Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.494
11.122
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De D214 is tegenwoordig eigenlijk (vrijwel) alleen nog als OEM-band op de markt. Dat wil zeggen dat motorfietsfabrikanten deze banden in grote aantallen goedkoop inkopen en op de af te leveren motoren monteren. Voor verschillende modellen motorfietsen kunnen ze verschillende versies leveren. Wat precies het verschil is met de "standaard"-versie wordt vrijwel nooit vrijgegeven.
Meestal is de karkas-opbouw iets anders, maar dat is niet altijd zo.
 
De D214 is tegenwoordig eigenlijk (vrijwel) alleen nog als OEM-band op de markt. Dat wil zeggen dat motorfietsfabrikanten deze banden in grote aantallen goedkoop inkopen en op de af te leveren motoren monteren. Voor verschillende modellen motorfietsen kunnen ze verschillende versies leveren. Wat precies het verschil is met de "standaard"-versie wordt vrijwel nooit vrijgegeven.
Meestal is de karkas-opbouw iets anders, maar dat is niet altijd zo.
dank voor de snelle reactie. Tot nu toe bevallen de banden. ik ben niet zo'n racer maar rijd met wat mooie bochtjes net tot de rand van de band. Voorlopig kunnen ze nog een eind mee. Er staat 3500 km op de teller dus ik ga me volgend jaar eens wat oriënteren.
Ik begrijp dat jij een bandenbedrijf hebt??? waar ergens??, wellicht bij een bandenwissel eens mooi combineren met een mooi tochtje :-)
 
Vraag, omdat ik het antwoord niet kan vinden via Google:

Over afzienbare tijd is mijn motor toe aan een nieuw setje banden. Nu zag ik op de Pirelli site achter de maatvoering de toevoeging TL, TL (A) en TL (E). Volgens mij slaat TL op "tubeless", maar wat betekent de toevoeging A of E?

Dank alvast!
(de rest van de aanduiding op de band begrijp ik)
 
Ik heb geen 100% antwoorden. Ik denk dat de natuurkunde korrekt is. Die wetten gelden voor een ideaal gas, en dat is lucht niet. Maar dan denk ik ook dat bij opwarming de 02 en N moleculen meer in elkaar schuiven, en de drukstijging lager uitvalt.
Precies meten is moeilijk. Je zet een drukmeter op het ventiel, en je krijgt een hoge snelheid, koude lucht stroom op je metertje. Dat zorgt even voor een overdrukje, om daarna te stabiliseren. Is je €11 metertje goed genoeg, of blijft die vanwege interne wrijving hangen op de eerste te hoge waarde? Ik zeg niet dat het zo is, maar zoek een logica tussen theorie en meten

En 2.1 bar voorband is echt wel te laag
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de ervaringen van anderer MF'ers. Wie meet er weleens koud en dan warm direct na een uurtje sturen? Wat meet je voor druk verschil?
 
Ik snap je gefixeerde focus op die bandenspanningtoename niet helemaal.
Zeker niet omdat je nog steeds niet gezegd hebt tegen welke problemen je nou aanloopt met je banden.

Je meet koud.
a.d.h.d bepaal je of je motor goed rijdt (na 15 minuten rijden zijn je straatbanden 'warm', wat wil zeggen binnen de grenzen van de werktemperatuur).
Wat je niet moet doen is je spanning blijven verlagen tot jij (als beginnend motorrijder) de banden 'warm' genoeg vindt aanvoelen. Warm is niet letterlijk warm
 
Grip maximaliseren is overrated, het blijft altijd een compromis. Zelfs in MotoGP gaan bandenfabrikanten en teams niet (altijd) voor maximale grip, want dat gaat ten koste van wendbaarheid, feedback en misschien zelfs acceleratie.

Als je als amateur op straat of op het circuit rijdt, zijn feedback en gedrag in grensbereik veel relevanter dan maximale grip.
 
Laatst bewerkt:
Vraag, omdat ik het antwoord niet kan vinden via Google:

Over afzienbare tijd is mijn motor toe aan een nieuw setje banden. Nu zag ik op de Pirelli site achter de maatvoering de toevoeging TL, TL (A) en TL (E). Volgens mij slaat TL op "tubeless", maar wat betekent de toevoeging A of E?

Dank alvast!
(de rest van de aanduiding op de band begrijp ik)

De A en E zijn de type homologatie. Bij Pirelli is de A versie voor zwaardere motoren en heeft de band een stijver karkas. De E versie weet ik niet en heb ik nooit eerder gezien.
 
dank voor de snelle reactie. Tot nu toe bevallen de banden. ik ben niet zo'n racer maar rijd met wat mooie bochtjes net tot de rand van de band. Voorlopig kunnen ze nog een eind mee. Er staat 3500 km op de teller dus ik ga me volgend jaar eens wat oriënteren.
Ik begrijp dat jij een bandenbedrijf hebt??? waar ergens??, wellicht bij een bandenwissel eens mooi combineren met een mooi tochtje :-)
Die snelle reactie is gewoon mazzel. Ik ben meestal maar 1 keer per dag op MF te vinden.....
En inderdaad zit mijn zaak in Purmerend zoals al genoemd is. En ook hier in de omgeving zijn er leuke stuurweggetjes als je ze weet te vinden.
 
Excuus!

Ik loop niet tegen problemen aan. Wil gewoon de grip maximaliseren...
Ik rij zelf (koud) met 2.9 Bar voor en achter op straat.
De mogelijke extra grip maakt mij niets uit, ik heb met mijn sportbanden meer dan genoeg grip (op straat). En een beetje glijden is juist leuk....
Maar wat ik bij verlaagde bandenspanning mis is stuurprecisie, neutraliteit en lichtvoetiger sturen.
 
Vraag, omdat ik het antwoord niet kan vinden via Google:

Over afzienbare tijd is mijn motor toe aan een nieuw setje banden. Nu zag ik op de Pirelli site achter de maatvoering de toevoeging TL, TL (A) en TL (E). Volgens mij slaat TL op "tubeless", maar wat betekent de toevoeging A of E?

Dank alvast!
(de rest van de aanduiding op de band begrijp ik)
Als ik mij goed herinner kwam de E-variant alleen op de oude Angel ST voor, en niet op de nieuwere Angel GT of GT2. Volgens mij is deze ook niet meer in productie, en worden er alleen nog restvoorraden verkocht.
Makkelijker is het als jij ons verteld om welke motor het gaat, wat je wensen en rijstijl zijn, en welke banden je overweegt. Dan is het simpeler om een advies te geven.
 
Als ik mij goed herinner kwam de E-variant alleen op de oude Angel ST voor, en niet op de nieuwere Angel GT of GT2. Volgens mij is deze ook niet meer in productie, en worden er alleen nog restvoorraden verkocht.
Makkelijker is het als jij ons verteld om welke motor het gaat, wat je wensen en rijstijl zijn, en welke banden je overweegt. Dan is het simpeler om een advies te geven.

Ik heb een Ducati Monster S2R800 uit 2005. Motor heeft nu Pirelli's Angel ST's, waar ik zeer tevreden over ben. Einde levensduur komt in zicht en ik twijfel tussen Angel GT's en Angel ST's. De ST's zijn nog steeds leverbaar volgens de Pirelli website. Ik weet niet zeker of ik de bijna € 100 extra wil uitgeven voor een setje GT's. Rijstijl: "rustig", maar wél doorrijden en waar het kan het gas erop. Ik hou ook van leuke bochten in o.a. de Eifel.
 
Aangezien de GT (zowel de 1 als ook de 2) niet alleen veel beter rijden, maar ook nog eens heel veel meer grip in de regen hebben, en ook nog eens langer mee gaan zou ik je adviseren om toch voor de GT's te kiezen. De prijs per kilometer is zo minimaal hoger dat ze het zeker waard zijn.
En als je er eenmaal mee gereden hebt zal je het zeker met mij eens zijn. Het kan echt veel beter dan met de ST's.....
 
Vraag ik rijd op een Shiver 750cc met Angel ST banden achter is wat vlak aan het worden .
Kan ik hier (dus alleen achter ) bv Angel GT zetten dus in combinatie met Angel ST voor of gaat dat niet werken.
Weet ook niet wat het verschil exact is tussen de ST en de GT,
 
Aangezien de GT (zowel de 1 als ook de 2) niet alleen veel beter rijden, maar ook nog eens heel veel meer grip in de regen hebben, en ook nog eens langer mee gaan zou ik je adviseren om toch voor de GT's te kiezen. De prijs per kilometer is zo minimaal hoger dat ze het zeker waard zijn. En als je er eenmaal mee gereden hebt zal je het zeker met mij eens zijn. Het kan echt veel beter dan met de ST's.....

Nou dat is duidelijk, dank! Ik volg je advies in ieder geval op *O*
 
Vraag ik rijd op een Shiver 750cc met Angel ST banden achter is wat vlak aan het worden .
Kan ik hier (dus alleen achter ) bv Angel GT zetten dus in combinatie met Angel ST voor of gaat dat niet werken.
Weet ook niet wat het verschil exact is tussen de ST en de GT,
De combinatie zal wel werken, maar de band met de meeste grip in nat en droog zit dan achter.
Of jij dat wilt kan ik niet beoordelen, als je nu nagenoeg geen schaamranden hebt zou ik het niet doen
 
Vraag ik rijd op een Shiver 750cc met Angel ST banden achter is wat vlak aan het worden .
Kan ik hier (dus alleen achter ) bv Angel GT zetten dus in combinatie met Angel ST voor of gaat dat niet werken.
Weet ook niet wat het verschil exact is tussen de ST en de GT,
De combinatie wordt wel vaker (tijdelijk) gedaan, en dat gaat vrijwel altijd probleemloos.
De GT is dan wel de opvolger van de ST, maar de verschillen zijn zo groot dat het een vrijwel geheel andere band is. De filosofie er achter is hetzelfde, maar zowel de rubbercompounds als ook de karkasopbouw verschillen van elkaar.

Zoals al gemeld: jouw achterband zal na de gedeeltelijke wissel beter zijn dan je voorband. Met andere woorden, als je de grens gaat opzoeken vindt je hem aan de voorzijde, en dat is een stuk lastiger te corrigeren dan aan de achterkant. Als je "normaal" rijdt hoef je je nergens druk om te maken.
 
2.1 is circuitspanning voor een gemiddelde straatvoorband. Ik vind het erg laag (te laag).
Je motor gaat er ook een stuk zwaarder van sturen
Bij mijn BMW boxer staat 2.2 bar voor de 120/70-17 voorband en 2.5 bar voor de 190/55-16 achterband.
En bij sportief gebruik (geen circuit genoemd) is het 2.1 bar±0.2bar voor beiden.

Dit volgens het boekje van de HP2 Sport. 8)7

De vorige eigenaar heeft er 2CT bandjes opgezet, dus met slap karkas.
Ik ben maar met een tiende extra begonnen (2.3/2.6). :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan