Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.338
10.951
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Zeker green grap. Dunlop heeft al jaren aparte modellen voor de Europese, Aziatische en Amerikaanse markt. Dat heeft met het gebruik en wegdeksoorten te maken.

En het merk Dunlop bestaat niet echt. Dunlop Europa heeft feitelijk (vrijwel) niets met Dunlop Amerika te maken en in een aantal Aziatische landen is het weer eigendom van Continental.
Ik heb een acculader van Dunlop. 🤩
 
Zijn hier ook mensen met ervaring met winterbanden op hun motorfiets? Mijn woon-werk GPZ500 heeft nog een paar duizend kilometer met het huidige set banden, Bridgestone BT46. Deze bevielen goed, maar de winterse omstandigheden brengt nieuwe overwegingen.

In eerste instantie zat ik te denken aan Michelin Road 5. Maar met mijn TT600R heb ik ook met de Heidenau K60 SnowTex gereden. Dat beviel in de wintermaanden erg goed. Zolang het kouder was dan 10 graden, voelde het rubber stabiel en gaf de band veel grip. Het was werkelijk alsof ik in de zomer op normale banden in het zonnetje reed. In de lente smeren en slijten de banden snel genoeg op om genoodzaakt te worden tot het kopen van een nieuw setje zomerbanden.

Nou zag ik dat er voor de GPZ500 ook een winterband van Heidenau is die past. De K66 SnowTex.

Wat raden de bandenexperts hier aan? Is de Road 5 goed genoeg voor de Nederlandse winter op een straatfiets, of is de K66 een wezenlijke vergroting van de veiligheid?
 
Dunlop is inderdaad niet een fabrikant maar een marketingnaam. In Amerika bijvoorbeeld rijdt iedereen rond op Dunlop Qualifiers die daar heel populair zijn en hier niet te krijgen. De Dunlop-banden die hier worden verkocht komen uit Frankrijk (geloof ik) en de Amerikaanse niet. Misschien dat ze ook onderhuids wat technologie delen?
 
Dat verschil bedoelde ik niet. Ik vraag me af hoe de Road5 beter in koude/regen kan presteren dan een winterband die daar juist voor gemaakt zou moeten zijn.

De Road5 is overigens wel in de juiste maat verkrijgbaar. De GPZ500 heeft 17" wielen van de tweede generatie. De voorband is 110/70-17. De achterband is officieel 130/70-17, maar er zijn genoeg positieve ervaringen van mensen die er een 140/70-17 op leggen. Dat verbreedt de keuzemogelijkheid ietsjes. In die maten kan er zelfs een Bridgestone S22 onder zodat het monsterlijke vermogen in bedwang gehouden kan worden _O-
 
Dat verschil bedoelde ik niet. Ik vraag me af hoe de Road5 beter in koude/regen kan presteren dan een winterband die daar juist voor gemaakt zou moeten zijn.

De Road5 is overigens wel in de juiste maat verkrijgbaar. De GPZ500 heeft 17" wielen van de tweede generatie. De voorband is 110/70-17. De achterband is officieel 130/70-17, maar er zijn genoeg positieve ervaringen van mensen die er een 140/70-17 op leggen. Dat verbreedt de keuzemogelijkheid ietsjes. In die maten kan er zelfs een Bridgestone S22 onder zodat het monsterlijke vermogen in bedwang gehouden kan worden _O-
Ik heb vanmorgen met - 2 rond gereden met continental road attack 3 op m'n pan European en kon toch aardig doorrijden zonder problemen of gevoel van minder grip.
Waarom je "winterbanden" zou monteren op een motor in de Benelux snap ik niet.
Het wordt hier nauwelijks koud.
Bij een deel van m'n familie was het vorige week - 43 °C, dat is echt koud.
 
Heeft dit geen nadelige gevolgen op hogere snelheid, rechtuit? Ik bedoel daarmee als je de motor voluit trekt en geen 120km/u.
Ik vind het op hoge snelheid rechtuit juist ook een verbetering, door de mooiere ronding vind ik de fiets stabieler.
Vooral over lengte richels, dit komt doordat het contactvlak kleiner is.
Mijn ervaring met de Angel GT2 is dat ik de band voor mij goed genoeg vind, geeft (mij iig) genoeg vertrouwen, zelfs meer dan de toen
als geweldig omschreven Dunlop sportmax2 .
Wat voor mij wel vreemd was dat ik totaal niet hoefde te wennen aan de band (Angel GT2), met sportbanden heb je bij nieuw altijd het gevoel dat je de bocht inlazert, door de andere vorm was dit gevoel niet aanwezig.
En ik moet zeggen, ik mis de schrikmomenten daarvan niet.
Ook een band die mij goed beviel was de Bridgestone S20.
De Dunlop en de Bridgestone reed ik onder een Honda SP1, de Angel GT2 heb ik momenteel onder de Tuono, (2e generatie).
Beide fietsen met een zelfde karakter en stuureigenschappen. En als ik eerlijk ben, ik ben te schijterig om de schaamranden weg te rijden,
aan beide kanten nog een halve cm over.
 
Met de SnowTex zal je alleen beter af zijn als er echt een laag sneeuw ligt.
Bij ijzel werken ze beiden niet.
En bij koude en/of regen zal de Road 5 het beter doen.
Bij ijzel werkt geen enkele band!! Zelfs niet onder een auto met winterbanden en 4-wiel drive (spreek uit ervaring).
Dunlop is inderdaad niet een fabrikant maar een marketingnaam. In Amerika bijvoorbeeld rijdt iedereen rond op Dunlop Qualifiers die daar heel populair zijn en hier niet te krijgen. De Dunlop-banden die hier worden verkocht komen uit Frankrijk (geloof ik) en de Amerikaanse niet. Misschien dat ze ook onderhuids wat technologie delen?
Dunlop Qualifiers zijn hier ook te krijgen, zaten zelfs onder de Honda CBR600F/S die we hadden.
Maar geen fijne band, de Dunlop S22 reed veel fijner.
 
Bij ijzel werkt geen enkele band!! Zelfs niet onder een auto met winterbanden en 4-wiel drive (spreek uit ervaring).

Dunlop Qualifiers zijn hier ook te krijgen, zaten zelfs onder de Honda CBR600F/S die we hadden.
Maar geen fijne band, de Dunlop S22 reed veel fijner.
Nope.... een aantal jaar geleden was er een bandenserie die zo heette bij Dunlop. De Qualifier die in Amerika geleverd wordt is hier niet leverbaar.

Net zo min als de Dunlop S22, sterker nog..... die is volgens mij nergens leverbaar.O-)O-)
 
Dat had ik niet verwacht. Hoe kan dat voor een band die wordt geadverteerd als echte winterband? Waar zit het verschil tussen de Heidenau en de Road 5?
"Geadverteerd"...... Je zegt het zelf al.

De Road 5 heeft een ander rubbercompound en een slapper karkas. Daardoor zal hij sneller opwarmen, en warmte (in een band) bepaald voor een groot deel de grip.
 
Dunlop is inderdaad niet een fabrikant maar een marketingnaam. In Amerika bijvoorbeeld rijdt iedereen rond op Dunlop Qualifiers die daar heel populair zijn en hier niet te krijgen. De Dunlop-banden die hier worden verkocht komen uit Frankrijk (geloof ik) en de Amerikaanse niet. Misschien dat ze ook onderhuids wat technologie delen?
Dunlop is wel degelijk een fabrikant, en ook een merknaam. Meerdere merknamen eigenlijk.
Het probleem is dat je geen patentrecht kan krijgen op een familienaam. Dus als jij ook Dunlop heet, mag je jouw producten ook Dunlop noemen.
De Dunlop waterkokers hebben niets te maken met Dunlop motorbanden. En zelfs de Dunlop bandenspanningsmeters komen niet bij de motorbandenfabrikant vandaan.

Dunlop motorbanden USA is onderdeel van de Sumitomo-groep, en gevestigd in Buffalo (New York).
De hier verkrijgbare Dunlops komen voor het grootste deel uit Frankrijk (GoodYear-Dunlop).
Maar sommige modellen (zoals Dunlop Mission) komen dan weer uit de USA.
Om het nog verwarrender te maken komen de meeste Roadsmart III banden uit Frankrijk, maar ook een deel (bepaalde maten) uit Japan.
Het precieze verhaal ken ik ook niet, maar deze fabrikanten werken wel met elkaar samen, maar zijn niet allemaal van dezelfde eigenaar. Dat er technologie uitgewisseld wordt lijkt mij niet meer dan logisch omdat je heel veel dezelfde oplossingen ziet terugkomen.

Volgens Wiki: GoodYear-Dunlop
Dunlop Tyres is een Britse bandenfabrikant, voor 75% in handen van het Amerikaanse Goodyear. Dunlop is tegenwoordig vooral bekend van de verschillende raceklassen waar het banden aan levert, zoals de MotoGP en 24 uur van Le Mans-teams.

In 1985 splitste Dunlop Tyres zich af van Dunlop Rubber, fabrikant van onder andere tennisballen. Dunlop Tyres werd verder gerund door het Japanse Sumitomo, Dunlop Rubber bleef zelfstandig. In 1999 verkocht Sumitomo 75% van het bedrijf aan Goodyear en hield zelf 25% in handen. Dunlop wordt in Europa geleid vanuit Brussel. Het Amerikaanse gedeelte wordt geleid door Goodyear, vanuit Akron, Ohio.

In 2015 besloten Sumitomo Rubber en Goodyear de samenwerking in Dunlop Tyre na 16 jaar te beëindigen.[1] De aandelenbelangen in de Dunlopbedrijven waarin beide ondernemingen participeerden werden uitgewisseld[1]: Goodyear kocht het 25%-aandelenbelang van Sumitomo in Goodyear Dunlop Tires Europe en Sumitomo nam van Goodyear het 75%-aandelenbelang in Goodyear Dunlop Tires North America over.[1] Sumitomo kreeg verder het recht Dunlop banden te verkopen aan Japanse automobielfabrikanten in de Verenigde Staten, Canada en Mexico.[1]

Naamgever van het bedrijf is John Boyd Dunlop.



Daarnaast heb je nog Dunlop Manufacturing uit Califonië die muziekinstrumenten maakt. Dunlop manufacturing
Deze moest ik zelf ook opzoeken hoor....
 
Dunlop is inderdaad niet een fabrikant maar een marketingnaam. In Amerika bijvoorbeeld rijdt iedereen rond op Dunlop Qualifiers die daar heel populair zijn en hier niet te krijgen. De Dunlop-banden die hier worden verkocht komen uit Frankrijk (geloof ik) en de Amerikaanse niet. Misschien dat ze ook onderhuids wat technologie delen?
De Qualifier is/was hier wel degelijk verkrijgbaar. Dit was de voorganger van de Sportsmart, en wij zijn hier in Europa gestopt na de Qualifier 2. In de USA heb je nog de Qualifier 3. Let wel, onze Qualifier 2 is niet hetzelfde als de band met dezelfde naam in de USA. En hun Qualifier 3 is weer niet vergelijkbaar met onze Sportsmarts.....
 
Maar dan was de hamvraag, is dit op korte termijn, als ik mijn banden wil vervangen? 😉
Ik mag je alleen in algemene bewoordingen iets vertellen.

Alle belangrijke banden van alle grote fabrikanten die op korte termijn in onze winkels komen te liggen zijn al aangekondigd door de motorpers. Heb je nog niets gevonden op internet, dan komen ze zeker niet meer voordat het motorseizoen 2021 is afgelopen.......
 
Mijn ervaring met de Angel GT2 is dat ik de band voor mij goed genoeg vind, geeft (mij iig) genoeg vertrouwen, zelfs meer dan de toen
als geweldig omschreven Dunlop sportmax2 .
Bedoel je de Sportsmart 2 soms?
Daar moest ik zelf ook even aan wennen toen ik ze er het voor het eerst op had zitten. Maar dat was na 5 kilometer al gedaan.
 
Bij ijzel werkt geen enkele band!! Zelfs niet onder een auto met winterbanden en 4-wiel drive (spreek uit ervaring).

Dunlop Qualifiers zijn hier ook te krijgen, zaten zelfs onder de Honda CBR600F/S die we hadden.
Maar geen fijne band, de Dunlop S22 reed veel fijner.
Die bestaat niet.
Ik denk dat je de Bridgestone S22 bedoeld hebt.
En aangezien die 4! generaties moderner is kan je ook niet anders verwachten dan dat deze beter is......
 
Mijn laatste setje Dunlops was de D207, destijds door de pers als zeer goed beoordeeld. Na 3 dagen waren ze voor en achter versleten. Vandaar dat het mijn laatste set Dunlops was. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan