Air-Back

Dankjewel voor je terug koppeling Armand.
Blijf maar twijfelen tussen de vesten van Hit-Air model MLV-RC en de MotoAir vest. Ik vraag me af of de MotoAir vest zomers niet te warm is ten opzichten van de Hit-Air.

@Bert, zover ik weet is er een minimaal aan 30kg kracht nodig om de vergrendeling (kogeltje) eruit te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je terug koppeling Armand.
Blijf maar twijfelen tussen de vesten van Hit-Air model MLV-RC en de MotoAir vest. Ik vraag me af of de MotoAir vest zomers niet te warm is ten opzichten van de Hit-Air.

@Bert, zover ik weet is er een minimaal aan 30kg kracht nodig om de vergrendeling (kogeltje) eruit te trekken.

Gewoon niet te laat stilstaan dan krijg je het niet warm.
 
Stel dat je wordt aangereden, dus dat de klap (impact) komt op het moment dat je nog op je motor zit, dan heb je toch niets aan zo'n airbag vest?
 
Stel dat je wordt aangereden, dus dat de klap (impact) komt op het moment dat je nog op je motor zit, dan heb je toch niets aan zo'n airbag vest?

Misschien beantwoord dit je vraag Karin.
Grt Wil.
 
Hierbij een stukje geschiedenis en extra info over Hit-Air tot 2011

 
Laatst bewerkt:
Misschien beantwoord dit je vraag Karin.
Grt Wil.

Nou, nee dus. Ik begrijp dat de airbag geactiveerd wordt door aan het kabeltje te trekken, wat gebeurt doordat je van je motor valt. Super idee overigens, ik ken het uit de paardensport.
Maar als je geraakt wordt door een auto terwijl je nog op de motor zit, gebeurt er toch helemaal niets? Pas als je eraf valt, maar dat kan te laat zijn...
 
@karin, Zoals die man vertelde in een van de filmpjes, duurt het 0,25 sec dat het vest volledig opgeblazen is. Met andere woorden, volgens de uitvinders is het vest al lang en breed opgeblazen voordat je op de grond ligt. En als je bedoeld als je met de motor omvalt, lijkt het mij dat je geen Airbag nodig hebt, toch! En mocht het nou toch zo zijn dat je verder van je motor geslingerd wordt, dan gaat de 0,25 sec regel weer tellen, of niet!?
 
@karin, Zoals die man vertelde in een van de filmpjes, duurt het 0,25 sec dat het vest volledig opgeblazen is. Met andere woorden, volgens de uitvinders is het vest al lang en breed opgeblazen voordat je op de grond ligt. En als je bedoeld als je met de motor omvalt, lijkt het mij dat je geen Airbag nodig hebt, toch! En mocht het nou toch zo zijn dat je verder van je motor geslingerd wordt, dan gaat de 0,25 sec regel weer tellen, of niet!?

Ja, maar wanneer gaat die 0,25 seconden in? Toch pas op het moment dat je loskomt van de motor (en dus aan de kabel getrokken wordt)?
Dus als je op de motor zit, en je wordt vol geraakt door een auto, dan wordt het vest toch nog helemaal niet geactiveerd. Pas als je na die klap onderuit gaat, wordt het vest geactiveerd. Maar dan heb je die eerste klap van die auto al te pakken...
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar wanneer gaat die 0,25 seconden in? Toch pas op het moment dat je loskomt van de motor (en dus aan de kabel getrokken wordt)?
Dus als je op de motor zit, en je wordt vol geraakt door een auto, dan wordt het vest toch nog helemaal niet geactiveerd. Pas als je na die klap onderuit gaat, wordt het vest geactiveerd. Maar dan heb je die eerste klap van die auto al te pakken...

ik denk dat het pak werkt als een soort schijnveiligheid net als de oranje hesjes,
en de fabrikant speelt daar op in.
als je er in gelooft trek je hem aan, anders doe je het gewoon niet.
 
Ik heb zo mijn twijfels als je het vergelijkt met een auto airbag.

De kracht van de airbag is dat hij mega snel opblaast, maar ook gaten erin heeft die de druk aflaten.
Denk maar eens aan de filmpjes met een grote yoga bal. Een opgeblazen zak vangt wel iets op maar echt dempen van de impact doet het niet.
Wat doet deze airback bij bijvoorbeeld plaatselijke impact? Kan hij dat ook opvangen?

Daarnaast is de drukcilinder een potentiele ribbenbreker lijkt mij.
 
@Karin, Ik ben hier ook maar op het forum om van ‘n ervarings deskundige die zijn of haar verhaal of van iemand anders met een Airbag jas/vest eventueel wil vertellen.
Ik kan je alleen maar schrijven wat mij het meest logisch lijkt en schrijven wat ik nu al van anderen weet.
CBFox (Armand) is tot nu toe de enige die een stukje geschreven heeft over een ervaring;
quote (Een vriend van mijn zus had er eentje aan tijdens een ongeluk op de A2, en stond met een schrammen en kneuzing op. Volgens de politie ter plaatse hadden ze dit nog niet eerder mee gemaakt.)
Of stuur een mail naar een van de leveranciers van deze jassen/vesten, misschien kunnen ze je vraag beter toelichten.

Mvg,
Wil.
 
Laatst bewerkt:
Als je de eerste impact van een auto wilt opvangen helpt een luchtbandje niet. En ik vermoed ook niet als die al wel zou zijn opgeblazen. Dan heb je een kooi constructie nodig en die heb je meestal pas vanaf 4 wielen :+
Maar voor de impact die daarna volgt als je eenmaal het asfalt, of de motorkap van die auto raakt zal het vast wel schelen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je bij een goede klap niet van je motor gelanceerd wordt.
 
Ik weet van iemand op het TT-circuit die ermee onderuit ging. (rijvaardigheidstraining)
Ze stond zo weer op, maar ach, de meesten die op het circuit onderuit gaan, hebben niks. Dus is het maar zeer de vraag of het hier uitmaakte...blijkbaar krijg je het meeste letsel toch door botsing met een boom of ander obstakel, of door een voertuig.
 
Tijdens mijn werkzaamheden in de medische dienst heb ik regelmatig mensen zien vallen (Ruskenhoek, Ramshoek etc.) zo gruwelijk hard, dat je echt denkt: dat kan niet goed gaan!
Maar ik heb wel de indruk dat een air-bag-pak (of los vest eronder) een stuk bescherming biedt...
Toch maar eens naar kijken voor mezelf....
Groet'n uut Zwolle,
Hans
 
Ik weet van iemand op het TT-circuit die ermee onderuit ging. (rijvaardigheidstraining)
Ze stond zo weer op, maar ach, de meesten die op het circuit onderuit gaan, hebben niks. Dus is het maar zeer de vraag of het hier uitmaakte...blijkbaar krijg je het meeste letsel toch door botsing met een boom of ander obstakel, of door een voertuig.

Precies, op het circuit kan ik me een nekbrace nog wel voorstellen, bij een low-slider gebeurd er respectievelijk weinig, maar bij een Highsider is altijd afwachten.

Het klop wel wat je schrijft Karin, op de openbare weg kan je van alles tegen komen, bedenk het maar. Door al deze variatie van obstakels, kom ik tijdens mijn werk (Ambu) de meest vervelende letsels tegen.

Zelf ben ik jaren geleden ook eens geschept door een auto, na vijftien meter en twee stoepranden verder, toch blijvend rugletsel opgelopen, ondanks de standaard protectie,
(Oorzaak aanrijding, automobiliste maakte gebruik van haar mobieltje tijdens het rijden.)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je link CBFox, het is een kwestie van tijd denk ik en het idee dat je wel of niet gezien wilt worden met zo'n vest.
Ik rij inmiddels vanaf vorig jaar november met de Hit-Air vest en ben al diverse keren geïntegreerd aangesproken door andere motorrijders, waaruit blijkt dat de meesten niet weten van het bestaan van zo'n vest of niet precies weten over de werking van het vest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan