Afweging vervanging navigatie

Laat die chinanavi's maar in de krochten liggen, maar die 2720 is haast een 1 op 1 vervanging van de 2610 van @halflive , zonder de specifieke nukken van die 2610...
Kun je allicht proberen, klikt zo in de bestaande houder.
Chinanavi heb ik ook wel eens gehad. Dat is helemaal ruk. Als je eenmaal alles geladen en geconfigureerd hebt kan je er prima mee van Amsterdam naar Utrecht navigeren.

Ik bedoel er meer mee te zeggen, als je gewoon een vlaggenschip koopt als telefoon heb je alles op 1 apparaat ipv 10 losse apparaten. En gewoon beter en makkelijker ook.
Bedoel je soms dat ik een telefoon moet kopen om te navigeren?

1660658009192.png
 
Bedoel je soms dat ik een telefoon moet kopen om te navigeren?
Nee enkel dat ik het 10x beter en makkelijker vind :) maar zoals ik al zei gewoon doen wat je zelf denkt dat voor jou het beste is :YY

Je hebt ze er ook bij die zijn digibeet, zou ik zeker niet zo'n ding aanraden met allemaal opties erop. Beter een oude met veel grote knoppen en zo min mogelijk functies om van A naar B te komen... Ok het duurt wat langer maar ze komen er uiteindelijk ook wel. Eigen prioriteiten stellen 👌🏻👌🏻
 
Ik heb zelf een TomTom 550. Rij er gemiddeld nog 1x in de 1,5 jaar mee. M'n maatje heeft zo'n zelfde ding, hij gebruikt hem wel wat meer.
Dingen worden op een gegeven moment zo traag als stront, knoppen bediening (ook al is het er voor gemaakt) werkt met handschoenen ook net niet en vele wegen zijn achterhaald. Oke, je kunt updaten, maar dat is ook maar zo zo. Daarnaast wordt het scherm snel dof en onder veel hoeken onleesbaar.
Voor de kronkelroutes etc is het mooi, maar daarmee is het ook echt wel gezegd.

Om op jouw specifieke vragen te komen. Ja de TT 550 gooit je door willekeurige woonwijken. Ja hij wil nog steeds een straatnaam en huisnummer.

Ik navigeer veel op Osmand (is off-line) en op Maps. Nu begrijp ik zeker je bezwaren daartegen.
Zou ik zelf een nieuw navigatie toestel willen en NIET met internet verbonden willen zijn kocht ik alsnog een telefoon. Die chinese rugged telefoons zijn lang niet slecht, groter en scherper scherm, grotere accu etc etc dan TT 550. 2e hands telefoon kan bij wijze zelfs ook nog.
En het grote voordeel. Je kunt er gewoon TT/Garmin/iedere software op laden. Bevalt het ene toch slecht gooi je niet gelijk €300 door de plee.
Gewoon geen simkaart in doen en je hebt een verschrikkelijk veelzijdige navigatie unit voor minder geld.

Nog een groot voordeel van navigeren met telefoon is dat veel off-line kaarten ook de mogelijkheid hebben om makkelijk door de kaart te scrollen en te zoomen en vervolgens een punt aan te wijzen wat je aan de route wilt toevoegen. Loop ik dat te proberen met de TT 550 begin ik steeds weer opnieuw euthanasie te overwegen...
 
Nee enkel dat ik het 10x beter en makkelijker vind :) maar zoals ik al zei gewoon doen wat je zelf denkt dat voor jou het beste is :YY

Ik vind het niet makkelijker en de belangrijkste reden is dat ik de routes rechtstreeks op mijn apparaat wil maken. Daarom heb ik ook een GPS met fysieke knoppen waarbij inzoomen, uitzoomen en tussenpunten aanmaken razendsnel gaat. Met een touchscreen gaat dat minder snel. Natuurlijk, ik kan dat ook op een laptop doen en dan de route op het apparaat zetten maar dan moet ik weer een laptop meenemen en bovendien is dat best een hoop geklungel als je dat langs de kant van de weg wilt doen.

Smartphones en tablets leiden eronder dat voor de ontwerpers van de apparaten en de apps het misverstand bestaat dat gebruikersvriendelijk hetzelfde is als beginnersvriendelijk maar dat is niet zo. Zaken die je vaak doet gaan veel sneller en beter met een geoptimaliseerd systeem, die zijn meestal niet beginnersvriendelijk maar wel vriendelijk voor de ervaren gebruiker die het veel gebruikt.
 
Smartphones en tablets leiden eronder dat voor de ontwerpers van de apparaten en de apps het misverstand bestaat dat gebruikersvriendelijk hetzelfde is als beginnersvriendelijk maar dat is niet zo. Zaken die je vaak doet gaan veel sneller en beter met een geoptimaliseerd systeem, die zijn meestal niet beginnersvriendelijk maar wel vriendelijk voor de ervaren gebruiker die het veel gebruikt.

Klopt, echter kun je ook gewoon Apps van navigatie bouwers downloaden. Die hebben ook wel door dat hun techniek gedateerd raakt. Waar TT eerder elke 2/3 jaar een nieuw model kon verkopen in massa verkopen ze nu hetzelfde ding al ca 10 jaar mondjesmaat.
 
Klopt, maar het blijven apps op apparaten zonder knoppen. Ik vind dat niet handig, zowel niet terwijl ik op de motor zit als wanneer ik met het apparaat in mijn handen voor de tent zit.
 
Ik vind het niet makkelijker en de belangrijkste reden is dat ik de routes rechtstreeks op mijn apparaat wil maken.
Ik maak ook zelf routes op de telefoon en laad deze vervolgens in de navigatie app.. Komt allemaal op hetzelfde neer :)

Stel ik wil halverwege de route ineens een andere vervolgroute doen heb ik binnen 5min een eigen ter plekke gemaakte vervolgroute in de navi app, komen geen extra apparaten aan te pas.

die zijn meestal niet beginnersvriendelijk maar wel vriendelijk voor de ervaren gebruiker die het veel gebruikt.
Dit is puur een stukje aanpassen naar iets wat je niet gewend bent... Als je niet weet hoe iets werkt wil niet zeggen dat het niet makkelijker is. Het zegt enkel dat je (nog) niet bekend bent hoe iets mogelijk wel veel makkelijker werkt :)

Dus ik blijf erbij, met telefoon navigeren is voor mij iig 10x beter en makkelijker in zowel gebruik als in mogelijkheden.
 
Dus ik blijf erbij, met telefoon navigeren is voor mij iig 10x beter en makkelijker in zowel gebruik als in mogelijkheden.

Dat geloof ik graag, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is en dat wie dat niet vindt zich nog niet voldoende heeft aangepast.
 
Ik vind dat niet handig, zowel niet terwijl ik op de motor zit als wanneer ik met het apparaat in mijn handen voor de tent zit.
Dit is persoonlijk, gedeeltelijk waar en het ligt eraan wat je gewend bent idd. Je moet mij ook niet vragen hoe een Iphone werkt want dat gebruik ik ook niet.

Een android heeft iig wel knoppen... Maar digitaal, die je bijv kan laten verdwijnen (full screen) of weer tevoorschijn kan laten komen. Dat zijn dingen daar moet je aan wennen idd
 
Een android heeft iig wel knoppen... Maar digitaal, die je bijv kan laten verdwijnen (full screen) of weer tevoorschijn kan laten komen. Dat zijn dingen daar moet je aan wennen idd

Ja, dat weet ik uiteraard ook, ik ben aardig vergroeid met mijn Android. Maar ook met mijn GPSMap 276Cx en die vind ik echt handiger om een gedetailleerde route op uit te zetten. ook al omdat die digitale knoppen op het scherm ten koste gaan van het schermoppervlak. Wie voor de eerste keer met mijn navigatie in zijn handen staat vind het meestal ook een onding. Het is een beetje als vi of emacs vs Word, het is maar waar je hem voor wilt gebruiken. One-size-fits-all daar geloof ik niet in, dat is suboptimale eenheidsworst (maar goed, ik heb dan ook 2 motoren voor verschillend gebruik).
 
Dat geloof ik graag, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is en dat wie dat niet vindt zich nog niet voldoende heeft aangepast.
Dat zeg ik ook niet. Je kan ook gewoon de voorkeur geven aan wel een losse navigatie om wat voor reden dan ook... alleen zolang je niet beide hebt geprobeerd kan je lastig zeggen wat makkelijker is. Ik kan iig wel zeggen dat ik liever geen losse navi heb omdat alles wat een losse navi doet, ook super makkelijk en sneller op een telefoon gaat :)

GPSMap 276Cx en die vind ik echt handiger om een gedetailleerde route op uit te zetten
Ik ben hier niet bekend mee helaas. Gedetailleerde routes kunnen maken zonder horten en stotende schermen of wachten is altijd een + natuurlijk.

Wie voor de eerste keer met mijn navigatie in zijn handen staat vind het meestal ook een onding. Het is een beetje als vi of emacs vs Word, het is maar waar je hem voor wilt gebruiken. One-size-fits-all daar geloof ik niet in, dat is suboptimale eenheidsworst (maar goed, ik heb dan ook 2 motoren voor verschillend gebruik
Dat is het ook, stukje gewenning, want elke navigatie of systeem is weer anders. Met verschillende knoppen en opties.
En komt bij dat iedereen zn persoonlijke voorkeuren heeft en wat ie wel of niet makkelijk vindt werken :)
 
Dat zeg ik ook niet. Je kan ook gewoon de voorkeur geven aan wel een losse navigatie om wat voor reden dan ook... alleen zolang je niet beide hebt geprobeerd kan je lastig zeggen wat makkelijker is. Ik kan iig wel zeggen dat ik liever geen losse navi heb omdat alles wat een losse navi doet, ook super makkelijk en sneller op een telefoon gaat :)
...
Ik heb ook een TT 550 werkt gewoon fijn en goed.

Ik heb een telefoon ernaast (iphone) daar nu een proef abbo van TT op gezet.
Ik moet zeggen dat het niet tegenvalt, echter mij grootste bezwaar is dat ik ook altijd Flitsmeister aan heb op de iphone.
(zit ook in de TT soort van maar FM is beter)
Bij navigeren doet FM het wel maar bij een melding zie ik een popup die ik met mijn leeftijd B| niet meer kan lezen en hij verdwijnt ook weer redelijk snel.
Kortom, FM weer voor en de TT voor navigeren :t
 
Is die er dan? Volgens mij heb ik de mijne in 2015 gekocht.
 
Klopt, maar het blijven apps op apparaten zonder knoppen. Ik vind dat niet handig, zowel niet terwijl ik op de motor zit als wanneer ik met het apparaat in mijn handen voor de tent zit.
Enige knop die ik mis is de mark knop op de GPSMAP60. Touchscreen van de 346 is prima te bedienen met zomerhandschoenen.
1660682117638.png



Nadeel van de 346 is dat je moet kiezen tussen BT geluid vanaf je telefoon (FlitsMeister) of MP3 vanaf de geheugenkaart afspelen.
Apparaat geeft wel een melding als er BT meldingen vanaf je telefoon komen. Je kan dan overschakelen, is de walkman functionaliteit wel verdwenen. Heeft overigens geen invloed op de FM popup meldingen in het scherm. Maar deze moet je net zien, zou fijn zijn als de peep-peep meldingen gecombineerd kunnen worden met MP3's afspelen via de Zumo.

Kan de XT dit wel?

Ander nadeel is dat Garmin alleen voertuigvoedingskabels levert die rechtstreeks op een 12V voedingsbron moeten worden aangesloten.
Heb deze gemodificeerd met een aangesoldeerde USB kabel zodat de houder afneembaar is en op een powerbank of USB aansluiting aangesloten kan worden.

1660683424024.png
 
Ik had een 350, die lijkt op jouw 345. De allerbelangrijkste reden om die te vervangen voor de 276Cx was het scherm, dat was in fel zonlicht slecht leesbaar. De 276Cx is zelfs met de zijn er recht op goed leesbaar.

Daarnaast een route maken op het apparaat zelf betekende op de 350 dat je veel moest swipen om de kaart te verplaatsen. Behalve dat dat omslachtig was, kwamen er ook vegen op het scherm wat de leesbaarheid in felle zon ook weer moeilijker maakte. Nu schuif ik met de cursurtoetsen over de kaart druk op enter om een waypoint te plaatsen en rijg zo snel een route aan elkaar. Derde voordeel voor mij is dat ik met Noord boven kan rijden en dat er bij een afslag een popup komt die de details laat zien van zijn 300m voor de bocht en daarna weer terugspringt naar Noord boven. Vind ik persoonlijk erg prettig, ook als er een keer een wegopbreking is, de route laat ik niet herrouteren en ik gebruik het scherm dan eigenlijk als kaart om zelf een omweg naar de route te vinden.

Het apparaat het wel een aantal kuren, zeker toen ik hem 3 net had zaten er wel wat bugs in. Het enige wat nu irritant is, is dat bij een erg lange route hij de totale afstand niet goed aangeeft. Waarschijnlijk omdat het geheugen op een gegeven moment vol zit en hij stopt met de details berekenen. Dan heb je bijvoorbeeld een route waarvan je denkt dat die 350km is. Als je er 300 hebt gereden gaat hij opeens het restant van de route verder uit rekenen en zegt dan opeens dat je bv nog 150km moet rijden. Ik heb gemerkt dat je wel kunt zien in het scherm dat de individuele aanwijzingen toont of dat het geval is. Dan zijn opeens de laatste waypoints allemaal binnen 1km.

Dus nee, ideaal is hij niet, maar voor mij het beste wat ik nu kan vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan