Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.838
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de ervaringen van anderer MF'ers. Wie meet er weleens koud en dan warm direct na een uurtje sturen? Wat meet je voor druk verschil?

Laatste circuitdag in Augustus met 32 graden 🥴 met de S22 de banden conform Bridgestone's advies voor circuit op 2,3 voor en 1,7 achter gezet ( koud )
Na de laatste sessie was de achterband met dezelfde meter gemeten 1,9.
 
Bij mijn BMW boxer staat 2.2 bar voor de 120/70-17 voorband en 2.5 bar voor de 190/55-16 achterband.
En bij sportief gebruik (geen circuit genoemd) is het 2.1 bar±0.2bar voor beiden.

Dit volgens het boekje van de HP2 Sport. 8)7

De vorige eigenaar heeft er 2CT bandjes opgezet, dus met slap karkas.
Ik ben maar met een tiende extra begonnen (2.3/2.6). :+


Das ook altijd een leuke: bij sportief gebruik...
Je zult zien dat 'bij sportief gebruik' die gewone straatspanning gewoon voldoet, maar we willen graag geloven dat 'als we er flink voor gaan' we de extra grip hard nodig hebben.
Bij sportief sturen in bv. een Eifel achtig gebied, raakt je band lang niet zo heet als op een circuit, waar je continu volgas naar de volgende bocht vliegt. Die acceleratie is hetgeen je band enorm opwarmt, niet het schuin door een bocht gaan.

En ja, je hebt ze wel hoor, mensen die op straat rijden als op een circuit. Die filmpjes kennen we allemaal. In de praktijk kom je ze niet echt tegen. Wel mensen die goed sturen en plat gaan, maar die hebben echt geen verlaagde spanning nodig.


Ben trouwens benieuwd wat hp2 sport dan adviseert bij echt circuit gebruik, als bij 'sportief rijden' al 2.1 het advies is..
 
Laatste circuitdag in Augustus met 32 graden 🥴 met de S22 de banden conform Bridgestone's advies voor circuit op 2,3 voor en 1,7 achter gezet ( koud )
Na de laatste sessie was de achterband met dezelfde meter gemeten 1,9.
Het mooie bij circuitgebruik is dat je veel kunt zien aan het aftekenen van je banden en je de druk vervolgens kunt bijstellen. Op straat is dat lastiger. Ik heb afgelopen jaar op het Midland-circuit gewoon met 2,9 koud gemeten in de achterband gereden, snelste groep, grip genoeg. De snelheid komt daar alleen niet boven de 100 km/h en echt hard wordt er niet geremd.
 
Het mooie bij circuitgebruik is dat je veel kunt zien aan het aftekenen van je banden en je de druk vervolgens kunt bijstellen. Op straat is dat lastiger. Ik heb afgelopen jaar op het Midland-circuit gewoon met 2,9 koud gemeten in de achterband gereden, snelste groep, grip genoeg. De snelheid komt daar alleen niet boven de 100 km/h en echt hard wordt er niet geremd.
Een lagere spanning kan toch ook veiliger zijn omdat je dan meer contactvlak hebt? Zeker bij dit soort circuitgebruik? :)
 
Eindconclusie na een aantal pagina's gezever over bandenspanning:

Gewoon op 2.5 - 2.9 zetten en de rest vergeten. :]



:+
Er is nog helemaal geen eindconclusie :).

Ik lees veel meningen zonder onderbouwing. Daartegenover staat de mening van een expert.

Wat we wel weten is dat lagere druk gaat ten koste van stabiliteit, stuurprecisie en het stuurt zwaarder.
Wat we ook weten is dat ik niet de enige ben die drukverschillen meet die niet kloppen met een eerder opgeschreven formule. Daarmee vermoed ik dat we de formule gerust als onbruikbaar kunnen bestempelen voor onze toepassing.

Wat ik geleerd heb is dat er eigenlijk niemand is die het echt weet. We doen allemaal maar wat (met alle respect overigens voor iedereen).
 
Een lagere spanning kan toch ook veiliger zijn omdat je dan meer contactvlak hebt? Zeker bij dit soort circuitgebruik? :)
Dat is de kern van de vraag waarmee ik deze discussie begon: bij een lagere druk neemt (startend met een te hoge druk die gericht is op stabiliteit) eerst de grip toe door het grotere contactvlak. Tot de druk te laag wordt, dan wordt de band te heet of te slap. Beide is gevaarlijk. Daarom is het belangrijk om goed te meten en ook de 10% drukverhoging in acht te nemen. Meer dan 10% gaat op straat al snel contraproductief werken.
 
Er is nog helemaal geen eindconclusie :).

Ik lees veel meningen zonder onderbouwing. Daartegenover staat de mening van een expert.

Wat we wel weten is dat lagere druk gaat ten koste van stabiliteit, stuurprecisie en het stuurt zwaarder.
Wat we ook weten is dat ik niet de enige ben die drukverschillen meet die niet kloppen met een eerder opgeschreven formule. Daarmee vermoed ik dat we de formule gerust als onbruikbaar kunnen bestempelen voor onze toepassing.

Wat ik geleerd heb is dat er eigenlijk niemand is die het echt weet. We doen allemaal maar wat (met alle respect overigens voor iedereen).
En als je de temperatuur in Kelvin invult, klopt het dan wel?
 
Dat is de kern van de vraag waarmee ik deze discussie begon: bij een lagere druk neemt (startend met een te hoge druk die gericht is op stabiliteit) eerst de grip toe door het grotere contactvlak. Tot de druk te laag wordt, dan wordt de band te heet of te slap. Beide is gevaarlijk. Daarom is het belangrijk om goed te meten en ook de 10% drukverhoging in acht te nemen. Meer dan 10% gaat op straat al snel contraproductief werken.
Een groter contactoppervlak is niet noodzakelijkerwijs/zomaar meer grip! Als dat zo zou zijn, waarom rijden ze dan in de motogp niet met 200 brede voorbanden en 300 brede achterbanden? Waarom rijden Moto3-motoren met dunne brommerbandjes een hogere bochtensnelheid dan in de MotoGP?
 
Er is nog helemaal geen eindconclusie :).

Ik lees veel meningen zonder onderbouwing. Daartegenover staat de mening van een expert.

Wat we wel weten is dat lagere druk gaat ten koste van stabiliteit, stuurprecisie en het stuurt zwaarder.
Wat we ook weten is dat ik niet de enige ben die drukverschillen meet die niet kloppen met een eerder opgeschreven formule. Daarmee vermoed ik dat we de formule gerust als onbruikbaar kunnen bestempelen voor onze toepassing.

Wat ik geleerd heb is dat er eigenlijk niemand is die het echt weet. We doen allemaal maar wat (met alle respect overigens voor iedereen).


Zolang je niet in de sbk of MotoGP rijd, hoef je je er niet zoveel zorgen om te maken denk ik. ;)
 
De combinatie wordt wel vaker (tijdelijk) gedaan, en dat gaat vrijwel altijd probleemloos.
De GT is dan wel de opvolger van de ST, maar de verschillen zijn zo groot dat het een vrijwel geheel andere band is. De filosofie er achter is hetzelfde, maar zowel de rubbercompounds als ook de karkasopbouw verschillen van elkaar.

Zoals al gemeld: jouw achterband zal na de gedeeltelijke wissel beter zijn dan je voorband. Met andere woorden, als je de grens gaat opzoeken vindt je hem aan de voorzijde, en dat is een stuk lastiger te corrigeren dan aan de achterkant. Als je "normaal" rijdt hoef je je nergens druk om te maken.

Dank je , En stel dat ik allebei vervang wat zou jij dan adviseren voor de shiver de Angel GT / GT 2 of de Road 5
thanks
 
Een groter contactoppervlak is niet noodzakelijkerwijs/zomaar meer grip! Als dat zo zou zijn, waarom rijden ze dan in de motogp niet met 200 brede voorbanden en 300 brede achterbanden? Waarom rijden Moto3-motoren met dunne brommerbandjes een hogere bochtensnelheid dan in de MotoGP?
Simpel: vanwege de handling! Een bredere band leg je niet zo gemakkelijk een bocht in.

In principe is meer oppervlak gelijk aan meer grip. Maar dan moet je band wel in staat zijn de krachten over te brengen. Een te slappe band heeft veel oppervlak maar kan de krachten niet goed overbrengen: veel vermogen gaat verloren in het flexen (waardoor de band heet wordt). Daarom is de juiste verhouding tussen contactoppervlak en flexen van belang. Daarom dus de 10% regel...
 
En de standaard bandenspanning is een soort disclaimer voor de fabrikant? Gebaseerd op algemeen gebruik en eventueel met duopassagier en hoge snelheid rechtuit. Een veiligheids kwestie. Ik denk ook dat er meer valt te halen in specifieke gevallen. :Y
 
Simpel: vanwege de handling! Een bredere band leg je niet zo gemakkelijk een bocht in.

In principe is meer oppervlak gelijk aan meer grip. Maar dan moet je band wel in staat zijn de krachten over te brengen. Een te slappe band heeft veel oppervlak maar kan de krachten niet goed overbrengen: veel vermogen gaat verloren in het flexen (waardoor de band heet wordt). Daarom is de juiste verhouding tussen contactoppervlak en flexen van belang. Daarom dus de 10% regel...
Sorry, maar dit is echt kul.
 
Vergeet in het hele verhaal ook niet dat minder druk, dus meer contact met de weg, ook kan zorgen voor een koudere band dan een band met meer druk.
Als de ondergrond te koud is, geeft je band door het grotere contact te veel warmte af (of de weg koelt de band te veel)

Dat is ook waarom op circuit bij koude temperaturen met hogere spanning wordt gereden dan met gemiddelde temperaturen.
Is dit fenomeen op straat ook merkbaar in performance (grip, slijtage, gevoel, stuursnelheid...kortom alle aspecten)? Geen idee. Het komt bovenop (dus een andere variabele) de al bekende verschillen tussen veel of weinig druk (stuurprecisie, slijtage etc etc).


Ik denk zelf dat dit fenomeen ook invloed heeft op de resultaten van de formule, want meer druk (of minder) kan dus voor meer of mindere warmte in de band zorgen, wat zich weer uit in drukverschil.
 
Dank je , En stel dat ik allebei vervang wat zou jij dan adviseren voor de shiver de Angel GT / GT 2 of de Road 5
thanks
Die keuze is aan de gebruiker, niet aan de aanbieder.
Beiden zijn goede banden, maar ze verschillen wel iets van elkaar.
De Road 5 en de Angel GT zijn ongeveer even goed in de regen, maar de Road 5 is comfortableler op slecht wegdek. De GT stuurt dan weer iets preciezer.
De GT2 zou "alles iets beter moeten doen" dan de GT volgens de fabrikant en de losse tests, maar een directe vergelijking heb ik nog niet gezien. Zelf heb ik geen verschil opgemerkt onder klantenmotoren, en op mijn eigen motoren heb ik ze niet geprobeerd.
Welke je ook koopt, je zal geen slechte of tegenvallende band kopen. Dus verkeerd kan je het niet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan