Advies, tips and tricks aankoop motor

MaartenE

MF'er
4 jan 2019
193
114
Ik ben op zoek naar een eerste motor en daarom zoekende naar wat advies en input om de opties wat op een rijtje te krijgen.

Klein stukje voorgeschiedenis, ik heb nu ongeveer 3,5 maand mijn rijbewijs (A) en heb een aantal keren op verschillende soorten motoren gereden om te zien of het wat is (denk aan weekendjes weg met stukken snelweg en wat langs dijken, grofweg 350-400km oid per keer). De motoren waren een Triumph Street Triple R, Honda Transalp 650 en Suzuki GSX-R 750. Ik ben vrij lang (1.95m-2m). Ik weet niet zo heel veel van motoren, het meeste dat ik weet is afkomstig van fora en youtube.

Dilemma 1: ik zou de motor met name willen gebruiken om wat langere stukken te rijden en misschien wel een keer te gaan kamperen oid. Op zich zou een motor als een Transalp hier goed bij passen. Probleem is alleen dat ik deze nogal saai vind, als ik er nu al geen 'klik' mee heb denk ik niet dat dat er op lange termijn gaat komen. De Triumph was echt zo tof om op te rijden, maar misschien niet echt praktisch. Afweging voelt een beetje als verstand tegen het hart, hoe staan jullie hierin? Vinden jullie het te doen om te touren en bagage mee te nemen op een motor?

Dilemma 2: Budget deel 1, nieuwere motor of betere specs? Zo kort bedacht denk ik dan met name aan kosten van aanschaf en direct / op korte termijn uit te voeren onderhoud.
Uitgangspunt hierbij is: ik ben niet handig, heb nagenoeg geen gereedschap en simpelweg niet de kennis (of tijd) om hier echt aan te werken. Het uitvoeren van reparaties zal ik dus niet echt zelf kunnen doen. Dit wetende, is het verstandiger om een motor te kopen die 'nieuwer' is (minder km) maar minder goede specs heeft. Wat denken jullie dat handig is, en waarom? Is het overdreven om kosten van reparaties direct mee te nemen?

Dilemma 3: budget deel 2, opties! Ik wil idealiter tussen de EUR2.5k - EUR3k uitgeven. Motoren waar ik nu aan denk zijn: Kawasaki ER6N, Ducati Monster 620 ie / 750, Kawasaki Versys 650. Ondertussen zijn er zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet echt meer kan zien. Hebben jullie nog suggesties of motoren waarvan je denkt, hier moet je zeker naar kijken?

Overig: zijn er andere dingen waarvan jullie zeggen, vergeet dit zeker niet?

Dank voor het lezen (en de input), ik besef me dat ik zeker niet de eerste ben die deze vragen heeft gesteld. Ik heb, hoe moeilijk het misschien te geloven is, naar eer en geweten de zoek functie gebruikt.

p.s. de GSX-R was erg tof, maar ik ben te lang en was wat te heftig. Ik had eigenlijk constant het gevoel om direct richting het circuit te vertrekken, niet echt een neiging die je moet hebben op de openbare weg :p
 
Poeh, dat is moeilijk en heel pesoonijk!

Ik zou eerst een keuze in type (naked/ all-road/ sport tour) en uitvinden of je meer richting 2 of 4 cilinders neigt. Of het best of two worlds wilt, dus dan zou de Triumph de ideale keuze zijn.

Misschien kun je eerst eens een paar keer een weekendje een motor huren om te zien welk type het beste bij je past.

Zo wilde ik na mijn Monster 796 (overigens ook een fantastische motor!!!) voor een Multistrada gaan. Eigenlijk bij de proefrit kwam ik er al achter dat dat helemaal niet mijn ding was. Maar omdat ik het niet meteen wilde afschrijven heb ik een wekeend een Multistrada gehuurd. En in dat weekend ben ik erachter gekomen dat het echt niet mijn ding is. Ik vind de hele houding gewoon niet prettig. Ik heb heel mijn leven alleen maar sportievere motoren gereden en kon niet wennen aan de rechtop houding van de multistrada.

Toen heb ik blind een Ducati SuperSport S gekocht, zonder zelfs maar een proefrit te maken. Ding bevalt prima. Zit is sportief genoeg, maar door de risers is de houding relaxt genoeg om 4 a 500 km binnendoor door de bergen te knallen.

Ik heb heel mijn leven alleen maar tweecilinders gereden (Alleen Ducati) en kan niet wennen aan een 4 cilinder.

Als gezegd; het is allemaal heel persoonlijk. Iedereen hier gaat je waarschijnlijk zijn eigen merk/ type motor adviseren, maar dat zegt niets over jou als motorrijder.
 
dilemma 1 ga voor hart en neem zo min mogelijk bagage mee. vakantie is loslaten en niet je hele huis meeslepen.
dilemma 2 voor dat je overgaat tot aanschaf neem iemand mee die genoeg technische kennis heeft om te zien welke problemen je kan verwachten. nieuwe hoeft niet per se beter te zijn, ook nieuw kan afgeragt en slecht onderhouden zijn. als er niemand in je omgeving is die dat kan zijn er professionals die dat voor je kunnen zoals Erik van Lent motorkeuringen
dilemma 3 ga ik je geen advies in geven iedereen gaat hier zijn eigen motor noemen en daar heb je weinig aan volg je eigen hart en blijkt het toch niet wat je zocht dan koop je weer wat anders. je leert pas wat je waardeert en wat je liever niet hebt als je er mee moet leven.
 
Maarten, Is het niet een beetje zo dat je teveel van een motor qua toepassing gaat verwachten. Een 125 CC crosser is nou eenmaal geen 1000CC straatracer.

Anyhow heb je je best wel georienteerd. Eigenlijk de keuze al gemaakt, je zit alleen op een bevestiging te wachten. Van de motoren die je noemt zou die Kawasaki, maar dan de 1000 uitvoering, wat mij betreft het beste bij jouw wensen passen. Daar kan je mee dóórrijden, is niet zo onderhoudsgevoelig als die Duc en heeft wat meer in huis als de ER.
 
En als aanvulling op too en de naam Erik van Lent;
Je kunt bij Erik ook sleutelcursussen volgen, voor het onderhouden van je motor. Dus dat zou Dilema 2 voor een deel kunnen wegnemen....
 
Camperen kan op elke motor, ik ben met een 250 volbepakt met zijn tweeen naar Beieren en het Zwarte Woud geweest maar ook met de FZR met tassen en zakken eropuit
 
Verstand tegen hart is een lastige. Mijn huidige motor heb ik bijna twee jaar geleden met het verstand gekocht. Veel kilometers mee gemaakt en op een klein elektrisch dingetje na nooit problemen mee gehad en zeker voor langere tochten/vakanties is het een heel fijne motor.

Maar... voor korte ritjes rondom te kerk van 60-100km (90% van mijn rijden) vind ik hem te lomp, destijds teveel met verstand gekozen en nu klinkt elke smoes als een goed excuus om toch maar een andere motor te gaan kopen. In verband met een krap budget door andere dingen toch erop blijven doorrijden.

Spoiler: zodra de verbouwing/herinrichting klaar is (en ik de motor dus weer de garage uit kan rijden) gaat hij weer op marktplaats, heb een nieuw speeltje op het oog :P
 
Maarten, Is het niet een beetje zo dat je teveel van een motor qua toepassing gaat verwachten. Een 125 CC crosser is nou eenmaal geen 1000CC straatracer.

Anyhow heb je je best wel georienteerd. Eigenlijk de keuze al gemaakt, je zit alleen op een bevestiging te wachten. Van de motoren die je noemt zou die Kawasaki, maar dan de 1000 uitvoering, wat mij betreft het beste bij jouw wensen passen. Daar kan je mee dóórrijden, is niet zo onderhoudsgevoelig als die Duc en heeft wat meer in huis als de ER.
Nou dan zal het budget toch een eind omhoog moeten want een 1000 ga je niet vinden tussen de 2500-3000,-
Met dat budget word zelfs een redelijk jonge 650 een moeilijk verhaal,misschien een oude Triumph Tiger.
 
Wat dacht je van zoiets,een stuk spannender dan een Transalp en groot genoeg voor den langen mensch,
en binnen je budget.
Als je een Transalp al niet spannend genoeg vind ga je dat ook van de Er6N of Versys vinden.
 
Laatst bewerkt:
Doe eens een bezoekje aan motoport Echt heeft altijd veel staan binnen jouw budget. Proefrijden is nooit een probleem daar.
 
Dank, maar toch allemaal net even wat anders :p

Ik bedoel maar te zeggen: De vraag welke motor komt elke week wel een keer voorbij en het komt uiteindelijk weer neer op: Ga proefrijden, of huur een motor naar je zin.
 
Eerlijk gezegd zou ik de Ducati monster uit je rijtje weghalen gezien je lengte. Als ik je verhaal zo lees neig ik naar iets als een TDM 850/900, versys of vstrom 650. Alledrie motoren die erg allround zijn en bovendien betrouwbaar. Toch kom je er, in mijn ervaring althans, pas na langere tijd (en soms meerdere motoren) achter wat je echt zoekt in een motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan