Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, dat hangt van meerdere factoren af. Rijstijl, gebruik, buitentemperatuur, belading enzovoorts.
Een eenduidig antwoord is niet te geven.

Maar wat wel duidelijk is, is dat sportbanden gemaakt worden voor sportmotoren. En die worden meestal door 1 persoon bereden, en zijn vrijwel altijd een stuk lichter dan sport/tourmotoren. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar dat je wel rekening moet houden met de verschillen.
 
Niet doen.
De FZ-1 is eigenlijk te zwaar voor de meeste sportbanden. Als je dan een beetje gaat boenderen bij warm weer zijn ze of zo weg, of raken ze oververhit.
Bij een normaal snel tempo of normaal warm weer geen probleem (behalve de levensduur, maar dat weet je als je ze koopt).
Het kan heel goed gaan. Al diverse sets Diablo Rosso IV en Conti Sport Attack 4 gemonteerd onder oa FZ-1's, Z1000(SX)'s, CB1000R's.... ook bij mensen die heel stevig doorrijden.

Nog geen gekke dingen meegemaakt, ook niet bij 35°C in Italië. En circuitdagjes.
Het slijt alleen wel wat vlotter dan sport/toerbanden.
 
Droog 205 kilo voor de Fazer. En dat is nog met het OEM bootanker van een demper erop.

als het zo nauw luistert, zou het dan ook niet heel veel uit moeten maken of je 120 kilo of 70 kilo weegt?
Daar heb je ook een punt. Zelf ben ik van 125 naar 90kg (zonder (motor)kleding) gegaan en heb geen verschil gemerkt tussen diverse sets Pirelli Supercorsa SP, Rosso Corsa 2, Rosso 3 en Metzeler Sportec M7RR. Had de demping erg hard gezet en die is nu iets te hard (ben weer 98kg).
 
Ik denk dat als je shopt bij de bekendere merken (Michelin, Dunlop, Metzeler, Bridgestone, Continental, Pirelli etc.) er geen slechte band meer te verkrijgen is. 15 jaar geleden was dit nog wel zo.

Een beetje research doen naar type motor en je rijstijl en een band kiezen die enigsinds daarbij past en je kan bijna geen miskoop doen.
 
Klopt, mits je wel bij de latere generatie banden blijft.
Om maar een voorbeeld te noemen, de Bridgestone BT020 is nog steeds in enkele maten leverbaar. Nu, dat kan je tegenwoordig toch zelfs met de beste wil van de wereld geen redelijke of goede band noemen.
 
Klopt, mits je wel bij de latere generatie banden blijft.
Om maar een voorbeeld te noemen, de Bridgestone BT020 is nog steeds in enkele maten leverbaar. Nu, dat kan je tegenwoordig toch zelfs met de beste wil van de wereld geen redelijke of goede band noemen.
Ik weet zeker dat ik die BT020 nu erg slecht zou vinden, maar ik maakte er vroeger wel verschrikkelijke hellingshoeken mee. O-)
 
Niet doen.
De FZ-1 is eigenlijk te zwaar voor de meeste sportbanden. Als je dan een beetje gaat boenderen bij warm weer zijn ze of zo weg, of raken ze oververhit.
Bij een normaal snel tempo of normaal warm weer geen probleem (behalve de levensduur, maar dat weet je als je ze koopt).
Dit verbaast me wel. Een FZ1 is ~220kg nat. Dat is misschien 10-15KG meer dan de gemiddelde supersport? En die hebben nog meer vermogen ook.
Een rijder kan ook zo 10-15KG zwaarder zijn dan gemiddeld.. Of ga je een S1000RR rijder met een dikke buik ook andere banden aanraden?

edit: is al geantwoord zie ik :+
 
Laatst bewerkt:
Pilot Sport.. pff wat moesten die opwarmen.
Standaard hier een stapje opzij bij de eerste bocht na 400 meter. _O-

Hoorde maten ook zeggen dat ik soms lekker aan het glijden was op die dingen.
Kon ik dat nu nog maar. :')
ik deed al kneedown bij 180km/h met Continental RB2/K112. Die hadden ook wel goede grip als je ze mishandelde, mogelijk omdat ze heel flexibel waren. De ergste valpartijen heb ik gehad met "sportbanden" als Pirelli Phantom en Dunlop Endurance.
 
ik deed al kneedown bij 180km/h met Continental RB2/K112. Die hadden ook wel goede grip als je ze mishandelde, mogelijk omdat ze heel flexibel waren. De ergste valpartijen heb ik gehad met "sportbanden" als Pirelli Phantom en Dunlop Endurance.

Dat wordt nog indrukwekkender met een plaatje erbij van dat setje banden :] :t

97190.jpg
 
ik deed al kneedown bij 180km/h met Continental RB2/K112. Die hadden ook wel goede grip als je ze mishandelde, mogelijk omdat ze heel flexibel waren. De ergste valpartijen heb ik gehad met "sportbanden" als Pirelli Phantom en Dunlop Endurance.
En die Conti's verkoop ik nog steeds! Zowel de RB2 als ook de K1122......

Die "echte sportbanden" zijn ook verraderlijker. Voordat je daarbij grip verliest ben je heel anders bezig, en als het dan mis gaat is de klap veel groter. Zeker als je weer grip terugkrijgt en een highsider meemaakt.....
Het vliegen is niet erg, maar de landing is een ander verhaal...... :+
 
Ben best tevreden met mijn Michelin PP 2ct 😊👍
Je bent niet de enige. Kijk regelmatig op Marktplaats en het is opvallend hoeveel motoren nog steeds PP2CT's gemonteerd hebben zitten. Goedkoop en doet het goed in redelijk brede omstandigheden, uit eigen ervaring.

Daaruit maak ik op dat banden, mits ze een update qua compound (silica) hebben gekregen, in de basis niet heel veel zijn veranderd, maar vooral onder extreme omstandigheden net wat meer kunnen hebben door kleine verbeteringen in profiel en kilometervreters nu ook aardig goed plakken.

Ondanks dit alles zijn simpele ontwerpen zoals de PP2CT toereikend voor een groot deel van de rijders omdat ze niet de extreem opzoeken en er 5 jaar voorbij kan gaan voor ze een setje PP2CT op krijgen en dus ook geen langzamer slijtende band nodig hebben.

Ik twijfel nog steeds tussen de Conti Road Attack 3 en de Mezeler Roadtec 01 SE. Over 2000 kilometer is mijn PP2CT op, heb nog even.
 
Ik denk dat het een groot verschil is wat je 'werkgebied' voor een band is.

Mijn overstap van de inmiddels gedateerde BT023 naar Roadsmart 3 is op alle vlakken merkbaar, maar vooral in het koude, natte een wereld van verschil. Warme grip had ik ook prima met die BT023, met de roadsmart 3 nog iets meer, vooral merkbaar aan de voorkant.

Waar ik in de regen of koude normaal reed met de BT023 maar nooit bijster veel vertrouwen had om een beetje 'door te rijden' heb ik dat met de Roadsmart 3 wel.
 
Je bent niet de enige. Kijk regelmatig op Marktplaats en het is opvallend hoeveel motoren nog steeds PP2CT's gemonteerd hebben zitten. Goedkoop en doet het goed in redelijk brede omstandigheden, uit eigen ervaring.

Daaruit maak ik op dat banden, mits ze een update qua compound (silica) hebben gekregen, in de basis niet heel veel zijn veranderd, maar vooral onder extreme omstandigheden net wat meer kunnen hebben door kleine verbeteringen in profiel en kilometervreters nu ook aardig goed plakken.

Ondanks dit alles zijn simpele ontwerpen zoals de PP2CT toereikend voor een groot deel van de rijders omdat ze niet de extreem opzoeken en er 5 jaar voorbij kan gaan voor ze een setje PP2CT op krijgen en dus ook geen langzamer slijtende band nodig hebben.

Ik twijfel nog steeds tussen de Conti Road Attack 3 en de Mezeler Roadtec 01 SE. Over 2000 kilometer is mijn PP2CT op, heb nog even.
Dat blijven vasthouden aan die ouwe, vertrouwde banden lijkt me voornamelijk geestelijke inertie. Hoewel ik mezelf in staat zie tot grote flexibiliteit op dat gebied, ben ik er bijvoorbeeld na minstens 15 sets van dergelijke banden, achtergekomen dat de eerste de beste Pirelli beter presteerde op alle fronten.
 
Dat mag. Als dit voldoet, waarom zou je dan betere banden nemen?
Omdat er betere alternatieven zijn. Mensen slijten met een voertuig of product mee en vinden hun oude product nog wel okee, terwijl dat soms echt niet meer het geval is of allang achterhaald is.

Mijn opa schilderde bijvoorbeeld zijn auto met een kwast, omdat uit zijn jeugd verf in spuitbussen blijkbaar slecht was en wilde de overstap nu nooit meer maken. Terwijl je tegenwoordig best strak kan spuiten uit een bus, zeker in vergelijking met een kwast.

Als je nooit meer geproefd hebt dan de droge maceroni van je vrouw is dat de standaard. Niet wetende dat de buurvrouw vele malen beter kookt. Hetzelfde principe gaat hier op.
 
Omdat er betere alternatieven zijn. Mensen slijten met een voertuig of product mee en vinden hun oude product nog wel okee, terwijl dat soms echt niet meer het geval is of allang achterhaald is.

Mijn opa schilderde bijvoorbeeld zijn auto met een kwast, omdat uit zijn jeugd verf in spuitbussen blijkbaar slecht was en wilde de overstap nu nooit meer maken. Terwijl je tegenwoordig best strak kan spuiten uit een bus, zeker in vergelijking met een kwast.

Als je nooit meer geproefd hebt dan de droge maceroni van je vrouw is dat de standaard. Niet wetende dat de buurvrouw vele malen beter kookt. Hetzelfde principe gaat hier op.
Ik heb wel eens dezelfde dag de buurvrouw geproefd en dat voelde inderdaad heel anders. :Y

Zonder vergelijkingsmateriaal geen waarde oordeel.
Rondetijden op een circuit is ook meer wetenschap dan gevoel. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan