Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.338
10.951
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik. Die Polen maken er een zooitje van, en halen hun banden overal vandaan. Dat de banden bestemd voor een ander continent wel dezelfde naam maar niet dezelfde kenmerken hebben zal ze een worst zijn.
Jij als klant betaald 2 of 3 tientjes minder voor een set, maar krijgt wel een inferieur/minder geschikt product.....
En daarom schrijf jij een bandenfabrikant af? Het ligt toch echt aan jou zelf, jij hebt je niet geïnformeerd en bent voor de goedkoopste aanbieder gegaan.
Maar hoe kan je zoiets op voorhand weten?
Wie weet er exact waar een type band gemaakt wordt?
Op geen enkele website heb ik daar al info over gezien,ik ben vrij zeker dat bijna geen enkele handelaar dat zo kan zeggen.
Ik heb zelf vorig jaar gezien dat mijn online gekochte Pirelli Angel GT in China gemaakt was.
Bij iemand anders die zijn Angel GT bij een bandenhandel kocht bleek dat ook zo te zijn.
Worden die nu in China gemaakt omdat het intussen een oud model is?
Ik vond wel dat deze veel sneller versleten was dan de 3 sets die ik voordien had.
 
Maar hoe kan je zoiets op voorhand weten?
Wie weet er exact waar een type band gemaakt wordt?
Op geen enkele website heb ik daar al info over gezien,ik ben vrij zeker dat bijna geen enkele handelaar dat zo kan zeggen.
Ik heb zelf vorig jaar gezien dat mijn online gekochte Pirelli Angel GT in China gemaakt was.
Bij iemand anders die zijn Angel GT bij een bandenhandel kocht bleek dat ook zo te zijn.
Worden die nu in China gemaakt omdat het intussen een oud model is?
Ik vond wel dat deze veel sneller versleten was dan de 3 sets die ik voordien had.
Dat is ook lastig. De informatie is ondoorzichtig.
De meeste kans heb je nog bij de officiële bandenhandelaar. Die leveren alleen die banden die van de importeur komen.
Dat die oude Angel GT uit China komt maakt niets uit, de importeur zorgt er wel voor dat ze de juiste compound voor ons landje hebben.
 
Vandaag mn achterwiel gedemonteerd van mn scrambler-project. De achterband vertoonde wat droogtescheuren, maar qua profiel zag het er prima uit.

Toch was die best oud. Motor is uit '87😂
 

Bijlagen

  • 20210124_150055.jpg
    20210124_150055.jpg
    117 KB · Weergaven: 9
  • 20210124_150114.jpg
    20210124_150114.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 7
  • 20210124_150121.jpg
    20210124_150121.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 9
Vraagje, zijn er testen waarbij supersport banden die goed zijn in de regen (bv RC2/S22) vergeleken worden met een toerband in de regen (bv een PR5). Ik heb zelf regelmatig gereden/gegleden met supersportbanden in de regen, maar dat was met R10's, SC's en RC1's (allemaal niet echt banden die het goed doen bij nat en koud). Een PR deed het in die condities enorm veel beter, is dat gat er nog steeds, en zo ja, hoe groot is het?
 
Van de sportbanden noem je ook wel eigenlijk de semi-slicks op die niet echt ideaal zijn voor in de regen. Die kan je niet echt vergelijken met een PR.
Je zou eerder een vergelijking willen zien tussen een PP en PR, of een S22 tov T32.
Klopt, dat zijn toevallig de banden waar ik ervaring mee heb in de regen. Dat ze niet ideaal zijn in die condities kan ik bevestigen.
 
Van de sportbanden noem je ook wel eigenlijk de semi-slicks op die niet echt ideaal zijn voor in de regen. Die kan je niet echt vergelijken met een PR.
Je zou eerder een vergelijking willen zien tussen een PP en PR, of een S22 tov T32.
De door jou genoemde types doen het ongeveer even goed in de regen.

Zelfs de Pirelli Diablo Rosso Corsa2 kan dat, die is zelfs nog iets beter dan de S22 in de regen. In Motorrad hadden ze het over 'Wahnsinnstraktion'.
 
En die 'Wahnsinnstraktion' is dan nog steeds een stuk minder dan die van sport/toerbanden bij dezelfde omstandigheden op straat.
Het probleem is dat je sportbanden (en zeker de semi-circuitbanden) in dat soort omstandigheden niet op temperatuur krijgt.
Ja, als je met bepakking de Alpen doorrost, dan krijg je ze wel op werktemperatuur. Maar niet bij normaal straatgebruik op onze Nederlandse wegen.

Maar om de vraag te beantwoorden: nee, daar ken ik ook geen recente vergelijkingstests van. En die zijn ook zinloos, omdat een 10% andere rijstijl al een heel ander resultaat kan geven.....
 
En die 'Wahnsinnstraktion' is dan nog steeds een stuk minder dan die van sport/toerbanden bij dezelfde omstandigheden op straat.
Het probleem is dat je sportbanden (en zeker de semi-circuitbanden) in dat soort omstandigheden niet op temperatuur krijgt.
Ja, als je met bepakking de Alpen doorrost, dan krijg je ze wel op werktemperatuur. Maar niet bij normaal straatgebruik op onze Nederlandse wegen.

Maar om de vraag te beantwoorden: nee, daar ken ik ook geen recente vergelijkingstests van. En die zijn ook zinloos, omdat een 10% andere rijstijl al een heel ander resultaat kan geven.....
Motorrad heeft in een vergelijkingstest tussen Pilot Road, Power RS en de oude Pilot Power vastgesteld, dat de prestaties in de regen bijna identiek zijn. De Power RS was marginaal de beste en dat kwam waarschijnlijk door de superieure handling.
 
Motorrad heeft in een vergelijkingstest tussen Pilot Road, Power RS en de oude Pilot Power vastgesteld, dat de prestaties in de regen bijna identiek zijn. De Power RS was marginaal de beste en dat kwam waarschijnlijk door de superieure handling.
Die ken ik, maar dit is wat ik bedoel met weinig waarde hebben.
Hun testrijders hebben een iets ander tempo in de regen dan 95% van alle MF-ers.
 
Ik vermoed dat die 95% nog aan de lage kant is. Maar nog los daarvan is het in nederland naast nat ook vaak koud en vettig (modder, bladeren op de weg etc) waardoor je toch al lagere tempo nog verder inkakt.

De vraag kwam voort uit het idee om mogelijk wat sportievere banden op de daytona van mijn vriendin te leggen (nu pilot road), maar zij zit in ieder geval zeker bij die 95%. Dus die pr's blijven er voorlopig op liggen. Het sportievere sturen heeft zij ook niet veel aan.
 
Ik vermoed dat die 95% nog aan de lage kant is. Maar nog los daarvan is het in nederland naast nat ook vaak koud en vettig (modder, bladeren op de weg etc) waardoor je toch al lagere tempo nog verder inkakt.

De vraag kwam voort uit het idee om mogelijk wat sportievere banden op de daytona van mijn vriendin te leggen (nu pilot road), maar zij zit in ieder geval zeker bij die 95%. Dus die pr's blijven er voorlopig op liggen. Het sportievere sturen heeft zij ook niet veel aan.
Waarom dan andere banden?
De S21 en S22 zijn zeer goed in de regen weet ik uit ervaring.
 
Die ken ik, maar dit is wat ik bedoel met weinig waarde hebben.
Hun testrijders hebben een iets ander tempo in de regen dan 95% van alle MF-ers.
Maar dat maakt die test toch juist heel goed? Als ze de grens opzoeken zonder de hele tijd te vallen (dus van de voorzichtige kant) weten ze toch waarover ze praten, zodat hun advies nuttig is voor iemand die bv. zijn bochtensnelheid verkeerd inschat en onbedoeld hard gaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik vermoed dat die 95% nog aan de lage kant is. Maar nog los daarvan is het in nederland naast nat ook vaak koud en vettig (modder, bladeren op de weg etc) waardoor je toch al lagere tempo nog verder inkakt.

De vraag kwam voort uit het idee om mogelijk wat sportievere banden op de daytona van mijn vriendin te leggen (nu pilot road), maar zij zit in ieder geval zeker bij die 95%. Dus die pr's blijven er voorlopig op liggen. Het sportievere sturen heeft zij ook niet veel aan.
Maar als ze zelf niet heel scherp kan sturen heeft ze juist voordeel bij scherpsturende S20/21/22s.
 
Met fietsen is het algemeen aanvaard dat juist technisch goede rijders minder gauw de juiste banden, of vering, nodig hebben (o.a. om niet te vallen). Het lijkt me ook dat technisch minder begaafde motorrijders meer hebben aan helpende techniek.
 
Ga maar eens met SC-slicks op Assen ~2:15 rijden. Dan worden ze koud, hebben geen grip, is niet op de goede druk te houden en je hebt zelfs een redelijke kans dat je cold-tear gaat krijgen en de band sloopt; Dat een band voor een zeer ervaren en snelle rijder de juiste keuze is wil niet zeggen dat hij voor iemand die aan de andere kant van het spectrum zit dat ook is. Extreem voorbeeld en bij straatbanden gaat het niet zo zwart-wit zijn, maar zij rijd waarschijnlijk ordergrootte 2:45 op Assen. Dat zit zo ver onder het maximum tempo van S22's dat je je af kunt vragen of die banden dan wel de juiste keuze gaan zijn en in hoeverre de ervaring van een testrijder, die er waarschijnlijk 1:45-50 op Assen mee rijd, nog representatief is. In een ideale wereld had iemand een setje daytona wielen staan met wat S22's oid er onder en wisselen we ze even uit en kan ze back2back testen of het voor haar een verbetering is.
Waarom dan andere banden?
De S21 en S22 zijn zeer goed in de regen weet ik uit ervaring.
Combinatie van zin in eens wat anders en ze gaat er van de zomer mee het circuit op wat niet echt het territorium is van de pilot roads. Maar ik rijd enthousiaster op straat dan zij op het circuit. Daarnaast vond ik zelf de PR's op straat niet super voor die motor, sturen wat traag en zijn wat vager qua grip. Maar goed, ik was er nog steeds vrolijk mijn kneesliders mee op aan het schuren, dus geen idee of dat echt een probleem is.
 
In noodsituaties gaan hele andere dingen vaak meespelen.
Zo wordt er te plots te hard in de rem geknepen of, als een bocht niet goed is ingeschat, men gaat verkrampt/verstijfd naar die ene paal kijken waar ze juist het ding platter moeten gooien en de bocht extra ver moeten doorkijken.

Ik denk daarom dat het te theoretisch is om te stellen dat de extra grip van een sportband in noodsituaties juist goed van pas kan komen.
 
In noodsituaties gaan hele andere dingen vaak meespelen.
Zo wordt er te plots te hard in de rem geknepen of, als een bocht niet goed is ingeschat, men gaat verkrampt/verstijfd naar die ene paal kijken waar ze juist het ding platter moeten gooien en de bocht extra ver moeten doorkijken.

Ik denk daarom dat het te theoretisch is om te stellen dat de extra grip van een sportband in noodsituaties juist goed van pas kan komen.

Maar heb je die extra grip dan niet alleen als hij netjes op temperatuur is?
 
Maar dat maakt die test toch juist heel goed? Als ze de grens opzoeken zonder de hele tijd te vallen (dus van de voorzichtige kant) weten ze toch waarover ze praten, zodat hun advies nuttig is voor iemand die bv. zijn bochtensnelheid verkeerd inschat en onbedoeld hard gaat?
Naar mijn mening niet.
Een sportband geeft alleen meer grip dan een goede sport/toerband als die sportband op werktemperatuur is. En die werktemperatuur is vrij hoog (al gaat de ondergrens de laatste jaren wel omlaag).
Een "normale" rijder krijgt die sportband op straat in de regen niet op werktemperatuur, en zal daarom juist minder grip hebben met een sportband in de regen dan met een sport/toerband.
Ikzelf kan redelijk rijden, maar de enige reden dat ik in kou en regen goed wegkom met mijn sportbanden is dat mijn motoren (Blackbirds) behoorlijk zwaar en sterk zijn. Daarmee/daardoor kan je er nog behoorlijk temperatuur in houden.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan