Afremmen op motor

Racertje94

MF'er
9 jul 2008
161
7
Hallo,

Ik snap de principe van afremmen op motor (motorrem) nog niet helemaal. Wat is dat nou?
En waarom dat niet gebruiken op 2-takt? En wat dan wel te doen?
 
het principe van de motorrem is gewoon het gas dicht draaien en je remt op de weerstand van de motor,en bij een type motor zal de motor harder remmen dan bij de ander.

bij twee tact is het niet goed om als je b.v optrekt tot 10000 toeren en dan het gas dicht te draaien omdat je dan niet alleen minder brandstof geeft maar ook minder olie wand een tweetact word gesmeerd door de olie in de brandstof en een viertact loopt op enkel benziene en wordt gesmeerd door de olie in het carter.je ziet ook vaak bij het wedstrijd carten met tweetacts dat ze hun hand op het luchtfilter houden voor de bocht om de motor een beetje te verzuipen zodat hij ook smeering krijgt door de olie die in de brandstof zit om een vastloper te voorkomen
 
Afremmen op motor betekent gas dicht en je remt op de compressie, dat gaat met een 4 takt heel goed.
Met tweetakt gaat het niet zo goed omdat de motor minder tegenwerkt, een ander probleem is de smering. Omdat je gas loslaat heb je minder smering omdat dit via de brandstof gaat, je hebt immers mengsmering.....
 
Ok, maar wat dan bij een 2-takt? Gewoon remmen met je voorrem is ook gas dicht en betekent ook geen smering = vastloper.

Maar ik hoor/lees ook heletijd van iets met terugschakelen en koppeling wel/niet inhouden etc etc.
 
Als je je koppeling inhoud rijdt de motor veel langer uit omdat er niet echt weerstand is. Afremmen op de motor doe je zonder de koppeling in te knijpen. Als je bijv. 50 rijdt en je gas loslaat dan rem je een beetje af, als je dan terugschakelt naar z'n twee zonder gas dan remt ie een stuk harder af omdat ie een versnelling lichter is gekomen. Je kan het ook andersom bekijken. In ze 1 rijdt je (normaal gesproken) niet veel harder dan 20 en dan ga je door naar z'n 2 en dan bij 40 naar z'n 3. Afremmen op de motor is een beetje "hetzelfde" idee, als je 50 rijdt en je zet hem in ze 2 en laat hem afremmen op de motor zal je snel afremmen naar ongv. 25 ~ 30, als je dan naar 1 gaat ga je weer afremmen naar de 10~20km/u. etc etc.

EDIT:
bedenk wel dat als je afremt op de motor je remlichten niks doen dus als je veel op je motor afremt dan kan dit soms verwarrend zijn voor andere weggebruikers omdat je geen remlichten ziet branden.
 
Laatst bewerkt:
Ok ik snap het principe nu wel goed = thnx guys,
Maar dus bij 2-takt is niet op motor afremmen, maar dat betekent eigenlijk ook dat je nooit je gas mag dichthouden anders vastloper, of hoe zit het met een 2-takt?
 
Bij de 2takt geeft je tijdens het afremmen en terug schakelen, wat rukjes aan de gashandle om toch wat smering (mengsel) te krijgen.
Dit geldt overigens niet voor mijn RD350;die heeft namelijk een (mengsmering) olie pomp, maar ik kan het niet laten omdat ik dat gewend ben vanuit mijn endurohistorie.
 
In het vlakke nederland gewoon lekker gas dicht met die tweetakt geen probleem het wordt pas kritiek als je in de bergen gaat rijden(vanaf).
Tegenwoordig zitten er alleen op de 2 takt crossers geen olie injectiepomp en een enkele rd fetisjist de de pomp eraf haalt.
 
Bij de 2takt geeft je tijdens het afremmen en terug schakelen, wat rukjes aan de gashandle om toch wat smering (mengsel) te krijgen.
Dit geldt overigens niet voor mijn RD350;die heeft namelijk een (mengsmering) olie pomp, maar ik kan het niet laten omdat ik dat gewend ben vanuit mijn endurohistorie.
Volgens mij geeft die pomp ook alleen maar olie wanneer je gas geeft....
Dus blijf maar lekker tussengas geven :]
 
Even een klein vraagje nog he, als je dus op de motor remt, dan rem je puur op de interne compressie/weerstand....er wordt totaal geen brandstof meer gebruikt? Of alleen nog het stationaire circuit?
 
Laatst bewerkt:
... bedenk wel dat als je afremt op de motor je remlichten niks doen dus als je veel op je motor afremt dan kan dit soms verwarrend zijn voor andere weggebruikers omdat je geen remlichten ziet branden.

Daarom dat je bij het afremmen op de motor er ook altijd je voorrem heel licht bij pakt.
Heeft 2 voordelen: je remlicht werkt, en als het dan toch moest nodig zijn kun je veel sneller 'echt' remmen.
 
Als je je koppeling inhoud rijdt de motor veel langer uit omdat er niet echt weerstand is. Afremmen op de motor doe je zonder de koppeling in te knijpen. Als je bijv. 50 rijdt en je gas loslaat dan rem je een beetje af, als je dan terugschakelt naar z'n twee zonder gas dan remt ie een stuk harder af omdat ie een versnelling lichter is gekomen. Je kan het ook andersom bekijken. In ze 1 rijdt je (normaal gesproken) niet veel harder dan 20 en dan ga je door naar z'n 2 en dan bij 40 naar z'n 3. Afremmen op de motor is een beetje "hetzelfde" idee, als je 50 rijdt en je zet hem in ze 2 en laat hem afremmen op de motor zal je snel afremmen naar ongv. 25 ~ 30, als je dan naar 1 gaat ga je weer afremmen naar de 10~20km/u. etc etc.

Afremmen op de motor gebeurt als je terugschakelt zonder erbij te remmen.
 
Even een klein vraagje nog he, als je dus op de motor remt, dan rem je puur op de interne compressie/weerstand....er wordt totaal geen brandstof meer gebruikt? Of alleen nog het stationaire circuit?

De brandstoftoevoer word volgens mij niet volledig afgesloten, dus de stationaire hoeveelheid zal worden verbruikt. Ik heb wel eens gehoort dat de nieuwere auto's de toevoer volledig afsluiten maar bij motoren nog nooit van gehoord.


"Afremmen op de motor gebeurt als je terugschakelt zonder erbij te remmen."

Ook als je niet terug schakeld natuurlijk, als je geen gas geeft rem je altijd af op de motor, bij terugschakelen zal het blok sneller gaan draaien en harder afremmen door de grotere weerstand met kans op een blokkerend achterwiel als je te ver terug schakeld. (bij 4takt)
 
Laatst bewerkt:
De brandstoftoevoer word volgens mij niet volledig afgesloten, dus de stationaire hoeveelheid zal worden verbruikt. Ik heb wel eens gehoort dat de nieuwere auto's de toevoer volledig afsluiten maar bij motoren nog nooit van gehoord.


"Afremmen op de motor gebeurt als je terugschakelt zonder erbij te remmen."

Ook als je niet terug schakeld natuurlijk, als je geen gas geeft rem je altijd af op de motor, bij terugschakelen zal het blok sneller gaan draaien en harder afremmen door de grotere weerstand met kans op een blokkerend achterwiel als je te ver terug schakeld.

bij auto's wordt het tegenwoordig idd electronisch geregeld dat als er geen gas wordt gegeven de motor pas bij bijv.1500 toeren de hoeveelheid voor stationair lopen inspuit. bij motor met injectie kan dit ook al volgens mij weet alleen ook niet of het gebruikt wordt..
 
Laatst bewerkt:
bij auto's wordt het tegenwoordig idd electronisch geregeld dat als er geen gas wordt gegeven de motor pas bij bijv.1500 toeren de hoeveelheid voor stationair lopen inspuit. bij motor met injectie kan dit ook al volgens mij weet alleen ook niet of het gebruikt wordt..

slaap slaap sliep nog half verkeerde knopje :$
 
Laatst bewerkt:
Even een klein vraagje nog he, als je dus op de motor remt, dan rem je puur op de interne compressie/weerstand....er wordt totaal geen brandstof meer gebruikt? Of alleen nog het stationaire circuit?


Ik denk nog het stationaire circuit. Maar bijv. bij een 2-takt die dan 10000 toeren draait, is dat niet genoeg om de wand te kunnen smeren = vastloper. Tenminste dit denk ik!

Maar ik snap het dus bij een 2-takt. Remmen, terugschakelen en af en toe kleine rukjes aan het gas.
 
Ik denk nog het stationaire circuit. Maar bijv. bij een 2-takt die dan 10000 toeren draait, is dat niet genoeg om de wand te kunnen smeren = vastloper. Tenminste dit denk ik!

Maar ik snap het dus bij een 2-takt. Remmen, terugschakelen en af en toe kleine rukjes aan het gas.

Dit vind ik wel overdeven hoor. Ik heb geen ervaring met zware 2takten maar ik heb lang met lichte 2takten gereden en gesleuteld. Ik had een scooter die 13000 toeren draaide en dat ding is nooit vastgelopen tewijl ik toch regelmatig vanuit vol toerental dat ding liet afzakken zonder gas te geven. Ik weet niet in welke situaties deze vlieger wel opgaat maar ik heb er nooit problemen mee gehad iig. Ik had er wel een nikasil wandje in de cilinder trouwens, mss dat dat meehelpt.... iemand hier een meer specifiek antwoord op?
 
Zover ik weet niet hoor ;)

Ik weet wel zeker van niet.
Mijn RD heeft geen nicasil, mijn KTM heeft 1 cilinder met en 1 reserve cilinder zonder (oud spul dus).

En de scooter zal wel een pompje hebben gehad.
Ik heb toch echt zat 125cc tjes gezien die na een goed lang recht stuk een fikse klemmer kregen voordat ze de bocht in (wilde) duiken.
 
Laatst bewerkt:
Daarom dat je bij het afremmen op de motor er ook altijd je voorrem heel licht bij pakt.
Heeft 2 voordelen: je remlicht werkt, en als het dan toch moest nodig zijn kun je veel sneller 'echt' remmen.
Bij mijn motor hoor je het wel als ik afrem op de motor :+
TDM850 met open Lasers wil best grommen als je een tandje terug doet en het gas dicht laat })
 
Terug
Bovenaan Onderaan