Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.461
11.086
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het nou met platte plekken in banden van lang stilstaan.

In de winter (bij gebrek aan een bok) doe ik zelf wat extra lucht in de bandjes en parkeer ik hem op meerdere lagen van wat dikker honingraat karton.

Ik zie het advies nog wel langskomen maar óók ervaringen van mensen die zeggen dat dit allemaal een beetje mee valt. Wat te geloven? Is dit iets van vervlogen tijden en prehistorische compounds?
 
In mijn eerdere bericht vergat ik nog de fameuze Heidenau K60 Scout! In vergelijking met de Mitas E-09 vond ik deze beduidend minder offroad capaciteiten, maar beduidend meer asfalt capaciteiten hebben. Ook een leuke overweging. En ze gaan ook belachelijk lang mee.

Qua velgen kan je denken aan de genoemde Excel of D.I.D. Beide heb ik onder mijn allroad gebouwd door een set wielen van een KTM pas te maken. De allroad weegt rijklaar zonder berijder en bepakking 160kg. Met bepakking rag ik er nog steeds mee door bossen. Als goed bedoelende amateur pak ik geregeld onbedoeld grote stenen mee zonder dat de bovengenoemde velgen kapot gaan.
 
Wat is hier de mening over het vullen van banden met stikstof.
Het voordeel of nadeel lijkt me dat de druk bij opwarmen niet verhoogd.
Ook zou doordat het stikstof molecuul " vrij groot" is de band minder snel leeglopen.
 
Wat is hier de mening over het vullen van banden met stikstof.
Het voordeel of nadeel lijkt me dat de druk bij opwarmen niet verhoogd.
Ook zou doordat het stikstof molecuul " vrij groot" is de band minder snel leeglopen.
vind dit altijd de beste windhandel die verzonnen is: stikstofmoleculen zijn groter, dus eerst gaat de 20% zuurstof eruit, dus na 10% oppompen is de band gevuld met 80% +(80%x10%) is al 88%. bij steeds bijpompen wordt het percentage stikstof steeds groter. gratis 8-)
 
Bedenk dat de "gewone lucht" reeds 80 % stikstof bevat. Dus het verschil tussen 100% stikstof en 80% stikstof kan nooit extreem zijn. Daarbij is zuurstof ook niet een heel klein molecuul zeker in relatie tot de dichtheid van rubber.
Dit is mij bekend.
Toch heeft de banden temperatuur een wezenlijke invloed op de druk in de band, niet zozeer door het uitzetten van de diverse gassoorten in de lucht maar vooral door het vocht aanwezig in de gecomprimeerde lucht in de band.

Ik maak veel gebruik van droge stikstof, dit is stikstof waar vocht is uitgehaald

Dit wordt heel veel gebruikt in de koeltechniek, enerzijds tijdens het hardsolderen van de koperen leidingen om te voorkomen dat de koperen leidingen aan de binnenzijde oxideren en het systeem vervuilen, anderzijds om af te persen om zo middels de druk de lekdichtheid te controleren.
Dit omdat stikstof bij wisselende temperaturen geen verandering van druk geeft, dus een druk verlaging betekend een lek.
Nu geloof ik niet dat een band leegloopt omdat het rubber poreus is, loopt ie leeg dan is er een lek, en moet je dat herstellen.

Het voordeel van niet verhogende bandenspanning kan ik me wel in vinden, mits je je band meerdere keren vult weer afblaast, zodat je vrijwel 100 % droge stikstof in je hand hebt.
De vraag wordt dan, is de voorgeschreven spanning welke je in de band doet als deze koud is een lagere waarde omdat de fabrikant al rekening heeft gehouden met de verhoging als de band warm is, aangezien je een band langer warm als koud rijd.
Stikstof zou dus een interessante optie kunnen zijn als je bijv een zeer lange vakantie rit maakt met bepakking en duo waarbij zeker de achterband behoorlijk belast wordt.
En dan dus de druk veel constanter blijft.
 
80 vs 100% stikstof is niet zo heel boeiend. Wat wel boeiend is, is dat de stikstof die je banden in gaat gedroogd is, terwijl perslucht (mogelijk) veel vocht bevat wat kan gaan condenseren als de temperatuur daalt. Op zich geen groot probleem, maar droge lucht, of droge stikstof is beter.
 
Het grappige is dat een stikstofmolecuul helemaal niet groter is dan een zuurstofmolecuul......
Wat wel waar is, is dat dit stikstofmolecuul minder snel diffuseerd uit een band, en dus dat het percentage stijgt.
Het grootste voordeel van stikstof is dat het helemaal droog is. In (compressor)lucht zit nogal wat vocht, en juist dat vocht zorgt voor een groot verschil in bandendruk bij warm en koud.
 
Het grootste voordeel van stikstof is dat het helemaal droog is. In (compressor)lucht zit nogal wat vocht, en juist dat vocht zorgt voor een groot verschil in bandendruk bij warm en koud.
Kleine nuance, de hoeveelheid vocht in (pers)lucht is niet per sé altijd hoog. Op een heldere koude winterdag is het vochtgehalte bijvoorbeeld zeer veel lager dan op een (broeierige) zomerdag. Daarnaast hebben sommige persluchtsystemen filtratie/behandeling die ervoor zorgt dat het vocht uit de gecomprimeerde lucht wordt gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor van motorrijders die drukmeters op hun ventielen hebben dat de druk maar een paar tienden stijgt wanneer de banden warm zijn .
De maximale verhoging was dan maar 0,2 bar , mijns inziens te verwaarlozen .
Bij mij is het drukverschil koud/warm bij normaal rijden 0.3 bar en bij goed doorrijden 0.4 bar.
(2.7 koud en 3.0 bij normaal rijden, 3.1 bij goed doorrijden en bij langdurig gummen 3.2bar)
 
En stilstaand in de zon, en daarna gaan rijden? Misschien koelen ze dan wel af tijdens het rijden.
Neuh, als ik pas tegen de middag ga rijden staan ze "koud" op 2.8 bar en stijgen ze na 10min rijden naar 3.0 en na 20 min 3.1 bar.
(in de winter is het verschil minder groot)

Ik heb ook eens de aanbevolen spanning van 2.9 achter aangehouden maar dan ging de spanning tot 3.4 bar als ik goed doorreed. (en vanaf 3.2 begin de grip duidelijk te verminderen)

Daarom dat ik nu met 2.7bar koud rijd, ipv 2.9 bar. (ik zou het kunnen verlagen naar 2.6 maar ik ben bang dat de slijtage te veel zal toenemen)
 
Na een uur in de bandenwarmers op minimaal 80 graden. Of direct na het verlaten van de baan waarbij je in de uitloopronde niet te langzaam moet rijden....
Ik rij zelf nog niet zo lang met bandenwarmer en kwam er laatst achter dat de enige juiste methode is: direct na het verlaten van de baan. Uit de warmers (2 uur voorverwarmd met kwaliteitswarmers) weggereden met 1.8, van de baan gekomen met 2.0 en een vreetspoortje rechts. Druk was dus echt te hoog.
 
Ik hoor van motorrijders die drukmeters op hun ventielen hebben dat de druk maar een paar tienden stijgt wanneer de banden warm zijn .
De maximale verhoging was dan maar 0,2 bar , mijns inziens te verwaarlozen .
Interessant.. hier een heel ander soort rit - omstandigheden. :Y
Van 2.3 bar 'koud advies' in de achterband naar 3.0/3.1 bar na wat rondjes Zandvoort.
Zette hem dan warm terug naar 2.9 bar (Pirelli Corsa Rosso).
Nu Supercorsa, die begint lager, op 1.7/1.9 bar. :)
 
Ik rij zelf nog niet zo lang met bandenwarmer en kwam er laatst achter dat de enige juiste methode is: direct na het verlaten van de baan. Uit de warmers (2 uur voorverwarmd met kwaliteitswarmers) eggereden met 1.8, van de baan gekomen met 2.0 en een vreetspoortje rechts. Druk was dus echt te hoog.
Zo simpel is het niet. Vaak wordt de "warme" spanning opgegeven door de bandenfabrikant met als referentie 1 uur in de bandenwarmers op xx graden celsius.

Een vreetspoor kan heel veel oorzaken hebben. Het nieuwe asfalt op assen is geen goede combi met Pirelli banden, die vertonen heel snel vreetsporen.
Vreetsporen kunnen ook voorkomen uit vering/dempinginstellingen, te agressief op het gas gaan, geometrie, riderinput etc etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan