Duke Nukem
MF veteraan
- 8 dec 2007
- 3.870
- 2.409
Ik zou zeggen dat dat best lang is. Ketel van 100 liter op 9.5 bar is 950 liter. Volgens google moet dat ding 350 liter lucht per minuut leveren dus dan zou je toch zeggen dat het hooguit 3 minuten mag duren.
Kan natuurlijk zijn dat ik te simpel denk..
Compressor is een eentraps 2 cilinder van 2 pk, die doen tot 8 bar ongeveer 100 liter per pk dus deze zal +/- 200 lpm uitgaand doen.
Ketel is 100 liter x 8 bar= 800 liter
Compressor moet dus in 800:200= 4 minuut naar de 8 bar kunnen gaan.
Je hebt nu 950:12= 80 lpm ,das nie goed.
Eentraps compressoren kun je beter niet boven de 8 bar laten draaien tenzij incidenteel , die laatste 1,5 bar van 8 naar 9,5 kost relatief veel energie die grotendeels omgezet word in warmte, het ding word bloedheet, de olie daardoor te dun en daardoor slijt hij als een gek om nog maar niet te spreken van overvloedige kool aanslag ,de kleppen gaan daardoor lekken waardoor de opbrengst terug loopt enz enz
Als dit het originele blok is even de cilinderkopjes er af halen en kijken of de kleppen nog goed sluiten, vooropgesteld dat er idd nergens anders lekkage is.
Denk er om dat je meestal de koppakking stuk maakt als je hem los haalt, die moet draad versterkt zijn als je zelf een nieuwe wilt knippen, gewone pakking gaat meestal stuk.[/s ]
Edit: je hebt hem al los gehad, tja....
Motortoerental niet goed? Elco uitgebrand? , zuigerveren stuk?, misschien 1 gebroken?
en hoe is het met de zuigerveren? als die versleten of beschadigt zijn doet hij het ook erg slecht net als bij beschadigingen aan de cilinderwanden.
In een ander topic vermeld TS dat de krukas van deze compressor gebroken is. Een vollediger verhaal resulteert in een vollediger antwoord. 3e hands pomp er op gezet?
Doet me denken aan iemand in een ander topic die mij maar bleef vertellen dat het niet uitmaakt als je hem gewoon door laat knallen tot de thermische beveiliging ingrijpt. Was notabene precies dezelfde compressor ook... Typisch.
Schroef 'm eens op een Bar lager en bekijk het dan nog eens?
Mechanism schreef op 21 augustus 2013 @ 14:05:
Doet me denken aan iemand in een ander topic die mij maar bleef vertellen dat het niet uitmaakt als je hem gewoon door laat knallen tot de thermische beveiliging ingrijpt. Was notabene precies dezelfde compressor ook... Typisch.
Doel je op mij? Dat was ik niet namelijk
Ik denk da je er goed aan doet om te doen wat je na de krukas breuk eigenlijk had moeten doen; helemaal uit elkaar halen en werkelijk alles controleren, dus ook de zuigers en veren, de drijfstangen enz enz.
Toerental controleren doe je met een toerenteller, maar die heb je denk ik niet, ik kom ik erg zelden tegen dat daar wat aan mankeert maar voor alles is er een eerste keer.
De elco doormeten is de andere optie en als die goed is dan concludeer je dat het toerental ook wel ok zal zijn.
Om een elco te meten heb je een multimeter nodig die condensatoren door kan meten.
Het lijkt er op dat er nog steeds maar 1 cilinder werkt en de andere niets doet aangezien de comp ongeveer de helft doet van wat hij zou moeten doen.
Dit soort zuiger compressoren lopen wel vaker vast en daardoor kan de krukas breken, de reden is meestal oververhitting of een gebrek aan olie, de drijfstang lagers lopen heet en vast en door de massa traagheid van de krukas en e-motor breekt er wat.
Op de rand beschouwd; meestal hebben hobby compressoren geen drijfstanglagers maar draait de aluminium drijfstang gewoon kaal op de krukas, dat maakt dat ze erg gevoelig zijn voor vast vreten, aluminium heeft geen nood loop eigenschappen dus al de olie te heet,te dun of te weinig is gaat het al snel mis.
De meeste eentraps compressoren kunnen niet goed tegen 10 bar, ze worden te heet en de olie te dun, bovendien is het zelden nodig aangezien je alles wat je wilt
doen in de hobby ook met 8 bar of zelfs minder kunt doen.
Maar ook die 8 bar is geen heilige waarde,hoe lager de druk des te minder stroomverbruik en slijtage, het loont om de druk zo laag mogelijk te houden.
Helemaal uit elkaar, alles bekijken en niet stoppen met kijken voordat je wat gevonden hebt, richt je aandacht op de klep platen en zuigerveren.
Nee doel niet op jouw, maar was wel op MF en ook exact die compressor. Heb je hem toevallig van een MF-er gekocht?
Ik moet toch maar eens een keer krachtstroom in de schuur aanleggen en een leuke 380v compressor kopen, zo'n 220V is het toch ook eigenlijk net niet.
Ik zou zeggen dat dat best lang is. Ketel van 100 liter op 9.5 bar is 950 liter. Volgens google moet dat ding 350 liter lucht per minuut leveren dus dan zou je toch zeggen dat het hooguit 3 minuten mag duren.
Kan natuurlijk zijn dat ik te simpel denk..
Bij 230 V geldt hetzelfde, alleen is de slip bij vollast meestal 4% en draait de elektromotor op 1440 t/min. Theoretisch wordt het vermogen door de slip geleverd.Ik weet bij 380V motoren dat het werkelijke toerental nooit helemaal overeen komt met het toerental wat op het typeplaatje staat. Op het typeplaatje staat bijv. 1500 t/min, in werkelijkheid draait ie 1480t/min.
Nu weet ik niet of dat ook geld voor 220V, maar als er 20 t/min verschil inzit, hoeft het niet gelijk zo te zijn dat er wat aan de compressor mankeert.
Dat is 350 liter bij 1 bar.
Bij oplopende druk wordt dat steeds minder.
Voor je hem uit elkaar trekt, heb je een echt goede 230v stroomvoorziening? Als ik mijn 2 cilinder in het verkeerde stopcontact prik draait hij te langzaam en gaan de lichten knipperen. Daarom heb ik een aparte kabel op de wasmachine groep gezet, zodat hij een eigen 16A heeft, dan draait hij veel sneller.
Als mijn klanten zo'n soort klacht hebben bij een nieuwe compressor, dan is dat 9 van de 10 keer het probleem. Die nieuwe modellen trekken echt veel stroom.
Daarom zei ik al, schroef de topdruk eens 1Bar terug.
Ook naar de schuur vernieuwd?Tsja, hij staat in m'n schuur en in de woonkamer ff proberen is niet echt een optie. Ik heb niet veel kaas gegeten van installatie techniek, maar de hele boel is hier thuis 2 jaar geleden nieuw aangelegd. Hoe kan ik zien (als dat überhaupt te zien is met een ongetraind oog) of de boel goed aangesloten zit, zodat ie het in de schuur goed zou moeten doen?
Ook naar de schuur vernieuwd?