Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.379
10.998
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heren (en dames) ik zit even in Dubio.. Michelin power 6 vs Bridgestone S23

Beide redelijk recente banden die uitgebracht zijn. Power 6 communiceert met het snelle opwarmen en grip met droog en nat vs de power 5. De S23 weinig/minder over te vinden.

En refereert naar upgrades vs de S22 en meerdere verschillende compounds voor meer grip in verschillende hoeken met snelheden en grip bij nat wegdek

Kleine kans, wie heeft er al ervaring met beide of kan er meer over vertellen uit praktijk ipv het promo tekstje,

‘Reviews’ met test vergelijken tussen beide gezocht, maar levert nog weinig op

Ik rij geen circuit en alleen op straat. Geen dagelijks woon-werk verkeer. Maar vind vooral maximaal plakken/grip vertrouwen belangrijk

Ik had een paar 100km de power 5 onder mijn S1000RR ‘23, tot deze werd gestolen, op heterdaad betrapt maar total loss helaas.

Nu wordt de nieuwe motor waarschijnlijk geleverd op Dunlop sportsmart, en daar was ik op de vorige motor niet zo blij mee..

Power 6 vs S23.. of iets anders?..
Mogelijk is de Michelin power GP2 ook een optie.

Slijtage en prijs zijn hierin niet relevant

Motor: bmw S1000RR (‘24)
 
Laatst bewerkt:
Als ik tussen die 2 moet kiezen. Duidelijk de Bridgestone S23. Heb zelf de S22 en vind dat de beste sportband die ik tot nu toe gehad heb. Veel grip, relatief lange levensduur ook. Ga er vanuit dat de S23 net weer iets beter is.

Zelf geen Michelin fan onder motoren. Het zachte karkas wat ze gebruiken heeft me nooit kunnen overtuigen. Geen van allen was zo goed als de S22. En heb de PP 2ct gehad, Power 3 en Power RS destijds.
 
Als ik tussen die 2 moet kiezen. Duidelijk de Bridgestone S23. Heb zelf de S22 en vind dat de beste sportband die ik tot nu toe gehad heb. Veel grip, relatief lange levensduur ook. Ga er vanuit dat de S23 net weer iets beter is.

Zelf geen Michelin fan onder motoren. Het zachte karkas wat ze gebruiken heeft me nooit kunnen overtuigen. Geen van allen was zo goed als de S22. En heb de PP 2ct gehad, Power 3 en Power RS destijds.
Wanneer er Mieselins onder zitten (fiets, auto of motor) gaan ze eronder vandaan. Geen fan van die pseudo-Franse rubbertjes.
 
Heren (en dames) ik zit even in Dubio.. Michelin power 6 vs Bridgestone S23

Beide redelijk recente banden die uitgebracht zijn. Power 6 communiceert met het snelle opwarmen en grip met droog en nat vs de power 5. De S23 weinig/minder over te vinden.

En refereert naar upgrades vs de S22 en meerdere verschillende compounds voor meer grip in verschillende hoeken met snelheden en grip bij nat wegdek

Kleine kans, wie heeft er al ervaring met beide of kan er meer over vertellen uit praktijk ipv het promo tekstje,

‘Reviews’ met test vergelijken tussen beide gezocht, maar levert nog weinig op

Ik rij geen circuit en alleen op straat. Geen dagelijks woon-werk verkeer. Maar vind vooral maximaal plakken/grip vertrouwen belangrijk

Ik had een paar 100km de power 5 onder mijn S1000RR ‘23, tot deze werd gestolen, op heterdaad betrapt maar total loss helaas.

Nu wordt de nieuwe motor waarschijnlijk geleverd op Dunlop sportsmart, en daar was ik op de vorige motor niet zo blij mee..

Power 6 vs S23.. of iets anders?..
Mogelijk is de Michelin power GP2 ook een optie.

Slijtage en prijs zijn hierin niet relevant

Motor: bmw S1000RR (‘24)
banden niet weg gooien maar gewoon eens testen, ik vindt ze zo fijn rijden! Anders gewoon weg geven aan mijn :+:]
 
banden niet weg gooien maar gewoon eens testen, ik vindt ze zo fijn rijden! Anders gewoon weg geven aan mijn :+:]
Ik had onder mijn vorige S1000RR de (originele) Dunlops zitten.. Deze waren wel (bijna) afgesleten toen ik hem overnam. Maar was vaak glibberen en met nat weet 0.0 grip. Ik mag de banden wanneer de motor nieuw binnen komt crediteren voor andere.. vandaar mijn zoektocht naar alternatief
 
Ik denk dat beide banden goed presteren voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken. Mijn persoonlijke voorkeur zou ook uit gaan naar de S23 in verband met de ervaringen van de S22. En ik ben wat minder fan van Michelin.
Neemt niet weg dat ik een hoop mensen/klanten zie met Michelins die allemaal erg tevreden zijn met de power 5, ook op snelle motoren. Hoe beide nieuwe banden zich gaan verhouden tot de oude moeten we nog maar zien, maar ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze wat beter zijn dan het vorige model.
 
Eergisteren voor het eerst een serieus rondje op de Z800 gedaan.
Motor wil graag rechtuit blijven gaan, heb het gevoel hem over een rand te moeten duwen om bocht in te gaan.
Vandaag maar eens rustig naar de banden gekeken, voorband keurig met dotcode van 2021. Achterband lijkt erg vlak gesleten en een dotcode 1916 dus bijna 8 jaar oud. Hoe dan??? Op een motor van 2013 met 53000 km.
Vond het al vreemd dat het voorwiel een rood streepje had en het achterwiel niet, ik vermoed dat ze voor de verkoop gewoon een ander wiel met een oude en vierkante band er op in de fiets hebben gezet.

Nu dan maar een andere band, Heb voor en achter Bridgestone Battlax dus ga deze ook weer terug laten monteren. Nu is er de BT023, S22 en S23. De bandenboer adviseerde een S22 op de Z800, wat is hier de mening?
 
BT023 is een sport-touring band, al een relatief oud model van Bridgestone (release in 2010).
De T32 is de nieuwste doorontwikkeling (2021), vaak kan je de T31 (2017) nog wat voordeliger vinden.

Heb zelf de BT023's en T31's gehad, beiden zeer goede banden. Het relatief kleine verschil in prijs van de BT023 naar de T31 is het naar mijn mening waard omdat de T31 een beter loopvlak ontwerp en rubbersamenstelling heeft.

Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax BT-023 | BandenLeader.nl
Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax Sport Touring T31 | BandenLeader.nl
Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax Sport Touring T32 | BandenLeader.nl

S22/23 zijn inderdaad sportbanden, minder duurzaam in ruil voor meer prestaties.
Meeste mensen zijn het best gediend (inclusief snelle straatrijders) met een sport touring band.
 
BT023 is een sport-touring band, al een relatief oud model van Bridgestone (release in 2010).
De T32 is de nieuwste doorontwikkeling (2021), vaak kan je de T31 (2017) nog wat voordeliger vinden.

Heb zelf de BT023's en T31's gehad, beiden zeer goede banden. Het relatief kleine verschil in prijs van de BT023 naar de T31 is het naar mijn mening waard omdat de T31 een beter loopvlak ontwerp en rubbersamenstelling heeft.

Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax BT-023 | BandenLeader.nl
Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax Sport Touring T31 | BandenLeader.nl
Band Bridgestone 160/70 ZR17 73W Achterband | Battlax Sport Touring T32 | BandenLeader.nl

S22/23 zijn inderdaad sportbanden, minder duurzaam in ruil voor meer prestaties.
Meeste mensen zijn het best gediend (inclusief snelle straatrijders) met een sport touring band.
De S22/S23 valt onder de 'sport'(touring) toch zover ik begrijp na lange ochtend video's kijken.
Ontwikkeld voor de straat. Warmt snel op.
Persoonlijk mogen van mij bandjes best harder slijten.. vind kilometers maken niet zo van belang mbt de banden (S1000RR)
 
De S22/S23 valt onder de 'sport'(touring) toch zover ik begrijp na lange ochtend video's kijken.
Ontwikkeld voor de straat. Warmt snel op.
Persoonlijk mogen van mij bandjes best harder slijten.. vind kilometers maken niet zo van belang mbt de banden (S1000RR)
Mijn Roadtec’s 01 SE hadden meer koude/natte grip op de MT09SP dan de S22’s (af fabriek). Denk dat dat een deel van het verhaal is waarom je, in de echte wereld, beter af bent met sport tour banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mkw
De S22/S23 valt onder de 'sport'(touring) toch zover ik begrijp na lange ochtend video's kijken.
Ontwikkeld voor de straat. Warmt snel op.
Persoonlijk mogen van mij bandjes best harder slijten.. vind kilometers maken niet zo van belang mbt de banden (S1000RR)
Waar staat dat?

De Bridgestone website zegt bij de S23 echt "sport" Battlax s23 | Bridgestone Nederland Premium Banden en Mobiliteitsoplossingen
De T32 daarintegen wordt wel aangemerkt als "sport/touring" Battlax-t32 | Bridgestone Nederland Premium Banden en Mobiliteitsoplossingen
 
Mijn Roadtec’s 01 SE hadden meer koude/natte grip op de MT09SP dan de S22’s (af fabriek). Denk dat dat een deel van het verhaal is waarom je, in de echte wereld, beter af bent met sport tour banden.

Zag dat mijn bericht welke jij citeert er een ongelukkig icoontje van maakt door tekst combinatie, was niet de bedoeling :)

Aan de hand van deze video, waar Bridgestone uitleg geeft:
Geen probleem :)

Ik denk dat dit filmpje specifiek over banden op sportmotoren is bedoeld, dan is de S22/S23 inderdaad de meest normale weg-georienteerde band, misschien vandaar de reden dat hij de S22 eerder aanmerkte als sport/touring. Bridgestone noemt de S22/S23 wel degelijk een "sport" band op hun website.

Het hangt er een beetje af van wat je doel is, de S22/S23 is echt een snelle band bedoeld voor wegmotoren. De T32 kan ook flink hard maar is meer geschikt voor dagelijks gebruik (vooral in het Nederlandse klimaat). Een T32 is ongeveer 20 euro goedkoper en gaat langer mee, een T31 is zelfs 40 euro goedkoper :)
 
BT46 op een GSX600F uit 1995, zonder problemen te gebruiken in de winter. Ook bij lage temperaturen richting ‘nul’ geen rare dingen meegemaakt (door de banden).

Heb er nu ongeveer 7 dkm mee gereden in allerlei omstandigheden.
Die van mij is van 1991. Er zitten nu S22 onder maar zijn binnenkort aan vervanging toe. Ik zat aan de BT46 te denken als vervanger omdat de S22 wel erg snel slijten. Welke bandenspanning gebruik jij voor de BT46?
 
Mijn Roadtec’s 01 SE hadden meer koude/natte grip op de MT09SP dan de S22’s (af fabriek). Denk dat dat een deel van het verhaal is waarom je, in de echte wereld, beter af bent met sport tour banden.
Ik heb vooral geleerd dat af fabriek banden 0.0 te maken hebben met de aftermarket versie van diezelfde band. Mocht dat wel het geval zijn kocht niemand een Bridgestone T32 want ik vond dat een kutband onder mijn motor (ook OEM montage).
 
De S22/S23 valt onder de 'sport'(touring) toch zover ik begrijp na lange ochtend video's kijken.
Ontwikkeld voor de straat. Warmt snel op.
Persoonlijk mogen van mij bandjes best harder slijten.. vind kilometers maken niet zo van belang mbt de banden (S1000RR)
Nee hoor, een echt sportband.
Alleen is de sportband modern, hierdoor is hij een stuk breder inzetbaar dan een sportband van 10j geleden.
Qua grip zit je extreem hoog bij een S22, de band zal op de openbare weg niet het zwakke punt zijn.
Maar vuil/weg kwaliteit wel.
 
Nee hoor, een echt sportband.
Alleen is de sportband modern, hierdoor is hij een stuk breder inzetbaar dan een sportband van 10j geleden.
Qua grip zit je extreem hoog bij een S22, de band zal op de openbare weg niet het zwakke punt zijn.
Maar vuil/weg kwaliteit wel.
Hmm ja nog zoekende naar de band voor m’n s1000rr die geleverd gaat worden.

Had voor de diefstal power 5 maar paar 100km mee gereden, dus nu in twijfel voor power 6 of de S23
 
Terug
Bovenaan Onderaan