Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.384
11.015
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat een topic.. Worldbeater is World CHEATER! _O-

Bandje nog gewoon terugenomen inclusief de verzendkosten en drie maanden later pas weer eens te koop gezet met vermelding van de DOT.. de nieuwe koper boeide het voor geen meter. :P
Boeit ook niet natuurlijk. Leuk als de DOT van vorige week is, maar dat is het dan ook. Ik heb laatst bij een online bandenboer een voorband met DOT 2017 (week 43 zo bleek) gekocht omdat die €25 goedkoper was dan een 'nieuwe'. Dan is voor mij de keuze sowieso snel gemaakt.
 
Misschien iets meer info? :+

stepjeslank.jpg
 
dag allen,
Op mijn Hypermotard 1100SP zaten Pirelli rosso corsa's.
Fijne banden, maar in het nederlandse klimaat bijna niet warm te krijgen op de openbare weg..
grip als ze warm zijn, en op droge weg is super.

Achter heb ik nu een Rosso III (of Rosso 3, zo u wilt :-))
Bevalt me beter, want past beter bij het nederlandse klimaat qua opwarmen en grip op nat asfalt.

Maar: nu is de voorband aan de beurt, en ik twijfel tussen Rosso Corsa II, off Rosso III.

Mijn rijstijl is sportief, maar ik rij ook in voor- en naseizoen, met lage temperaturen en regen dus..
Ik lees dat de voorband van de rosso 3 geen dual compound heeft, en de Rosso Corsa 2 wel.
Wat is wijsheid?
Wie heeft ervaring?

Alvast dank!
 
Weet je ook waarom veel voorbanden geen dual-compound hebben? En dan van bijna alle merken?

Daar zijn meerdere redenen voor maar de belangrijkste is dat je bij een noodstop graag de kortste remweg wilt hebben. En dat bereik je met de zachtste compound. Daarnaast slijt een voorband normaal veel ronder af dan een achterband, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Tot slot gaat een voorband met dual compound vaak langer mee (op de meeste motoren) dan de bijbehorende achterband. Dus daarvoor hoeft het ook al niet.
 
Ik rij bijna anderhalf jaar op een Triumph Speed Triple en heb tot dusverre alleen Pirelli gebruikt, met voorkeur voor Supercorsa. Supercosa's zijn op de laatste jaargangen trouwens eerste montage, overigens ook op de Hypermotard SP 950. Kocht mijn fiets met halfversleten Supercorsa V2.

Snap de verhalen niet zo goed over het moeilijke opwarmen van Supercorsa en al helemaal niet van Corsa2. Heb 2 sets Supercorsa gebruikt en 1,5 set Rosso 3 (2 achterbanden) en ben nu halverwege een set Corsa2. Ook in de winter vond ik de Supercorsa's bruikbaar bij woon-werkverkeer en bij toeren. In de lente en herfst warmen die goed op zodat je ook dan sportief kan rijden in de zin van hellingshoeken maken waarbij de hele band gebruikt wordt.Het enige nadeel van Supercorsa is het enorm snelle slijten van de voorband, vooral van de nieuwe V3 versie.

Het nadeel van Rosso3 is dat ze veel trager en minder precies sturen, en weliswaar langer meegaan maar in de tweede helft van de levensduur door het slijtagebeeld veel slechter gaan sturen. Ik dacht dat mijn balhoofdlager versleten was! Dit gevoel verdween volledig na montage van de tweede set Supercorsa's... Die gaan minder lang mee, maar behouden de voortreffelijke scherpe stuureigenschappen (Pirelli adverteert hiermee).

Kan de Corsa2 zeker aanraden, zit met alle eigenschapen eigenlijk tussen Rosso 3 en Supercorsa.
 
Laatst bewerkt:
Eens dat circuitbanden ook op straat warm genoeg worden om helemaal rond te benutten. Echter, ze bieden lang niet de grip die ze op het circuit geven, waar ze nog veeeeeel warmer worden.
In de winter vind ik het uitkijken. Op de snelweg een auto enigszins met een 'vlotte slalom' voorbij en mn maten achter me vroegen zich af hoe ik zon enorme zwarte streep trok...

Ik denk dat als je circuitbanden op de openbare weg gebruikt, je ook prima met een sportband uit de voeten kan (voor de grip dan he!). Je benut nooit hun maximale grip want ze worden niet warm genoeg. Ze worden wel warm genoeg voor gewoon super goede grip.

Dat je toch een circuitband monteert wegens andere redenen, zoals meer feedback, vlotter stuurgedrag of whatever, is natuurlijk helemaal te rechtvaardigen
 
Eens dat circuitbanden ook op straat warm genoeg worden om helemaal rond te benutten. Echter, ze bieden lang niet de grip die ze op het circuit geven, waar ze nog veeeeeel warmer worden.
In de winter vind ik het uitkijken. Op de snelweg een auto enigszins met een 'vlotte slalom' voorbij en mn maten achter me vroegen zich af hoe ik zon enorme zwarte streep trok...

Ik denk dat als je circuitbanden op de openbare weg gebruikt, je ook prima met een sportband uit de voeten kan (voor de grip dan he!). Je benut nooit hun maximale grip want ze worden niet warm genoeg. Ze worden wel warm genoeg voor gewoon super goede grip.

Dat je toch een circuitband monteert wegens andere redenen, zoals meer feedback, vlotter stuurgedrag of whatever, is natuurlijk helemaal te rechtvaardigen

Dit herken ik dus in de Rosso Corsa's...
.. ik neig naar de rosso III, zal het gewoon moeten ervaren.
 
Klinkt als kloppend verhaal, maatjes van me zijn lyrisch over de Corsa2, ik zag hem als een band waar mijn tempo niet genoeg voor was. (ivm opwarmen)
Tot nu toe heb ik veel plezier van de s22, als jij wel houd van het snelle insturen is er ook de m9rr nog, daar staat een bladzijde terug een rivieuw van onder een Speed ook.

Toevallig dat jij de R3 ook niet fijn vond in kort sturen, had ik dus ook.
Mij bevallen de M9RR zeer goed 👍🏻
Speelser en veel vertrouwen 🤓
0B6E7E84-431D-488B-8ABB-F027228F54EF.jpeg
er is nog ruimte om nog meer hellingshoek te pakken, nog ff wennen aan zoveel grip😋
 
De voorband:
Hier opnieuw, wat logisch is, links dieper ingesleten dan rechts. Tot daar aan toe, dat ligt aan mijzelf. Maar er zit een soort van ongelijke slijtage in. Er zitten bij die diepe groeven die meer aan de zijkanten zitten, een soort van ongelijke slijtage, ter hoogte van het midden van die groeven, aan de buitenkant ervan zit de slijtage merkbaar dieper dan aan de boven- en onderkant langs die groeven. Je krijgt dus zo een soort "komvormige" slijtage. Daardoor krijg je dus dat daar waar de slijtageblokjes zitten, dat je snel tegen die blokjes gaat aanzitten (de foto's zijn van pakweg 1000km terug, dus net voor de 14000km). Aan de rechter kant is dat dus een stuk minder, wederom door mijn mindere skills in rechter bochten dus. Geen idee hoe dát komt, maar wel jammer, want enkel dáár zitten ze aan op dit moment erg kort bij de blokjes. De 20.000km haalt die nooit meer.
Bekijk bijlage 1516411
Bekijk bijlage 1516412
Om hier op terug te komen, gisteren de voorband vervangen. Ja, enkel de voorband dus. Uiteindelijk net niet aan 17.000km geraakt (dat kon anders nog wel, maar op 90.000km onderhoud gedaan, en dan ineens de voorband mee vervangen).

Ik blijf het toch maar raar vinden dat ondanks mijn relatief rustige rijstijl de voorband zo snel slijt, en dan ook die "kommetjes" net bij de "blokjes".

De achterband kan volgens mij nog vlot ruim 10.000km mee. Misschien zelfs 15.000, maar dat zal toch echt de max zijn. Ik ga dit keer terug wat meer op de voorrem werken, want als ik na de 100.000km bereikt te hebben besluit om door te gaan met deze motor, wil ik bij de volgende bandenwissel beide banden weer samen vervangen. De mate van slijtage zal echter bepalen of het net dan, of toch later zal gebeuren.

Maar misschien wil ik wel eens een ander merk en/of type banden proberen ... we zien het wel tzt ...
De belangrijkste kenmerken moeten voor mij zijn; grip en levensduur.
Grip in de zin dat ik vlot door de bocht moet kunnen, ook bij nat weer, maar ze hoeven niet circuit waardig te zijn.
Levensduur houdt in, ze moeten 20.000 a 25.000 km mee kunnen bij normaal rijgedrag.
 
Als het budget het toelaat zou het ook niet zo'n vreemde zet zijn om banden te vervangen als het sturen duidelijk minder wordt, dus vaak lang voor de wettelijk toegestane grens.
De contour van je voorband kun je goed beoordelen door tijdens het rijden op de voetsteunen te gaan staan. Om een of andere reden zie je de slijtage op die manier beter dan wanneer je stilstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan