Ik ben op zoek naar een eerste motor en daarom zoekende naar wat advies en input om de opties wat op een rijtje te krijgen.
Klein stukje voorgeschiedenis, ik heb nu ongeveer 3,5 maand mijn rijbewijs (A) en heb een aantal keren op verschillende soorten motoren gereden om te zien of het wat is (denk aan weekendjes weg met stukken snelweg en wat langs dijken, grofweg 350-400km oid per keer). De motoren waren een Triumph Street Triple R, Honda Transalp 650 en Suzuki GSX-R 750. Ik ben vrij lang (1.95m-2m). Ik weet niet zo heel veel van motoren, het meeste dat ik weet is afkomstig van fora en youtube.
Dilemma 1: ik zou de motor met name willen gebruiken om wat langere stukken te rijden en misschien wel een keer te gaan kamperen oid. Op zich zou een motor als een Transalp hier goed bij passen. Probleem is alleen dat ik deze nogal saai vind, als ik er nu al geen 'klik' mee heb denk ik niet dat dat er op lange termijn gaat komen. De Triumph was echt zo tof om op te rijden, maar misschien niet echt praktisch. Afweging voelt een beetje als verstand tegen het hart, hoe staan jullie hierin? Vinden jullie het te doen om te touren en bagage mee te nemen op een motor?
Dilemma 2: Budget deel 1, nieuwere motor of betere specs? Zo kort bedacht denk ik dan met name aan kosten van aanschaf en direct / op korte termijn uit te voeren onderhoud.
Uitgangspunt hierbij is: ik ben niet handig, heb nagenoeg geen gereedschap en simpelweg niet de kennis (of tijd) om hier echt aan te werken. Het uitvoeren van reparaties zal ik dus niet echt zelf kunnen doen. Dit wetende, is het verstandiger om een motor te kopen die 'nieuwer' is (minder km) maar minder goede specs heeft. Wat denken jullie dat handig is, en waarom? Is het overdreven om kosten van reparaties direct mee te nemen?
Dilemma 3: budget deel 2, opties! Ik wil idealiter tussen de EUR2.5k - EUR3k uitgeven. Motoren waar ik nu aan denk zijn: Kawasaki ER6N, Ducati Monster 620 ie / 750, Kawasaki Versys 650. Ondertussen zijn er zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet echt meer kan zien. Hebben jullie nog suggesties of motoren waarvan je denkt, hier moet je zeker naar kijken?
Overig: zijn er andere dingen waarvan jullie zeggen, vergeet dit zeker niet?
Dank voor het lezen (en de input), ik besef me dat ik zeker niet de eerste ben die deze vragen heeft gesteld. Ik heb, hoe moeilijk het misschien te geloven is, naar eer en geweten de zoek functie gebruikt.
p.s. de GSX-R was erg tof, maar ik ben te lang en was wat te heftig. Ik had eigenlijk constant het gevoel om direct richting het circuit te vertrekken, niet echt een neiging die je moet hebben op de openbare weg :p
Klein stukje voorgeschiedenis, ik heb nu ongeveer 3,5 maand mijn rijbewijs (A) en heb een aantal keren op verschillende soorten motoren gereden om te zien of het wat is (denk aan weekendjes weg met stukken snelweg en wat langs dijken, grofweg 350-400km oid per keer). De motoren waren een Triumph Street Triple R, Honda Transalp 650 en Suzuki GSX-R 750. Ik ben vrij lang (1.95m-2m). Ik weet niet zo heel veel van motoren, het meeste dat ik weet is afkomstig van fora en youtube.
Dilemma 1: ik zou de motor met name willen gebruiken om wat langere stukken te rijden en misschien wel een keer te gaan kamperen oid. Op zich zou een motor als een Transalp hier goed bij passen. Probleem is alleen dat ik deze nogal saai vind, als ik er nu al geen 'klik' mee heb denk ik niet dat dat er op lange termijn gaat komen. De Triumph was echt zo tof om op te rijden, maar misschien niet echt praktisch. Afweging voelt een beetje als verstand tegen het hart, hoe staan jullie hierin? Vinden jullie het te doen om te touren en bagage mee te nemen op een motor?
Dilemma 2: Budget deel 1, nieuwere motor of betere specs? Zo kort bedacht denk ik dan met name aan kosten van aanschaf en direct / op korte termijn uit te voeren onderhoud.
Uitgangspunt hierbij is: ik ben niet handig, heb nagenoeg geen gereedschap en simpelweg niet de kennis (of tijd) om hier echt aan te werken. Het uitvoeren van reparaties zal ik dus niet echt zelf kunnen doen. Dit wetende, is het verstandiger om een motor te kopen die 'nieuwer' is (minder km) maar minder goede specs heeft. Wat denken jullie dat handig is, en waarom? Is het overdreven om kosten van reparaties direct mee te nemen?
Dilemma 3: budget deel 2, opties! Ik wil idealiter tussen de EUR2.5k - EUR3k uitgeven. Motoren waar ik nu aan denk zijn: Kawasaki ER6N, Ducati Monster 620 ie / 750, Kawasaki Versys 650. Ondertussen zijn er zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet echt meer kan zien. Hebben jullie nog suggesties of motoren waarvan je denkt, hier moet je zeker naar kijken?
Overig: zijn er andere dingen waarvan jullie zeggen, vergeet dit zeker niet?
Dank voor het lezen (en de input), ik besef me dat ik zeker niet de eerste ben die deze vragen heeft gesteld. Ik heb, hoe moeilijk het misschien te geloven is, naar eer en geweten de zoek functie gebruikt.
p.s. de GSX-R was erg tof, maar ik ben te lang en was wat te heftig. Ik had eigenlijk constant het gevoel om direct richting het circuit te vertrekken, niet echt een neiging die je moet hebben op de openbare weg :p