Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.470
11.091
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Vaak wordt de "warme" spanning opgegeven door de bandenfabrikant met als referentie 1 uur in de bandenwarmers op xx graden celsius.
Alleen dat is natuurlijk helemaal geen consequente temperatuur. Als het buiten 30 graden is en windstil, dan is 1 (of meer) uur in de warmers op xxx graden veel warmer dan met 20 graden en een stevige koude wind. Van de baan af is een waarde die veel meer betekenis heeft want die houdt dan ook rekening met de verschillen tussen rijders/motoren die in de band gebracht wordt tijdens het rijden.
 
Alleen dat is natuurlijk helemaal geen consequente temperatuur. Als het buiten 30 graden is en windstil, dan is 1 (of meer) uur in de warmers op xxx graden veel warmer dan met 20 graden en een stevige koude wind. Van de baan af is een waarde die veel meer betekenis heeft want die houdt dan ook rekening met de verschillen tussen rijders/motoren die in de band gebracht wordt tijdens het rijden.
Nee 1 of 2 uur op 80 graden de bandenwarmers, levert banden op van 80 graden. Of het buiten 10 of 40 graden is maakt niet uit. Daar zorgt de thermostaat voor, bij lagere buiten- en baantemperatuur zal ke wel weer moeite moeten doen om ze op temperatuur te houden.
 
Nee 1 of 2 uur op 80 graden de bandenwarmers, levert banden op van 80 graden. Of het buiten 10 of 40 graden is maakt niet uit. Daar zorgt de thermostaat voor, bij lagere buiten- en baantemperatuur zal ke wel weer moeite moeten doen om ze op temperatuur te houden.
Dat is de theorie maar ik heb al vaak gehoord van mensen dat op winderige koude dagen de banden niet tot 80 graden geraken.
Als de thermostaat zijn setpoint niet haalt omdat de warmers te weinig vermogen hebben mag je de warmers nog instellen op 200 graden.
En dan hebben we het niet over Aliexpress bandenwarmers...

Een aluminium velg is een goede hittegeleider.
Soms staat er ook in de handleiding om de velg te bedekken met iets om de warmte erin te houden.
Er bestaat ook covers die je over je wiel trekt om het wiel extra te isoleren.
 
Ik had zeker 20 jaar geleden in Zambia voor weinig een analoge bandenspanningsmeter gekocht, er staat "Hafner"op. Had altijd de indruk dat deze teveel aangaf. Paar dagen geleden bij een bandenzaak er nog maar 1 gekocht voor 2 tientjes, blijkt er ook "Hafner"op te staan. Het ding geeft exact dezelfde waarden aan als de oude Hafner.
 
Neuh, als ik pas tegen de middag ga rijden staan ze "koud" op 2.8 bar en stijgen ze na 10min rijden naar 3.0 en na 20 min 3.1 bar.
(in de winter is het verschil minder groot)

Ik heb ook eens de aanbevolen spanning van 2.9 achter aangehouden maar dan ging de spanning tot 3.4 bar als ik goed doorreed. (en vanaf 3.2 begin de grip duidelijk te verminderen)

Daarom dat ik nu met 2.7bar koud rijd, ipv 2.9 bar. (ik zou het kunnen verlagen naar 2.6 maar ik ben bang dat de slijtage te veel zal toenemen)
En als het regent en je dus op een echt natte weg rijdt. Wat doet de druk dan?
 
Dat is de theorie maar ik heb al vaak gehoord van mensen dat op winderige koude dagen de banden niet tot 80 graden geraken.
Als de thermostaat zijn setpoint niet haalt omdat de warmers te weinig vermogen hebben mag je de warmers nog instellen op 200 graden.
En dan hebben we het niet over Aliexpress bandenwarmers...

Een aluminium velg is een goede hittegeleider.
Soms staat er ook in de handleiding om de velg te bedekken met iets om de warmte erin te houden.
Er bestaat ook covers die je over je wiel trekt om het wiel extra te isoleren.
Dat heb ik nog niet meegemaakt.
Maar dat is simpel te controleren met een infrarood thermometer.

Als je direct na het verlaten van de baan jouw bandenspanning wil controleren moet je de uitloopronde wel 100% tempo rijden. Andets koelen ze ook al af, lijkt mij ondoenbaar....
 
Dat heb ik nog niet meegemaakt.
Maar dat is simpel te controleren met een infrarood thermometer
.

Als je direct na het verlaten van de baan jouw bandenspanning wil controleren moet je de uitloopronde wel 100% tempo rijden. Andets koelen ze ook al af, lijkt mij ondoenbaar....
Anderen wel, die hebben dat inderdaad met een infrarood meter vastgesteld.

Maar eigenlijk de precieze hete spanning is niet zo belangrijk als op een consistente manier je spanning met en aanpassen aan de slijtage/omstandigheden.
 
Kunnen we het racebandenverhaal niet in het desbetreffende topic houden?
Dat scheelt een hoop verwarring, de meeste veel consumenten begrijpen het verschil niet.....

Goed punt. Ik heb een saaie vraagje over een saaie S/T-band. Sinds een paar duizend kilometer rijdt ik met een Road5 achter en een 2CT voor. Dit omdat mijn GPZ500 naar huidige maatstaven wat smalle velgen heeft en de smalle bandjes op dit moment moeilijk leverbaar zijn.

De voorkant voelt erg strak, alleen maar lof over die band. Er zijn natuurlijk nog veel betere te koop, maar voor de 55 hele pony's die deze motor voort doen galopperen is het goed.

De achterkant heeft ook meer dan genoeg grip, alleen voelt anders. Ik probeer te achterhalen wat het is. Bij gematigde tot gevorderde hellingshoek, voelt de motor minder zeker en strak aan dan de voorkant. Bij gevorderde tot extreme hellingshoek (platter kan dan niet), voelt de achterkant net zo strak als de voorkant.

Met bovenstaande in mijn achterhoofd vraag ik me nu af: kan het verschil in gevoel bij gematigde tot gevorderde hellingshoek aan de achterkant komen door het sterk gelamineerde profiel van de Road5? Bij grotere hellingshoeken komt de band op het gedeelte dat volledig slick is. Vandaar mijn gedachte. Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Vering en demping zijn in deze motor sterk aangepast tot het niveau van spartaans sportief.
 
Goed punt. Ik heb een saaie vraagje over een saaie S/T-band. Sinds een paar duizend kilometer rijdt ik met een Road5 achter en een 2CT voor. Dit omdat mijn GPZ500 naar huidige maatstaven wat smalle velgen heeft en de smalle bandjes op dit moment moeilijk leverbaar zijn.

De voorkant voelt erg strak, alleen maar lof over die band. Er zijn natuurlijk nog veel betere te koop, maar voor de 55 hele pony's die deze motor voort doen galopperen is het goed.

De achterkant heeft ook meer dan genoeg grip, alleen voelt anders. Ik probeer te achterhalen wat het is. Bij gematigde tot gevorderde hellingshoek, voelt de motor minder zeker en strak aan dan de voorkant. Bij gevorderde tot extreme hellingshoek (platter kan dan niet), voelt de achterkant net zo strak als de voorkant.

Met bovenstaande in mijn achterhoofd vraag ik me nu af: kan het verschil in gevoel bij gematigde tot gevorderde hellingshoek aan de achterkant komen door het sterk gelamineerde profiel van de Road5? Bij grotere hellingshoeken komt de band op het gedeelte dat volledig slick is. Vandaar mijn gedachte. Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Vering en demping zijn in deze motor sterk aangepast tot het niveau van spartaans sportief.
Wat mij opviel na montage van de winterbanden onder mijn koekblik van de zaak is het zelfde gevoel een beetje als ik een bocht inging.
ik geef de vele lamelletjes in een winterband de schuld van deze onstabiliteit, met de zomerbanden voelt het allemaal veel strakker aan, in sommige bochten op mijn route scheelt het wel 20 km/h dat ik harder kan/durf.
 
Wat mij opviel na montage van de winterbanden onder mijn koekblik van de zaak is het zelfde gevoel een beetje als ik een bocht inging.
ik geef de vele lamelletjes in een winterband de schuld van deze onstabiliteit, met de zomerbanden voelt het allemaal veel strakker aan, in sommige bochten op mijn route scheelt het wel 20 km/h dat ik harder kan/durf.
Ik denk dat ik dit kan bevestigen.
Heb zelf een setje road 5 onder een cb600 gehad.
Ik vond het een fijne band zolang je er niet te veel van vroeg, maar als je platter ging voelde het erg vaag aan.

Onder m’n vfr een setje mutants gehad, hetzelfde verhaal.
Die heeft ook een ingewikkeld profiel wat blijkbaar erg vervormd en voor het vage gevoel zorgde.

Nu ben ik een setje angel gt 2 aan het proberen.
Erg ronde band, dus wel weer wennen.
 
En ik zo ongeveer drie achterbanden en twee voorbanden in een jaar. ;)
Bovendien ben ik niet afhankelijk van de voorraad op dat moment, wil specifieke banden en ook even kijken + vergelijken.
Met de losse wielen naar de montage is ook lekker snel. Kan er altijd binnen lopen zonder afspraak.
En dan kan ik thuis de motor even goed nalopen, wassen en extra aandacht geven.
Dan is het een moetje. :+
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-08-04-09-54-23-123_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_2021-08-04-09-54-23-123_com.brave.browser.jpg
    78 KB · Weergaven: 43
Terug
Bovenaan Onderaan