Akrapovic R1

Er1win

Die hard MF'er
30 jan 2003
804
0
Deurne
Ik zie op het forum nogal wat akrapovic uitlaten. Ik heb nog nooit een standaard uitlaat op m'n fietsen vervangen door een ruiger model. Ook nu heb ik het standaardmodel, onder m'n r1 (2002), er nog onder hangen, maar ik wil weleens wat anders. Paar vraagies:Is Akrapovic de beste keus? Is het legaal of kan ik op het circuit meteen rechtsomkeert? wat moet er naast de demper nog aangepast worden aan de motor? en wa moet da koste?
 
Bij een uitlaat kun je een slip-on kopen of een compleet systeem. Slip-on is alleen de demper, die grote knalpot aan het einde, en een compleet systeem is dus met bocht en alles totaan je cilinder. Beide zijn vrij simpel te monteren.

Akra is geen foute keus, meer info ff de search gebruiken.
 
Ik zie op het forum nogal wat akrapovic uitlaten. Ik heb nog nooit een standaard uitlaat op m'n fietsen vervangen door een ruiger model. Ook nu heb ik het standaardmodel, onder m'n r1 (2002), er nog onder hangen, maar ik wil weleens wat anders. Paar vraagies:Is Akrapovic de beste keus? Is het legaal of kan ik op het circuit meteen rechtsomkeert? wat moet er naast de demper nog aangepast worden aan de motor? en wa moet da koste?

Akarapovic is een hele goede, erg mooi afgewerkt, mooi geluid en plenty extra vermogen (full system). Kom echter wel met een zak geld, goed spul is altijd duur! Kijk op: http://www.akrapovic-ai.si/main/main.htm.

V.w.b. het geluid, de circuits zijn dermate bespottelijk streng dat zelfs standaard motoren nauwelijks door de keurig komen dus met een full Akra kun je het schudden!

Uiteraard ben je er niet met een demper of full system alleen, uiteraard zal je injectie en eventueel je ontsteking moeten worden aangepast aan de betere flow van de uitlaat om er voordeel uit te putten. Het beste kun je daarvoor een Dynojet Power Commander kopen, model III past enkel de injectie aan, model IIIr óók nog de ontsteking. Optimaal afgesteld kun je zeker 15 pk extra!!! tegemoet zien maar dan ben je wel een paar duizend euro verder...

Hier vind je de prijzen van 9/'02 op de Duitse Akra site inclusief MwSt en natuurlijk in Euro's http://www.akrapovic.de/Akrapovic/ak%2001.htm. Ik neem aan dat de prijzen in Nederland ongeveer gelijk zullen liggen.
 
Akarapovic is een hele goede, erg mooi afgewerkt, mooi geluid en plenty extra vermogen (full system). Kom echter wel met een zak geld, goed spul is altijd duur! Kijk op: http://www.akrapovic-ai.si/main/main.htm.

V.w.b. het geluid, de circuits zijn dermate bespottelijk streng dat zelfs standaard motoren nauwelijks door de keurig komen dus met een full Akra kun je het schudden!

Uiteraard ben je er niet met een demper of full system alleen, uiteraard zal je injectie en eventueel je ontsteking moeten worden aangepast aan de betere flow van de uitlaat om er voordeel uit te putten. Het beste kun je daarvoor een Dynojet Power Commander kopen, model III past enkel de injectie aan, model IIIr óók nog de ontsteking. Optimaal afgesteld kun je zeker 15 pk extra!!! tegemoet zien maar dan ben je wel een paar duizend euro verder...

Hier vind je de prijzen van 9/'02 op de Duitse Akra site inclusief MwSt en natuurlijk in Euro's http://www.akrapovic.de/Akrapovic/ak%2001.htm. Ik neem aan dat de prijzen in Nederland ongeveer gelijk zullen liggen.

Bedankt Blade10, hier kan ik wat mee! :} , stel dat ik zo'n full system + power commander monteer, kan ik dan het hele spul, met een simpele ingreep, straatlegaal maken?
 
Ik heb een akra-full system op mijn 2000 R1 zitten en met een verloopstuk kan ik mijn originele demper eraan hangen.
Deze heb ik laten afstellen op de standaard demper,dus met de akra bochtenset,resultaat 145pk aan het wiel en geen problemen op het circuit in 2001 gehad tijdens de zac-races.
 
Op vrijdag 28 februari 2003 22:11 schreef Gizzmo het volgende:
Ga eens kijken naar ARATA
verkoopt tot nu toe alleen nog full systems.
in de usa kosten deze zo'n $1000 (is +/- gelijk aan euros)
.....dat je 't weet ;)
 
Ik zie op het forum nogal wat akrapovic uitlaten. Ik heb nog nooit een standaard uitlaat op m'n fietsen vervangen door een ruiger model. Ook nu heb ik het standaardmodel, onder m'n r1 (2002), er nog onder hangen, maar ik wil weleens wat anders. Paar vraagies:Is Akrapovic de beste keus? Is het legaal of kan ik op het circuit meteen rechtsomkeert? wat moet er naast de demper nog aangepast worden aan de motor? en wa moet da koste?



Daar gaan we dan toch maar weer he!
Ik zal maar niet in dit forum zetten, wat je hier aan tafel gezegd hebt over sportuitlaten...... :X

Groetjes van VRRRRRRRRRRRRRRRRROEEEMM RAMMEL RAMMEL RAMMEL-v-max naar de klote

Herr Flick
:P
 
Bedankt Blade10, hier kan ik wat mee! :} , stel dat ik zo'n full system + power commander monteer, kan ik dan het hele spul, met een simpele ingreep, straatlegaal maken?

Ik heb voor mijn originele demper een adapter laten maken (zie foto). De adapter blijft altijd zitten op de demper (blijft de pakking heel). Wil je op een circuit gaan rijden met BESPOTTELIJKE geluidseisen zoals Assen - zullen ze wel moeten/willen omdat de MotoGP racers vanaf dit jaar 130 dBA mogen produceren :} !!! - dan kun je voordat je gaat de originele demper monteren en produceert de motor weer het originele geluid (welk geluid!?).

Verder heb ik nog een dB-killer van een Laser uitlaat liggen, hij moet nog op maat worden gemaakt, deze neem ik dan altijd mee in het kontje van de motor voor het geval hij onderweg moet worden gemonteerd.

Bedenk wél dat je dan een andere map moet laden (PDA of laptop meenemen in de rugzak samen met de originele demper???), helaas is de huidige Power Commander niet in staat meerdere maps op te slaan (komt eraan). Uiteraard zul je met de originele demper het 'eindschot' goeddeels missen, met een volledig systeem mept hij werkelijk de begrenzer in, een 'dichte' uitlaat ademt niet vrij genoeg! Oftewel, het is het één of het ander, van beide walletjes eten kan niet...

Hé, wat zie ik hierboven, heb je aan tafel iets gezegd over sportuitlaten en zit ik nu mijn vrije tijd te verknoeien antwoord te geven voor Jan L*l... :(

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor mijn originele demper een adapter laten maken (zie foto). De adapter blijft altijd zitten op de demper (blijft de pakking heel). Wil je op een circuit gaan rijden met BESPOTTELIJKE geluidseisen zoals Assen - zullen ze wel moeten/willen omdat de MotoGP racers vanaf dit jaar 130 dBA mogen produceren :} !!! - dan kun je voordat je gaat de originele demper monteren en produceert de motor weer het originele geluid (welk geluid!?).

Verder heb ik nog een dB-killer van een Laser uitlaat liggen, hij moet nog op maat worden gemaakt, deze neem ik dan altijd mee in het kontje van de motor voor het geval hij onderweg moet worden gemonteerd.

Bedenk wél dat je dan een andere map moet laden (PDA of laptop meenemen in de rugzak samen met de originele demper???), helaas is de huidige Power Commander niet in staat meerdere maps op te slaan (komt eraan). Uiteraard zul je met de originele demper het 'eindschot' goeddeels missen, met een volledig systeem mept hij werkelijk de begrenzer in, een 'dichte' uitlaat ademt niet vrij genoeg! Oftewel, het is het één of het ander, van beide walletjes eten kan niet...

Hé, wat zie ik hierboven, heb je aan tafel iets gezegd over sportuitlaten en zit ik nu mijn vrije tijd te verknoeien antwoord te geven voor Jan L*l... :(

(Afbeelding)

Neeeee Blade10 je zit je tijd niet te verkloten! Ik heb tegenover m'n maat vaak beweerd dat geluid me geen moer intereseerde. Ik reed toen nl. een BMW r1100rs :Z (iedereen maakt vouten) en daar zat tegenover zijn v-max natuurlijk geen geluid in) times are changing en ben snellere motoren gaan rijden. Sinds de aanschaf, vorig jaar, van mijn r1 ben ik verlaafder en verslaafder geraakt aan pk's / stuurgedrag :9 . Voor de aanschaf van m'n r1 vondt ik een stuurdemper ook onzin, maar deze zit er sinds vorige week ook op (Met dank aan Herr Flick :}
Blade10 weet jij trouwens hoe hoog een bekeuring is bij het pakken op geluid?
Nog een vraagje: Heeft alleen een full-system zin of geeft alleen een einddemper al een leuk resultaat?
 
Als je niet voor het maximaal haalbare vermogen gaat, maar alleen voor een lekker geluidje kun je ook gewoon alleen je einddemper vervangen. stukkie goedkoper, maar bijna geen vermogenswinst.
 
Neeeee Blade10 je zit je tijd niet te verkloten! Ik heb tegenover m'n maat vaak beweerd dat geluid me geen moer intereseerde. Ik reed toen nl. een BMW r1100rs :Z (iedereen maakt vouten) en daar zat tegenover zijn v-max natuurlijk geen geluid in)

Nee er1win, 2 maanden geleden vond je het nog nix! :+
Flikker gauw die orginele r1 demper eraf, want die vind ik FOEI lelijk! :r
Een leuke sportdemper erop en huppekee.....

Samen lekker vrrrrrrrrroemen in de alpen! :]
(maar dan zonder rammels! 8-) )
 
ik meldde dit, omdat ik me kan voorstellen dat iemand die nooit eerder
een andere uitlaat heeft aangeschaft, ook niet echt van plan is
om te beginnen met het uitgeven van 1000 euro,
of zelfs de duurste systemen en powercommanders.
voor de helft koopt 'ie een akra slip-on.

 
Laatst bewerkt:
en de rest... |(
van de evo heb je ook 3 types,als je maar geld mee neemt.

Ik heb het natuurlijk ook niet over het échte race systeem waarbij de headers ook van titanium zijn, die worden eigenlijk alleen uitgegeven aan (fabrieks) raceteams. Scheelt overigens maar een halve kilo en een pk'tje, daar maken we ons als gewone rijders niet zo druk over...
 
Neeeee Blade10 je zit je tijd niet te verkloten! Ik heb tegenover m'n maat vaak beweerd dat geluid me geen moer intereseerde. Ik reed toen nl. een BMW r1100rs :Z (iedereen maakt vouten) en daar zat tegenover zijn v-max natuurlijk geen geluid in) times are changing en ben snellere motoren gaan rijden. Sinds de aanschaf, vorig jaar, van mijn r1 ben ik verlaafder en verslaafder geraakt aan pk's / stuurgedrag :9 . Voor de aanschaf van m'n r1 vondt ik een stuurdemper ook onzin, maar deze zit er sinds vorige week ook op (Met dank aan Herr Flick :}
Blade10 weet jij trouwens hoe hoog een bekeuring is bij het pakken op geluid?
Nog een vraagje: Heeft alleen een full-system zin of geeft alleen een einddemper al een leuk resultaat?

Oh, dan is het goed. V.w.b. dempers en uitlaten, het volgende:

1. Als je de originele demper maar niets vind (veel de groot/dik) en het oog wil ook wat, dan koop je een demper met E-keurmerk.
2. Wil je ook nog een beetje extra sound maar nauwelijks meer tot zelfs MINDER vermogen dan koop je een demper zonder E-keurmerk en geen Power Commander.
3. Als je voor 2 hebt gekozen maar je wilt toch het originele gedrag/vermogen (of beter) dan neem je er een Power Commander bij (geen r-type).
4. Ga je voor extra top-end, een mooi eindschot waarmee ik bedoel dat de motor niet vanaf de 10.000 tpm al zachtjesaan afbouwt maar juist snoeihard tot de begrenzer doorloopt (betere aansluiting op de volgende versnelling) dan moet je gaan voor andere bochten/tussenpijp en verdwijnt de EXUP. Zo'n systeem bespaart je ook nog eens ca 5 kg maar dat zul je niet snel merken. Uiteraard combineer je dit volledige systeem met een Power Commander om alles lekker op elkaar af te stemmen! Voor de laatste ca 2~3 pk koop je dan de PC van het R-type.

Of je nu gaat voor een volledig Arrow, Akrapovic of Laser systeem, het zal elkaar niet zoveel ontlopen, met een goede map in je PCIIIr behaal je zomaar dik 10% extra vermogen (dik 15 pk) en dat is een berg kan ik je melden :} :} :} ! Niet geheel onbelangrijk, je kunt de motor in no-time weer geheel origineel maken en de uitlaat en PC los op Marktplaats verkopen, inruilen met deze spullen brengt vaak weinig op.

Bedenk je dus goed wat je wilt, hoe vaak en hoe lang rijd je nu met het gas tot de stuit? Als je werkelijk vind dat de motor wel een beetje pittiger mag zijn koop je al die spullen, is vermogen eigenlijk onbelangrijk dan koop je enkel een demper die op de bestaande spullen past (en haalt die demper eraf tijdens de vakantie door de Alpen!!!). Daar solliciteer je namelijk naar een bekeuring met je sportdemper...
 
Op zondag 02 maart 2003 10:49 schreef Blade10 het volgende:(en haalt die demper eraf tijdens de vakantie door de Alpen!!!). Daar solliciteer je namelijk naar een bekeuring met je sportdemper...

Waar heb jij in de Alpen gereden dan ?

Ik heb amper ooit politie gezien in me vakantie's, laat staan dat ze over me uitlaat beginnen.
 
Waar heb jij in de Alpen gereden dan ?

Ik heb amper ooit politie gezien in me vakantie's, laat staan dat ze over me uitlaat beginnen.

Lang niet meer geweest zeker...
In oostenrijk staat de politie flink te controleren,ook met laserguns!
Afgelopen zomer verschillende keren gezien!
 
Waar heb jij in de Alpen gereden dan ?

Ik heb amper ooit politie gezien in me vakantie's, laat staan dat ze over me uitlaat beginnen.

De Oostenrijkse geluidseisen zijn zó hoog dat de ketting méér herrie maakt dan de rest van de motor...
Ik heb zelf ondervonden - al in 1991! - dat ze in het verlengde van een brede doorgaande weg binnen de bebouwde kom op een brug staan met een speedgun, net na een bocht (dus niet van tevoren te zien) was een grote parkeerplaats aangelegd waar ALLÉÉN motorrijders en buitenlandse auto's werden aangehouden en bekeurd.

In dat (motor)onvriendelijke Haider/Waltheim/Hitler land kom ik dus nóóit weer!!!
 
Ik heb het natuurlijk ook niet over het échte race systeem waarbij de headers ook van titanium zijn, die worden eigenlijk alleen uitgegeven aan (fabrieks) raceteams. Scheelt overigens maar een halve kilo en een pk'tje, daar maken we ons als gewone rijders niet zo druk over...
Dan heb jij geen EVO!
Waarschijnlijk net als ik alleen vanaf 4-1 titanium.
Evo begint boven de 2000,-Euro's en dan heb je het instap model.
EVO heeft ook 2!andere linkpijpjes en gevormde bochten.
Dus geen EVO meer roepen,ik begreep er al niks van steeds.
Overigens had ik wel de EVO besteld,maar vond de prijs al zo laag.
Ik ging van 4.500,- gulden uit en werd slechts 2600 ofzo.Jammer '(
Werd eigenlijk ook alleen maar voor de R6/7 gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb jij geen EVO!
Waarschijnlijk net als ik alleen vanaf 4-1 titanium.
Evo begint boven de 2000,-Euro's en dan heb je het instap model.
EVO heeft ook 2!andere linkpijpjes en gevormde bochten.
Dus geen EVO meer roepen,ik begreep er al niks van steeds.
Overigens had ik wel de EVO besteld,maar vond de prijs al zo laag.
Ik ging van 4.500,- gulden uit en werd slechts 2600 ofzo.Jammer '(
Werd eigenlijk ook alleen maar voor de R6/7 gemaakt.

Het is allemaal nogal onduidelijk bij de mannen van Akrapovic, zeker toen ik het systeem kocht voor een vriendenprijsje van fl. 2.015,- (914 euro) begin 2001. Destijds vertelde men dat de EVO-2 (zie ik nergens meer!?) exclusief was bedoelt voor fabrieks raceteams en dat ik de EVO had, het beste voor normale motorfietsen.

Kennelijk is er sindsdien iets verandert in de naamvoering, de Akrapovic site geeft nu meer duidelijkheid. Je ziet dat ze verschillende lijnen leveren zoals de Sport Production, Racing en de Evolution maar men combineert onderling kennelijk de dempers zoals Bolt-on, Slip-on en Street Legal. Zo kun je een Racing - en zelfs een Evolution systeem :( |( - kopen met een Street Legal demper erop!!! Nou, dan ben je niet wijs zeg als je een peperduur Evolution systeem combineert met een 'dichte' demper...

Zoals je op de foto ziet staat er bij mij EVOLUTION op de doos maar erboven staat RACING (4-1). M.a.w., de demper is een EVOLUTION gecombineerd met een RACING (4-1) systeem. Op de site spreekt men over "race replicas of exhaust systems from custom racing machines" als ze het hebben over de Racing line.

Ik heb dus net als jij een titanium Evolution muffler (99 dBA???) gecombineerd met een titanium link pipe, een stainless steel header en een stainless steel 4-1-1 manifold. Bij de muffler staat op hun site "The muffler is in most cases identical to those used by WSS & WSB teams" :} .

Nu alles duidelijk is geworden zal ik mijn tekst onderaan wijzigen in Akrapovic Evolution muffler en Racing (4-1) system...

Het blijft echter allemaal een beetje verwarrend, kijk maar eens bij de Fireblade 2000/2001 en klik op Evolution Line, de foto laat toch echt een Evolution headerset zien maar er staat "Type RACING 4-1" boven wat je op het verkeerde been zet omdat ze ook een Racing line verkopen!

Volgens de gegevens is het gewichtsverschil overigens 0,5 kg (4,3 kg vs 4,8 kg) en het vermogensverschil NUL pk (beide +7 pk)...dus waarom die dure kopen, het ontbijt overslaan heeft het zelfde effect ;) !

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan