Advies uit eigen ervaring gezocht, olie voor Yamaha R1 1998

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.048
53.984
Kampen (Overijssel)
Het zit er aan te komen, een olie en filterwissel voor mijn motor.
Ik ga ook niet vragen welk type er allemaal ingekieperd kan worden want dat heb ik al gevonden.

Alleen nu zijn er nogal wat "fabrikanten" die allemaal wel een prima smeermiddel leveren voor mijn motor en die zijn ook nog wat uiteenlopend qua prijs. Of de prijs gerelateerd is aan de prestatie weet ik dus niet. Gebaseerd op eigen ervaring ben ik er achter gekomen dat ik een aantal producten niet meer in mijn blok wil hebben. Helaas zijn er nog veel meer merken die ik nog niet geprobeerd heb en hoop er op dat jullie me een beetje kunnen adviseren en dat dan ook willen.

Motor:
Yamaha R1 1998
Km stand 53000.

Welke wil ik er niet in hebben:
Eurol 10w40
Waarom, de motor ging er stroever door schakelen en ik leek alles te voelen van wat er gebeurde aan wrijving tussen de metalen delen.

Het is al wel een paar jaar geleden dat ik deze olie heb gebruikt en ze zullen inmiddels ook hier niet hebben stilgezeten dus wellicht is mijn afkeer ongegrond.

Kroon xpulsa
10w40
Ook bij deze olie ging het schakelen stroever tot soms ronduit beroerd en de motor leek ook moeilijker in z'n vrij te zetten.

En verder wil ik geen oliën of vetten gebruiken die je in en rondom de keuken gebruikt

Geen croma, ossewit,olijfolie, blueband enz enz dus.

Wat ik wel goed vond was Castrol maar hoe zit dat met die frictie modificator?
Heb niet zoveel zin in problemen met m'n koppeling.

Is Motul 300V 4T Factory line 10w40 misschien een goede optie?
Of zou ik voor 20w50 gaan? Die is volgens de handleiding ook goed en heeft een "breder" bereik qua temperatuur.

Bel ray? Lees er positieve dingen over.
_______________________________

Als ik de productspecificatie lijsten erbij pak van de verschillende merken dan voldoen ze allemaal wel. Maar ze voldoen niet aan mijn eisen.

Wie kan, het liefste uit eigen ervaring, mij adviseren?

Dank voor uw aandacht.
 
Oplossing
Castrol heeft ook gewoon goede motorfietsolie. Net als Motul.
Ik snap niet dat je dingen gaat zoeken die er niet zijn, nav je vraag over frictie dingen in de olie.
De vraag komt omdat ik er geen verstand van heb maar er wel wat over gehoord heb.
Zie mijn onwetendheid dan ook maar enkel als de bel horen luiden maar geen idee heb waar de klepel hangt. En dan komt een forum als deze goed van pas, ik waardeer de input dan ook enorm.
Ik hoop ook dat mijn vraagstelling dat duidelijk maakt, dat ik zelf wel gezocht heb, dat er onzekerheid is van mijn kant. Aan jullie om die weg te nemen, door jullie ervaring, meningen ga zo maar door.
Misschien dat ik daardoor wat naïef, onwetend overkom.
Het is niet mijn bedoeling om irritatie...
Ik niet hiflo is de enige aftermarket filter die gelijkwaardig is aan het orgineel.
Nog sterker hiflo maakt oliefilters voor meerdere merken motorfietsen.
Maar er is wel heel veel bagger op de markt en voor de zekerheid kan je dan toch het beste kiezen voor een orgineel olie/luchtfilter.
 
Nu snap ik het niet meer.
Paul Ritsen zegt: Motul is het beste.
Kevinblade zegt: Motorrex is het beste.
RSV31 zegt: Bel Ray is het beste.
Dealer/ deskundige A zegt: Castrol is het beste
Dealer/deskundige B zegt: Shell is het beste.
Dealer/deskundige C zegt: Eurol is het beste.
Dealer/deskundige D zegt: Merk en prijs maakt niet uit als de specificaties maar goed zijn.
En ga zo maar door.
Wie heeft er nou gelijk?
Olie is net als religie.
Je gelooft er ( fanatiek / absurd) in, of je gelooft er niet in.

Of...........je gelooft het allemaal wel. Zal wel goed zijn.
Die laatste is het beste af. Geen zorgen.
Enne..........Het geluk is met de domme.
 
Nu snap ik het niet meer.
Paul Ritsen zegt: Motul is het beste.
Kevinblade zegt: Motorrex is het beste.
RSV31 zegt: Bel Ray is het beste.
Dealer/ deskundige A zegt: Castrol is het beste
Dealer/deskundige B zegt: Shell is het beste.
Dealer/deskundige C zegt: Eurol is het beste.
Dealer/deskundige D zegt: Merk en prijs maakt niet uit als de specificaties maar goed zijn.
En ga zo maar door.
Wie heeft er nou gelijk?
Olie is net als religie.
Je gelooft er ( fanatiek / absurd) in, of je gelooft er niet in.

Of...........je gelooft het allemaal wel. Zal wel goed zijn.
Die laatste is het beste af. Geen zorgen.
Enne..........Het geluk is met de domme.
degene die eurol het beste vindt is afgekeurd.

maar het mooiste is dat jullie je alleen op het merk fixeren, terwijl die merken zoveel verschillende oliën leveren en dat ik een andere viscositeit adviseer dan Paul.

toevallig heb ik Motul 5100 10w40 in de bulk en op de plank en motorex alleen op de plank. Omdat Motul 5100 10w40 een topolie is die bijna overal in kan en motorex voor specifieke motorfietsen betere producten heeft.
 
degene die eurol het beste vindt is afgekeurd.

maar het mooiste is dat jullie je alleen op het merk fixeren, terwijl die merken zoveel verschillende oliën leveren en dat ik een andere viscositeit adviseer dan Paul.

toevallig heb ik Motul 5100 10w40 in de bulk en op de plank en motorex alleen op de plank. Omdat Motul 5100 10w40 een topolie is die bijna overal in kan en motorex voor specifieke motorfietsen betere producten heeft.
Met mijn vraagstelling is het idd makkelijk om een merknaam te noemen. Het ging ook om eigen ervaringen met het betreffende merk en product in combinatie met eenzelfde motorfiets. Dat maakt het dan weer wat specifieker.
Nu meld je er ook bij dat jij het product, welke mijn interesse heeft gewekt, op voorraad hebt. Mag ik dan in veronderstelling zijn dat gezien jouw onderschrift je dat spul verhandeld?
Kun je dan ook originele filters leveren?
Welke naast de inmiddels verstrekte informatie heb je nog nodig om mij een prijsopgave te doen?

Dit alles natuurlijk via een PB.
Ik vraag erom dus ik zie dit dan ook niet als ongevraagde aquisitie.

Dank alvast.
 
Ik niet hiflo is de enige aftermarket filter die gelijkwaardig is aan het orgineel.
Nog sterker hiflo maakt oliefilters voor meerdere merken motorfietsen.
Maar er is wel heel veel bagger op de markt en voor de zekerheid kan je dan toch het beste kiezen voor een orgineel olie/luchtfilter.


En, het gekke is, Hiflo is nog ( 1 van de ) goedkoopste ook! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan