Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.240
10.840
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
ongeveer 7500 km. Waarvan ongeveer 2500 km snelweg. De rest vakantieverkeer (Elzas en Oostenrijk). Geen woon-werk dus
Verschil is wel het type motor V-Twin of V4 (Crosstourer/1200X)
 
Laatst bewerkt:
Dit slijtage patroon zie ik vooral bij deze band. Bij de voorgaande banden (Scorpion Trail II en A40) was dit niet of nauwelijks het geval.

Afstellen van de vering heb ik de ballen verstand van. Er zit HyperPro onder en afgesteld door HyperPro in Apeldoorn. Al heb ik daar ook maar beperkt vertrouwen in. Een beetje drukken op het zadel en stuur en dat refereren aan vaste waardes heb ik niet zo veel vertrouwen in.
Er is mij nooit gevraagd of het rijden naar wens is.

Daarnaast heb ik wel een beetje een lompe rijstijl (laat in de remmen en stevig op het gas)
 
Athome,

Heb jij aan de rechterzijde van je achterband ook zo'n richel zitten op de overgang van de zachte naar de hardere compound? En zit die links niet? Dat is wat er ook bij mijn achterband is gebeurd (maar dan aan weerszijden), al na een paar dagen rijden.

Ik ben zelf teruggegaan naar de motorzaak en zij hebben foto's naar Michelin gestuurd. Even afwachten wat er gebeurt.

Het lijkt er wel op dat je vering niet goed ingesteld is. Band is zeer slecht afgesleten. (Zo lijkt het toch op mn gsm)
Dat cuppen? Dat is bij mijn Road 5 nu ook aan te gebeuren. Vering voor en achter is op mijn gewicht afgesteld bij HK (Wilbers schokdemper op mijn gewicht met voorvorkveren)

Ik denk een combinatie van een (te?) zachte compound aan de zijkant en die blokjes in het profiel. (En misschien rijstijl/toepassing?)
 
Laatst bewerkt:
Als je vering correct is afgesteld is het ook afgesteld op de specifieke banden en bandenspanning die eronder liggen.
Dus als je van banden wisselt kloppen de instellingen al niet meer.

Dat geldt misschien als je op het scherpst van de snede rondrijdt op het circuit, maar voor normaal gebruik op de openbare weg lijkt dit me wat overdreven. Maargoed, ik ben geen professional dus ik laat me graag overtuigen indien ik het verkeerd zie.
 
Laatst bewerkt:
Door omstandigheden heeft mijn SV1k nogal lang stil gestaan. Er liggen momenteel nogal vierkante BT032's op. Ik wil deze graag vervangen en zag dat de Road Attack 2 momenteel voor ongeveer 165,- de set te krijgen zijn. Is dit nog een band die jullie zouden aanraden aan iemand? Ik rijd niet bijzonder sportief en vind het fijn dat ze een behoorlijke tijd mee kunnen gaan (km's).

Thanks alvast.
Ik denk dat je wat betreft goedkope banden met een lange levensduur met nog een set BT023 - ga er vanuit dat je die bedoelt - ook wel goed zit. Toen ik mijn motor kocht zaten er niet-nieuwe BT023 onder en daar heb ik nog 13k mee kunnen rijden voordat de achterband op was. Volgens mij staat de BT023 ook wel bekend om de lange levensduur. Vind ik zelf ook wel belangrijk. Ik heb nu Metzeler Z8 eronder, maar als die wat dat betreft tegenvallen zie ik mezelf gewoon weer BT023 nemen. Goed en goedkoop, wat mij betreft :)
 
Mits je niet in de regen rijd natuurlijk, dat is inmiddels een sterk verouderde band waarbij ze nog geen silicium gebruikte. Voor een paar euro meer koop je een T30 EVO en dat is echt een wereld van verschil. We zitten nu al op de T31.

De BT021 was gewoon levensgevaarlijk, de 23 was niet veel beter. Dat die nog verkocht mogen worden snap ik echt niet. De voorraad die nu weg gaan zijn vaak ook al minimaal 5 jaar oud volgens de dotcode...
 
Mits je niet in de regen rijd natuurlijk, dat is inmiddels een sterk verouderde band waarbij ze nog geen silicium gebruikte. Voor een paar euro meer koop je een T30 EVO en dat is echt een wereld van verschil. We zitten nu al op de T31.

De BT021 was gewoon levensgevaarlijk, de 23 was niet veel beter. Dat die nog verkocht mogen worden snap ik echt niet. De voorraad die nu weg gaan zijn vaak ook al minimaal 5 jaar oud volgens de dotcode...
Silica in plaats van silicium.
En motorbanden ouder dan 5 jaar mogen nog gewoon verkocht worden hoor..... Daar is geen wettelijke regelgeving voor, en zelfs geen officiële branche-richtlijnen.
Of dat verstandig is, dat hangt af van verkoper en koper.
 
Goedemorgen,

Ik zit wat in dilemma over wat ik moet doen. Gedurende de zomer staat mijn motor op circuitrubber (dan rij ik er eigenlijk niet mee op de openbare weg) maar het seizoen komt op zijn eind en dan wordt de Duc (749S) weer gebruikt om lekker te rijden op straat.

Het blijven rijden op mijn R11's vind ik zonde en ik zal dus weer straatrubber moeten gebruiken. Echt veel rechtdoor kilometers maak ik niet en ik wil wel supersportbanden.

Ik heb opties kwa voorband, maar moet een achterband monteren.

1: pirelli Supercorsa SC1 met goed profiel van vorig jaar.

2: metzeler Racetech K1 met goed profiel uit 2017.

3: pilot power 2ct met ongeveer 4000km en goed profiel uit 2014. Deze band heb ik in 2015 van mijn motor gehaald toen ik naar Pirelli ben overgestapt.

Ondanks dat jullie mij waarschijnlijk gaan vertellen de circuitvoorbanden vooral niet op straat te gebruiken heb ik hier zelf goede ervaringen mee.

Verder ben ik sinds kort overgestapt op 180/60 maatvoering wat mij erg goed bevalt.

Keuzes zijn dus eigenlijk:

- pilot power voor terugzetten (is een oud bandje) en een nieuwe pilot supersport evo kopen die ik voor een spotprijsje kopen kan. Hiervan is de vraag of deze 2 banden wel lekker samen passen.

- Een pirelli rosso 3 kopen en samen met de supercorsa monteren.

- metzeler Racetech K3 kopen in 180/55, lekker knallen op mooie dagen en gewoon niet rijden als het regent.

De goedkoopste optie is duidelijk de Michelin, maar de combinatie mpp en power supersport is mij onbekend.

Kunnen jullie als experts mij adviseren?

Gr. Michel
 
Lastige vraag, gezien de alternatieven die je aankaart: je hebt het over straatrubber een daarna weer over race-compounds?

Waarom niet gewoon lekker met die R11s rijden op straat? Kwa kosten zou dat toch niet zoveel verschil moeten maken als je ook de moeite rekent voor het wisselen van de banden. Hoeveel circuitdagen haal je eigenlijk uit zo'n setje R11s en hoe vers zijn ze nog? Of wil je per sé die gebruikte banden allemaal oprijden?

Is die powersupersport zo veel goedkoper dan een 2ct of misschien een PP3?
 
Die R11's op straat gebruiken ben ik niet zo'n fan van aangezien die echt met bandenwarmers gebruikt moeten worden en ze mij veel te duur zijn.

Zelf heb ik toch een slecht gevoel bij die michelin optie, die band heb ik 3 jaar geleden van mijn motor gehaald en sindsdien is di wel aan het uitdrogen. De Metzeler en pirelli voorband zijn gewoon nog goed, die zijn alleen gewisseld omdat ik van merk ben gewijzigd en ik koop wel gewoon een rosso 3 of rosso corsa 2 voor erbij.

Dank voor het advies.
 
Die R11's op straat gebruiken ben ik niet zo'n fan van aangezien die echt met bandenwarmers gebruikt moeten worden en ze mij veel te duur zijn.
sc1 en k1 moeten toch ook met bandenwarmers worden gebruikt???? Zijn ze überhaupt goedgekeurd voor straatgebruik? Ik snap de logica niet.
Zelf heb ik toch een slecht gevoel bij die michelin optie, die band heb ik 3 jaar geleden van mijn motor gehaald en sindsdien is di wel aan het uitdrogen. De Metzeler en pirelli voorband zijn gewoon nog goed, die zijn alleen gewisseld omdat ik van merk ben gewijzigd en ik koop wel gewoon een rosso 3 of rosso corsa 2 voor erbij.

Dank voor het advies.

Rosso 3 of corsa 2 zijn hartstikke goede banden, maar ook behoorlijk aan de prijs terwijl dat voor jou blijkbaar belangrijk is.
 
Laatst bewerkt:
Sc1 en k1 zijn goedgekeurd voor de straat. Die moeten eigenlijk ook met warmers gebruikt worden. Uit ervaring weet ik dat die banden prima te gebruiken zijn zonder warmers op de straat. Maar of ik daarna nog het volle vetrouwen heb om volle bak op het circuit te gaan is iets anders. Dat is precies de reden dat ik mijn huidige R11 liefst fris hou.

Wat betreft besparen van geld, dit jaar heb ik al een kleine duizend euro aan banden uitgegeven en ik vind het wel genoeg. Als het niet nodig is dan liever niet. Dat is de achtergrond.

Gr. Michel
 
Dilemma, ik heb een reis voor de boeg van in totaal 3000km en nog 3mm profiel (totaal dus niet tot de slijtnokken) over op het loopvlak. De 190/55/17 Michelin Pilot Power 3 is +/- 6000km oud.

Gevoelsmatig is het een twijfel geval, hoeveel mm zit er op een nieuwe Pilot Power 3?
Ik neig ernaar om die 3000km gewoon te proberen :P
 
Laatst bewerkt:
Dilemma, ik heb een reis voor de boeg van in totaal 3000km en nog 3mm profiel (totaal dus niet tot de slijtnokken) over op het loopvlak. De 190/55/17 Michelin Pilot Power 3 is +/- 6000km oud.

Gevoelsmatig is het een twijfel geval, hoeveel mm zit er op een nieuwe Pilot Power 3?
Ik neig ernaar om die 3000km gewoon te proberen :P

Neem aan dat de reis niet alleen in Nederland is? :+

Misschien is dit een optie: onderweg vervangen als die versleten is.
In het zuiden van Europa goede ervaringen met gewoon aankloppen bij een zaakje in het dorp. Tot nu toe altijd ter plekke geholpen. Zelfs op zondag zeer behulpzaam geholpen (lekke voorband)toen we ergens licht uit een garagedeur zagen schijnen
 
Dilemma, ik heb een reis voor de boeg van in totaal 3000km en nog 3mm profiel (totaal dus niet tot de slijtnokken) over op het loopvlak. De 190/55/17 Michelin Pilot Power 3 is +/- 6000km oud.

Gevoelsmatig is het een twijfel geval, hoeveel mm zit er op een nieuwe Pilot Power 3?
Ik neig ernaar om die 3000km gewoon te proberen :P
Ik neem aan dat je het ook bij deze vraag over de achterband hebt?
Dat is ongeveer 6mm (niet op slijtnokken). Je hebt dus van de beschikbare 5mm slijtage nu 3mm opgebruikt. Hoe dunner de band wordt, hoe sneller de slijtage zal gaan.
Ik zou dus gaan vervangen.....
 
Op het laatst gaat het inderdaad sneller met de slijtage.
Ik ben eens vanuit midden Frankrijk naar huis gereden met een band die er nog redelijk uitzag. Dat was 's avonds bij thuiskomst wel anders. Toen kon je al een stukje van het karkas zien.
 
Dilemma, ik heb een reis voor de boeg van in totaal 3000km en nog 3mm profiel (totaal dus niet tot de slijtnokken) over op het loopvlak. De 190/55/17 Michelin Pilot Power 3 is +/- 6000km oud.

Gevoelsmatig is het een twijfel geval, hoeveel mm zit er op een nieuwe Pilot Power 3?
Ik neig ernaar om die 3000km gewoon te proberen :P
vanuit huis op 1000, 1500 km een adres vinden die de juiste band in huis heeft. Zeker als dat snelweg km zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan