uitwijken met links een vangrail en rechts vrachtwagens. Voorvelg een slag en 2 banden beschadigd. Verder niets behalve een hartverzakking. Wegdek was eerder gerepareerd dan mijn motor. Ik had 2 nieuwe banden nodig en later een nieuwe velg moeten kopen. Heb wegbeheerder aansprakelijk gesteld, maar noppes, nada, nix.
 
Laatst bewerkt:
Vervelend! Nog relatief goed mee weg gekomen als ik het zo hoor.

Ik ben in NL onderuit gegaan door glad wegdek (laagje rubber op rotonde + regen). Toen ook opgezocht hoe dit zit, komt er op neer dat de bewijslast bij jou ligt dat de gemeente ervan wist en niets gedaan heeft. Daarnaast mag de gemeente zich beroepen op 'we wisten het wel maar we hadden geen tijd/geld'. Kortom: volkomen kansloos.

Als de regels in BE enigszinds zo zijn als in NL, zou ik er maar niet al te veel hoop op hebben. In NL stond dit op de website vd gemeente.
 
Als je in België geld vergoed kan krijgen wegens wegdek schade ...

Zou de regering zo arm zijn als een 3e wereld zandbakken land ..
Ze houden dan nog geen geld over om de stroomrekening te betalen van de pomp van manneke pis .



T is gewoon kut.. maar kans van slagen acht ik nihil .
Reed vroegah veel op Belgenland , m'n werkgever deed in die tijd niet eens meer de moeite om
dit soort zaken te melden , onder de noemer , dat is net zo nuttig als een hoer met een piemel.

T ziet er grappig uit maar je hebt er geen fuck aan.
 
Vervelend! Nog relatief goed mee weg gekomen als ik het zo hoor.

Ik ben in NL onderuit gegaan door glad wegdek (laagje rubber op rotonde + regen). Toen ook opgezocht hoe dit zit, komt er op neer dat de bewijslast bij jou ligt dat de gemeente ervan wist en niets gedaan heeft. Daarnaast mag de gemeente zich beroepen op 'we wisten het wel maar we hadden geen tijd/geld'. Kortom: volkomen kansloos.

Als de regels in BE enigszinds zo zijn als in NL, zou ik er maar niet al te veel hoop op hebben. In NL stond dit op de website vd gemeente.
Toch heeft een kennis van mij wel zijn schade vergoed gekregen,hij reed zijn carter stuk(auto) door een gat in de weg,heeft wel 4jaar
geduurd,geval is al van jaren geleden,dus het kan zijn dan intussen de regels veranderd zijn.Zelf heb ik een keer mijn motor total loss
gereden omdat hij onbestuurbaar werd door scheuren in het wegdek,mijn verzekering begon er niet eens aan de wegbeheerder
aansprakelijk te stellen,gelukkig was ik all risk verzekert dus heb het vergoed gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met België... maar in Nederland moet je in ieder geval aangifte doen bij de politie. Je kunt proberen de wegbeheerder proberen aansprakelijk te stellen. Maar dat levert vaak weinig op...

Hier in Nederland hebben we dan nog het waarborgfonds waar je je op kunt beroepen.
Met de juiste bewijsvoering kun je dan soms nog een deel vergoed krijgen. Wellicht dat er ook zoiets in België bestaat?

Vervelend! Nog relatief goed mee weg gekomen als ik het zo hoor.

Ik ben in NL onderuit gegaan door glad wegdek (laagje rubber op rotonde + regen). Toen ook opgezocht hoe dit zit, komt er op neer dat de bewijslast bij jou ligt dat de gemeente ervan wist en niets gedaan heeft. Daarnaast mag de gemeente zich beroepen op 'we wisten het wel maar we hadden geen tijd/geld'. Kortom: volkomen kansloos.

Als de regels in BE enigszinds zo zijn als in NL, zou ik er maar niet al te veel hoop op hebben. In NL stond dit op de website vd gemeente.
Of men daadwerkelijk rubber direct en overal zouden moeten verwijderen weet ik niet. Olie wordt wel gezien als een gevaarlijke situatie. Echter de wegbeheerder zal zich vaak op overmacht beroepen, of aangeven nog niet van de situatie af te weten.
Bij olie, kun je het bij het waarborgfonds proberen. Olie wordt als verloren lading beschouwd.
Paar jaar terug ben ik onderuit gegaan door olie. Politie is aanwezig geweest vanwege de gevaarlijke situatie. Ook auto's die van het wegdek af schoven met allerlei schade.
Gemeente (wegbeheerder) gaf aan op dat moment niet van de melding te weten en daardoor niet aansprakelijk. Lullige was dat het zo'n 2 en half tot 3 uur heeft geduurd voordat mijn motor afgevoerd kon worden en nog altijd niemand had gezien qua wegbeheerder. Dat waren de agenten ook pissig om.
Via het waarborgfonds heb ik een groot deel vergoed gekregen.
Heb daarvoor de aangifte, foto's, en Facebook posting, verslagen van contact met arriva (het was een busroute, kon van een bus komen) aangeleverd. Plus de contact gegevens van een beheerder van videobeelden van beveiligscameras waarop te zien was dat ik onderuit ging. Helaas in de uren daarvoor geen beelden van mogelijke vervuiler.
Binnen een week of 3 was er rond de 3k overgemaakt op m'n rekening.
 
Ik ben een paar jaar terug gered door mijn ABS met olie op de weg. Auto's schoven alle kanten op, voetgangers moesten rennen voor hun leven. Ik heb de politie gebeld, en ben ter plaatse gebleven om het verkeer te waarschuwen. Daarbij heb ik een motorrijder voor een val behoed. Toen na ruim een uur nog geen politie verschenen was, ben ik verder gereden.
 
Toch heeft een kennis van mij wel zijn schade vergoed gekregen,hij reed zijn carter stuk(auto) door een gat in de weg
Het is ook niet onmogelijk, maar zoals in mijn geval is rubber op het wegdek (krappe rotonde met veel vrachtverkeer = veel wringende banden) niet te zien. Dan zul je al een stroefheidsmeting moeten doen bijv, die ik dan dus zou moeten gaan regelen omdat de bewijslast bij lag. Gat in de weg is wat makkelijker aan te tonen ;).

Overigens was ik ook allrisk verzekerd, dus viel al met al mee.
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal, zij het niet echt hoopgevend.
Een of andere instantie zoals wegbeheer kan ik niet gaan aankloppen gezien hun correct gereageerd hebben
De brandweer was enkele minuten na mij reeds ter plaatse
Dus rest er enkel nog de veroorzaker op te sporen. . . . .
En moest ik die kunnen achterhalen, moet ik nog steeds bewijzen dat hij de olievlek heeft veroorzaakt.
Misschien heeft die persoon de olievlek zelf opgemerkt en zelf melding gedaan. (ik zou het een prima verdediging vinden op een rechtbank)
Dus ik zal de schade zelf moeten fiksen

De balhoofdlagers zijn vervangen ondertussen, en straks laat ik de velg nog even controleren en indien nodig richten

Het had erger kunnen zijn . . .
 
Ik weet niet hoe de wetgeving in België is, maar ik wacht al 19 jaar op de schadevergoeding van de Belgische wegbeheerder voor een schadegeval op de A26/E28 onder Luik. Daar was toen een gat in het wegdek en daar klapte ik met 170 doorheen. Ik was 's ochtends vroeg onderweg in de nog laagstaande zon turend en haalde wat vrachtwagens in. Kon weinig uitwijken met links een vangrail en rechts vrachtwagens. Voorvelg een slag en 2 banden beschadigd. Verder niets behalve een hartverzakking. Wegdek was eerder gerepareerd dan mijn motor. Ik had 2 nieuwe banden nodig en later een nieuwe velg moeten kopen. Heb wegbeheerder aansprakelijk gesteld, maar noppes, nada, nix.
Dan zal je natuurlijk niet betaald worden. Je mag er maar 120.
De kans dat je geld ziet van de overheid is zo goed als nul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan