Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heb toch jarenlang Nijmegen - Magny-cours en terug, en Nijmegen - Le mans en terug gedaan over de snelweg.
Geen enkele keer heb ik over zo'n retourtje (2x 850km en 2x 750km) meer dan 3mm aan profiel weggereden.
Wordt gewoon gemiddeld 140 op de teller gereden, soms ff paar kilometer gek doen. Zelfs het vierkant worden vond ik altijd erg meevallen.

Spreek over zx7r - r1 - z1000 en zx10r, met sportbanden; pirelli diablo (de originele eerste), pilot power (de eerste), Qualifier RR (die sleet wat harder).
 
Dilemma, ik heb een reis voor de boeg van in totaal 3000km en nog 3mm profiel (totaal dus niet tot de slijtnokken) over op het loopvlak. De 190/55/17 Michelin Pilot Power 3 is +/- 6000km oud.

Gevoelsmatig is het een twijfel geval, hoeveel mm zit er op een nieuwe Pilot Power 3?
Ik neig ernaar om die 3000km gewoon te proberen :P

Recent nog met een oudere MPP gereden op m'n Tuono, zat nog 5 mm "vlees" op. Nu 1500 km verder en 4 mm verdwenen. Mag dus voor aanstaand Eifelweekend een vrijwel nieuwe (SC SP) monteren. B|

Hopelijk "matcht" die een beetje met m'n Sportsmart TT aan de voorkant. :/
 
Laatst bewerkt:
Graag advies voor een voorband.
Ik heb vorig jaar deze er achter op gezet:
'Achterband Suzuki GS750: Pirelli MT66 120/90 R18 M/C 65H

De Voorband is nodig aan vervanging toe.
Volgens de gegevens moet je een zelfde fabrikant / type nemen?

Zelf dacht ik aan een Michelin Motorsport Road 5, maar past die wel op een spaak wiel,
dwz er moet een Tube in.

Voor zit er nu een 3.25 S19 Mandrake MT15 op
Is dit 3,25 x 25,4 = 83mm en best smal? of is dit de velgbreedte?

Graag advies
 
Je achterband is ook niet de dikste slof ;)

Welke maat velg heb je (voor, dus)? 3.xx is de oude maat aanduiding, maar er past ook gewoon 'metrisch' rubber op. Alleen denk ik zomaar dat de Road 5 niet in dat maatje bestaat...
 
Laatst bewerkt:
Had ik iets eerder moeten doen. xD

Rocxy9xl.png


VS

d0wry98l.png

Voorband had de vorm van een driehoek. :X

Ik word er steeds handiger in. :-)

Kleine 70km mee gereden en na vijf minuten ging ik al harder door de bocht als met die oude.

Dus:

  • Of ik rijd als een miet.
  • Of het is een superbandje.
  • Of ik rijd als een miet en het is een superbandje.
 
vanuit huis op 1000, 1500 km een adres vinden die de juiste band in huis heeft. Zeker als dat snelweg km zijn.

ik hou wel van een uitdaging en ben met het oude bandje vertrokken, 1600km verder zit ik op de slijtnokken. De terugreis is ook weer voornamelijk binnendoor (van Munchen naar huis), we gaan het meemaken :] Fors accelereren maar vooral op de wangen doen :devilish:
 
Laatst bewerkt:
ik hou wel van een uitdaging en ben met het oude bandje vertrokken, 1600km verder zit ik op de slijtnokken. De terugreis is ook weer voornamelijk binnendoor (van Munchen naar huis), we gaan het meemaken :] Fors accelereren maar vooral op de wangen doen :devilish:
Die 1000km naar huis ga je dan niet meer redden.
Vertel eens, hoe ver ben je gekomen?
 
ik hou wel van een uitdaging en ben met het oude bandje vertrokken, 1600km verder zit ik op de slijtnokken. De terugreis is ook weer voornamelijk binnendoor (van Munchen naar huis), we gaan het meemaken :] Fors accelereren maar vooral op de wangen doen :devilish:
moet te doen zijn om net voor het canvas terug te zijn. Ik ken mensen die nog 1000 km op canvas rijden zelfs :ROFLMAO:
 
Had ik iets eerder moeten doen. xD

Rocxy9xl.png


VS

d0wry98l.png

Voorband had de vorm van een driehoek. :X

Ik word er steeds handiger in. :-)

Kleine 70km mee gereden en na vijf minuten ging ik al harder door de bocht als met die oude.

Dus:

  • Of ik rijd als een miet.
  • Of het is een superbandje.
  • Of ik rijd als een miet en het is een superbandje.
Die Road Attack 3 is een fantastisch goede band. Ik rij er nu een paar duizend kilometer mee en ze geven mij een beetje het gevoel alsof je je favoriete goed ingelopen schoenen aantrekt :)

Inrijden of warmrijden is ook niet echt nodig bij deze.
 
mijn oude vtr sp1 gaat vanaf nu alleen nog maar gebruikt worden voor circuitdagen...
dus nu wil ik straatlegale(met de motor naar circuit toe) goede circuitbanden er op hebben.
al hier en daarrondgevraagd
pirelli sc1 voor en sc 2 achter schijnt een goede combi te zijn. (120/70 en 180/55)
kunnen jullie dit staven/bevestigen
en waar kan ik deze het beste aanschaffen?...wil ze eigenlijk niet online bestellen....kan ze er nl zelf niet om leggen.
 
mijn oude vtr sp1 gaat vanaf nu alleen nog maar gebruikt worden voor circuitdagen...
dus nu wil ik straatlegale(met de motor naar circuit toe) goede circuitbanden er op hebben.
al hier en daarrondgevraagd
pirelli sc1 voor en sc 2 achter schijnt een goede combi te zijn. (120/70 en 180/55)
kunnen jullie dit staven/bevestigen
en waar kan ik deze het beste aanschaffen?...wil ze eigenlijk niet online bestellen....kan ze er nl zelf niet om leggen.

Wat voor een tijden rijd je? Wat als je een keer op een natte of opdrogende baan terecht komt?

Voor precies hetzelfde gebruik, rij ik met Dunlop Sportsmart TTs, maar de nieuwe pirelli diablo rosso corsa 2 werkt ook prima voor dit doel.

Met supercorsa sc1 en sc2 kun je dik onder de 1:45 rijden op Assen en wedstrijden winnen in de OW-cup dus dat is voor een straatmotor voor regelmatige circuotdagjes waarschijnlijk overkill.

N.b. laatst in de kickstart was er een test van de Superduke op Zandvoort en is er een 1:58 of 1:59 gereden met de Sportsmart TTs.
 
Die 1000km naar huis ga je dan niet meer redden.
Vertel eens, hoe ver ben je gekomen?

Wrong. Ik heb het gehaald :P

Hou je snelheid laag. Vooral boven de 100km/u neemt de slijtage meer dan kwadratisch toe t.o.v. de snelheid.

Heb het idee dat de slijtage op het laatst lager was.

Eind resulaat:
Totaal 2900km gereden op 3mm. De laatste 1300km iets rekening gehouden met de rijstijl door stevige (lange) recht uit acceleraties te beperken en niet kilometers lang 160+ te rijden. Op de binnendoor wegen en verschillende passen verder nergens op gelet en goed het gas erop gehad. Met andere woorden het rijplezier heb ik niet laten bederven :]. (Ik heb zelfs nog even gespeeld met een V60 Polestar en een Alpine A110 op de autobahn :W)

Wat heeft de Pilot Power 3CT een schitterend slijtpatroon, niks geen vierkante banden en tot het laatste rubber een prima weggedrag :}
Het instuur gedrag mag van mij wat agressiever maar verder niets meer dan lof over deze band voor de openbare weg.
 

Bijlagen

  • photo_2018-09-17_15-19-01.jpg
    photo_2018-09-17_15-19-01.jpg
    175 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Wrong. Ik heb het gehaald :P



Heb het idee dat de slijtage op het laatst lager was.

Eind resulaat:
Totaal 2900km gereden op 3mm. De laatste 1300km iets rekening gehouden met de rijstijl door stevige (lange) recht uit acceleraties te beperken en niet kilometers lang 160+ te rijden. Op de binnendoor wegen en verschillende passen verder nergens op gelet en goed het gas erop gehad. Met andere woorden het rijplezier heb ik niet laten bederven :]. (Ik heb zelfs nog even gespeeld met een V60 Polestar en een Alpine A110 op de autobahn :W)

Wat heeft de Pilot Power 3CT een schitterend slijtpatroon, niks geen vierkante banden en tot het laatste rubber een prima weggedrag :}
Het instuur gedrag mag van mij wat agressiever maar verder niets meer dan lof over deze band voor de openbare weg.

Top :t

Als je in de buurt blijft en niet te gek doet, zit er nog wel een 500-1000 km in ;)
Legaal is anders, maar daar let geen hond op (tenzij je de aandacht trekt) O-)
 
Wat voor een tijden rijd je? Wat als je een keer op een natte of opdrogende baan terecht komt?

Voor precies hetzelfde gebruik, rij ik met Dunlop Sportsmart TTs, maar de nieuwe pirelli diablo rosso corsa 2 werkt ook prima voor dit doel.

Met supercorsa sc1 en sc2 kun je dik onder de 1:45 rijden op Assen en wedstrijden winnen in de OW-cup dus dat is voor een straatmotor voor regelmatige circuotdagjes waarschijnlijk overkill.

N.b. laatst in de kickstart was er een test van de Superduke op Zandvoort en is er een 1:58 of 1:59 gereden met de Sportsmart TTs.
ben nog niet onder de 2:09 gekomen.komt voornamelijk dat ik te voorzichtig (bang voor highsider) op het gas ga. en hoop dat gevoelkwijt te raken bij betere banden...maar kan ook een hersenspinsel zijn ;)
rosso corsa2 zitten er nu op .
wil wel bij pirelli blijven
bij een natte of opdrogende baan....rij ik wat rustiger :)
 
ben nog niet onder de 2:09 gekomen.komt voornamelijk dat ik te voorzichtig (bang voor highsider) op het gas ga. en hoop dat gevoelkwijt te raken bij betere banden...maar kan ook een hersenspinsel zijn ;)
rosso corsa2 zitten er nu op .
wil wel bij pirelli blijven
bij een natte of opdrogende baan....rij ik wat rustiger :)

2:09 op Assen neem ik aan? Dan zou ik nu lekker blijven rijden met die Rosso Corsa 2. Dat zijn echt al heel goede banden voor op het circuit waarmee je ver onder de 2:00 rond kan rijden op Assen en zelfs ook op Zandvoort. Op jouw tempo voelen sc1 en sc2 Supercorsas wellicht zelfs slechter dan de Rosso Corsa 2, bovendien horen die banden eigenlijk ook in bandenwarmers. Ik zou gaan investeren in meer tracktijd en training. Is je vering verder in orde?
 
2:09 op Assen neem ik aan? Dan zou ik nu lekker blijven rijden met die Rosso Corsa 2. Dat zijn echt al heel goede banden voor op het circuit waarmee je ver onder de 2:00 rond kan rijden op Assen en zelfs ook op Zandvoort. Op jouw tempo voelen sc1 en sc2 Supercorsas wellicht zelfs slechter dan de Rosso Corsa 2, bovendien horen die banden eigenlijk ook in bandenwarmers. Ik zou gaan investeren in meer tracktijd en training. Is je vering verder in orde?

de vering is redelijk op orde (voor hk veren op gewicht achter origineel en alles is afgesteld door HK)
alleen op zandvoort gebruik ik geen bandenwarmers, omdat dat daar niet mag tijdens de MAC.
misschien dan de sp versie die tegenwoordig met de panigale geleverd wordt/?.....

lastig....die banden
 
Heb sinds juli een nieuwe KTM 1290 GT gekocht met daaronder Angel GT's waar ik inmiddels 2600km mee gereden heb. Onlangs tijdens het smeren van de ketting is me opgevallen dat er in de wang 2 bobbels zichtbaar zijn die ongeveer 1mm uitsteken.

Kan dit kwaad?
Op deze foto's en video is 1 bobbel zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
de vering is redelijk op orde (voor hk veren op gewicht achter origineel en alles is afgesteld door HK)
alleen op zandvoort gebruik ik geen bandenwarmers, omdat dat daar niet mag tijdens de MAC.
misschien dan de sp versie die tegenwoordig met de panigale geleverd wordt/?.....

lastig....die banden

Misschien moet ik het iets minder subtiel verwoorden, 2:09 op Assen kan ook met een toerband of in de stromende regen (mis je een goede coureur bent). Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, want dat is niet de bedoeling: als je dat tempo rijdt, zou ik niet gaan lopen klooien met bandenwarmers en zeker niet met sc1/sc2 compounds, maar eerst wat tempo opbouwen. Supercorsa SP is zeker ok, maar gaat nauwelijks verbetering geven t.o.v. Corsa 2s of Sportsmart TTs die bovendien breder inzetbaar zijn.
 
Misschien moet ik het iets minder subtiel verwoorden, 2:09 op Assen kan ook met een toerband of in de stromende regen (mis je een goede coureur bent). Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, want dat is niet de bedoeling: als je dat tempo rijdt, zou ik niet gaan lopen klooien met bandenwarmers en zeker niet met sc1/sc2 compounds, maar eerst wat tempo opbouwen. Supercorsa SP is zeker ok, maar gaat nauwelijks verbetering geven t.o.v. Corsa 2s of Sportsmart TTs die bovendien breder inzetbaar zijn.
nee hoor, het is gewoon zo, en voel me wel aangesproken...want het klopt ;)
probeer op een of andere manier meer vertrouwen te krijgen...en zoek het dan maar in de banden ...ipv eigen (on)kunde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan