mra Navigatie, niet planner

jan13

Die hard MF'er
14 okt 2021
817
665
Wie gebruikt hem ?
Ervaringen delen ?
Mijn eerste indruk was lala, bij afwijken van de route, lees straat te vroeg ingeslagen gaat het systeem simpel een vierkantje rijden om weer op de weg te komen. Dat vierkantje was wel 1 km. Een keerom was handiger.
Maar, samen met android auto gaat het systeem niet....aanwijzingen komen maar de cursor, daar waar he bent op de kaart blijft stil staan...kaart ook.
Wie heeft dat ook ?
 
Ik gebruik MRA Navigation, momenteel versie 4.0.3, nu sinds een week of zes. Na de trialperiode geactiveerd te hebben was ik na één ritje wel overtuigd. Het moeten afwijken van de route vind ik ook bij een Garmin lastig. Je bent bezig met rijden en op het verkeer te letten en ondertussen moet je weer proberen terug op de originele route te komen in combinatie met de omleidingsborden die je tegenkomt. Dit blijft gewoon lastig.

Zowel Garmin als MRA bieden de optie om een waypoint over te slaan, bij Garmin is dit zo'n beetje de enige knop die ik in het scherm van mijn BMW Navigator zie staan bij het rijden van een route. MRA Navigation heeft de optie om automatisch een waypoint over te slaan als het systeem doorheeft dat je hebt moeten afwijken van de route. Tot nu toe werkt dit erg goed bij mij.

Je moet met het systeem om leren gaan, als je doorhebt hoe het systeem beslissingen neemt onderweg kun je hier bij het plannen van routes of het starten van routes rekening mee houden.

Ik ben een tevreden gebruiker, vind het heel fijn dat er zo veel routes beschikbaar zijn en de app is op mijn Samsung S10E veel sneller dan mijn BMW Navigator V van Garmin. Ik moet nu nog op zoek naar handschoenen die geschikt zijn om touchscreens van smartphones te bedienen (een conductive patch o.i.d. moet dan op het vingertopje zitten). Even kort over de kaart scrollen, in en uit zoomen gaat op de telefoon veel sneller en vloeiender dan op de Garmin.

Een route vanaf een bepaald waypoint starten vind ik ook makkelijker met de MRA app dan met Garmin.

Geef MRA een goede kans zou ik zeggen, en test het in een omgeving waar je bekend bent zodat je goed kunt ervaren hoe het systeem werkt. Het afwijken van de route en hoe het systeem hier mee om gaat en het makkelijk kunnen skippen van waypoints is een belangrijk iets om ervaring mee op te doen.

Ik gebruik een Andriod Auto en kan daar dus niet over oordelen.
 
Inmiddels van de gsm afgehaald, ik ga niet een telefoon aan mijn luchtrooster hangen terwijl mijn kia sportage een scherm heeft....heb dus android auto.
Op de motor wilde ik het als backup gebruiken, werd teleurgesteld...toen...door het batterij verbruik. Mijn draadloze lader op de BMW hield het niet bij.
Ook de keuze van het systeem verbaasde mij soms, zo stuurde het mij over een parkeerplaats heen. Tuurlijk heb ik ogen en doe ik dat niet, maar het systeem is voor mij nog niet rijp genoeg.
 
Sind een week of 6 nu de nieuwe versie. Daar moet ik (weer) even aan wennen, ja ja ouwe l$l........ziet er behoorlijk anders uit, andere knopjes etc. Helaas is deze behoorlijk trager dan de voorgaande versie. Dus bij bochten ijlt het wat meer na. Bij de oude versie had ik regelmatig dat het ding niet wilde starten met navigeren, gewoon die knop weg. Dan de telefoon compleet resetten om weer te kunnen navigeren. Dat heb ik met de nieuwe versie nog niet gehad. Wat ik wel heb is dat het automatisch overslaan van routepunten soms vervelend werkt. Als je ergens een paar meter terugrijdt, dan wordt al heel snel het volgende routepunt overgeslagen terwijl dat niet altijd de bedoeling is. En soms wordt een route punt "gemist" en blijft ie je eindeloos terugsturen tot je dat routepunt handmatig overslaat.
Toch ben ik over het algemeen redelijk positief over de tool. Mijn motorvriend heeft een tomtom rider. Ook daarmee gaat er regelmatig wat "mis" onderweg. Je moet ze eigenlijk allebei hebben......:+
 
Heb ze alle twee....TomTom 550 al jaren, en nu de Zumo XT2 8-)
Deze route van en naar een adres vond ik echt een supersterk stuk van NEXT.....
over een parkeerplaats, vierkantje rijden, zelfs de ingang van een ondergrondse parkeergarage in en weer uit.
Nee voor mij voorlopig geen NEXT, en ik ga het ook niet meer proberen. Helaas dat 1 jatig abbo opgezegd en was waste of money
vwb MRA, nog steeds heel blij mee en doet wat het moet doen.


Screenshot_20230812_143157.jpg
 
ik heb mra navigation, rider 500 en zumo xt alle doen het maar hebben ook hun dingetjes. vooral met wegafsluitingen en herberekenen krijg je bij alle 3 verrassingen. xt heeft voorkeur qua scherm, rider qua kronkelroute en mra qua even snel route aanpassen.
 
Ik heb een lifetime abo op Next maar gebruik deze nog maar heel weinig. Gewoon nog niet goed genoeg.
Grootste ergenis. Het handmatig punten moeten skippen bij afwijken van route. Dat is een lastige discussie bij MRA (Forum) heb ik gemerkt. Het zou gewoon niet nodig moeten zijn.
Rij al jaren met TomTom GO. Superstabiel en robuust.
's-morgens de route starten en de hele dag er geen werk meer mee. Ook na de lunhpauze gaat Tomtom Go gewoon verder waar we gebleven zijn.
Afwijken van de route ook geen enkel probleem. Je wijkt af en TomTom probeert je vanzelf zo snel mogelijk weer terug te krijgen op de oorspronkelijke route.

Ik hoef niet zo veel opties in mijn navigatie. Het moet met GPX overweg kunnen. Dat is de belangrijkste.
Daarnaast en dat is alles omvattend. Een navigatie moet mij ontzorgen.
's-Morgens de route starten en de rest van de dag moet de navigatie de puinhoop die ik onderweg creëer gewoon oplossen. Zonder vragen te stellen en zo goed mogelijk de oorspronkelijk route blijven handhaven.
Met deze gedachtegang is TomTom bijna perfect voor mij. Ik heb zelden ruzie met de software en kan heel goed leven met de keuzes die TomTom GO onderweg maakt.

Wat belangrijk is bij rijden met navigatie. Je moet eigenlijk de gedachtengang van de navigatie leren begrijpen. Een navigatie werkt op basis van structuren, regels. Die heb ik bij TomTom vrij goed door. Ik weet onderweg goed wat ik van TomTom verwachten kan.

Van MRA Next moet ik deze nog leren.
De basis is best wel goed. De integratie met de Webplanner werkt ook goed. Maar tijdens het rijden loop ik toch nog tegen ergernissen aan.
Ook werk ik uitsluitend met Android Auto. Dat maakt het nog een stap ingewikkelder.

Ergens volgens seizoen hoop ik dat ze een paar goede stappen gezet hebben.
 
De vorige navigatie app van MRA heb ik meerdere ritten gebruikt en had een goed werkende (beta) functie om punten te skippen.

De nieuwe navigatie app skipt ze al voordat je er langs komt en gaat dan steeds meer punten voorruit skippen zodat er niets meer van je route overblijft. Je moet dat dus uitzetten maar dan heb je inderdaad als je echt moet skippen dat met de hand moet doen... Jammer.
 
het blijft dus nog best veel try en error met de Next, en daar zit ik niet op te wachten....nu.
Inmiddels kan ik met de XT2 goed overweg, was wel ff een omstelling van TT naar Garmin.
MRA is en blijft subliem
 
Dat inderdaad hoe ik er ook in sta. Zeker geen slecht product maar nog niet de stabiliteit die TomTom en Garmin wel hebben
 
De vorige navigatie app van MRA heb ik meerdere ritten gebruikt en had een goed werkende (beta) functie om punten te skippen.

De nieuwe navigatie app skipt ze al voordat je er langs komt en gaat dan steeds meer punten voorruit skippen zodat er niets meer van je route overblijft. Je moet dat dus uitzetten maar dan heb je inderdaad als je echt moet skippen dat met de hand moet doen... Jammer.
inderdaad het vroeg tijdig skippen van een route punt heb ik ook meerdere keren ervaren en ook op forum gemeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan