Advies uit eigen ervaring gezocht, olie voor Yamaha R1 1998

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.048
53.984
Kampen (Overijssel)
Het zit er aan te komen, een olie en filterwissel voor mijn motor.
Ik ga ook niet vragen welk type er allemaal ingekieperd kan worden want dat heb ik al gevonden.

Alleen nu zijn er nogal wat "fabrikanten" die allemaal wel een prima smeermiddel leveren voor mijn motor en die zijn ook nog wat uiteenlopend qua prijs. Of de prijs gerelateerd is aan de prestatie weet ik dus niet. Gebaseerd op eigen ervaring ben ik er achter gekomen dat ik een aantal producten niet meer in mijn blok wil hebben. Helaas zijn er nog veel meer merken die ik nog niet geprobeerd heb en hoop er op dat jullie me een beetje kunnen adviseren en dat dan ook willen.

Motor:
Yamaha R1 1998
Km stand 53000.

Welke wil ik er niet in hebben:
Eurol 10w40
Waarom, de motor ging er stroever door schakelen en ik leek alles te voelen van wat er gebeurde aan wrijving tussen de metalen delen.

Het is al wel een paar jaar geleden dat ik deze olie heb gebruikt en ze zullen inmiddels ook hier niet hebben stilgezeten dus wellicht is mijn afkeer ongegrond.

Kroon xpulsa
10w40
Ook bij deze olie ging het schakelen stroever tot soms ronduit beroerd en de motor leek ook moeilijker in z'n vrij te zetten.

En verder wil ik geen oliën of vetten gebruiken die je in en rondom de keuken gebruikt

Geen croma, ossewit,olijfolie, blueband enz enz dus.

Wat ik wel goed vond was Castrol maar hoe zit dat met die frictie modificator?
Heb niet zoveel zin in problemen met m'n koppeling.

Is Motul 300V 4T Factory line 10w40 misschien een goede optie?
Of zou ik voor 20w50 gaan? Die is volgens de handleiding ook goed en heeft een "breder" bereik qua temperatuur.

Bel ray? Lees er positieve dingen over.
_______________________________

Als ik de productspecificatie lijsten erbij pak van de verschillende merken dan voldoen ze allemaal wel. Maar ze voldoen niet aan mijn eisen.

Wie kan, het liefste uit eigen ervaring, mij adviseren?

Dank voor uw aandacht.
 
Oplossing
Castrol heeft ook gewoon goede motorfietsolie. Net als Motul.
Ik snap niet dat je dingen gaat zoeken die er niet zijn, nav je vraag over frictie dingen in de olie.
De vraag komt omdat ik er geen verstand van heb maar er wel wat over gehoord heb.
Zie mijn onwetendheid dan ook maar enkel als de bel horen luiden maar geen idee heb waar de klepel hangt. En dan komt een forum als deze goed van pas, ik waardeer de input dan ook enorm.
Ik hoop ook dat mijn vraagstelling dat duidelijk maakt, dat ik zelf wel gezocht heb, dat er onzekerheid is van mijn kant. Aan jullie om die weg te nemen, door jullie ervaring, meningen ga zo maar door.
Misschien dat ik daardoor wat naïef, onwetend overkom.
Het is niet mijn bedoeling om irritatie...
Omdat in een motor waar allerlei soorten olie ingeflikkert is, in de loop der tijden Castrol wel eens te goed aangekoekt materiaal los kan weken. Als er altijd Castrol in gezeten heeft, is Castrol ook prima, ik gebruik het al heel wat jaren.
Motul mag overigens ook in mijn blok als er toevallig geen Castrol voorhanden is.
Dank je wel voor je reactie.
Aangezien de andere soorten olie meestal maar kort in het blok hebben gezeten verwacht ik niet al te veel problemen tav aangekoekte rommel. Nu me ook duidelijk is dat dat frictie modificatie verhaal mogelijk wat overtrokken is kan ik er dus gewoon castrol in gieten.
Gerustgesteld is het sleutelwoord.

Mijn dank is evenredig groot aan de weggenomen onzekerheid.
Dank dank dank u/jullie wel.
 
Dat is een uitgeklede bell-ray olie


3316487561_523e534908.jpg
 
Net even olie & filters besteld voor de R1 en gelijk voor de GSX600F van mevr MW.
Nog even de bandjes van de GSX600F vervangen en dan zijn we klaar voor onze allereerste moezel tour.

Ook bedankt voor het posten van de bijna blote mevrouwenkont. Leukt de boel wel op, sfeerverhogend ook.
 
Net even olie & filters besteld voor de R1 en gelijk voor de GSX600F van mevr MW.
Nog even de bandjes van de GSX600F vervangen en dan zijn we klaar voor onze allereerste moezel tour.

Ook bedankt voor het posten van de bijna blote mevrouwenkont. Leukt de boel wel op, sfeerverhogend ook.

voor een motorfiets moet je op het volgende letten

codering : JASO MA of liever MA2 ( is een verbetering t.o.v. de MA)

Deze codering geeft aan dat de olie geschikt is voor motorfietsen met natte platenkoppeling. De frictieverminderaars die vanaf API/SH aan de olie is toegevoegd is dan verwijderd om hem geschikt te maken.

De API codering geeft aan hoe modern de motorolie is...hoe hoger de letter achter de S hoe moderner de olie en hoe meer hij geschikt is voor moderne motoren.

Maar zoals je al voorbij hebt zien komen is er een olietopic op motor-forum, dan had je al kunnen lezen waaraan de olie moet voldoen om in je motor te kunnen worden toegepast.
 
voor een motorfiets moet je op het volgende letten

codering : JASO MA of liever MA2 ( is een verbetering t.o.v. de MA)

Deze codering geeft aan dat de olie geschikt is voor motorfietsen met natte platenkoppeling. De frictieverminderaars die vanaf API/SH aan de olie is toegevoegd is dan verwijderd om hem geschikt te maken.

De API codering geeft aan hoe modern de motorolie is...hoe hoger de letter achter de S hoe moderner de olie en hoe meer hij geschikt is voor moderne motoren.

Maar zoals je al voorbij hebt zien komen is er een olietopic op motor-forum, dan had je al kunnen lezen waaraan de olie moet voldoen om in je motor te kunnen worden toegepast.
Welk type olie er geschikt is heb ik dan ook wel uit diverse topics kunnen halen, zoals ik al geschreven had zocht ik ook niet een advies daarin. (Toch bedankt, wordt zeker gewaardeerd)!!

Daar ik al vaker bij deze motor de olie heb verwisseld kwam ik erachter dat naar mijn bescheiden mening de olie die ik het meest gebruikte ook het fijnst vond, het fijnst schakelen en ontkoppelen. Het kost dan ook wat maar dan had ik ook wat, dacht ik.
Maar dan, zoals nu, moet het weer gebeuren en ik had nog een andere olie staan die ook dezelfde specificaties heeft. En dan lijkt het ineens alsof er iets gebeurd is, naar schakelen, naar gevoel in de overbrenging van de ene naar de andere versnelling. Om het grof te zeggen het voelde als droognøken. Het lukt wel maar het is niet prettig.

En dan ga je zoeken, krijgt/leest informatie, frictie modificatie .... Køt dus...

En dan zoek ik hulp, deze hulp zoek ik hier, het Libelle forum bood geen uitkomst.
Hier wel, mijn inziens een paar reacties die echt iets bijgedragen hebben, ik bedoel, wat een ontzettend mooie kont hè?

___________________________________________________________________________


Maar wat is het nu geworden?
Ik heb weer een castrol besteld, voor beide motoren, met filter.


Specificaties

Een kant-en-klaar pakket met alles wat u nodig heeft voor een smeerbeurt! Een oliefilter van HiFLO en vier liter hoogkwalitatieve Castrol Power1 motorolie. Het oliefilter is aan het model aangepast, maar u kunt zelf de viscositeit kiezen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Indien u onzeker bent over de olie en geen informatie zou vinden dan is 10W40 de meest voorkomende viscositeit. Regelmatige smeerbeurten zijn zeker en vast de eenvoudigste en goedkoopste manier om uw motor in topconditie te houden! Castrol Power RS GPS 4T is een geanvanceerde synthetische viertaktsolie van de beste kwaliteit, ontwikkeld voor geanvanceerde motorfietsen. De formule werd ontwikkeld om uw motor maximaal vermogen te laten leveren, zelfs bij hoge toerentallen en zware belasting. Castrol Power GPS reduceert de interne verliezen in de motor met behoud van dezelfde koppelingseigenschappen, alles om maximaal aandrijvingsvermogen te kunnen bieden. Castrol GPS werd speciaal ontwikkeld om de Trizone Technology van de motorfiets om een gecombineerde bescherming van motor, koppeling en transmissie te bieden. Castrol Power RS GPS is bruikbaar in alle moderne viertaktsmotorfietsen waar de API en JASO normen aanbevolen worden.

Kenmerken/voordelen - Trizone Techniek voor een gecombineerde bescherming van motor, koppeling en versnellingsbak - Zeer goede smeringseigenschappen - Ontwikkeld voor moderne motorfietsmotoren
Specificaties API SJ/SL JASO MA-2

De informatie komt van de 24mx,nl pagina en daar heb ik de olie ook besteld.
En mocht het niet voldoen dan ga ik opzoek naar weer een andere. Maar het zal wel goed gaan gezien mijn eigen ervaring.

Ik zal ook niet nalaten om mijn bevinding in dit onderwerp te plaatsen.

Ook mag dit onderwerp in het "allergrootste olietopic" ondergebracht worden. Of in de pedaalemmer. Het is tenslotte maar "weer een olietopic" grmphf..
 
quote:
Een kant-en-klaar pakket met alles wat u nodig heeft voor een smeerbeurt! Een oliefilter van HiFLO en vier liter hoogkwalitatieve Castrol Power1 motorolie. Het oliefilter is aan het model aangepast, maar u kunt zelf de viscositeit kiezen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Indien u onzeker bent over de olie en geen informatie zou vinden dan is 10W40 de meest voorkomende viscositeit. Regelmatige smeerbeurten zijn zeker en vast de eenvoudigste en goedkoopste manier om uw motor in topconditie te houden! Castrol Power RS GPS 4T is een geanvanceerde synthetische viertaktsolie van de beste kwaliteit, ontwikkeld voor geanvanceerde motorfietsen. De formule werd ontwikkeld om uw motor maximaal vermogen te laten leveren, zelfs bij hoge toerentallen en zware belasting. Castrol Power GPS reduceert de interne verliezen in de motor met behoud van dezelfde koppelingseigenschappen, alles om maximaal aandrijvingsvermogen te kunnen bieden. Castrol GPS werd speciaal ontwikkeld om de Trizone Technology van de motorfiets om een gecombineerde bescherming van motor, koppeling en transmissie te bieden. Castrol Power RS GPS is bruikbaar in alle moderne viertaktsmotorfietsen waar de API en JASO normen aanbevolen worden.

Kenmerken/voordelen - Trizone Techniek voor een gecombineerde bescherming van motor, koppeling en versnellingsbak - Zeer goede smeringseigenschappen - Ontwikkeld voor moderne motorfietsmotoren
Specificaties API SJ/SL JASO MA-2

Dit vertrouw ik nooit, dit soort etiketten beloofd altijd hetzelfde... ;)
 
Eerst vraagt 'ie advies voor de bèste olie, vervolgens wordt de olie besteld die specialisten hier aanbevelen, en om het zaakje ècht goed af te ronden worden er voor het gemak maar imitatie oliefilters bij besteld :X
leve het motor-forum *O*
 
Eerst vraagt 'ie advies voor de bèste olie, vervolgens wordt de olie besteld die specialisten hier aanbevelen, en om het zaakje ècht goed af te ronden worden er voor het gemak maar imitatie oliefilters bij besteld :X
leve het motor-forum *O*
Die filters zaten erbij. Maar uit de sarcastische ondertoon uit uw reactie begrijp ik dat deze niet zullen voldoen. Bedankt! Dan ga ik op zoek naar originele filters (advies)?
Het is wel moeilijk om het allemaal goed te doen, zeker als je niet thuis bent in de materie.
Met de banden zat ik ook al met dit probleem, wat is goed voor mij? Ik heb het internet afgezocht en zo goed of kwaad ik kon ben ik uitgekomen op BT016pro banden van bridgestone. Daar is vast ook wel wat op aan te merken, niet alle gelezen reacties waren positief. Nu een paar honderd kilometers verder ben ik best tevreden over de banden, er kan meer mee dan ik met de motor kan. Misschien dat ik ook beter geen R1 had moeten aanschaffen gezien mijn rij ervaring. Toch heb ik deze motor al vanaf 2004 en tot op heden geen spijt van de aanschaf. Wellicht had ik met een rebel meer fun gehad... Sterker, ik heb een rebel voor dagelijks woon werk verkeer, is eigenlijk weinig fun aan te beleven maar alvast meer lol dan met een auto. Zeker met de sneeuw van afgelopen winter was het erg grappig om door de stad te rijden. Dan is die kloeke 18pk die dat ding sterk is erg lollig op rotondes.

Maar goed, veel meer openstaan voor advies als ik nu doe kan haast niet. Ik waardeer elke vorm van input, zelfs de grappige, sarcastische naast de welgemeende.

Denigrerende zijn minder leuk ik zie die dan ook als spot, hoon en vermaeck voor den meelezende toeschouwer. Heb best al een dikke huid en lach ook gewoon mee om mijn eigen fouten.

Nu nog iemand die een zbellingzkontoowle afiseerdt en de bal iz rondt.

Vergeef mij mijn zonden en begeleid mij naar het juiste pad ;)
 
Die filters zaten erbij. Maar uit de sarcastische ondertoon uit uw reactie begrijp ik dat deze niet zullen voldoen. Bedankt! Dan ga ik op zoek naar originele filters (advies)?
Het is wel moeilijk om het allemaal goed te doen, zeker als je niet thuis bent in de materie.
Met de banden zat ik ook al met dit probleem, wat is goed voor mij? Ik heb het internet afgezocht en zo goed of kwaad ik kon ben ik uitgekomen op BT016pro banden van bridgestone. Daar is vast ook wel wat op aan te merken, niet alle gelezen reacties waren positief. Nu een paar honderd kilometers verder ben ik best tevreden over de banden, er kan meer mee dan ik met de motor kan. Misschien dat ik ook beter geen R1 had moeten aanschaffen gezien mijn rij ervaring. Toch heb ik deze motor al vanaf 2004 en tot op heden geen spijt van de aanschaf. Wellicht had ik met een rebel meer fun gehad... Sterker, ik heb een rebel voor dagelijks woon werk verkeer, is eigenlijk weinig fun aan te beleven maar alvast meer lol dan met een auto. Zeker met de sneeuw van afgelopen winter was het erg grappig om door de stad te rijden. Dan is die kloeke 18pk die dat ding sterk is erg lollig op rotondes.

Maar goed, veel meer openstaan voor advies als ik nu doe kan haast niet. Ik waardeer elke vorm van input, zelfs de grappige, sarcastische naast de welgemeende.

Denigrerende zijn minder leuk ik zie die dan ook als spot, hoon en vermaeck voor den meelezende toeschouwer. Heb best al een dikke huid en lach ook gewoon mee om mijn eigen fouten.

Nu nog iemand die een zbellingzkontoowle afiseerdt en de bal iz rondt.

Vergeef mij mijn zonden en begeleid mij naar het juiste pad ;)

Als je niet erg goed thuis bent in deze materie is het altijd verstandig om info in te winnen :Y
Echter kun je dan vaak ook wat moeilijker inschatten of de feedback die je krijgt ook wel de goede is.., immers iedereen kan hier neer schrijven en neerzetten wat hij/zij wilt, controle vanuit jouw zijde is erg moeilijk, anders had je immers niet om die raad gevraagd.
Bij een olie topic vliegen vaak de aanraders je om de oren, meestal is het een schreeuw in de lucht, soms is het terechte en positieve input.
Vanuit mijn visie kan ik je niet meer en minder vertellen dat je voor de motul 5100 had moeten kiezen, en dat origineel toch wel de voorkeur geniet boven imitatie lijkt me de discussie nog niet eens waard :N
Immers wat voor zin heeft een goede olie als er in het filter traject iets fout gaat :? , moet de goede olie dit mankement dan aanvullen door de schade nog enigsins te beperken :?
Betreffende bandenkeuze wat je aanhaalt zit er een groot verschil ten opzichte van oliekeuze, buiten het type en merk motor zijn er qua bandenkeuze altijd minstens 3 variabelen die om een persoonlijke aanpassing vragen, 1: gewicht rijder, 2: afstelling vering, 3: rijstijl.
Je kunt dus niet voor een ander bepalen, noch kan een ander voor jou bepalen welke banden voor eenzelfde motor het beste gaan bevallen, slechts een goede motorkenner/monteur met (een grote berg) ervaring in deze materie kan je een bepaalde richting op sturen, meer niet.
Als het om olie gaat is het veeeeel gerichter en constanter, hier kan wel dégelijk een goed advies gegeven worden, mits diegene de reageert verstand van zaken, én ervaring heeft.
Als je als persoon al zó veel uitgelegd hebt dan kun je je er wel misschien iets bij voorstellen dat het op gegeven moment een beetje de keel uit gaat hangen om iedere keer opnieuw weer hetzelfde uit te leggen om vervolgens te zien dat vaak prijs belangrijker is dan gezond verstand, dáár komen dan vaak de sarcastishe en denigrerende opmerkingen vandaan, vandaar er steeds korter geantwoord wordt om niet alwéér in ellelange discussies te komen waar niemand beter van wordt.
Ook is het een beetje de schuld van het bestuur alhier (naar mijn bescheiden mening) eenieder kan schrijven wat hij wilt, al rij je jezelf met die raadgevingen de kist in, de schouders zullen dan slechts opgetrokken worden.
Er zou dus een gradatie moeten komen in de waarde van de schrijver, maar daar zijn hier al meerdere dingen over gezegd en men komt daar gewoon niet uit vanwege de lastige materie/ keuzes die dan gemaakt moeten worden.
Ik hoop alleen dat niet eerst de koe hier moet verdrinken alvorens de put gedempt wordt.. -O-
 
Laatst bewerkt:
Als je niet erg goed thuis bent in deze materie is het altijd verstandig om info in te winnen :Y
Echter kun je dan vaak ook wat moeilijker inschatten of de feedback die je krijgt ook wel de goede is.., immers iedereen kan hier neer schrijven en neerzetten wat hij/zij wilt, controle vanuit jouw zijde is erg moeilijk, anders had je immers niet om die raad gevraagd.
Bij een olie topic vliegen vaak de aanraders je om de oren, meestal is het een schreeuw in de lucht, soms is het terechte en positieve input.
Vanuit mijn visie kan ik je niet meer en minder vertellen dat je voor de motul 5100 had moeten kiezen, en dat origineel toch wel de voorkeur geniet boven imitatie lijkt me de discussie nog niet eens waard :N
Immers wat voor zin heeft een goede olie als er in het filter traject iets fout gaat :? , moet de goede olie dit mankement dan aanvullen door de schade nog enigsins te beperken :?
Betreffende bandenkeuze wat je aanhaalt zit er een groot verschil ten opzichte van oliekeuze, buiten het type en merk motor zijn er qua bandenkeuze altijd minstens 3 variabelen die om een persoonlijke aanpassing vragen, 1: gewicht rijder, 2: afstelling vering, 3: rijstijl.
Je kunt dus niet voor een ander bepalen, noch kan een ander voor jou bepalen welke banden voor eenzelfde motor het beste gaan bevallen, slechts een goede motorkenner/monteur met (een grote berg) ervaring in deze materie kan je een bepaalde richting op sturen, meer niet.
Als het om olie gaat is het veeeeel gerichter en constanter, hier kan wel dégelijk een goed advies gegeven worden, mits diegene de reageert verstand van zaken, én ervaring heeft.
Als je als persoon al zó veel uitgelegd hebt dan kun je je er wel misschien iets bij voorstellen dat het op gegeven moment een beetje de keel uit gaat hangen om iedere keer opnieuw weer hetzelfde uit te leggen om vervolgens te zien dat vaak prijs belangrijker is dan gezond verstand, dáár komen dan vaak de sarcastishe en denigrerende opmerkingen vandaan, vandaar er steeds korter geantwoord wordt om niet alwéér in ellelange discussies te komen waar niemand beter van wordt.
Ook is het een beetje de schuld van het bestuur alhier (naar mijn bescheiden mening) eenieder kan schrijven wat hij wilt, al rij je jezelf met die raadgevingen de kist in, de schouders zullen dan slechts opgetrokken worden.
Er zou dus een gradatie moeten komen in de waarde van de schrijver, maar daar zijn hier al meerdere dingen over gezegd en men komt daar gewoon niet uit vanwege de lastige materie/ keuzes die dan gemaakt moeten worden.
Ik hoop alleen dat niet eerst de koe hier moet verdrinken alvorens de put gedempt wordt.. -O-

Ik ben het met je eens, dat er in het techniekforum af en toe wel wat strenger gelet mag worden op de inhoud van wat er gepost wordt, omdat er soms gevaarlijke dingen of grote onzin gepost wordt, maar tegelijkertijd besef ik, dat het van de moderatoren soms ook teveel gevraagd is om de inhoud van een post te kunnen bevatten. En van specialisten kan je niet verwachten, dat ze er veel tijd in steken, die tijd hebben ze meestal nodig voor hun werk.
Tegelijkertijd, zie ik ook in dit topic weer, dat ook de specialisten niet met hetzelfde merk olie voor de dag komen. Mijn motorzaak heeft toevallig Castrol, voor de andere merken moet ik een flink stuk rijden, online kopen vertik ik, omdat de motorzaak ook moet leven.

Aangezien het blok het al 12 jaar goed doet met Castrol, ook met af en toe flink belasten, zal de kwaliteit wel acceptabel zijn. Had de plaatselijke motorzaak Motul gehad, of motorex, dan was dat er in gegaan. Zo lang het maar geen budget merk of vaag private label is, waarvan de herkomst en kwaliteit onbekend is of per batch kan verschillen.
 
P.H.C.R,

Ik snap dat herhaling vervelend is maar als je iemand er echt mee kan helpen?
Je hebt me in ieder geval nieuwsgierig gemaakt, motul 5100 dus. Ik ga deze ook bestellen/ halen. En dan ook maar gelijk originele filters erbij.
Die castrol word niet weggegooid, een ongeopende verpakking kan nog wel even mee.

Die hiflo filter "krijg" je erbij, ook die hoef ik niet perse gebruiken.

Gelukkig kijk ik meestal wel even naar eerdere reacties van leden voordat ik er iets mee doe. Meten en wegen zeg maar.

Morgen maar eens zoeken naar die 5100 van motul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan